غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم «کیک محبوب من» درباره حواشی به وجود آمده درباره این فیلم توضیحاتی ارائه داد.
فیلم «تولد دوباره دنیای ژوراسیک» برای دومین آخر هفته متوالی، صدرنشینی گیشه سینماهای چین را حفظ کرد و با فروش ۸۰.۲ میلیون یوان (۱۱.۱ میلیون دلار) دیگر از ۱۱ تا ۱۳ جولای، مجموع فروش خود را به ۶۲.۸ میلیون دلار رساند. این فیلم علمی-تخیلی با بازی اسکارلت جوهانسون، هفتمین عنوان از مجموعه «پارک ژوراسیک» است.
تنها یک روز پس از آنکه مستند «ترجیح میدهم در دل طبیعت دیوانه شوم» (Better to Go Mad in the Wilderness) جایزه بزرگ جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری را کسب کرد، «فرانتیشک کلیشیک»، یکی از دو برادر دوقلوی سوژه اصلی فیلم، در سن ۶۲ سالگی و در یک برکه نزدیک پراگ، مرده پیدا شد. این اتفاق شوک بزرگی به جامعه هنری و دوستداران این مستند تحسینشده وارد کرده است.
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی و نویسندگی محسن رضایی، شنبه ۲۱ تیرماه در موزه سینما برگزار شد. منتقدان و سازندگان این فیلم را میراثدار موج نو سینمای ایران دانستند که با رویکردی مینیمالیستی و با تمرکز بر یک کودک منزوی به عنوان قهرمان اصلی، به لایههای پنهان روابط انسانی و بحرانهای شخصی میپردازد. این فیلم پس از سالها تلاش و بدون حمایت مالی، بدون سانسور به نمایش درآمده است.
بهتازگی آمار جدیدی توسط پایگاه «The Numbers» منتشر شده که نشان میدهد اسکارلت جوهانسون با عبور از دیگر ستارگان دنیای مارول، عنوان پردرآمدترین ستاره تاریخ سینما از نظر فروش جهانی گیشه را از آن خود کرده است. در این فهرست، نام چهرههایی آشنا از دنیای ابرقهرمانها، اکشن و بلاکباسترها به چشم میخورد.
برندن کنتی، با اولین فیلم بلند خود «کریستی»، موفق شد جایزه برتر بخش Generation 14plus جشنواره برلین را بهدست آورد و حالا در بخش Horizons جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۵ نیز خوش درخشیده است. «کریستی» با روایتی ساده اما پراحساس، قصهی نوجوانی آسیبدیده از سیستم اجتماعی ایرلند را به تصویر میکشد که پس از سالها با برادر ناتنیاش پیوندی دوباره برقرار میکند.
فیلم اسلواکیایی «Better Go Mad in the Wild» به کارگردانی میرو رمو، برنده جایزه بزرگ جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری 2025، مرزهای مستند، درام و افسانه را درهم میشکند. این فیلم نگاهی شاعرانه، عجیب و گاه تراژیک به زندگی دو برادر دوقلوی منزوی دارد که در دل طبیعت زندگی میکنند و شعر را نه با کلمات، بلکه با زیستن معنا میکنند – آنهم با روایت یک گاو سخنگو!
دو فیلم برجسته «کلوزآپ» (نمای نزدیک) و «باد ما را خواهد برد» از ساختههای عباس کیارستمی، کارگردان فقید سینمای ایران، در بیست و پنجمین جشنواره فیلم افقهای جدید وروکلاو لهستان به نمایش گذاشته خواهند شد. این رویداد سینمایی از ۱۷ تا ۲۷ جولای (۲۶ تیر تا ۵ مرداد) برگزار میشود و میزبان چندین اثر دیگر از سینماگران ایرانی نیز هست.
امیر نادری، فیلمساز برجسته ایرانی و خالق آثاری چون «دونده»، به عنوان مهمان افتخاری و رئیس هیئت داوران بخش رقابتی منطقهای بیستودومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «زردآلوی طلایی» ایروان معرفی شد. این جشنواره از ۱۳ تا ۲۰ جولای (۲۲ تا ۲۹ تیر) در ارمنستان برگزار میشود و میزبان نمایش برخی از فیلمهای شاخص نادری و دیگر آثار سینماگران ایرانی خواهد بود.
پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری با اهدای جایزه بزرگ «گوی بلورین بهترین فیلم» به مستند-داستانی «ترجیح میدهم در دل طبیعت دیوانه شوم» محصول مشترک جمهوری چک و اسلواکی به پایان رسید. در این دوره، فیلم ایرانی «بیداد» به کارگردانی سهیل بیرقی نیز موفق به کسب جایزه ویژه هیأت داوران شد که نشان از توجه به درامهای اجتماعی و انسانی در این رویداد معتبر سینمایی داشت.
