غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم «کیک محبوب من» درباره حواشی به وجود آمده درباره این فیلم توضیحاتی ارائه داد.
فیلمهای علمیتخیلی اغلب از دل مفاهیم فلسفی و دغدغههای اجتماعی متولد میشوند و درخشانترین آنها، با استعاره به هنجارهای اخلاقی و سیاسی ما میپردازند. اما چالش این ژانر در ارائه یک پایان رضایتبخش است؛ زیرا پاسخ ندادن به پرسشهای بنیادینی که فیلم مطرح میکند، میتواند کل داستان را تضعیف کند. در این گزارش، به ده فیلم مطرح ژانر علمیتخیلی میپردازیم که با وجود شروعی جذاب و ایدههای خارقالعاده، در لحظه پایانی دچار فروپاشی شدند و با پایانی ضعیف یا اشتباه در ذهن مخاطب ماندند.
انیمه «One Piece» بیتردید یکی از بزرگترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آنقدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
انیمه «One Piece» بیتردید یکی از بزرگترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آنقدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
هفت ماه از زمانی که «کاتلین کندی» رئیس شرکت «Lucasfilm» از مهمترین فیلم در حال ساخت مجموعه «جنگ ستارگان» پرده برداشت میگذرد، اما هنوز تقریباً هیچکس نمیداند این پروژه دقیقاً چیست. با این حال، تحلیلها نشان میدهد سهگانه جدیدی که «سایمون کینبرگ» در حال نگارش آن است، میتواند مسیر آینده این کهکشان دور، دور را برای دهه بعدی مشخص کند.
ناصر تقوایی یکی از کارگردانان مولف و گزیدهکار سینمای ایران، همواره بر استقلال هنری و وفاداری به ادبیات و قومیتهای ایرانی، به ویژه جنوب کشور، تأکید داشت. او در مواجهه با سانسور و ممیزی، به جای تسلیم، آثارش را با تمثیل، نمادگرایی، ارجاع به نوستالژی و فضاسازیهای قوی، به لایههای روانشناختی، اجتماعی و سیاسی مجهز میکرد.
ژانر کمدی در سینمای ایران به دلیل بحران ایدهپردازی و انحصار گیشه، به سمت استفاده از فرمولهای نازل و امتحانپسداده سوق یافته است. حربه تغییر جنسیت لباس و گریم یکی از این الگوهای تاریخی برای دور زدن ممیزی و جلب مخاطب بوده است؛ راهکاری که سابقاً در مواردی نادر به «مردپوشی» نیز رو میآورد. در تازهترین نمونه، تبلیغات فیلم «کجپیله» با تمرکز بر گریم و رقص مردانه الناز شاکردوست، مخاطب را به سالن میکشاند، درحالیکه پخشکننده اذعان کرده است این تصاویر در نسخه اکرانشده، کارکرد دراماتیک ندارند و تنها نوعی تقلّب آشکار تبلیغاتی است.
عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کمکاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفههای کمدی دهههای ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» میخواند) بزرگترین دستاوردش بوده است.
قدکچیان دلیل کمکاری تقوایی در سالهای اخیر را ناشی از «بگیر و ببند» و «ممیزی» دانست و تأکید کرد که تقوایی با شیوه فیلمسازی فعلی که امکان کار با دست باز و تهیهکننده مناسب را نمیدهد، نمیتوانست اثر خلق کند. به گفته قدکچیان، مجوز نگرفتن فیلمنامه نیز برای فیلمساز بزرگی چون تقوایی، حکم ممیزی را دارد.
راسم پایانی پانزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) پس از هفت ماه داوری در سه مرحله، با معرفی برگزیدگان ۹ رشته به کار خود پایان داد. در این مراسم که روز ۲۵ مهر برگزار شد، تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم به رامین سلطانی برای فیلم «متهم اظهار پشیمانی نکرد» اهدا شد و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مریم بختیاری برای فیلم «دریا میآرامد» تعلق گرفت. همچنین در این رویداد، نشان ایسفا به جعفر پناهی اهدا شد.
مجارستان در بازار بینالمللی فیلم کلاسیک (MIFC) لیون، نمونهای موفق از احیای سینمای ملی خود را به نمایش گذاشت. با همکاری نزدیک آرشیو ملی فیلم، لابراتوار و صندوق ملی، بیش از ۳۵۰ فیلم بازسازی و صدها اثر دیجیتال شدهاند، دسترسی جهانی یافته و نسل جدید مخاطبان با میراث سینمایی این کشور آشنا میشوند. این مدل ترکیبی، نه تنها به حفظ تاریخ سینمای مجارستان کمک کرده، بلکه آموزش، دیپلماسی فرهنگی و همکاری اروپایی را نیز تقویت کرده است.
