رییس انجمن تعزیه و شبیه خوانی اصفهان با اشاره به سابقه تاریخی و مذهبی این استان گفت: اجرای تعزیه در مدت یکسال در این استان معادل کل تعزیه های برگزار شده در سطح کشور است.

پایگاه خبری تئاتر:  ˈحسینعلی مومن زادهˈگفت: اکنون بیش از یکهزار گروه تعزیه و شبیه خوان در این استان فعال است.

و در هر منطقه استان بسته به میزان توانایی هر محله، حسینیه، تکیه و نوع زمین در دسترس ، آیین های تعزیه و شبیه خوانی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه گروه های تعزیه در استان به دو بخش تقسیم می شوند، توضیح داد: یک بخش عظیم گروه هایی اند که به صورت فصلی تعزیه و شبیه خوانی می کنند و بخش دیگر گروه های حرفه ای هستند که در طول سال آیین های تعزیه اجرا می کنند.


وی با اشاره به استقبال بی نظیر مردم اصفهان از تعزیه گفت: اجرای تعزیه در این استان هیچ وقت در طول سال تعطیل نمی شود.

مومن زاده به اجرای تعزیه خاص اصفهان موسوم به ˈگذرˈ که در خیلی از محلات این شهر اجرا می شود، نیز اشاره کرد و افزود: در این نوع تعزیه هر گروه یک قسمت از برنامه مورد نظر را اجرا می کند.

وی گفت: در این تعزیه،در هر گذر شهر با نام یکی از شخصیت های مذهبی و شاخص برنامه اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستانهای برخوار و خمینی شهر در 50 سال اخیر آیین تعزیه رونق خوبی داشته است و در طول سال نیز اجرا می شود، اظهار کرد: در شهر اصفهان هم این رونق در مکانهایی مانند محله

ˈصارمیه باغ نوˈ از زمان ˈضل السطانˈ(حاکم اصفهان در زمان قاجار) تا به امروز وجود دارد.

مومن زاده با بیان اینکه در بیشتر تکایای شهرها و روستاهای استان اصفهان تعزیه رونق خوبی دارد، تصریح کرد: در شهر اصفهان در محله هایی مانند ˈدرب امامˈ، ˈطوقچیˈ،ˈ زینبیهˈ و سایر محله ها و تکیه ها تعزیه اجرا می شود.


وی تصریح کرد: در شهرستانهای دولت آباد، شهرضا، باغ ملک، خولنجان، نطنز، زواره، خمینی شهر، محمد آباد جرقویه، فارفان کوهپایه، برخوار، گز و هرند در برخی از ایام سال بویژه ماه های محرم و صفر، آیین های تعزیه و شبیه خوانی اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه با ترافیک اجرای تعزیه در استان روبرو هستیم، اظهار کرد: تعزیه از لحاظ کمی در استان اصفهان رشد داشته ولی از نظر کیفی رو به افول بوده است.

رییس انجمن تعزیه و شبیه خوانی استان اصفهان تصریح کرد: از لحاظ کیفی کسانی که تعزیه اجرا می کنند طی طریق نکردند، گفت: اکنون دیگر شخصی مانند ˈمعین البکاه ˈ، فردی که در نزد مردم از احترام بالایی برخوردار است و کار اجرای تعزیه را برعهده دارد، وجود ندارد.

وی افزود: باید با استفاده از پیشکسوتان و بزرگان تعزیه و شبیه خوانی نسخ تعزیه را بازنویسی کنیم و در این زمینه آرشیوی داشته باشیم .