دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 30
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

چرا جشنواره‌های خارجی دلبند را پسندیدند؟ شنبه 5 مرداد 1398 00:00

چرا جشنواره‌های خارجی دلبند را پسندیدند؟

هفته پیش بود که مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی، پنجمین جایزه خود را هم از جشنواره مستند سیسیل ایتالیا گرفت؛ اثری که تا کنون نگاه‌های اکثر جشنواره‌های معتبر مستند را به خود جلب کرده است.

نگاهی به هنرمندانی که از کشور مهاجرت کردند/ از یاد رفتگان! شنبه 5 مرداد 1398 00:00

نگاهی به هنرمندانی که از کشور مهاجرت کردند/ از یاد رفتگان!

اتفاقات سال ۸۸، دومین موج مهاجرت را این بار برای اصحاب رسانه رقم زد و شبكه‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی و من و تو پر شدند از اغلب جوانانی كه تا همین چند ماه قبلش در روزنامه‌ها و سایت‌های داخلی قلم می‌زدند. اوج گرفتن شبكه تلویزیونی جم در تركیه اما سومین موج مهاجرت با حضور هنرمندان بود و از آمریكا و انگلیس به همسایه شمال‌غربی رسید.

مروری بر حضور ایران در «ونیز» با ۱۰۰ اثر سینمایی جمعه 4 مرداد 1398 00:00

مروری بر حضور ایران در «ونیز» با ۱۰۰ اثر سینمایی

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز در حالی شهریور ماه برگزار می‌شود که پس از غیبت سیمای ایران در چند جشنواره مطرح همانند کن و برلین، این رویداد میزبان سینماگران ایرانی خواهد شد تا یکصدمین اثر سینمایی ایران در این جشنواره به نمایش درآید.

قریبیان با «خروج» حاتمی‌کیا اوج می‌گیرد؟/ می‌خواهد «ستاره» بماند چهارشنبه 2 مرداد 1398 00:00

قریبیان با «خروج» حاتمی‌کیا اوج می‌گیرد؟/ می‌خواهد «ستاره» بماند

فرامرز قریبیان ستاره دهه‌های قبل سینمای ایران با حضور در تازه‌ترین پروژه سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا فرصت ویژه‌ای را برای بازگشت به دوران اوج پس از سال‌ها دوری از پرده نقره‌ای پیدا کرده است.

سينما، فکر، شرافت و تعهد مستقل در حال از بين رفتن است! دوشنبه 31 تیر 1398 09:00

سينما، فکر، شرافت و تعهد مستقل در حال از بين رفتن است!

رضا سخایی(دستیار کارگردان): چرا اين شرايط مافيايي را تعديل نمي‌کنيد؟ چرا نيروهاي مستعد و توانمند بدون حق حساب دادن به فلان تهيه کننده حتي نمي‌توانند پروانه ساخت بگيرند؟

بررسی برنامه‌های پرهزینه یا جذاب ۷ شبکه تلویزیون / نور ‌چشمی‌های تلویزیون دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

بررسی برنامه‌های پرهزینه یا جذاب ۷ شبکه تلویزیون / نور ‌چشمی‌های تلویزیون

«عصر جدید» با ایده‌ای که شبیه آن در دست‌کم 70 کشور دیگر هم ساخته شده بود، آمد و به‌واسطه عملکرد چهره‌های شرکت‌کننده و کل‌کل‌های داوران و شیوه تصویربرداری عظیم آن، توانست گوی‌سبقت را از دیگر برنامه‌های این شبکه برباید و بدل به یکی از پربیننده‌های تلویزیون شود. دکور عظیم، تعدد دوربین‌ها و لوکیشن وسیع و امکانات کم‌نظیر جانبی دیگر درکنار بودجه میلیاردی، عوامل به‌وجود‌آمدن چنین برنامه‌ای شده‌اند. حجم تبلیغات قبل، حین و بعد از این برنامه، نشان می‌دهد تا چه حد، مدیران شبکه روی درآمدزایی آن حساب کرده‌اند.

مجمع عمومی «خانه سینما» و یک چالش قانونی/چند صنف «کدشناسه» دارند؟ یکشنبه 30 تیر 1398 18:49

مجمع عمومی «خانه سینما» و یک چالش قانونی/چند صنف «کدشناسه» دارند؟

مجمع عمومی «خانه سینما» در حالی باید در روزهای آتی میزبان برگزاری انتخابات هیأت مدیره باشد که با توجه به قانون الزام ثبت صنوف در وزارت کار، صحت قانونی برگزاری این مجمع با ابهاماتی مواجه است.

