این روزها تماشاگران حرفه‌ای تئاتر در کنارسالن‌های تئاتر شناخته شده مثل تئاتر شهر‌، تماشاخانه ایرانشهر،‌ تماشاخانه سنگلج و ... سالن‌های تئاتری دیگری را هم برای دیدن تئاتر می‌توانند،انتخاب کنند.

پایگاه خبری تئاتر:  در ادامه مروری بر تالارها و تماشاخانه‌هایی دارد که فعالیت‌شان را به تازگی آغاز کرده‌اند و توانسته‌اند درجذب مخاطب موفق باشند.

«تماشاخانه سه نقطه»

مدرسه تئاتر «سه نقطه» سال 89 شروع به فعالیت کرد و در زمینه‌های مختلف تئاتر کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی را برگزار کرد‌. در سال 92 تماشاخانه «سه نقطه» در کنار مدرسه آموزشی این مجموعه تاسیس شد و اوایل تابستان امسال فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

این تماشاخانه دارای دو سالن تئاتر است؛ یکی از سالن‌ها به نام استاد خسرو شکیبایی است که این سالن 54 نفر ظرفیت دارد و سالن دیگر به نام استاد رکن الدین خسروی نام گذاری شده است که 75 نفر ظرفیت دارد.

تماشاخانه «سه نقطه» همچنین دارای یک کافه تریا به نام «کافه سه نقطه» است که به عنوان تالار انتظار تماشاگران هم استفاده می‌شود.

این مجموعه که به شکل خصوصی اداره می‌شود، در بلوار کشاورز بعد از خیابان فلسطین در خیابان کبکانیان واقع شده است.

کارگاه نمایش باران

موسسه باران سال 90 به منظور برگزاری دوره‌های مختلف آموزش تئاتر فعالیت خود را شروع کرد و اردیبهشت امسال در کنار فضای آموزشی خود سالنی را برای اجرای نمایش در نظر گرفت.

سالن نمایش این مجموعه حدود 45 نفر ظرفیت دارد و از امکانات نسبی قابل قبولی برخوردار است. کارگاه نمایش «باران» واقع در خیابان نجات‌اللهی خیابان اراک است. از جمله نمایش‌هایی که تا کنون در این مجموعه اجرا شده است می‌توان به «نهنگ» نوشته جلال تهرانی و کار سید مسعود حسینی،«پشت شیشه‌ها» نوشته محمد چرم‌ شیر و کار مسعود نور محمدیان، نمایش «باران» به کارگردانی مریم عراقی و... اشاره کرد.

«موسسه باران» در غرب تهران‌، در برج جام جم دارای سالن دیگری است که حدود 350 نفر ظرفیت دارد،‌ دراین سالن تنها نمایش‌های کودک و نوجوان اجرا می‌شوند، اداره این مجموعه به شکل خصوصی است.

«تالار شمس» (سازمان فارسی زبانان)

این موسسه پیش‌تر با نام موسسه فرهنگی هنری اکو کار خود را آغاز کرد. ابتدا در این مکان جلسات نمایش‌نامه‌خوانی با حضور نویسندگان زیادی برگزار شد و مدتی بعد هم اجرای آثار نمایشی به عنوان فعالیت جدید این تالار در دستور کار قرار گرفت. از جمله نمایش‌هایی که در این مکان اجرا شده است، می‌توان به نمایش‌«دیوار چهارم» کار امیر رضا کوهستانی اشاره کرد.

پس از آن تالار «شمس» این موسسه که مدتی است به نام موسسه کشورهای فارسی زبان نامیده می‌شود،راه‌اندازی شد.

این تالار در واقع یک گالری است که تئاتر هم در آن اجرا می‌شود. تالار «شمس» فعالیت خود را از فروردین امسال با نمایش «مخمل آبی» کار آتیلا پسیانی آغاز کرد و بعد از آن میزبان نمایش‌هایی چون «باغبان مرگ» کار آروند دشت آرای و «عامدانه،عاشقانه، قاتلانه» کار ساناز بیان،«ترانه‌های قدیمی» به کارگردانی محمد رحمانیان در همین سالن اجرا شد و این روزها نیز نمایش«سالگشتگی» کار امیررضا کوهستانی در آن بر صحنه است.

این سالن تئاتر دارای صندلی‌های متحرک است و براساس آن می‌توان صحنه را در جهت‌های مختلف طراحی کرد. ظرفیت‌ این تالار بین 120 تا 400 تمشاگر قابل تغییر است.

پشت بام این مجموعه قابلیت اجرای نمایش دارد که تا کنون تنها نمایش «مکبث» کار ملودی آرام نیا در این محل اجرا شد و پس از آن به دلیل برخی اعتراض‌هایی که از سوی همسایگان صورت گرفت، دیگر نمایشی در پشت بام آن اجرا نشده است.

سازمان فارسی زبانان که در محله‌ی اقدیسه تهران واقع است به صورت غیرانتفاعی اداره می‌شود.

تماشاخانه و گالری «باروک»

مجموعه «باروک» با میزبانی جشن تولد استاد حمید سمندریان روز 28 اردیبهشت ماه گشایش یافت که در این مراسم آکادمی سمندریان اعلام حضور کرد و برگزیدگان این آکادمی معرفی شدند.

پس از آن ، تماشاخانه «باروک» اواخر خرداد امسال با اجرای نمایش «چشم‌هایی که مال توست» کار نسیم ادبی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و بعد از آن هم نمایش « دو نفر در یک اتاق» کار مسعود رایگان در همین سالن اجرا شد.

درعمارت مرکزی این مجموعه که طبقه همکف به حساب می‌آید، فضایی برای اجرای نمایش در نظر گرفته شده است و طبقه پایین ساختمان هم به گالری اختصاص دارد. تماشاخانه «باروک» در خیابان دروس در شمال شرق تهران واقع است.

این مجموعه فرهنگی و هنری نیز به صورت خصوص مدیریت می‌شود.

خانه نمایش «آو»

گروه تئاتر «آو» در آغاز فعالیتش را در مکانی واقع در خیابان شریعتی آغاز کرد اما از آنجاکه آن مکان استیجاری بود، این گروه ناچار شدند مکان دیگری پیدا کنند و اینگونه بود که سرداوه و حمامی قدیمی را یافتند و آن را به سالن تئاتر تبدیل کردند. خانه نمایش «آو» در کنار اجرای نمایش، دوره‌های آموزشی از جمله بازیگری، نوشتن با دست چپ، جلسات نمایش‌نامه‌خوانی آثار برتولت برشت و ... را برگزار می‌کند.

این سالن نمایش امسال علاوه بر اجرای نمایش‌هایی همچون«گیلگمش»،«مل‌پامنی» آثار بابک مهری، «پرواز به تاریکی» کار افشین هاشمی،«جایی در میان خوک‌ها» به کارگردانی کوروش ولیدی،«منطقه صفر» کار شکوفه طاهری و... میزبانی جشنواره تک‌گویی گروه تئاتر لیو که با نام «مونولیو» برگزار می‌شود، را هم برعهده داشت. این سالن نمایشی این روزها میزبان نمایش«قادر مقتدر با ت دو نخته» کار دیگری از بابک مهری است.

خانه نمایش «آو» در نزدیکی میدان فاطمی، ابتدای برگزاره شهید گمنام، خیابان جهانمهر واقع شده است. ظرفیت این سالن کمتر از 50 نفر است.