به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
هفته پیش بود که مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی، پنجمین جایزه خود را هم از جشنواره مستند سیسیل ایتالیا گرفت؛ اثری که تا کنون نگاههای اکثر جشنوارههای معتبر مستند را به خود جلب کرده است.
اتفاقات سال ۸۸، دومین موج مهاجرت را این بار برای اصحاب رسانه رقم زد و شبكههای تلویزیونی بیبیسی فارسی و من و تو پر شدند از اغلب جوانانی كه تا همین چند ماه قبلش در روزنامهها و سایتهای داخلی قلم میزدند. اوج گرفتن شبكه تلویزیونی جم در تركیه اما سومین موج مهاجرت با حضور هنرمندان بود و از آمریكا و انگلیس به همسایه شمالغربی رسید.
هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز در حالی شهریور ماه برگزار میشود که پس از غیبت سیمای ایران در چند جشنواره مطرح همانند کن و برلین، این رویداد میزبان سینماگران ایرانی خواهد شد تا یکصدمین اثر سینمایی ایران در این جشنواره به نمایش درآید.
فرامرز قریبیان ستاره دهههای قبل سینمای ایران با حضور در تازهترین پروژه سینمایی ابراهیم حاتمیکیا فرصت ویژهای را برای بازگشت به دوران اوج پس از سالها دوری از پرده نقرهای پیدا کرده است.
رضا سخایی(دستیار کارگردان): چرا اين شرايط مافيايي را تعديل نميکنيد؟ چرا نيروهاي مستعد و توانمند بدون حق حساب دادن به فلان تهيه کننده حتي نميتوانند پروانه ساخت بگيرند؟
«عصر جدید» با ایدهای که شبیه آن در دستکم 70 کشور دیگر هم ساخته شده بود، آمد و بهواسطه عملکرد چهرههای شرکتکننده و کلکلهای داوران و شیوه تصویربرداری عظیم آن، توانست گویسبقت را از دیگر برنامههای این شبکه برباید و بدل به یکی از پربینندههای تلویزیون شود. دکور عظیم، تعدد دوربینها و لوکیشن وسیع و امکانات کمنظیر جانبی دیگر درکنار بودجه میلیاردی، عوامل بهوجودآمدن چنین برنامهای شدهاند. حجم تبلیغات قبل، حین و بعد از این برنامه، نشان میدهد تا چه حد، مدیران شبکه روی درآمدزایی آن حساب کردهاند.
مجمع عمومی «خانه سینما» در حالی باید در روزهای آتی میزبان برگزاری انتخابات هیأت مدیره باشد که با توجه به قانون الزام ثبت صنوف در وزارت کار، صحت قانونی برگزاری این مجمع با ابهاماتی مواجه است.
در آستانه انتخاب پانزدهمین هیات مدیره خانه سینما مرور فعالیت چهارده هیات مدیره قبلی این نهاد صنفی حائز نکات و تجربیات ارزشمندی است.
این روزها دو فیلم داستان اسباببازی ٤ و انتقامجویان گیشههای آمریکا و جهان را تسخیر کردهاند. داستان اسباببازی ٤ در دومین هفته فروش داخلیاش در آمریکا ٥٧میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم در فروش خارجیاش در آمریکای شمالی ٢٣٦میلیون دلار و در فروش خارجیاش در سراسر جهان ٤٩٩میلیون دلار فروش داشته است. فیلم سینمایی انتقامجویان نیز در فروش جهانیاش بیش از یکمیلیارد و ٥٩٠میلیون دلار فروش داشته است. فروش بالای این دو فیلم نشان میدهد ساخت فیلمهای دنبالهدار با شخصیتهای ثابت همچنین در هالیوود با استقبال مواجه است و تهیهکنندگان و کارگردانها از فروش جهانی این فیلمها مطمئن هستند. آنچه در ادامه میخوانید نگاهی است به تعدادی از این فیلمها در سراسر جهان که با فروش فوقالعادهای روبهرو بودهاند
بحث کپیبرداری بیاجازه فیلم مغزهای کوچک زنگزده از رمان «سالتو»ی مهدی افروزمنش، بهانهای شد که در این گزارش به شباهتهای این دو اثر و قانون کپیرایت در این موارد بپردازیم.
