یکشنبه , ۲۷ مهر, ۱۴۰۴
سینما | صفحه 1
موضوع حجاب در فیلم بسیار جدی تلقی شده؛ از ظرفیت‌های که برای خانم‌های مسن در احکام وجود دارد، استفاده کردیم
تهیه‌کننده فیلم «کیک محبوب من»:

موضوع حجاب در فیلم بسیار جدی تلقی شده؛ از ظرفیت‌های که برای خانم‌های مسن در احکام وجود دارد، استفاده کردیم

غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم «کیک محبوب من» درباره حواشی به وجود آمده درباره این فیلم توضیحاتی ارائه داد.

۱۰ پایان بد در تاریخ فیلم‌های علمی‌تخیلی؛ چرا ایده‌های درخشان در خط پایان فرو می‌پاشند؟ شنبه 26 مهر 1404 16:32

۱۰ پایان بد در تاریخ فیلم‌های علمی‌تخیلی؛ چرا ایده‌های درخشان در خط پایان فرو می‌پاشند؟

فیلم‌های علمی‌تخیلی اغلب از دل مفاهیم فلسفی و دغدغه‌های اجتماعی متولد می‌شوند و درخشان‌ترین آن‌ها، با استعاره به هنجارهای اخلاقی و سیاسی ما می‌پردازند. اما چالش این ژانر در ارائه یک پایان رضایت‌بخش است؛ زیرا پاسخ ندادن به پرسش‌های بنیادینی که فیلم مطرح می‌کند، می‌تواند کل داستان را تضعیف کند. در این گزارش، به ده فیلم مطرح ژانر علمی‌تخیلی می‌پردازیم که با وجود شروعی جذاب و ایده‌های خارق‌العاده، در لحظه پایانی دچار فروپاشی شدند و با پایانی ضعیف یا اشتباه در ذهن مخاطب ماندند.

حتی طرفداران «وان پیس» هم نمی‌توانند از بدترین ایراد این انیمه دفاع کنند شنبه 26 مهر 1404 16:25

حتی طرفداران «وان پیس» هم نمی‌توانند از بدترین ایراد این انیمه دفاع کنند

انیمه «One Piece» بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آن‌قدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند.

حتی طرفداران «وان پیس» هم نمی‌توانند از بدترین ایراد این انیمه دفاع کنند شنبه 26 مهر 1404 16:25

حتی طرفداران «وان پیس» هم نمی‌توانند از بدترین ایراد این انیمه دفاع کنند

انیمه «One Piece» بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آن‌قدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند.

چرا سه‌گانه جدید «جنگ ستارگان» همچنان کلید آینده کهکشان است شنبه 26 مهر 1404 16:20

چرا سه‌گانه جدید «جنگ ستارگان» همچنان کلید آینده کهکشان است

هفت ماه از زمانی که «کاتلین کندی» رئیس شرکت «Lucasfilm» از مهم‌ترین فیلم در حال ساخت مجموعه «جنگ ستارگان» پرده برداشت می‌گذرد، اما هنوز تقریباً هیچ‌کس نمی‌داند این پروژه دقیقاً چیست. با این حال، تحلیل‌ها نشان می‌دهد سه‌گانه جدیدی که «سایمون کینبرگ» در حال نگارش آن است، می‌تواند مسیر آینده این کهکشان دور، دور را برای دهه بعدی مشخص کند.

ناصر تقوایی؛ فیلمسازی وفادار به ادبیات و جنوب ایران که با استعاره علیه سانسور جنگید شنبه 26 مهر 1404 16:02
مروری بر کارنامه هنری ناصر تقوایی

ناصر تقوایی؛ فیلمسازی وفادار به ادبیات و جنوب ایران که با استعاره علیه سانسور جنگید

ناصر تقوایی یکی از کارگردانان مولف و گزیده‌کار سینمای ایران، همواره بر استقلال هنری و وفاداری به ادبیات و قومیت‌های ایرانی، به ویژه جنوب کشور، تأکید داشت. او در مواجهه با سانسور و ممیزی، به جای تسلیم، آثارش را با تمثیل، نمادگرایی، ارجاع به نوستالژی و فضاسازی‌های قوی، به لایه‌های روان‌شناختی، اجتماعی و سیاسی مجهز می‌کرد.

