غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم «کیک محبوب من» درباره حواشی به وجود آمده درباره این فیلم توضیحاتی ارائه داد.
دویست و شصت و نهمین شماره ماهنامه فیلمنامهنویسی «فیلمنگار» ویژه تیر ماه منتشر شد. این شماره شامل بخشهای متنوعی در حوزه سینمای ایران و جهان، و پروندهای تخصصی درباره یکی از نویسندگان برجسته معاصر است.
نخستین تیزر فیلم پرهزینه «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان، پیش از پخش رسمی در سینماها بهصورت غیرقانونی در شبکههای اجتماعی منتشر شد و سپس حذف گردید. این فیلم حماسی با بازی تام هالند و رابرت پتینسون، اولین اثر تاریخ سینماست که تمام آن با دوربین آیمکس فیلمبرداری شده است.
سینماهای سراسر کشور از اذان مغرب روز جمعه ۱۳ تیرماه به مناسبت ایام سوگواری تعطیل میشوند و تنها در روز دوشنبه ۱۶ تیرماه بهصورت محدود فعالیت خواهند داشت. در این روز، نمایش فیلمهای کمدی متوقف شده و فقط آثار اجتماعی، خانوادگی و کودک اکران میشوند. سینماها مجدداً از صبح چهارشنبه ۱۸ تیرماه به روال عادی بازمیگردند.
در روزهایی که سینماها برای زنده ماندن به هر مخاطب نیاز دارند، پردیس باغ کتاب تهران با قطع ناگهانی برق در میانه اکران یک فیلم، مخاطبان را شوکه و سرگردان رها کرد. در حالی که هر نهاد تقصیر را به گردن دیگری میاندازد، آنچه قربانی میشود، اعتماد مردم به نظم و امنیت در مراکز فرهنگی است؛ بیبرنامگیای که حالا روشنترین چراغهای فرهنگی را هم به خاموشی کشانده.
از طعنههای تلخ کوبریک تا سکوت مرگبار «عهد»، از فریاد هشدار «موضوعات» تا نگاه درونکاوانه نولان؛ سینما در طول دههها بارها با کابوس بمب اتم روبهرو شده است. در این گزارش، پنج فیلم مهم درباره جنگ هستهای را مرور میکنیم؛ آثاری که تنها روایتگر فاجعه نیستند، بلکه هشدارهایی برای فردا هستند.
در جهانی که جنگ و خشونت همچنان بر سرنوشت انسانها سایه انداخته، فیلمهای ضدجنگ بهعنوان پژواک صدای صلحطلبی، مخاطبان را به تفکر و همدلی فرا میخوانند. در این گزارش، ۱۲ اثر شاخص ضدجنگ از تاریخ سینما را مرور کردهایم؛ فیلمهایی که نهتنها تحسین منتقدان را برانگیختهاند بلکه در دل تماشاگران نیز جای گرفتهاند.
اولین تیزر فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون» به نویسندگی محسن رضایی و کارگردانی رضا حماسی منتشر شد. این فیلم که نخستین تولید گروه سینمایی اپیک به شمار میرود، پس از چهار سال و با دریافت پروانه نمایش در ردهبندی سنی ۱۵+، از ۲۱ خرداد در گروه هنر و تجربه اکران شده است.
در تاریخ سینما، برخی فیلمها نهتنها روایتگر داستانی منحصربهفردند، بلکه ساختار زمان، حافظه، هویت و حتی فرم فیلم را از نو تعریف میکنند. از آشپزی در ژاپن تا عشقی خاموش در هنگکنگ، از راه رفتن در کویرهای آمریکا تا قدمزدن در کوچههای بروکسل، این فیلمها به جای آنکه مخاطب را با اکشن یا تعلیق نگه دارند، او را به تأمل، تماشای دقیق و تجربهی سینمایی عمیق دعوت میکنند.
با گذشت یک دهه از محبوبیت اتاقهای فرار، این بازیهای پرهیجان همچنان در فرهنگ عامه و بهویژه در سینما حضوری پررنگ دارند. اگر به دنبال فیلمهایی ترسناک و هیجانی هستید که در آنها شخصیتها برای نجات جان خود باید معما حل کنند و از تلههای مرگبار بگریزند، این پنج فیلم را حتماً در لیست تماشای خود قرار دهید.
با بیش از ۵۰ سال فعالیت و بیش از ۳۰ فیلم در ژانرهای مختلف، استیون اسپیلبرگ هنوز یک آرزوی سینمایی محققنشده دارد: ساخت فیلمی در ژانر وسترن. کارگردانی که با «آروارهها» و «فهرست شیندلر» سینما را متحول کرد، اکنون از علاقهاش به این ژانر کلاسیک پرده برداشته است.
