جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 17
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

از فیلم‌اولی‌های «فجر» چه می‌دانیم؟/روحانی فیلمساز و ایده‌های بکر دوشنبه 29 دی 1399 15:15

از فیلم‌اولی‌های «فجر» چه می‌دانیم؟/روحانی فیلمساز و ایده‌های بکر

حضور ۲۳ فیلم کارگردانان فیلم‌اولی در میان ۶۲ فیلم حائز شرایط داوری در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، از نکات حائز اهمیت درباره متفاوت‌ترین دوره این رویداد محسوب می‌شود.

درباره تمام فیلم‌هایی که با «نسخه بازبینی» قاچاق شده‌اند / وقتی مقصران واقعی دستگیر نمی‌شوند شنبه 27 دی 1399 00:00

درباره تمام فیلم‌هایی که با «نسخه بازبینی» قاچاق شده‌اند / وقتی مقصران واقعی دستگیر نمی‌شوند

آیا دیگر وقت آن نرسیده تا سیستم قضایی و وزارت ارشاد کشور، به جای دستگیری افرادی در کلوپ‌ها و مغازه‌های تولید فیلم، به سرمنشأ این قبیل اتفاق‌ها ورود کرده و با معرفی مقصران واقعی، پرونده قاچاق ‌هایی که با برچسب «بازبینی» صورت می‌گیرد را برای همیشه ببندند؟

جزئیاتی از همه فیلم‌های جشنواره فجر امسال + تصاویر چهارشنبه 24 دی 1399 00:00

جزئیاتی از همه فیلم‌های جشنواره فجر امسال + تصاویر

حالا که تکلیف فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال روشن شده، باز هم باید این گزاره را تکرار کنیم که با جشنواره متفاوتی مواجه هستیم؛ جشنواره‌ای که اگرچه مهرجویی، کیمیایی و فرهادی را ندارد اما نبود هیات‌ انتخاب، به‌شکلی ناخواسته، توفیق‌هایی را رقم زده است.

اقتصاد سينما در تيررس امپراتوری بازيگران سه شنبه 23 دی 1399 00:32

اقتصاد سينما در تيررس امپراتوری بازيگران

سجادي‌حسيني: شرايط اكران در سينما توسط سينمادار و تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار مشخص مي‌شود. بهترين فيلمنامه دنيا را هم داشته باشيم تا فيلم بازيگر شناخته شده نداشته باشد سينماداران آن را اكران نمي‌كنند و نكته مهم ديگر اينكه اغلب سرمايه‌گذارها از آنجايي كه سواد سينمايي ندارند براي توليد فيلم فقط بازيگر را مي‌شناسند و حضورشان را در فيلم مبنا قرار مي‌دهند

چه ضمانتی هست که دوباره تعطیل نشویم؟! یکشنبه 21 دی 1399 17:01
برخی مدیرهای سالن های تئاتری در تهران مطرح کردند:

چه ضمانتی هست که دوباره تعطیل نشویم؟!

از روز گذشته که خبر بازگشایی تئاتر و سینما منتشر شده است، مدیران سالن‌ها مشغول رایزنی با گروه‌های در نوبت اجرا هستند اما همه این گروه‌ها یک سوال مشترک دارند؛ چه ضمانتی وجود دارد که اجرای ما دوباره تعطیل نشود.

از خواهران غریب تا جدایی / نگاهی به مهم‌ترین آثار جشنواره فیلم فجر با موضوع «طلاق» شنبه 20 دی 1399 00:00

از خواهران غریب تا جدایی / نگاهی به مهم‌ترین آثار جشنواره فیلم فجر با موضوع «طلاق»

مرور جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف، نشان می‌دهد این رویداد با نمایش آثار تولید شده در هر سال، به‌نوعی بازتاب‌دهنده سایه‌روشن‌های اجتماعی بوده است..

بساز و نفروش‌های سینمای ایران! چهارشنبه 17 دی 1399 20:01

بساز و نفروش‌های سینمای ایران!

حجم بالای فیلمسازی در سینمای کرونایی ایران که همچنان با در بسته سالن‌ها و خصوصاً بی‌میلی مخاطب برای رجوع به سالن‌های بازشده شهرستان‌ها مواجه شده، یادآور گزاره‌ای است که سال‌هاست برخی از آن یاد می‌کنند؛ «سود سینمای ایران در تولید است نه فروش»!