مردپوشی الناز شاکردوست در «کج‌پیله»؛ حربه جدید کمدی‌فارسی برای فریب گیشه شنبه 26 مهر 1404 14:51

مردپوشی الناز شاکردوست در «کج‌پیله»؛ حربه جدید کمدی‌فارسی برای فریب گیشه

ژانر کمدی در سینمای ایران به دلیل بحران ایده‌پردازی و انحصار گیشه، به سمت استفاده از فرمول‌های نازل و امتحان‌پس‌داده سوق یافته است. حربه تغییر جنسیت لباس و گریم یکی از این الگوهای تاریخی برای دور زدن ممیزی و جلب مخاطب بوده است؛ راهکاری که سابقاً در مواردی نادر به «مردپوشی» نیز رو می‌آورد. در تازه‌ترین نمونه، تبلیغات فیلم «کج‌پیله» با تمرکز بر گریم و رقص مردانه الناز شاکردوست، مخاطب را به سالن می‌کشاند، درحالی‌که پخش‌کننده اذعان کرده است این تصاویر در نسخه اکران‌شده، کارکرد دراماتیک ندارند و تنها نوعی تقلّب آشکار تبلیغاتی است.

عادل تبریزی: به منتقدان می‌گویم اگر مفت‌بر فیلم بدی است، از آن بدتر هم می‌سازم/ نباید حکم تمام شدن کارگردان‌ها را صادر کرد شنبه 26 مهر 1404 14:39

عادل تبریزی: به منتقدان می‌گویم اگر مفت‌بر فیلم بدی است، از آن بدتر هم می‌سازم/ نباید حکم تمام شدن کارگردان‌ها را صادر کرد

عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کم‌کاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفه‌های کمدی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» می‌خواند) بزرگ‌ترین دستاوردش بوده است.

قدکچیان: ناصر تقوایی قربانی «بگیر و ببند» فیلمسازی شد شنبه 26 مهر 1404 13:50

قدکچیان: ناصر تقوایی قربانی «بگیر و ببند» فیلمسازی شد

قدکچیان دلیل کم‌کاری تقوایی در سال‌های اخیر را ناشی از «بگیر و ببند» و «ممیزی» دانست و تأکید کرد که تقوایی با شیوه فیلمسازی فعلی که امکان کار با دست باز و تهیه‌کننده مناسب را نمی‌دهد، نمی‌توانست اثر خلق کند. به گفته قدکچیان، مجوز نگرفتن فیلمنامه نیز برای فیلمساز بزرگی چون تقوایی، حکم ممیزی را دارد.

برگزیدگان پانزدهمین جوایز ایسفا معرفی شدند؛ تندیس بهترین فیلم برای «متهم اظهار پشیمانی نکرد» شنبه 26 مهر 1404 11:41

برگزیدگان پانزدهمین جوایز ایسفا معرفی شدند؛ تندیس بهترین فیلم برای «متهم اظهار پشیمانی نکرد»

راسم پایانی پانزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) پس از هفت ماه داوری در سه مرحله، با معرفی برگزیدگان ۹ رشته به کار خود پایان داد. در این مراسم که روز ۲۵ مهر برگزار شد، تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم به رامین سلطانی برای فیلم «متهم اظهار پشیمانی نکرد» اهدا شد و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مریم بختیاری برای فیلم «دریا می‌آرامد» تعلق گرفت. همچنین در این رویداد، نشان ایسفا به جعفر پناهی اهدا شد.

چگونه میراث سینمایی مجارستان از خاکستر برخاست: مدل بازسازی و احیای سینمای ملی شنبه 26 مهر 1404 02:52

چگونه میراث سینمایی مجارستان از خاکستر برخاست: مدل بازسازی و احیای سینمای ملی

مجارستان در بازار بین‌المللی فیلم کلاسیک (MIFC) لیون، نمونه‌ای موفق از احیای سینمای ملی خود را به نمایش گذاشت. با همکاری نزدیک آرشیو ملی فیلم، لابراتوار و صندوق ملی، بیش از ۳۵۰ فیلم بازسازی و صدها اثر دیجیتال شده‌اند، دسترسی جهانی یافته و نسل جدید مخاطبان با میراث سینمایی این کشور آشنا می‌شوند. این مدل ترکیبی، نه تنها به حفظ تاریخ سینمای مجارستان کمک کرده، بلکه آموزش، دیپلماسی فرهنگی و همکاری اروپایی را نیز تقویت کرده است.

