به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
حضور ۲۳ فیلم کارگردانان فیلماولی در میان ۶۲ فیلم حائز شرایط داوری در سیونهمین جشنواره فیلم فجر، از نکات حائز اهمیت درباره متفاوتترین دوره این رویداد محسوب میشود.
آیا دیگر وقت آن نرسیده تا سیستم قضایی و وزارت ارشاد کشور، به جای دستگیری افرادی در کلوپها و مغازههای تولید فیلم، به سرمنشأ این قبیل اتفاقها ورود کرده و با معرفی مقصران واقعی، پرونده قاچاق هایی که با برچسب «بازبینی» صورت میگیرد را برای همیشه ببندند؟
حالا که تکلیف فیلمهای حاضر در جشنواره فجر امسال روشن شده، باز هم باید این گزاره را تکرار کنیم که با جشنواره متفاوتی مواجه هستیم؛ جشنوارهای که اگرچه مهرجویی، کیمیایی و فرهادی را ندارد اما نبود هیات انتخاب، بهشکلی ناخواسته، توفیقهایی را رقم زده است.
سجاديحسيني: شرايط اكران در سينما توسط سينمادار و تهيهكننده و سرمايهگذار مشخص ميشود. بهترين فيلمنامه دنيا را هم داشته باشيم تا فيلم بازيگر شناخته شده نداشته باشد سينماداران آن را اكران نميكنند و نكته مهم ديگر اينكه اغلب سرمايهگذارها از آنجايي كه سواد سينمايي ندارند براي توليد فيلم فقط بازيگر را ميشناسند و حضورشان را در فيلم مبنا قرار ميدهند
از روز گذشته که خبر بازگشایی تئاتر و سینما منتشر شده است، مدیران سالنها مشغول رایزنی با گروههای در نوبت اجرا هستند اما همه این گروهها یک سوال مشترک دارند؛ چه ضمانتی وجود دارد که اجرای ما دوباره تعطیل نشود.
مرور جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف، نشان میدهد این رویداد با نمایش آثار تولید شده در هر سال، بهنوعی بازتابدهنده سایهروشنهای اجتماعی بوده است..
حجم بالای فیلمسازی در سینمای کرونایی ایران که همچنان با در بسته سالنها و خصوصاً بیمیلی مخاطب برای رجوع به سالنهای بازشده شهرستانها مواجه شده، یادآور گزارهای است که سالهاست برخی از آن یاد میکنند؛ «سود سینمای ایران در تولید است نه فروش»!
از روز گذشته که اسامی فیلمهای متقاضی شرکت در جشنواره فجر اعلام شد، بازار حدس و گمان و تحلیل غایبان و حاضران جشنواره حسابی داغ بوده و چند روز دیگر که فیلمهای نهایی برای داوری مشخص شوند، بازار پیش بینی برندگان سیمرغ هم داغ میشود؛ جایی که به نظر میرسد «چهرههای» بازیگریاش از فیلمسازها بیشتر باشد.
با انتشار فهرست نهایی ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره سیونهم فیلم فجر، ترکیب فیلمهای حاضر در ویترین متفاوتترین دوره این رویداد قابل پیشبینیتر شده است.
ثقفي: اگر فوتبال بدون تماشاچي برگزار ميشود حداقلش اين است كه مردم بازي را به صورت زنده از تلويزيون ميبينند اما جشنواره بدون تماشاگر كه نميشود چون مردم به غير از سالن سينما دسترسي به فيلمها ندارند.
«اختلاس 1992: داستان هارشاد مهتا» بالاترین امتیاز کاربران را بین تمام مجموعههای هندوستان تابهحال داشته است. امتیاز 4/9 از ۱۰ واقعا عدد شگفتانگیزی است؛ هرچند هندیها در امتیاز دادن به فیلمها و سریالها معمولا اهل افراط و تفریط هستند. اما بد نیست که دقت کنیم چه مجموعهای توانسته رکورد محبوبیت در بین مخاطبان هندی را بشکند.
جشنواره فیلم فجر پیشرو، هنوز به روزهای برگزاریاش نرسیده، حواشی زیادی بهدنبال داشته است؛ حاشیههایی که مرتبط با نحوه و چگونگی برپایی آن است و شرایطی که کرونا حاکم کرده است؛ اما شیشلیک، فیلم جدید مهدویان، برای حضور در جشنواره فجر با مشکل روبهرو شده و مدیران جشنواره هم باتوجهبه حواشی احتمالی، تمایلی برای پیگیری وضعیت فیلم ندارند.
در این گزارش ۱۰ فیلمی که در چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت بر اساس آمار بازدید و امتیازهای تماشاگران بیشترین درصد امتیاز را کسب کردند، بررسی شدهاند.
ده سال است كه پنجم دي براي دوستداران بهرام بيضايي، يادآور سالي ديگر است كه با افسوسِ كوچش گذشته و همواره با حسرتِ همزيستي با آثار اخيرش و گاه با اين پرسش تكراري كه چرا در سرزمين مادرياش بايد اينگونه با او رفتار ميشد؟ آيا نسل جوان امروز از جايگاه وصفناشدنيِ او آگاه است؟
مجله انگلیسی «فار اوت» (Far Out) در مطلبی با نام بردن از سینماگرانی چون «عباس کیارستمی»، «اصغر فرهادی» و «مجید مجیدی»، آثار شاخص موج نوی سینمای ایران را معرفی کرد.
"با احتساب فیلم های به نمایش آمده در جشنواره فجر گذشته (۳۱ عنوان)، فیلم های اکران عمومی شده (۹ عنوان)، فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره کودک اصفهان (۲۰ عنوان) و فیلم های حضور یافته در جشنواره های بین المللی (۲۵ عنوان)، در مجموع ۸۵ فیلم بلند از مجموع ۲۷۲ فیلم، مُهر تولید سال ۲۰۲۰ خورده و البته امکان افزایش این آمار تا پایان سال میلادی هم هست. پس با احتساب امکان ارائه فیلم های جشنواره اصفهان، تعداد ۲۰۷ عنوان فیلم بلند را هم اکنون در مراحل آماده نمایش، پس از تولید و در حال فیلمبرداری داریم. "
سال سخت سینمای ایران در حالی به ماههای پایانی خود نزدیک میشود که به نظر میرسد سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ نیز روزهای سختی را باید پشت سر بگذارد و بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۰ جوابگوی مشکلات صنعت سینما نیست.
چه کسی فکرش را میکرد آن انباری بیستون که متعلق به سلفسرویس دانشگاه بود، روزی مکان درخشش جمعی از نامداران فرهنگ این کشور شود، اما از خوشاقبالی این انبار متروکه بود که روزگار برایش چنین تقدیری معین کرد.
برگزاری جشنواره ها در دوران کرونا یکی از چالش های مهم سینما در طی حدود یک سال اخیر بوده و رویدادهای مهم سینمایی سیاست های متفاوتی را در مواجهه با این بحران جهانی در پیش گرفتند.
چهاردهم آذر ماه هر سال مصادف با سالروز درگذشت یکی از صاحب سبکترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران علی حاتمی است. کارگردانی که همواره با آثار به یادماندنی خود در حافظه تاریخی اهالی سینما باقی خواهد ماند.