به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
انتخاب ۳ فیلم ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۲۰، شمار آثار ساخته شده ایرانی حاضردر این رویداد سینمایی را به عدد ۱۰۶ رساند.
روز 17 آبان 1318 در محله پامنار تهران پسرکی زاده شد شیفته دنیای لوطیها و مرام و مسلکشان، پسرکی که وقتی به جوانی رسید، دست خسرو شکیبایی را گرفت و به او بال پرواز داد.
صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی برای یک اینفلوئنسر (یا به زبان رایج شاخ اینستاگرامی) با سیلی از نقد و حاشیه همراه شده است. به قول معروف: «همه چیزمان به همه چیزمان میآید».
كامنتنويسي توييتري ميان داروغهزاده و رضوي بر سر قضاوت كردن و قضاوت نكردن به جاهاي باريك رسيد؛ سيد محمود رضوي براي داروغهزاده نوشت: «اگر بحث پروندهسازي باشد ما و همكاران خاطرات جذابي از ارسال فيلمنامهها از معاونت شما به نهادهاي خاص داريم.»
«شطرنج باد، در زمان خودش هم یک فیلم آوانگارد بود. حدود 40 سال قبل ساخته شد و یک فیلم پیشرو از جهت فرم و شیوه روایت بود. این فیلم از هیچکدام از قواعد رایج در سینمای آن زمان پیروی نمیکرد.
كيميايي پس از 6 دهه فيلمسازي همچنان در جايي ايستاده كه با اولين فيلم خود «قيصر» منتقدان سينمايي را به دو صف موافقان و مخالفان جدي تقسيمبندي كرد.
منوچهر هادی این روزها یکی از پرکارترین سینماگران ایرانی است. او که سالها پیش با دستیاری اصغر فرهادی (چهارشنبهسوری) و کیانوش عیاری (هزاران چشم) پا به عرصه فیلمسازی گذاشت، در ماههای اخیر بسیار مورد توجه و البته انتقاد قرار گرفته است.
هیچ یک از این فیلمها به تازگی اکران نشده یا آثار نادیدهای به خصوص برای مخاطبان حرفهای سینما نیستند؛ اما تجربه اصلی تماشای فیلم روی پرده، با تماشا در تلویزیون و یا کامپیوتر متفاوت است و گروهی از تماشاگران حرفهای سینما میکوشند فیلمها را روی پرده و در سالن سینما برای درک بهتر و لذت بیشتر تماشا کنند.
با سنگینتر شدن سایه «کرونا» علاوهبر «اکران»، چرخه «تولید» هم در سینما با چالشهای جدی مواجه شده است؛ تن دادن به ریسک فیلمسازی چقدر منطقی است و آیا سینمای ایران با بحران تولید مواجه است؟
جنوب شهری که پدران و مادران ما در آن بزرگ شدند، شکل و شمایل دیگری داشت. جوانهای امروزی آن فضا را خیلی نمیشناسند و شاید همین عدم شناخت کافی از فضای جنوب شهر باعث میشود برخی فیلمسازان جوان در پرداخت فضا و روابط آدمها خیلی موفق نباشند و همهچیز مصنوعی جلوه کند».
سلیقهسازیای که ایرج کریمی و منتقدان دیگر سینمای ایران در دهههای 60 و 70 با کمک شرایط بهوجود آمده در سینمای ایران بنا کردند، حاصل فضای بستهای بود که امکان بیان نظرات دیگر و تماشای فیلمهایی از جنس متفاوت سینمایی مورد علاقه این نسل از منتقدان را نمیداد.
«همگناه» یک اثر فاخر و درجه یک نیست اما با تکیه بر قصه جذاب و چهرههای محبوب مردم توانسته مخاطبان را راضی نگه دارد
آمار تولید، توزیع و فروش سریالهای نمایش خانگی نشان میدهد مردم ارتباط خوبی با این بخش برقرار کردهاند و آن را دنبال میکنند. اما خبرهایی مبنی بر انتقال مدیریت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما شنیده میشود؛ موضوعی که برخی آن را آغاز تلویزیونی شدن آثار شبکه خانگی میدانند.
قریب به دو دهه محبوبترین مجری صداوسیما بود؛ اما حالا قریب به دو سال است که فقط «محبوب» است و دیگر پسوند «صداوسیما» را ندارد.
رشد شبکه نمایش خانگی در چند سال گذشته با تغییراتی که در بستر تماشا اتفاق افتاد و همچنین تنوع سریالهای تولید شده، وضعیت پرمخاطب و تکامل پیدا کرده امروز را به وجود آورد. اما سوال اینجاست که آیا ستارهها رمز موفقیت این سریالهای بودهاند؟
انتشار نامههای عباس کیارستمی و همسرش، حاشیههایی را با خود به همراه داشت که موجب شد، دادگاه فرهنگ، مساله را حل کند.
در شش روزی که از بازگشایی سینماهای کشور میگذرد، نزدیک به ۴۴ هزار نفر به تماشای فیلمهای روی پرده رفتهاند. در این میان، حدود ۶۰ درصد آمار فروش بلیتها، به فیلم شنای پروانه اختصاص دارد. فیلمی که تا به اینجا ۶۳۱ میلیون تومان فروش را با چیزی حدود ۳۳ هزار نفر مخاطب تجربه کرده است.
محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی عنوان کرد ایده «اکران اینترنتی» برای دوران کرونا اجرایی شد و کمرونق شدن آن پس از بازگشایی سینماها اتفاقی طبیعی است.
با توجه به ماهیت استبدادی حکومت قاجار، بی قانونی و زورگویی حاکم و محتوای نمایشنامه های میرزاآقا و برداشتن پرده از رشوه خواری های شاه و دربار و حکام باید میرزاآقا تبریزی را شجاع ترین نمایشنامه نویس در طول تاریخ جدید ایرن دانست.
شبکه نمایش خانگی برای رسیدن به جایگاه امروز با مخاطبان قابل توجه، فرازونشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است و امروز با گذشت بیش از یک دهه از ظهور آن چشمانداز روشنی پیش روی خود دارد.