مجیدی در آثار قبلی خود هم همین روش را برای انتخاب بازیگران فیلمهایش برگزیده بود؛ جایی که سراغ رضا ناجی برای «بچههای آسمان» و «آواز گنجشکها» میرود یا محسن رمضانی را در «به رنگ خدا» کشف میکند.
در کارنامه میرکریمی هر چقدر عقبتر میرویم، به موارد خاطرهانگیزتر و لطیفتر و بکرتری برمیخوریم و هرچه جلوتر بیاییم، کارها پرخرجتر و از لحاظ امکانات فنی، پر و پیمانتر هستند؛ اما روحی که بر فیلمهای سابقش حاکم بود، کمکم برده زرق و برقهای جدید شده است.
در دور تازه تغيير مديريتها مطالبه فيلمسازان همچون سال گذشته مجدانه توسط مديران سينمايي پيگيري ميشود يا فيلمهاي باقي مانده توقيفي در محاق خواهند ماند؟
سه سال از مرگ ناگهانی عباس کیارستمی میگذرد؛ مرگی که اگرچه هنوز اما و اگرهایی پشت آن پنهان مانده ولی هرچه زمان میگذرد تب و تاب روزهای اول برای روشن شدن حقیقتش کمتر میشود.
پردیسهای سینمایی امید قرار است شور سینما را به شهرهای دور و نزدیک ببرند به مرکز استانی که سینما ندارد و مردمی که امیدشان یک سالن تاریک و رویایی است.
بازار نوشیدنیها و مخصوصا دوغ در ایران از قدیم گرم و پررقابت بوده است. برندهای محلی یا صنعتی در این حوزه به شهرت رسیدهاند و همچنان میان مردم معروف هستند. این برندها حتی به کشورهای دیگر صادر هم میشوند. در چنین فضای رقابتی، صداوسیما با افزایش حمایت از یک برند و نادیده گرفتن برندهای مطرح دیگر در این حوزه باعث به وجود آمدن شایعاتی شده است؛ شایعاتی مانند اینکه یک صندوق در این سازمان، سهام عالیس را خریداری کرده است.
اگر بینندهای که چندان از کم و کیف اصل ماجرا و خط و ربط ها آگاه نیست به صرف تماشای 30 قسمت سریال بخواهد برداشت های خود را ارایه دهد چه بسا اینها باشد...
سرمایهگذاران و سرمایههایی که در سالهای اخیر وارد سینما شدند. افرادی بیرون از سینما که به یکباره با سرمایههای میلیاردی وارد سینما شدند و انتقادها و حاشیههای زیادی به وجود آوردند.
تقوایی بعد از کاغذ بیخط دو فیلم زنگی و رومی و چای تلخ را نیمهتمام رها کرد. او در آخرین سال فعالیت فیلمسازیاش دوباره سراغ ساخت مستند رفت و تمرین آخر را ساخت. مستندی که خیلیها معتقدند به واسطه آن تعزیه در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. تقوایی در سالهای بعد هم چند بار برای ادامه مسیر فیلمسازیاش دورخیز کرد اما هر بار به موانعی برخورد و سینمادوستان ایرانی همچنان از فرصت تماشای فیلم جدیدی از او محروم ماندهاند.
شاکردوست با انتخاب یکیدرمیان در کارها جلو آمد و همانقدر که به سینمای متفاوت هنر و تجربه علاقه نشان داد، در کارهای عامهپسند و بدنه هم نقشآفرینی کرد تااینکه سرانجام با «شبی که ماه کامل شد» (ساخته نرگس آبیار) توانست در سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شود؛ اتفاقی که پیچ تندی در کارنامه حرفهای او محسوب میشود.