اتان هاوک: «ریچارد لینکلیتر ۱۲ سال منتظر ماند تا برای Blue Moon آماده شوم شنبه 26 مهر 1404 02:44

اتان هاوک: «ریچارد لینکلیتر ۱۲ سال منتظر ماند تا برای Blue Moon آماده شوم

اتان هاوک در گفت‌وگویی با پادکست Awards Circuit از همکاری تازه‌اش با ریچارد لینکلیتر در فیلم Blue Moon سخن گفت؛ پروژه‌ای که کارگردان بیش از یک دهه برایش صبر کرد تا بازیگر محبوبش به سن و پختگی لازم برسد. هاوک همچنین درباره‌ی میراث کاری، همکاری با اندرو اسکات، تجربه‌ی باورنکردنی‌اش در «روز تمرین» کنار دنزل واشنگتن و احتمال ساخت فیلم دیگری در مجموعه‌ی Before صحبت کرده است و پاسخ او، طرفداران را هم خوشحال می‌کند و هم دلگیر.

جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۵ با نگاهی محتاط به هوش مصنوعی و گفت‌وگویی نادر با دنیل دی-لوییس به پایان رسید شنبه 26 مهر 1404 02:37

جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۵ با نگاهی محتاط به هوش مصنوعی و گفت‌وگویی نادر با دنیل دی-لوییس به پایان رسید

جشنواره فیلم لندن (BFI LFF) امسال با ترکیبی از فیلم‌های مطرح بین‌المللی، گفت‌وگوهای پرستاره و بحث‌های داغ درباره نقش هوش مصنوعی در سینما برگزار شد. در این میان، حضور دوباره دنیل دی-لوییس پس از سال‌ها دوری از بازیگری، لحظه‌ای تاریخی برای دوستداران سینما رقم زد.

«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد شنبه 26 مهر 1404 02:12

«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد

نمایشگاه تازه گی‌یرمو دل تورو در لندن، از طراحی لباس تا جزئیات حیرت‌انگیز ساخت هیولا در فیلم «فرانکشتاین» را آشکار می‌کند؛ جایی که جیکوب الوردی با ساعت‌ها گریم و ده‌ها پروتز، به موجودی زنده از قرن نوزدهم بدل می‌شود.

ریچارد لینکلیتر: برای نقش «بلو مون» مجبور شدم کارگردان غرغرویی باشم شنبه 26 مهر 1404 02:07

ریچارد لینکلیتر: برای نقش «بلو مون» مجبور شدم کارگردان غرغرویی باشم

ریچارد لینکلیتر در جشنواره فیلم لندن فاش کرد که برای متقاعد کردن اتان هاوک به تغییر کامل در نقش آهنگساز لورنس هارت در فیلم تازه‌اش «بلو مون»، مجبور شده «کارگردانی غرغرو» باشد — تا جایی که دوست و همکار دیرینه‌اش نزدیک بود از کوره در برود.

در «یوتیوب» فیلم‌ها ناپدید نمی‌شوند، دوباره زندگی می‌کنند شنبه 26 مهر 1404 02:01

در «یوتیوب» فیلم‌ها ناپدید نمی‌شوند، دوباره زندگی می‌کنند

جاستین ریست، مدیر شاخه فرانسه و اروپای جنوبی یوتیوب، در سخنرانی خود در بازار بین‌المللی فیلم کلاسیک لیون (MIFC)، تأکید کرد که این پلتفرم به پناهگاهی برای فیلم‌های کلاسیک تبدیل شده است؛ جایی که فرهنگ زنده می‌ماند و نسل‌ها را به هم پیوند می‌زند.

