به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
با توجه به ماهیت استبدادی حکومت قاجار، بی قانونی و زورگویی حاکم و محتوای نمایشنامه های میرزاآقا و برداشتن پرده از رشوه خواری های شاه و دربار و حکام باید میرزاآقا تبریزی را شجاع ترین نمایشنامه نویس در طول تاریخ جدید ایرن دانست.
شبکه نمایش خانگی برای رسیدن به جایگاه امروز با مخاطبان قابل توجه، فرازونشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است و امروز با گذشت بیش از یک دهه از ظهور آن چشمانداز روشنی پیش روی خود دارد.
سامانه «سمفا» این روزها تنها مرجع خرید آنلاین بلیت جهت تماشای فیلمها بر پرده سینماهای کشور است؛ این سامانه در نزدیک به یک هفتهای که از راهاندازیاش میگذرد چه کارنامهای داشته است؟
برخی چهرههای ورزشی و هنری این روزها تلاش زیادی میکنند تا با بالا بردن تعداد فالوورهای خود در اینستاگرام، سهم خودشان را از درآمدهای تبلیغاتی در این شبکه اجتماعی بالا ببرند؛ اما به چه قیمتی؟!
امسال مهاجرت بهرام بیضایی ١٠ساله میشود. مهاجرتی که دربارهاش حرف و حدیث زیاد وجود دارد و داستانها و روایات زیادی دربارهاش گفته و شنیده شده است. خود بهرام بیضایی داستان این سفر را اما ساده و صریح، یک انتخاب ناگزیر میداند.
روحالله جعفری استاد دانشگاه، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در یادداشت پژوهشی و تحلیلی مروری بر فعالیتهای تئاتری زندهیاد محمدعلی کشاورز در حوزه هنرهای نمایشی داشته است.
اکران آنلاین، اتفاقی است که در ابتدا چندان مورد توجه سینماگران قرار نگرفت. اما با گذشت زمان متقاضیان آن زیاد شده و کمکم از مزایای پنهانش بهره میبرند. گرچه اکثر فیلمهای متقاضی این نوع اکران، خاص هستند، یا بعضا امید چندانی به اکران رسمی و فروش خوب ندارند.
«برخی از دوستان با پخش تیزر در صفحاتشان به اطلاعرسانی در فضای مجازی کمک کردند اما همیاری جمعی اتفاق نیفتاده. هنوز به این باور نرسیدهایم که با زمین خوردن هر فیلم یک چرخدنده از سینما آفت میبیند و حفظ سینما حمایت همگانی میخواهد.
ظرافت و دقت اجراي «داريوش ارجمند» در سريال از هم گسيخته و چند پارهاي چون «ستايش» او را بار ديگر به عنوان «هنرپيشه»اي قهار پيش رويمان ميگذارد و ياد ميآورد كه اين كهنه پير خسته همچنان ميتواند يكهتازي كند. اصلا مهم نيست كه او چند ساله يا كجا و در چه اثري حاضر است. مهم اين است كه او در قامت «هنرپيشه» آنچه را كه بايد نمايان ميكند
اولین بار نبود که هنرمندان بدون اطلاع از ابعاد یک ماجرا نسبت به آن واکنش نشان دادند و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود، مگر اینکه یک بار برای همیشه با خودشان عهد ببندند در حیطهای که شناخت کافی ندارند، اظهار نظر نکنند!
تنگناي اقتصادي سينماداران و بيكاري نزديك به 5 هزار نفر از اهالي سينما در كنار تورم و افزايش روزانه هزينههاي زندگي در كشور باعث شد تا سينماداران براي بازگشايي سالنهاي سينما دست به دامن رييسجمهور شوند.
چه بسیار فیلم اولیهایی که به فیلم دوم، سوم و بعد از آن نرسیدهاند.» از نظر او بخش زیادی از ماجرا به روش جذب سرمایهگذار و اقتصاد سینما برمیگردد و اگر همین روند ادامه پیدا کند، در سینما با خلأ نیروی جوان مواجه خواهیم شد.
در آمارهایی که تحت عنوان عملکرد مالی سال 98 خانه سینما و گروه هنر و تجربه منتشر شده، تناقضها و بعضا نوعی گلدرشتی دیده میشود که نمیتوان آنها را در قیاس با ریز عملکرد این دو نهاد، همردیف دید.
در این گزارش به چند فیلم مهم دنیا با موضوع فساد سیاسی و اقتصادی میپردازیم.
شاید اینکه یک فیلم نشان بدهد سیستم قضایی ایران خودش و نه از بیرون، به برخورد با عوامل فاسدش دست میزند، موردپسند جشنوارههای خارجی نباشد و اینجاست که مشخص میشود خیلی از فیلمسازان ما تابهحال بهدلیل ممیزی سراغ این سوژهها نرفته بودند یا به این دلیل که با هدفگیری مخاطبان دیگری فیلم میسازند.
تاریخ هجری شمسی کم کم به ابتدای سده پانزدهم نزدیک می شود و در این راه، چشمانداز گُنگی در تبیین راهبرد برای طراحی ویترینی مشخص از سوی سیاستگذاران فرهنگی وجود دارد.
تعطیلی سینماها همچنان ادامه دارد و میتوان حدس زد، حتی درصورت باز شدن سینماها هم، بسیاری از مردم برای حفظ سلامتشان تا مدتها قید رفتن به این معابد خاطره و خیال را بزنند. در این وضعیت، برخی از فیلمها ترجیح دادهاند شانس خود را در طرح اکران آنلاین محک بزنند.
فیلمهایی که این روزها با توافق میان مالکان و پلتفرمها به صورت آنلاین به نمایش درمیآیند، مسیر اکران آنلاین سینمای ایران را به بیراهه میبرند.
احمد شاملو (1379-1304) شاعر، مترجم و روزنامهنگار، در دهه40 بهعنوان فیلمنامهنویس با برخی تهیهکنندگان و کارگردانان ایرانی همکاری داشت. برخی معتقدند که شاملو یکی از نمادهای مهم و مؤثر روشنفکری ایرانی در صد سال اخیر تاریخ معاصر محسوب میشود. تأثیر و حضور او در شعر، ترجمه شعر و روزنامهنگاری ادبی باعث ایجاد جریانهای غیرقابل انکاری در تداوم این پدیدهها در حرکت فرهنگی زبان فارسی و رسانههای ایرانی شده است.
سینمای سال ۹۹ فعلا باید قید سالنها و پرده عمومی را بزند و سراغ ایدهها و خلاقیتهایی بکر برود تا هم بازگشت سرمایه داشته باشد و هم امیدی در دل فیلمساز روشن کند که این سینما همچنان باید روشن بماند.