فیلم «باشو غریبه کوچک» ساخته برجسته بهرام بیضایی، محصول سال ۱۹۸۶، در بخش «کلاسیکهای ونیز» (Venice Classics) هشتاد و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز به نمایش جهانی درمیآید. این بخش به نمایش ۱۸ شاهکار سینمایی مرمتشده از کشورهای مختلف اختصاص دارد و نسخه بازسازیشده «باشو» توسط استودیو روشنا و با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه خواهد شد.
فیلم سینمایی «تعارض» به کارگردانی محمدرضا لطفی، سهشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ ساعت ۸ شب در بخش سینما آنلاین پلتفرم فیلمنت عرضه میشود. این فیلم که با همکاری ایران و جمهوری چک ساخته شده، با فرم و ساختاری متفاوت و با حضور در بیش از ۱۵ جشنواره خارجی، نوید تجربهای تازه در سینمای ایران را میدهد.
بنیاد سینمایی فارابی فراخوان مشارکت در ساخت فیلمهای سینمایی با موضوع «جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» را منتشر کرده است. این فراخوان در دو بخش طرح و ایده و فیلمنامه بلند، با هدف ثبت وقایع، انعکاس رشادتها، وحدت و همدلی مردم ایران در مواجهه با حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا، و جلوگیری از تحریف تاریخ، از تاریخ ۲۱ تا ۳۱ تیرماه جاری فعال است.
فیلم «بی داد» به کارگردانی سهیل بیرقی، داستان دختری جوان را روایت میکند که در جامعهای محدودکننده و سرکوبگر، سرسختانه تلاش میکند صدای خود را آزاد کند و برای حق خواندن زنان میجنگد.
تام هالند، بازیگر محبوب «مرد عنکبوتی»، تجربه همکاری با کریستوفر نولان در فیلم تاریخی «اودیسه» را «شغل یک عمر» توصیف کرد. او که در کنار مت دیمون و آن هاتاوی نقش آفرینی میکند، وعده داده این اثر متفاوت و فراموشنشدنی خواهد بود.
فیلم ترسناک «تایتان» با الهام از مار پیشاتاریخی غولپیکر Titanoboa، در جنگلهای بکر آمازون کلمبیا ساخته شد. تهیهکننده جرمی بولت و تیمش با چالشهای طبیعت وحشی و همکاری نزدیک با بازیگران و عوامل محلی، تجربهای بینظیر در ساخت این اثر حماسی داشتند.
مستند داستانی «Better Go Mad in the Wild» به کارگردانی میرو رمو، روایتگر زندگی دو برادر دوقلو شصتساله است که در دل جنگلهای سرسبز Šumava در مرز چک و آلمان، سالهاست به دور از هیاهوی شهر و در هماهنگی کامل با طبیعت زندگی میکنند. فیلم، تلفیقی منحصربهفرد از طنز، شاعرانهگی و زندگی روزمره است که نگاه تازهای به زندگی ساده و پیچیده این دو مرد میاندازد.
فیلم جدید «سوپرمن» به کارگردانی جیمز گان، نه تنها آغازی برای دنیای سینمایی جدید DC (یا همان DCU) است، بلکه با پایانبندی متفاوت و صحنههای پس از تیتراژ غیرمنتظرهاش، قواعد قدیمی سینمای ابرقهرمانی را زیر پا میگذارد و راهی تازه، شاداب و بیتکلف را برای آیندهی DC Studios ترسیم میکند.
فیلم «پسران آبراهام» (Abraham’s Boys) به نویسندگی و کارگردانی ناتاشا کرمانی، دنبالهای متفاوت و مدرن برای داستان کلاسیک «دراکولا» است؛ روایتی خانوادگی و روانشناسانه در دل غرب وحشی، جایی که ونهلسینگ این بار نه در تاریکی، بلکه در نور سوزان خورشید با نیروهای شیطانی روبهرو میشود.
از کریستوفر ریو افسانهای تا هنری کویل و دیوید کورنسوت، ۹ بازیگر برجسته شنل سوپرمن را به تن کردهاند و هر یک برداشت خاصی از این ابرقهرمان محبوب ارائه دادهاند. در این مطلب نگاهی دقیق به بهترین اجراهای نقش مرد پولادین داریم؛ تمرکز ما روی کیفیت بازیگری و تأثیرگذاری شخصیت پردازی آنهاست.
درامی سنگین، تأملبرانگیز و سهساعته که تماشای آن آسان نیست اما ارزشش را دارد. «وقتی رودخانه به دریا میرسد» ساخته پره ویلا بارسلُ، روایتی عمیق و انسانی از بهبودی پس از تجاوز جنسی را ارائه میدهد — بدون بهرهگیری از کلیشههای سینمایی یا لحظات پر زرقوبرق. این فیلم در سکوت و جزئیات، حقیقتی جهانی را روایت میکند: التیام یافتن، زمان میخواهد.