در حالی که جیمز باند سالهاست زیر سایهی تکرار و کنترل محتاطانهی تهیهکنندگان سنتی، جذابیت پیشین خود را از دست داده، حالا با ورود کارگردانی چون دنی ویلنوو ، سازندهی شاهکارهایی چون Prisoners و Dune — پنجرهای تازه به روی افسانهی باند باز شده است؛ پنجرهای که شاید بار دیگر طعم خطر، کاریزما و پیچیدگی روانی را به این شخصیت فراموششده بازگرداند.
ژانر جنایی، بستر شکلگیری برخی از ماندگارترین و عمیقترین فیلمهای تاریخ سینما بوده است. در این مطلب، ۱۵ فیلم جنایی برجسته را معرفی میکنیم که هرکدام نهتنها داستانی پرتنش و جذاب دارند، بلکه تصویری پیچیده از روان انسان، فساد، عدالت و سرنوشت ترسیم میکنند.
فیلم «Rent Free» یا «بدون اجاره»، دومین ساخته فرناندو آندرس، با نگاهی طنزآلود و گاهاً آزاردهنده به بحران هویتی، روابط انسانی و فشارهای اقتصادی نسل جوان در آمریکای امروز میپردازد. این کمدی مستقل که از جشنواره تریبکا به پلتفرمهای دیجیتال رسیده، تصویری ملموس از دوستی در دوران ناامنی مالی ترسیم میکند.
استیون اسپیلبرگ، کارگردان افسانهای سینما، در مراسم ویژه افتتاح سالن جدید یونیورسال که به نام او نامگذاری شده، با نمایش اولین تصاویر از فیلم جدید خود ثابت کرد که هرگز قصد بازنشستگی ندارد. این سالن پیشرفته میزبان نسل آینده فیلمسازان خواهد بود و نشاندهنده میراث ماندگار اسپیلبرگ در صنعت سینماست.
اما استون در مراسم افتتاحیه فیلم جدیدش «ادینگتون» در وست هالیوود از تجربه تمرین کردن با واکین فینیکس گفت و درباره ویدیوی جنجالی از حضور یک زنبور که پدرو پاسکال و آستین باتلر در جشنواره کن برایش تلاش کردند آن را دور کنند، شوخی کرد.
فیلم ترسناک «۲۸ سال بعد» ساخته دنی بویل، نهتنها با معرفی زامبیهای آلفا مخاطبان را میخکوب میکند، بلکه با سکانسی دلهرهآور در یک گذرگاه آبی مصنوعی، استاندارد جدیدی در فیلمبرداری ژانر وحشت رقم میزند. فیلمبردار مشهور آنتونی داد منتل در گفتوگویی جزئیاتی از پشت صحنه این تعقیب نفسگیر را فاش کرده است؛ صحنهای که حتی تیم تولید را هم به وحشت انداخت.
چهارم تیرماه، زادروز سیدنی لومت است؛ فیلمسازی که با آثاری چون «دوازده مرد خشمگین»، «شبکه» و «بعدازظهر سگی» تلویزیون، عدالت و وجدان جمعی را در آینهای بیپرده بازتاب داد. نگاهی داریم به سه اثر شاخص او در سالروز تولدش.
در حالی که سال ۲۰۲۵ به نیمه رسیده، نگاهی به عملکرد گیشه سینمای جهان نشان میدهد با وجود رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته، هنوز فاصله زیادی با دوران پیش از کرونا دارد. فیلمهایی چون «ماینکرفت» و «لیلو و استیچ» با فروش خیرهکننده خود در صدر جدول ایستادهاند، در حالی که آثاری مانند «ماموریت غیرممکن: روزشمار نهایی» و «الیو» با شکستهای پرهزینه، زنگ خطر را برای استودیوهای بزرگ به صدا درآوردهاند.
دنیس ویلنوو، کارگردان شناختهشده سینمای علمیتخیلی، به طور رسمی کارگردانی قسمت جدید فیلم جیمز باند را برعهده گرفت. او در بیانیهای از علاقه دیرینهاش به این شخصیت نمادین گفت و وعده داد که ضمن وفاداری به میراث باند، فصل تازهای از ماجراجوییهای مأمور ۰۰۷ را رقم بزند. تهیهکنندگان اصلی این پروژه ایمی پاسکال، دیوید هیمن و تانیا لاپوانت خواهند بود و فیلم با حمایت استودیوی آمازون امجیام تولید خواهد شد.
فیلم جدید سهیل بیرقی با عنوان «بیداد» با بازی امیر جدیدی، سروین ضابطیان و لیلی رشیدی به جمع رقبای جایزه گوی بلورین جشنواره معتبر کارلوویواری پیوست. این فیلم در بخش مسابقه اصلی جشنواره به نمایش درمیآید، جایی که بابک جلالی نیز به عنوان یکی از داوران حضور دارد. پنجاه و نهمین دوره این رویداد سینمایی از ۱۳ تا ۲۱ تیر در جمهوری چک برگزار خواهد شد.