به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
چند روزی است که مسئولان شهرداری تهران از اولین «بسته حمایتی از گروههای تئاتری» رونمایی کردهاند؛ بستهای که به سختی میتوان نشانههای حمایت از هنرمندان و مخاطبان تئاتری را در آن رصد کرد!
مرور آمار فروش فیلمهای کارگردانان فیلماولی در سال ۹۸ نشان میدهد برخلاف سالهای گذشته، این آثار نتوانستند موفقیت شاخصی در گیشه و ارتباط با مخاطب کسب کنند.
تلویزیون مانند سالهای گذشته برای ایام نوروز سریالهایی را در نظر گرفته است؛ با این تفاوت که امسال این مجموعههای طنز نه صرفا در عید که در ایام قرنطینه خانگی بناست دیده شوند.
گیشه سینما ایران در سال ۹۸ فراز و نشیب بسیاری داشت به طوری که فوتبالیستِ بازیگر شده این سالها، پرفروشترین هنرپیشه سال شد و رکورد پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز جابهجا شد.
سال 1398 در حالی به پایان میرسد که تعدادی از فیلمهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نتوانستند روی پرده بروند و اکران آنها به سال بعد موکول شد.
پایان سال است و زمان حسابرسی و ارزیابی آنچه پشت سر گذاشته شده است، سالی که هر ماهش با اتفاقاتی همراه شد؛ از سیلی که در نوروزش خانههایی را ویران کرد تا ویروسی که در پایان سالش همه را خانه نشین کرد. با این حال گیشه ۹۸ سینمای ایران، با نمایش حدود ۷۰ اثر روی پرده، بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان عایدی داشت.
در آخرین روزهای سال که بهزعم بسیاری سالی سخت برای سینمای ایران بود، مروری داریم بر اتفاقات ریز و درشتی که در این عرصه رخ داد.
زماني بود كه سينماي ايران به دور از پرداختن به دغدغههاي اجتماعي، پا در راهي گذاشته بود كه باعث ساخته شدن آثاري به نام «فيلم آپارتماني» شد. نكتهاي كه بسياري از منتقدان، لزوم برونرفت از آن را گوشزد ميكردند. همه ما خوانده و شنيدهايم كه فيلمسازي چون «ژان لوك گدار»، زماني اين پيشنهاد را مطرح كرد كه سينما براي ماندگارياش، چارهاي جز اين ندارد كه بيشتر به ميان مردم برود و آينه تمامنماي جامعه باشد. موجي كه هماكنون از آن به عنوان «سينماي نو»ي فرانسه ياد ميشود. به نظر ميرسد جرياني كه در سينماي ايران راه افتاده، ديگر قصد ندارد بر پايه سينماي «از ونك به بالا» حركت كند.
عصر جدید امکان فکر و تخيل به تماشاچي نميدهند، احسان عليخاني نشسته است تا همه چيز را به مخاطب شير فهم کند.
چند سالی است برنامههای پرمخاطبی را در تلویزیون شاهد هستیم که همراه با تماشاگران ضبط میشوند. اما شیوع ویروس کرونا در همه نقاط دنیا و به خصوص پایتخت کشور ما این برنامهها را تحت تأثیر قرار داده و اکثر آنها یا متوقف شده یا بدون تماشاگر ضبط میشوند.
در این گزارش اظهار نظر برخی فیلمسازان و سینماگران را درباره نحوه انتخاب و اکران فیلمهای نوروزی بخوانید.
سازمان سینمایی «اطلاعات ارزشیابی هنرمندان سینما» را در حالی منتشر کرد که برمبنای آن طیف گستردهای از سینماگران از اصغر فرهادی تا جواد شمقدری مدرک معادل «دکتری» دریافت کردهاند؛ اما چگونه؟
در حالی که سینماها همچنان در تعطیلات خودخواسته برای جلوگیری از شیوع ویروس «کرونا» به سر میبرند، انتظارها از هفت فیلم اکران نوروز۹۹ برای بازگرداندن شور و حال به گیشهها بیش از همیشه است.
سازوکار نمایش فیلمها و سریالهای خارجی در سامانههای ویاودی، در حالی همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد که برخی نشانهها، زنگ خطر شکلگیری انحصار در این فرآیند را به صدا درآورده است.
در حالی که پیشتر گفته میشد جدول اکران نوروزی با اولویت فیلمهای جشنواره فجر بسته میشود، نیمی از فیلمهای معرفی شده برای نوروز خارج از فهرست اصلی فیلمهای فجر هستند.
تدوین نظامنامه اکران سال ۹۸ با محوریت ایده «قرعهکشی فیلمها» بحث داغ این روزها در محافل سینمایی است؛ ایدهای که مخالفان و موفقان جدی دارد و معلوم نیست چگونه به سرانجام خواهد رسید.
سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی به کار خود خاتمه داد که خالی از حواشی نبود.
مروری بر فهرست برگزیدگان سیمرغ بهترین فیلم اول در جشنواره فیلم فجر طی دورههای گذشته از دهه ۹۰ حایز نکات جالبی درباره سرنوشت این استعدادها در سینمای ایران است.
هرچند با فاصله گرفتن از جنگ تحمیلی کمیت فیلمهای دفاع مقدس در ویترین سینمای ایران کاهش یافته است اما کیفیت معدود تولیدات این حوزه در سالهای اخیر افزایش داشته است.
مطابق نتایج یک پژوهش ملی، مردم ایران ۲۰ درصد سریالهای خانگی را تماشا و روزانه حدود یک ساعت از دستگاههای صوتی، تصویری، سینمای خانگی و ستاپ باکس استفاده میکنند. ۷۲ درصد روزانه حدود یک ساعت موسیقی گوش میکنند که بیشتر سنتی و پاپ است و سه درصد هم موسیقی راک و رپ ایرانی گوش میدهند.