غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم «کیک محبوب من» درباره حواشی به وجود آمده درباره این فیلم توضیحاتی ارائه داد.
هشتادمین جشنواره فیلم ونیز با درخشش فیلم «پدر مادر خواهر برادر» به کارگردانی «جیم جارموش» که شیر طلایی بهترین فیلم را از آن خود کرد، به پایان رسید. در این میان، «بنی سفدی» جایزه بهترین کارگردان را برای «ماشین خردکننده» دریافت کرد و فیلم «صدای هند رجب» ساخته «کوثر بن هنیه» جایزه بزرگ هیئت داوران را گرفت. همچنین افتخار ویژه بهترین فیلم مرمتشده به «باشو غریبه کوچک» اثر «بهرام بیضایی» رسید
فیلم «Christy» به کارگردانی دیوید میچاد، در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو با بازی خیرهکننده سیدنی سوئینی به نمایش درآمد. این اثر، زندگینامهای پرقدرت و تکاندهنده از کریستی مارتین، یکی از بزرگترین بوکسورهای زن آمریکاست که همزمان با صعود ورزشی، سقوط او در گرداب خشونت خانگی را نیز به تصویر میکشد.
فیلم «The Man in My Basement»، اولین اثر سینمایی نادیا لطیف، با اقتباس از رمانی به همین نام، در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو (TIFF) به نمایش درآمد. این تریلر روانشناختی با بازی کوری هاوکینز و ویلم دفو، در پرداختن به ایدههای بزرگ خود درباره نژاد، گناه و قدرت، ناکام میماند و در ایجاد تعلیق و عمق روانشناختی چندان موفق ظاهر نمیشود.
فیلم «The Lost Bus» به کارگردانی پل گرینگراس و با بازی متیو مککانهی و آمریکا فررا، در اولین نمایش خود در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو (TIFF)، با استقبال گستردهای مواجه شد. این تریلر بقامحور، روایتی واقعی از نجات ۲۲ کودک در جریان آتشسوزی مهیب «Camp Fire» سال ۲۰۱۸ است که با بازیهای درخشان و فضایی پرالتهاب، مورد توجه قرار گرفته است.
فیلم «The Lost Bus» به کارگردانی پل گرینگراس، روایتی مستندگونه و دراماتیک از فاجعه آتشسوزی «Camp Fire» در سال ۲۰۱۸ است. این اثر با تمرکز بر شجاعت یک راننده اتوبوس با بازی درخشان متیو مککاناهی، تماشاچی را به دل بحران میبرد. با این حال، فیلم با وجود صحنههای پرهیجان، تنها بخش کوچکی از داستان واقعی را بازگو میکند و بسیاری از جنبههای کلیدی فاجعه را نادیده میگیرد.
فیلم «Fuze» به کارگردانی دیوید مکنزی و با بازی ستارگانی همچون آرون تیلور-جانسون و سم ورتینگتون، داستان کشف یک بمب جنگ جهانی دوم در لندن را روایت میکند. با وجود پتانسیل بالای ایده و حضور بازیگران مطرح، این فیلم با سقوط در دام کلیشهها، به تریلری تبدیل شده که نتوانسته انتظارات را برآورده کند و بیشتر شبیه به یک اثر تلویزیونی پرهزینه است.
هشتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز امشب (شنبه، ۱۵ شهریور) با معرفی برندگان به کار خود پایان میدهد. در میان مدعیان اصلی جوایز، پارک چان-ووک با فیلم «انتخاب دیگری نیست»، و کوثر بن هانیه با فیلم بحثبرانگیز «صدای هند رجب»، شانسهای اصلی کسب شیر طلایی بهترین فیلم هستند.
فیلم «دایره مستقیم» به کارگردانی اسکار هادسون، به عنوان برنده اصلی هفته منتقدان جشنواره ونیز معرفی شد و جایزه بزرگ و نوآورانهترین فیلم این بخش را از آن خود کرد. این اثر که یک کمدی سیاه و سوررئال ضدجنگ است، در رقابت با فیلمهای دیگری از سراسر جهان به این موفقیت دست یافت.
فراخوان چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر با شعار «ستایش زندگی» منتشر شد. این رویداد بینالمللی از ۵ تا ۱۲ آذرماه برگزار میشود و شامل چهار بخش رقابتی «مسابقه بینالملل»، «جلوهگاه شرق»، «چشمانداز» و «زیتون شکسته» است. در این فراخوان، جوایز دلاری و مهلت ارسال آثار نیز مشخص شده است.
