شنبه , ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۴
گزارش | صفحه 14
سینمای ایران در تقاطع هنر و گیشه؛ از اسکار تا کمدی‌های میلیاردی!

سینمای ایران در تقاطع هنر و گیشه؛ از اسکار تا کمدی‌های میلیاردی!

در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلم‌های کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبه‌رو بود.

فعلا 18 فیلم مجوز گرفته‌اند پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401 03:54

فعلا 18 فیلم مجوز گرفته‌اند

عده‌ای از هنرمندان معتقد هستند در بیش از 40 سال گذشته، به تمام قواعد و موارد عرف و شرع نظام واقف شده و دیگر می‌دانند که چه مواردی را در فیلمنامه‌هایشان لحاظ کنند تا بتوانند فیلمی بسازند که نیاز به جرح و تعدیل چندانی نداشته باشد.

قاچاقچیان عشق‌ فیلم مشغول کارند! پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401 03:48
انتشار نسخه پرده‌ای فیلم «سگ‌بند» شمار فیلم‌های قاچاق‌شده سینمای ایران را در ٢ ماه اخیر به ٤ رساند

قاچاقچیان عشق‌ فیلم مشغول کارند!

پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی سینماها- که با گذشت بیش از یک ماه از آغاز نمایش عمومی‌اش همچنان بیشتر و بهتر از دیگر فیلم‌های روی پرده می‌فروخت- که با انتشارش در فضای مجازی یک‌بار دیگر زنگ خطر قاچاق فیلم‌های روی پرده را به‌صدا درآورد.

مروری بر تاثیر دولت‌ها در گسترش تئاتر و آموزه‌هایی برای دولتمردانِ ما یکشنبه 28 فروردین 1401 19:54

مروری بر تاثیر دولت‌ها در گسترش تئاتر و آموزه‌هایی برای دولتمردانِ ما

از زمان ورود گروه تئاتر خورشید به کارتوشری، این محل به یکی از مراکز مهم تئاتری پاریس تبدیل شده و چند گروه دیگر نیز به آنجا آمده‌اند. این محل تاکنون چهار گروه تئاتری دیگر را در خود جای داده است. پرسش این است که آیا مدیران یک‌بار به فراهم آوردن چنین امکاناتی برای گروه‌های تئاتر ایرانی اندیشیده‌اند؟ حتی در خیال!

 ۶۰ سال کشاکش تئاتر در برابر شبه‌تئاتر جمعه 26 فروردین 1401 21:52
معرفی بهترین تئاترهای ایرانی

۶۰ سال کشاکش تئاتر در برابر شبه‌تئاتر

شکاف میان تئاتر دولتی و تئاتر آرمان‌گرا؛ و همچنین تئاتر عامه‌پسند و نخبه‌پسند، آنچنان زیاد شده‌ که نمی‌شود به راحتی درباره کلیت تئاتر ایران صحبت کرد.

مخاطبان سینمای ایران چگونه «نصف» شد؟ / فیلم‌های میلیاردی اما ناکام دوشنبه 22 فروردین 1401 16:11

مخاطبان سینمای ایران چگونه «نصف» شد؟ / فیلم‌های میلیاردی اما ناکام

طبق آمارهای رسمی ثبت‌شده در سمفا، آمار مخاطبان سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به نوروز ۹۸ و پیش از بحران کرونا، افت ۵۰ درصدی داشته است؛ دلیل این افت مخاطب چه بوده است؟

پنج چهره خبرساز «سینمای ۱۴۰۰»/آن‌ها که درخشیدند و آنکه ناکام ماند سه شنبه 9 فروردین 1401 07:32

پنج چهره خبرساز «سینمای ۱۴۰۰»/آن‌ها که درخشیدند و آنکه ناکام ماند

محمد خزاعی، هادی حجازی‌فر، پژمان جمشیدی، اصغر فرهادی و مسعود اطیابی را می‌توان پنج چهره موثر و خبرساز سینمای ایران در سال گذشته دانست.

گیشه نوروز ۱۴۰۱ پایین‌تر از پاییز ۱۴۰۰/ افزایش قیمت بلیت به فروش فیلم‌ها کمک نکرد؟ جمعه 5 فروردین 1401 08:20

گیشه نوروز ۱۴۰۱ پایین‌تر از پاییز ۱۴۰۰/ افزایش قیمت بلیت به فروش فیلم‌ها کمک نکرد؟

مقایسه میزان فروش هفته اول فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ با فیلم‌های پاییز ۱۴۰۰، نشان از کاهش شمار تماشاگران و حتی رقم فروش دارد.