۱۴ دوره فرازونشیب «خانه سینما»/ سکان‌داران چه کارنامه‌ای داشتند؟ شنبه 29 تیر 1398 00:00

۱۴ دوره فرازونشیب «خانه سینما»/ سکان‌داران چه کارنامه‌ای داشتند؟

در آستانه انتخاب پانزدهمین هیات مدیره خانه سینما مرور فعالیت چهارده هیات مدیره قبلی این نهاد صنفی حائز نکات و تجربیات ارزشمندی است.

مروری بر سری‌سازی‌های پرسود که تاریخ سینما را متحول کردند/ پول سازی با نام‌های تکراری و آشنا چهارشنبه 26 تیر 1398 00:00

مروری بر سری‌سازی‌های پرسود که تاریخ سینما را متحول کردند/ پول سازی با نام‌های تکراری و آشنا

این روزها دو فیلم داستان اسباب‌بازی ٤ و انتقام‌جویان گیشه‌های آمریکا و جهان را تسخیر کرده‌اند. داستان اسباب‌بازی ٤ در دومین هفته فروش داخلی‌اش در آمریکا ٥٧‌میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم در فروش خارجی‌اش در آمریکای شمالی ٢٣٦‌میلیون دلار و در فروش خارجی‌اش در سراسر جهان ٤٩٩‌میلیون دلار فروش داشته است. فیلم سینمایی انتقام‌جویان نیز در فروش جهانی‌اش بیش از یک‌میلیارد و ٥٩٠‌میلیون دلار فروش داشته است. فروش بالای این دو فیلم نشان می‌دهد ساخت فیلم‌های دنباله‌دار با شخصیت‌های ثابت همچنین در ‌هالیوود با استقبال مواجه است و تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها از فروش جهانی این فیلم‌ها مطمئن هستند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به تعدادی از این فیلم‌ها در سراسر جهان که با فروش فوق‌العاده‌ای روبه‌رو بود‌ه‌اند

آیا «مغزهای‌ کوچک زنگ‌زده» کپی‌برداری بی‌اجازه از «سالتو» است؟ چهارشنبه 26 تیر 1398 00:00

آیا «مغزهای‌ کوچک زنگ‌زده» کپی‌برداری بی‌اجازه از «سالتو» است؟

بحث کپی‌برداری بی‌اجازه فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده از رمان «سالتو»ی مهدی افروزمنش، بهانه‌ای شد که در این گزارش به شباهت‌های این دو اثر و قانون کپی‌رایت در این موارد بپردازیم.

درباره انتخاب و سرانجام بازیگرانی که از طریق فراخوان وارد سینما می‌شوند/ شهرت، فراموشی و اعتیاد سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

درباره انتخاب و سرانجام بازیگرانی که از طریق فراخوان وارد سینما می‌شوند/ شهرت، فراموشی و اعتیاد

مجیدی در آثار قبلی خود هم همین روش را برای انتخاب بازیگران فیلم‌هایش برگزیده بود؛ جایی که سراغ رضا ناجی برای «بچه‌های آسمان» و «آواز گنجشک‌ها» می‌رود یا محسن رمضانی را در «به رنگ خدا» کشف می‌کند.

نگاهی به کارنامه هنری رضا میرکریمی به بهانه تهیه‌کنندگی فیلم «ما همه باهم هستیم»/ معصومیت از دست رفته سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

نگاهی به کارنامه هنری رضا میرکریمی به بهانه تهیه‌کنندگی فیلم «ما همه باهم هستیم»/ معصومیت از دست رفته

در کارنامه میرکریمی هر چقدر عقب‌تر می‌رویم، به موارد خاطره‌انگیزتر و لطیف‌تر و بکرتری برمی‌خوریم و هرچه جلوتر بیاییم، کارها پرخرج‌تر و از لحاظ امکانات فنی، پر و پیمان‌تر هستند؛ اما روحی که بر فیلم‌های سابقش حاکم بود، کم‌کم برده زرق و برق‌های جدید شده است.

وضعيت فيلم‌های مهمی كه پس از سال‌ها در توقيف به سر می‌برند و امكان نمايش پيدا نكرده‌اند/ طلسم شدگان یکشنبه 23 تیر 1398 00:00

وضعيت فيلم‌های مهمی كه پس از سال‌ها در توقيف به سر می‌برند و امكان نمايش پيدا نكرده‌اند/ طلسم شدگان

در دور تازه تغيير مديريت‌ها مطالبه فيلمسازان همچون سال گذشته مجدانه توسط مديران سينمايي پيگيري مي‌شود يا فيلم‌هاي باقي مانده توقيفي در محاق خواهند ماند؟

چرا پرونده پزشکی عباس کیارستمی فراموش شد؟! شنبه 22 تیر 1398 00:00

چرا پرونده پزشکی عباس کیارستمی فراموش شد؟!