نخستین مراسم «شب نقد تهران» با بزرگداشت اکبر نبوی، روزنامهنگار و منتقد پیشکسوت، و با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد. در این مراسم، منوچهر شاهسواری از «شرافت» و «اصالت» نبوی سخن گفت و کمال تبریزی نیز خاطرهای از همراهی نبوی در ماجرای حواشی فیلم «مارمولک» را روایت کرد.
موزه سینمای ایران، از ۱۶ تا ۱۸ شهریور، میزبان نمایش سه فیلم از سرگئی پاراجانف، فیلمساز برجسته ارمنی-شوروی، است. این برنامه با نمایش فیلم «رنگ انار» آغاز میشود و با حضور آرتور مارتیروسیان، معاون وزیر فرهنگ ارمنستان، و منتقدان و پژوهشگران سینما، همراه خواهد بود.
فیلم سینمایی «تا ۱۰ بشمار» به کارگردانی و تهیهکنندگی فرید ولیزاده، به مرحله یک چهارم نهایی دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم آکادمیک تیانجین چین راه یافت. این فیلم که داستان ماراتن گفتمانی یک زوج با اختلاف سنی زیاد را روایت میکند، از میان آثار ارسالی از ۶۶ کشور برای رقابت در این رویداد سینمایی انتخاب شده است.
فیلم سینمایی «ماهی در قلاب»، تازهترین اثر مشترک سینمای ایران و تاجیکستان به کارگردانی محیالدین مظفر، برای نخستین بار در سیامین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان اشلینگل آلمان به نمایش گذاشته میشود. این فیلم که با مشارکت شبکه آیفیلم تولید شده، رقابت خود را از ۵ تا ۱۲ مهرماه با فیلمهای مطرح دنیا در حوزه کودک و نوجوان آغاز میکند.
طرح شرکت استارتاپی «Fable Studio» برای بازسازی بخشهای گمشده فیلم کلاسیک «امبرسونهای باشکوه» با استفاده از هوش مصنوعی، با مخالفت شدید وراث اورسن ولز روبرو شد. آنها این پروژه را «ناامیدکننده» و «تلاشی صرفاً برای جلب توجه رسانهای» دانستند و تأکید کردند این طرح فاقد نبوغ خلاقانه ولز است.
همایون اسعدیان، مدیرعامل جدید خانه سینما، در اولین نشست خبری خود در آستانه روز ملی سینما، به مسائل مختلفی در حوزه سینما پرداخت. او با اشاره به حمایت وزارت ارشاد از فیلم «پیرپسر» گفت که کارت زرد گرفتن برای این فیلم، «کارت افتخار» است و اگر برای کنسرت همایون شجریان کارت قرمز هم میگرفتند، باز هم افتخار بود. اسعدیان همچنین درباره برنامههای خانه سینما برای بازگشت به آکادمی اسکار و نحوه برگزاری جشن خانه سینما توضیحاتی ارائه داد.
فیلم «درون امیر»، سومین ساخته علی عزیزی، توانست جایزه اصلی بخش «روزهای ونیز» را از آن خود کند. این فیلم که داستان تردید یک جوان برای مهاجرت از ایران را روایت میکند، از سوی هیئت داوران به دلیل «تأمل بر زندگی روزمره» مورد تحسین قرار گرفت.
کاظم سیاحی به عنوان جدیدترین بازیگر به فیلم سینمایی «استخر»، سومین ساخته بلند سروش صحت، پیوست. او پیش از این در سریالهای «لیسانسهها» و «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» با صحت همکاری داشته است. امین حیایی، سحر دولتشاهی و مهران مدیری نیز دیگر بازیگرانی هستند که حضورشان در این فیلم قطعی شده است.
مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «ناتورِدشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیهکنندگی مهدی فرجی، با حضور عوامل و بازیگران اصلی فیلم از جمله هادی حجازیفر، میرسعید مولویان و شبنم قربانی برگزار شد. خردمندان در این مراسم، سال ۱۴۰۴ را «سال سینمای اجتماعی» نامید و عوامل فیلم از مخاطبان خواستند برای حمایت از سینمای اجتماعی، این فیلم را تبلیغ کنند.
نسخه مرمتشده فیلم حماسی «آشوب» ساخته آکیرا کوروساوا، کارگردان شهیر ژاپنی، دوشنبه ۱۷ شهریورماه در سینماتک خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود. این فیلم که اقتباسی آزاد از نمایشنامه «شاه لیر» شکسپیر است، پس از نمایش، با نقد و بررسی مهدی خرمدل همراه خواهد بود.
مستند «یادداشتهای یک جنایتکار واقعی» به کارگردانی الکساندر رودنیانسکی و آندری الفروف، با نمایش تیزر اختصاصی خود در جشنواره فیلم ونیز، بازگشت این فیلمساز اوکراینی به صندلی کارگردانی پس از ۳۱ سال را رقم زد.