امارت یک شهرک رسانه‌ای جدید می‌سازد شنبه 26 مهر 1404 01:53

امارت یک شهرک رسانه‌ای جدید می‌سازد

امارت شارجه با راه‌اندازی و توسعه سریع شهرک رسانه‌ای «شمس» (Sharjah Media City)، گامی بلند برای تبدیل شدن به مرکز نوآوری و تولید محتوای بومی در منطقه برداشته است. «شمس» بر خلاف الگوهای دبی و ابوظبی، با تکیه بر فرهنگ غنی عربی، چابکی و حمایت از خالقان مستقل و آموزش، به بستری حیاتی برای نسل جدید فیلم‌سازان و کارآفرینان رسانه‌ای تبدیل شده است.

نقد مستند «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»؛ نگاه احساسی بن استیلر به عشق و زندگی پدر و مادرش شنبه 26 مهر 1404 01:43

نقد مستند «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»؛ نگاه احساسی بن استیلر به عشق و زندگی پدر و مادرش

بن استیلر در مستند جدید خود، «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»، چهره‌ای صادقانه و عمیق از زندگی پدر و مادرش، جری استیلر و آن میرا، ارائه می‌دهد. این فیلم که از ۲۴ اکتبر در +Apple TV پخش می‌شود، نه تنها مسیری حرفه‌ای این زوج کمدی معروف دهه ۶۰ را مرور می‌کند، بلکه با استفاده از گنجینه‌ای از آرشیوهای خانوادگی، روایتی احساسی و نوستالژیک از ازدواج ۶۲ ساله و پرچالش آن‌ها به دست می‌دهد؛ عشقی که در برابر شهرت و تنش‌ها دوام آورد.

شکایت بدل‌کار فیلم «Horizon 2» علیه «کوین کاستنر» ادامه پیدا می‌کند شنبه 26 مهر 1404 01:36

شکایت بدل‌کار فیلم «Horizon 2» علیه «کوین کاستنر» ادامه پیدا می‌کند

پرونده جنجالی کوین کاستنر، بازیگر و کارگردان هالیوود، با رد درخواست او برای رد شکایت بدل‌کار فیلم «Horizon 2» ادامه پیدا کرد. «دِوین لا‌بلا» بدل‌کار زن، کاستنر و تیم تولید را به دلیل مجبور کردن او به اجرای صحنه «تجاوز شبیه‌سازی‌شده» بدون هشدار قبلی و ناظر صمیمی متهم کرده است. با وجود دفاع کاستنر و استناد به قانون آزادی بیان، قاضی معتقد است ادعاهای بدل‌کار دارای اعتبار لازم برای بررسی است و هشت اتهام از جمله آزار جنسی و تبعیض جنسیتی پابرجا ماندند.

 نمایش فیلم «دادگاه نورنبرگ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر جمعه 25 مهر 1404 21:07

نمایش فیلم «دادگاه نورنبرگ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر

در ادامه مجموعه‌برنامه‌های «حقوق در سینما» با تمرکز بر «درام‌های دادگاهی»، فیلم ماندگار «دادگاه نورنبرگ» (۱۹۶۱) به کارگردانی استنلی کریمر در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید. این رویداد روز یکشنبه، ۲۷ مهر، ساعت ۱۵ برگزار می‌شود و پس از نمایش، بهمن کامیار (وکیل و فیلمساز) با دبیری امیرحسین سلیمیان، به تحلیل و بررسی موضوعاتی چون مسئولیت فردی در برابر جنایات جنگی خواهد پرداخت.

هجرت» شهاد امین؛ نماینده عربستان سعودی در بخش بین‌الملل اسکار جمعه 25 مهر 1404 21:03

هجرت» شهاد امین؛ نماینده عربستان سعودی در بخش بین‌الملل اسکار

فیلم جاده‌ای «هجرت» ساخته شهاد امین، فیلمساز زن سعودی، به عنوان نامزد رسمی عربستان سعودی برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی اسکار انتخاب شد. این دومین نامزدی امین در اسکار است و فیلم او که داستان پیوند نسل‌های زنان سعودی در طول سفری در صحرا (با پس‌زمینه حج) را روایت می‌کند، پیش از این در جشنواره ونیز نمایش داده شده و برنده جایزه NETPAC بهترین فیلم آسیایی شده بود.