سه سال از مرگ ناگهانی عباس کیارستمی می‌گذرد؛ مرگی که اگرچه هنوز اما و اگرهایی پشت آن پنهان مانده ولی هرچه زمان می‌گذرد تب و تاب روزهای اول برای روشن شدن حقیقتش کمتر می‌شود.

وضع سینمارفتن ایرانی‌ها و تلاش‌های تازه برای ساخت پردیس‌های سینمایی جدید / داستان هزار و یک شهر شنبه 22 تیر 1398 00:00

وضع سینمارفتن ایرانی‌ها و تلاش‌های تازه برای ساخت پردیس‌های سینمایی جدید / داستان هزار و یک شهر

پردیس‌های سینمایی امید قرار است شور سینما را به شهرهای دور و نزدیک ببرند به مرکز استانی که سینما ندارد و مردمی که امیدشان یک سالن تاریک و رویایی است.

طلای سفید صداوسیما / ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه تبلیغ و ۶۲ میلیارد تومان درآمد روزانه پنجشنبه 20 تیر 1398 00:00
گزارشی از یک تبلیغ خاص در سیما که درآمدش «عالیس»ت

طلای سفید صداوسیما / ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه تبلیغ و ۶۲ میلیارد تومان درآمد روزانه

بازار نوشیدنی‌ها و مخصوصا دوغ در ایران از قدیم گرم و پررقابت بوده است. برندهای محلی یا صنعتی در این حوزه به شهرت رسیده‌اند و همچنان میان مردم معروف هستند. این برندها حتی به کشورهای دیگر صادر هم می‌شوند. در چنین فضای رقابتی، صداوسیما با افزایش حمایت از یک برند و نادیده گرفتن برندهای مطرح دیگر در این حوزه باعث به وجود آمدن شایعاتی شده است؛ شایعاتی مانند اینکه یک صندوق در این سازمان، سهام عالیس را خریداری کرده است.

15 درسِ ما از «گاندو» پنجشنبه 20 تیر 1398 20:22

15 درسِ ما از «گاندو»

اگر بیننده‌ای که چندان از کم و کیف اصل ماجرا و خط و ربط ها آگاه نیست به صرف تماشای 30 قسمت سریال بخواهد برداشت های خود را ارایه دهد چه بسا اینها باشد...

پولدارهایی که فیلم و سریال ساختند؛ از ب_ز تا رفقای مهران مدیری پنجشنبه 20 تیر 1398 00:00

پولدارهایی که فیلم و سریال ساختند؛ از ب_ز تا رفقای مهران مدیری

سرمایه‌گذاران و سرمایه‌هایی که در سال‌های اخیر وارد سینما شدند. افرادی بیرون از سینما که به یک‌باره با سرمایه‌های میلیاردی وارد سینما شدند و انتقادها و حاشیه‌های زیادی به وجود آوردند.

کارنامه فیلمسازی ناصر تقوایی به روایت تاریخ پنجشنبه 20 تیر 1398 00:00

کارنامه فیلمسازی ناصر تقوایی به روایت تاریخ

تقوایی بعد از کاغذ بی‌خط دو فیلم‌ زنگی و رومی و چای تلخ را نیمه‌تمام رها کرد. او در آخرین سال فعالیت فیلمسازی‌اش دوباره سراغ ساخت مستند رفت و تمرین آخر را ساخت. مستندی که خیلی‌ها معتقدند به واسطه آن تعزیه در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. تقوایی در سال‌های بعد هم چند بار برای ادامه مسیر فیلمسازی‌اش دورخیز کرد اما هر بار به موانعی برخورد و سینمادوستان ایرانی همچنان از فرصت تماشای فیلم جدیدی از او محروم مانده‌اند.

الناز شاکردوست چگونه به آنچه که باید رسید؟ / شبی که «او» کامل شد! دوشنبه 17 تیر 1398 00:00

الناز شاکردوست چگونه به آنچه که باید رسید؟ / شبی که «او» کامل شد!

شاکردوست با انتخاب یکی‌درمیان در کارها جلو آمد و همان‌قدر که به سینمای متفاوت هنر و تجربه علاقه نشان داد، در کارهای عامه‌پسند و بدنه هم نقش‌آفرینی کرد تااینکه سرانجام با «شبی که ماه کامل شد» (ساخته نرگس آبیار) توانست در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شود؛ اتفاقی که پیچ تندی در کارنامه حرفه‌ای او محسوب می‌شود.