بازیگرانی که تنور جشنواره فیلم فجر را داغ می کنند چهارشنبه 17 دی 1399 00:00

بازیگرانی که تنور جشنواره فیلم فجر را داغ می کنند

از روز گذشته که اسامی فیلم‌های متقاضی شرکت در جشنواره فجر اعلام شد، بازار حدس و گمان و تحلیل غایبان و حاضران جشنواره حسابی داغ بوده و چند روز دیگر که فیلم‌های نهایی برای داوری مشخص شوند، بازار پیش بینی برندگان سیمرغ هم داغ می‌شود؛ جایی که به نظر می‌رسد «چهره‌های» بازیگری‌اش از فیلمسازها بیشتر باشد.

همه چیز درباره متفاوت‌ترین جشنواره «فیلم فجر»/ شگفت‌زده می‌شویم؟ سه شنبه 16 دی 1399 13:17

همه چیز درباره متفاوت‌ترین جشنواره «فیلم فجر»/ شگفت‌زده می‌شویم؟

با انتشار فهرست نهایی ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، ترکیب فیلم‌های حاضر در ویترین متفاوت‌ترین دوره این رویداد قابل پیش‌بینی‌تر شده است.

عبور سينما از بحران يا نقطه پايانی بر مرجعيت جشنواره فيلم فجر شنبه 13 دی 1399 11:24

عبور سينما از بحران يا نقطه پايانی بر مرجعيت جشنواره فيلم فجر

ثقفي: اگر فوتبال بدون تماشاچي برگزار مي‌شود حداقلش اين است كه مردم بازي را به صورت زنده از تلويزيون مي‌بينند اما جشنواره بدون تماشاگر كه نمي‌شود چون مردم به غير از سالن سينما دسترسي به فيلم‌ها ندارند.

بورس و بانک‌های تهران در یک فیلم هندی! پنجشنبه 11 دی 1399 00:00

بورس و بانک‌های تهران در یک فیلم هندی!

«اختلاس 1992: داستان هارشاد مهتا» بالاترین امتیاز کاربران را بین تمام مجموعه‌های هندوستان تابه‌حال داشته است. امتیاز 4/9 از ۱۰ واقعا عدد شگفت‌انگیزی است؛ هرچند هندی‌ها در امتیاز دادن به فیلم‌ها و سریال‌ها معمولا اهل افراط و تفریط هستند. اما بد نیست که دقت کنیم چه مجموعه‌ای توانسته رکورد محبوبیت در بین مخاطبان هندی را بشکند.

درباره «شیشلیک» اثر جدید محمدحسین مهدویان و حاشیه‌هایی که پدید آورده ‌است سه شنبه 9 دی 1399 13:55

درباره «شیشلیک» اثر جدید محمدحسین مهدویان و حاشیه‌هایی که پدید آورده ‌است

جشنواره فیلم فجر پیش‌رو، هنوز به روز‌های برگزاری‌اش نرسیده، حواشی زیادی به‌دنبال داشته است؛ حاشیه‌هایی که مرتبط با نحوه و چگونگی برپایی آن است و شرایطی که کرونا حاکم کرده است؛ اما شیشلیک، فیلم جدید مهدویان، برای حضور در جشنواره فجر با مشکل روبه‌رو شده و مدیران جشنواره هم باتوجه‌به حواشی احتمالی، تمایلی برای پیگیری وضعیت فیلم ندارند.

نگاهی به ۱۰ مستند برتر چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به انتخاب تماشاگران / از دوشنبه 8 دی 1399 11:27

نگاهی به ۱۰ مستند برتر چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به انتخاب تماشاگران / از "کودتای ۵۳" و "ایساتیس" تا "هجده هزار پا" و "رؤیاهای خالکوبی‌شده"

در این گزارش ۱۰ فیلمی که در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت بر اساس آمار بازدید و امتیازهای تماشاگران بیشترین درصد امتیاز را کسب کردند، بررسی شده‌اند.

