به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
چه کسی فکرش را میکرد آن انباری بیستون که متعلق به سلفسرویس دانشگاه بود، روزی مکان درخشش جمعی از نامداران فرهنگ این کشور شود، اما از خوشاقبالی این انبار متروکه بود که روزگار برایش چنین تقدیری معین کرد.
برگزاری جشنواره ها در دوران کرونا یکی از چالش های مهم سینما در طی حدود یک سال اخیر بوده و رویدادهای مهم سینمایی سیاست های متفاوتی را در مواجهه با این بحران جهانی در پیش گرفتند.
چهاردهم آذر ماه هر سال مصادف با سالروز درگذشت یکی از صاحب سبکترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران علی حاتمی است. کارگردانی که همواره با آثار به یادماندنی خود در حافظه تاریخی اهالی سینما باقی خواهد ماند.
سازمان سینمایی اعلام کرد که در نیمه دوم آذرماه، نسبت به برگزاری جشنواره در بهمن 99 یا بهار 1400 خبررسانی میکند. البته که کمی با پیشدستی اقدام کردند و عصر چهارشنبه 12 آذر، با انتشار فراخوان رسمی جشنواره، موعد برگزاری آن را بهمنماه 1399 اعلام کرده اما مشخص نکردند که آیا طبق سنوات قبل، در همان 10 روز برگزار میشود یا از تعداد روزهای آن کاسته شده است.
پخش آخرین ساخته کریستوفر نولان با کیفیت HD از شبکه نمایش خانگی این پرسش را مطرح میکند که ایران تا چه زمانی میخواهد به شیوه غیرقانونی پخش آثار خارجی ادامه دهد؟
یک عضو مستعفی دیگر خانه تئاتر کنارهگیری خود از هیات مدیره را به طور رسمی اعلام کرد.
کامبوزیا پرتوی که بسیاری از سینماگرها او را بهترین فیلمنامهنویس سینما میدانند، نه تنها در داخل کشور قدرش آنطور که باید دانسته نشد بلکه در حوزه بینالمللی هم درخشش بیشتری میتوانست داشته باشد.
برخی مخالفان برگزاری جشنواره فجر در بهمن امسال معتقد هستند که این رویداد علیرغم رعایت پروتکلهای بهداشتی، نمیتواند پذیرای آثار بسیاری باشد و چون خوراک لازم برای نمایش موجود نیست، عملا امکان برگزاری آن وجود ندارد.
نیکی کریمی در مطلبی که در سوگ کامبوزیا پرتوی نوشت، عباس کیارستمی را در مظان اتهاماتی قرار داد که سالیان سال به صورت در گوشی مطرح بودند.
آذرماه امسال شروع خوبی برای اهالی سینما و تئاتر نداشت، هر چند این سال کرونازده خوشی زیادی به جا نگذاشته ولی اولین هفته نهمین ماه سال هم با مرگ هنرمندی به پایان رسید که قدرش کمتر دانسته شد.
جدیدترین گزارش مالی منتشر شده از عملکرد هفت ماه گذشته بنیاد سینمایی فارابی باز هم از حاشیه و سوال دور نمانده و این هم بخاطر جایگاه این بنیاد در تشکیلات سینمایی ایران است.
كامبوزيا پرتوي، مردي كه اصل جنس سينما بود و مايه فخر هنر اين سرزمين. كارنامه كاري او اگرچه عريض و طويل نبود اما همان اندك ساختهها و نوشتههاي او همه درخور توجه بودند و لايق ستايش. از «گلنار» و «گربه آوازهخوان» كه خاطره جمعي كودكان دهه شصت بود تا «كافهترانزيت» و «من ترانه پانزده سال دارم» كه مخاطب عام و خاص را با خود همراه كرده بود.
الوند: به عقيده من مهمترين خصيصه چنگيز اين بود كه بسيار آدم گرم و بامرامي بود. وقتي با او از دوبله فيلم حرف ميزديم و ميگفتيم پول نداريم او كار را رد نميكرد. چون همانطور كه ميدانيد فيلم كه به مرحله دوبله ميرسد، سرمايه تمام ميشود با اين حال او در كار نه نميآورد و فيلم را دوبله ميكرد و تهيهكنندهها هم بعدا با او حساب ميكردند.
سرقت و قاچاق آثار تصویری مهمترین دلیل در عدم رضایت بسیاری از سینماگرها برای اکران آنلاین فیلمهایشان است و حالا که این نوع اکران به موجودی نسبتا نوپا در سینمای ایران تبدیل شده، این سوال مطرح است که آیا به راستی هیچ راهی برای جلوگیری از کپی و انتشار غیرقانونی فیلمها نیست؟
«اکران آنلاین» که بهعنوان نسخه جایگزین سالنهای سینما در دوران تعطیلات کرونایی، قرار بود ناجی سینمای ایران باشد، خود قربانی بیتدبیری مدیران و فقدان بسترسازی صنفی برای ادامه حیات شده است!
هشت ماه از شروع تجربه اکران آنلاین فیلمهای سینمایی ایران میگذرد و با وجود تب و تاب چند ماه و اکران پشت سر هم چند فیلم پربازیگر، حالا رونق از این اکران رفته و مثل سالنهای سینما سوت و کور شده است. این اتفاق اگرچه ممکن است ادامه نداشته باشد و چند وقت دیگر فیلمهایی تازه بازار اکران آنلاین را گرم کنند، اما کسادی فعلیاش دلایل متعددی دارد.
نوزدهمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» علاوه بر آسیبشناسی تصویر «امید» در سینمای ایران و بررسی کارنامه سیدرضا میرکریمی از منظر نقش امید، تحولات سینمای ایران در دهه ۹۰ را بررسی کرد.
تقی علیقلیزاده تهیهکننده فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، در اظهاراتی صریح بنیاد سینمایی «فارابی» را متهم به کارشکنی چندباره در فرآیند تولید و عرضه این فیلم سینمایی کرد.
در ده سال گذشته معرفی فیلم ایرانی به اسکار یکی از پرچالشترین تصمیمهای سینمایی بوده است. اتفاقی که با انتخاب «خورشید» خاطرات حاشیههای انتخابهای گذشته را نیز برای سینمای ایران زنده کرد.
رقم هزينههاي جانبي با رقم بودجه توليد نمايشها در سال 98 چندان تفاوتي ندارد. يعني ميشد با حذف كامل هزينههاي جانبي فجر، يك سال ديگر تئاتر ايران را منتفع كرد. بخشي كه 66.45 درصد بودجه فجر را درست در خود بلعيده است.