قصه تکراری سوتی در تلویزیون | همیشه پای یک مجری در میان است؟ چهارشنبه 3 فروردین 1401 13:04

قصه تکراری سوتی در تلویزیون | همیشه پای یک مجری در میان است؟

این روزها خیلی می‌شنویم که یک مجری یا یک مهمان در برنامه‌ای تلویزیونی؛ «سوتی» داده است! اما معنی و مفهوم سوتی چیست و چه کسی در این میان مقصر است؟

نگاهی به سریال‌ها و برنامه‌های ناموفق‌ تلویزیون در سال 1400/ مخاطب هست اما کم است... چهارشنبه 3 فروردین 1401 12:49

نگاهی به سریال‌ها و برنامه‌های ناموفق‌ تلویزیون در سال 1400/ مخاطب هست اما کم است...

اگرچه تولید برنامه در وضعیت کرونایی سخت شده بود، اما اوضاع در سال 1400 نسبت‌به 99 بهتر شد. رسانه ملی توانست از این مرحله عبور کند و تولیداتش را بیش از سال قبلش کند.

 سال ۱۴۰۰، سال ناکامی سریال‌های شبکه نمایش خانگی چهارشنبه 3 فروردین 1401 12:38

سال ۱۴۰۰، سال ناکامی سریال‌های شبکه نمایش خانگی

دیگر چند سالی است که تماشای سریال.های شبکه نمایش خانگی در ایران باب شده است، سریال‌هایی که بیشتر آنها با هزینه‌های گزاف تولید می‌شوند و مخاطب هم برای تماشای آنها پول پرداخت می‌کند. اما مدتی است که شاهد شکست‌های پی در پی در این پلتفرم هستیم. جایی که کسی پاسخگوی این شکست‌ها نیست.

از انحلال«فجر جهانی» تا حواشی «فجر ملی»/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۰» چهارشنبه 3 فروردین 1401 12:30

از انحلال«فجر جهانی» تا حواشی «فجر ملی»/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۰»

هر چند سینمای ایران طی سال ۱۴۰۰ همچنان درگیر حواشی کرونا و بحران‌های ناشی از آن بود اما بازهم کم نبودند تصمیمات و اقداماتی که در همین شرایط به حواشی و بحران‌ها ضریب دادند.

فقدان‌هایی برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰ دوشنبه 23 اسفند 1400 15:13

فقدان‌هایی برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

مرگ، غم انگیز، شوکه آور ناگهانی و تلخ است اما پایان راه نیست. هنر، همان اکسیر افسانه‌ای جاودانگی است! هنرمند با هنرش تا ابد جاودانه شده و هیچکس و هیچ چیز نمی‌تواند این ماندگاری و جاودانگی را از او بگیرد حتی پس از به خاک سپردن کالبد جسمانی‌اش.

آنچه می‌خواهید درباره اکران نوروز ۱۴۰۱ بدانید/ هفت فیلم، هفت نکته دوشنبه 16 اسفند 1400 10:49

آنچه می‌خواهید درباره اکران نوروز ۱۴۰۱ بدانید/ هفت فیلم، هفت نکته

ترکیب فیلم‌های معرفی‌شده برای اکران نوروز ۱۴۰۱ تا همین‌جا ترکیبی متنوع و پرظرفیت برای آشتی مخاطبان با سالن‌های سینما محسوب می‌شود اما درباره این ترکیب چه باید بدانیم؟

قیمت بلیت؛ معمایی ترین ژانر سینمای ایران یکشنبه 15 اسفند 1400 11:22
گرانی بلیت مخاطب سینما را کمتر می‌کند، قیمت فعلی سالن‌ها را ورشکسته‌تر

قیمت بلیت؛ معمایی ترین ژانر سینمای ایران

عدم‌تناسب بین قیمت بلیت سینما و تورم در سال 1369 منجر به این شد که تعداد تماشاگران 81 میلیون نفری در این سال به تعداد تماشاگران 66 میلیون نفری در سال 1370 برسد. ادامه این روند در دهه 70 خسارت حذف تماشاگران عمده را متحمل سینما کرد.