اتان هاوک در گفتوگویی با پادکست Awards Circuit از همکاری تازهاش با ریچارد لینکلیتر در فیلم Blue Moon سخن گفت؛ پروژهای که کارگردان بیش از یک دهه برایش صبر کرد تا بازیگر محبوبش به سن و پختگی لازم برسد. هاوک همچنین دربارهی میراث کاری، همکاری با اندرو اسکات، تجربهی باورنکردنیاش در «روز تمرین» کنار دنزل واشنگتن و احتمال ساخت فیلم دیگری در مجموعهی Before صحبت کرده است و پاسخ او، طرفداران را هم خوشحال میکند و هم دلگیر.
جشنواره فیلم لندن (BFI LFF) امسال با ترکیبی از فیلمهای مطرح بینالمللی، گفتوگوهای پرستاره و بحثهای داغ درباره نقش هوش مصنوعی در سینما برگزار شد. در این میان، حضور دوباره دنیل دی-لوییس پس از سالها دوری از بازیگری، لحظهای تاریخی برای دوستداران سینما رقم زد.
نمایشگاه تازه گییرمو دل تورو در لندن، از طراحی لباس تا جزئیات حیرتانگیز ساخت هیولا در فیلم «فرانکشتاین» را آشکار میکند؛ جایی که جیکوب الوردی با ساعتها گریم و دهها پروتز، به موجودی زنده از قرن نوزدهم بدل میشود.
ریچارد لینکلیتر در جشنواره فیلم لندن فاش کرد که برای متقاعد کردن اتان هاوک به تغییر کامل در نقش آهنگساز لورنس هارت در فیلم تازهاش «بلو مون»، مجبور شده «کارگردانی غرغرو» باشد — تا جایی که دوست و همکار دیرینهاش نزدیک بود از کوره در برود.
جاستین ریست، مدیر شاخه فرانسه و اروپای جنوبی یوتیوب، در سخنرانی خود در بازار بینالمللی فیلم کلاسیک لیون (MIFC)، تأکید کرد که این پلتفرم به پناهگاهی برای فیلمهای کلاسیک تبدیل شده است؛ جایی که فرهنگ زنده میماند و نسلها را به هم پیوند میزند.
امارت شارجه با راهاندازی و توسعه سریع شهرک رسانهای «شمس» (Sharjah Media City)، گامی بلند برای تبدیل شدن به مرکز نوآوری و تولید محتوای بومی در منطقه برداشته است. «شمس» بر خلاف الگوهای دبی و ابوظبی، با تکیه بر فرهنگ غنی عربی، چابکی و حمایت از خالقان مستقل و آموزش، به بستری حیاتی برای نسل جدید فیلمسازان و کارآفرینان رسانهای تبدیل شده است.
بن استیلر در مستند جدید خود، «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»، چهرهای صادقانه و عمیق از زندگی پدر و مادرش، جری استیلر و آن میرا، ارائه میدهد. این فیلم که از ۲۴ اکتبر در +Apple TV پخش میشود، نه تنها مسیری حرفهای این زوج کمدی معروف دهه ۶۰ را مرور میکند، بلکه با استفاده از گنجینهای از آرشیوهای خانوادگی، روایتی احساسی و نوستالژیک از ازدواج ۶۲ ساله و پرچالش آنها به دست میدهد؛ عشقی که در برابر شهرت و تنشها دوام آورد.
پرونده جنجالی کوین کاستنر، بازیگر و کارگردان هالیوود، با رد درخواست او برای رد شکایت بدلکار فیلم «Horizon 2» ادامه پیدا کرد. «دِوین لابلا» بدلکار زن، کاستنر و تیم تولید را به دلیل مجبور کردن او به اجرای صحنه «تجاوز شبیهسازیشده» بدون هشدار قبلی و ناظر صمیمی متهم کرده است. با وجود دفاع کاستنر و استناد به قانون آزادی بیان، قاضی معتقد است ادعاهای بدلکار دارای اعتبار لازم برای بررسی است و هشت اتهام از جمله آزار جنسی و تبعیض جنسیتی پابرجا ماندند.
در ادامه مجموعهبرنامههای «حقوق در سینما» با تمرکز بر «درامهای دادگاهی»، فیلم ماندگار «دادگاه نورنبرگ» (۱۹۶۱) به کارگردانی استنلی کریمر در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمیآید. این رویداد روز یکشنبه، ۲۷ مهر، ساعت ۱۵ برگزار میشود و پس از نمایش، بهمن کامیار (وکیل و فیلمساز) با دبیری امیرحسین سلیمیان، به تحلیل و بررسی موضوعاتی چون مسئولیت فردی در برابر جنایات جنگی خواهد پرداخت.
فیلم جادهای «هجرت» ساخته شهاد امین، فیلمساز زن سعودی، به عنوان نامزد رسمی عربستان سعودی برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی اسکار انتخاب شد. این دومین نامزدی امین در اسکار است و فیلم او که داستان پیوند نسلهای زنان سعودی در طول سفری در صحرا (با پسزمینه حج) را روایت میکند، پیش از این در جشنواره ونیز نمایش داده شده و برنده جایزه NETPAC بهترین فیلم آسیایی شده بود.