درنگی بر هر آنچه از بيضایی، «بيضايی» ساخت / كارنامه بهرام بيدخش شنبه 6 دی 1399 00:00

درنگی بر هر آنچه از بيضایی، «بيضايی» ساخت / كارنامه بهرام بيدخش

ده سال است كه پنجم دي براي دوستداران بهرام بيضايي، يادآور سالي ديگر است كه با افسوسِ كوچش گذشته و همواره با حسرتِ همزيستي با آثار اخيرش و گاه با اين پرسش تكراري كه چرا در سرزمين مادري‌اش بايد اين‌گونه با او رفتار مي‌شد؟ آيا نسل جوان امروز از جايگاه وصف‌ناشدنيِ او آگاه است؟

موج نوی سینمای ایران، زیر ذره‌بین مجله انگلیسی پنجشنبه 20 آذر 1399 15:34

موج نوی سینمای ایران، زیر ذره‌بین مجله انگلیسی

مجله انگلیسی «فار اوت» (Far Out) در مطلبی با نام بردن از سینماگرانی چون «عباس کیارستمی»، «اصغر فرهادی» و «مجید مجیدی»، آثار شاخص موج نوی سینمای ایران را معرفی کرد.

زیر و بم آمار تولید در سینمای ایران و پیش بینی ها برای دوشنبه 17 آذر 1399 15:50

زیر و بم آمار تولید در سینمای ایران و پیش بینی ها برای "قهرمان" فرهادی و ...

"با احتساب فیلم های به نمایش آمده در جشنواره فجر گذشته (۳۱ عنوان)، فیلم های اکران عمومی شده (۹ عنوان)، فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره کودک اصفهان (۲۰ عنوان) و فیلم های حضور یافته در جشنواره های بین المللی (۲۵ عنوان)، در مجموع ۸۵ فیلم بلند از مجموع ۲۷۲ فیلم، مُهر تولید سال ۲۰۲۰ خورده و البته امکان افزایش این آمار تا پایان سال میلادی هم هست. پس با احتساب امکان ارائه فیلم های جشنواره اصفهان، تعداد ۲۰۷ عنوان فیلم بلند را هم اکنون در مراحل آماده نمایش، پس از تولید و در حال فیلمبرداری داریم. "

بودجه‌خواری فیلم‌های فاخر و جشنواره‌ها و جای خالی معیشت هنرمندان در بودجه ۱۴۰۰ دوشنبه 17 آذر 1399 10:13
افزایش ۳۰ درصدی رضایت سینماگران را فراهم نکرد/

بودجه‌خواری فیلم‌های فاخر و جشنواره‌ها و جای خالی معیشت هنرمندان در بودجه ۱۴۰۰

سال سخت سینمای ایران در حالی به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که به نظر می‌رسد سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ نیز روزهای سختی را باید پشت سر بگذارد و بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۰ جوابگوی مشکلات صنعت سینما نیست.

اولین مکان درخشش اصغر فرهادی و نوید محمدزاده / چرا تالار مولوی آرشیو ندارد؟ دوشنبه 17 آذر 1399 09:41

اولین مکان درخشش اصغر فرهادی و نوید محمدزاده / چرا تالار مولوی آرشیو ندارد؟

چه کسی فکرش را می‌کرد آن انباری بی‌ستون که متعلق به سلف‌سرویس دانشگاه بود، روزی مکان درخشش جمعی از نامداران فرهنگ این کشور شود، اما از خوش‌اقبالی این انبار متروکه بود که روزگار برایش چنین تقدیری معین کرد.

از «کن» الگو بگیریم یا دنباله روی «ونیز» باشیم؟! دوشنبه 17 آذر 1399 09:33

از «کن» الگو بگیریم یا دنباله روی «ونیز» باشیم؟!

برگزاری جشنواره ها در دوران کرونا یکی از چالش های مهم سینما در طی حدود یک سال اخیر بوده و رویدادهای مهم سینمایی سیاست های متفاوتی را در مواجهه با این بحران جهانی در پیش گرفتند.

نگاهی به سالها فعالیت «علی حاتمی» در عرصه سینما شنبه 15 آذر 1399 23:29

نگاهی به سالها فعالیت «علی حاتمی» در عرصه سینما

چهاردهم آذر ماه هر سال مصادف با سالروز درگذشت یکی از صاحب سبک‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران علی حاتمی است. کارگردانی که همواره با آثار به یادماندنی خود در حافظه تاریخی اهالی سینما باقی خواهد ماند.