طراحی حرکت (کرئوگرافی) در تئاتر ممنوع شد؟ چهارشنبه 11 اسفند 1400 10:51

طراحی حرکت (کرئوگرافی) در تئاتر ممنوع شد؟

ظرف روزهاي اخير با بعضي مدرسان و بازيگران تئاتر تماس‌هايي گرفته‌اند و به آنها ابلاغ كرده‌اند «طراحي حركت» و «كرئوگرافي» ممنوع است!

نگاهی به ادعاهای سرقت فیلمنامه در سینمای ایران/ پایان باز دوشنبه 9 اسفند 1400 14:01

نگاهی به ادعاهای سرقت فیلمنامه در سینمای ایران/ پایان باز

یکی از حواشی همیشگی سینما در بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی است که مالک حقیقی آنها چندان در جریان استفاده از اثرش قرار ندارد. دعاوی مربوط به استفاده از فیلمنامه دیگران برای یک کار سینمایی و حتی تلویزیونی، هم‌اکنون سال‌هاست که در سینمای ایران رواج داشته و هرازچندگاه، صدای یکی از این موارد بلند می‌شود.

توجیه سینماتیکت و چند سوال یکشنبه 8 اسفند 1400 12:54

توجیه سینماتیکت و چند سوال

چند ساعت مانده به مراسم اختتامیه چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر بود. همه منتظر آغاز مراسم و مشخص شدن صاحبان سیمرغ‌ها بودند اما انگار عجایب جشنواره چهلم تمامی نداشت. ساعاتی مانده به آغاز مراسم اختتامیه جشنواره، سایت رسمی سینماتیکت در اقدامی عجیب، لیست کامل برندگان سیمرغ را منتشر کرد.

قریشی طعمه جدید شبکه قمار؟ سه شنبه 3 اسفند 1400 08:18
رمزگشایی از پنج فاز سلبریتی‌‌هایی که به سایت‌های شرط‌بندی خارج از کشور می‌پیوندند

قریشی طعمه جدید شبکه قمار؟

قریشی تا به اینجای کار، در همان مسیری قدم گذاشته که سلبریتی‌های دیگر برداشته بودند و از این‌جا به بعد است که نشان می‌دهد وی تا چه اندازه، با نیت آن سلبریتی‌ها، از کشور خارج شده و در ترکیه سکنی گزیده است.

این کارگردان‌ها چگونه در چه سنی و با کدام سرمایه فیلم اول‌شان را ساختند؟ سه شنبه 3 اسفند 1400 07:52
چگونه در سینمای ایران تاریخ‌ساز شویم؟

این کارگردان‌ها چگونه در چه سنی و با کدام سرمایه فیلم اول‌شان را ساختند؟

فیلمساز جریان‌ساز بودن به هیچ عنوان دستاورد سهل‌الوصولی نیست، داشتن صرفا یک یا دو اثر عالی و بسیار ویژه در کارنامه هنری هیچ کارگردانی دال بر شاخص بودنش نیست، استمرار موفقیت در سینما محصول فعالیت‌های مداوم و بسیار است.

روی صحنه بایستید و کارِ اشتباه را انجام دهید شنبه 30 بهمن 1400 20:57
یک روز با تمرین اجرای «ارور 404» به کارگردانی عباس جمالی

روی صحنه بایستید و کارِ اشتباه را انجام دهید

یکی در دهه 70 میلادی در نیویورک اتفاق افتاده، یکی آغاز 2022 در تهران. قطعا با نگرش‌های متفاوت که اصلا قابل مقایسه نیستند. در اجرای لکمپت، پرفورم به معنای طراحی رقص کارکرد داشته و مداخله کارگردان اساسا از جنس دیگری بوده. اما هر دو در اینکه قصد داشتند اجرایی بسازند درباره ساختن نشدن اثر نمایشی، اشتراک نظر دارند. حالا فکر کنید گروه ووستر (Wooster Group) به نقاط برخورد سینما و تئاتر فکر می‌کرده، من نمی‌دانم اجرای نهایی آنها دقیقا به چه صورت بوده، ولی با در نظر گرفتن رویکردشان و فیلم‌های کوتاهی که دیدم، می‌توان تصور کرد که تصاویر ویدیویی در اجرای «وسوسه سنت آنتونی» 1988 کارکرد مهمی داشته باشد. شاید هم نه! و من دیگر دارم رویا می‌بافم. ولی حداقل دیده‌ام که بازیگر «وسوسه سنت آنتونی» در بخش‌هایی از میکروفن استفاده می‌کند. هر دو به جنسی نازیبایی دامن می‌زنند. این نقاط اشتراک جالبند.