یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 31
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

ماجرای مرموز «ردخون» شنبه 15 تیر 1398 00:00
فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» پروانه نمایش نگرفته، اما هیچ‌کس به روشنی درباره علت آن صحبت نمی‌کند

ماجرای مرموز «ردخون»

معمولا آثار سینمایی که جسورانه به وقایع تاریخی نزدیک می‌شوند و فیلمساز هم از چاشنی درام برای جذابیت اثر بهره می‌برد، با انتقاداتی همراه خواهد بود که «ماجرای نیمروز؛ ردخون» از این قاعده مستثنی نیست. شاید همین انتقادات، محل ایرادگیری واحد نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی شده و خواسته که اصلاحاتی به این فیلم وارد شود.

پرفروش‌های سینمای جهان؛ خبری از کمدی‌ها نیست شنبه 15 تیر 1398 00:00
در جدول پرفروش ترین فیلم های تجاری از سال ۲۰۰۹ تا امسال، ژانرهای جدی صدرنشین هستند

پرفروش‌های سینمای جهان؛ خبری از کمدی‌ها نیست

سینمای فیلمفارسی که نمونه شاخصی از کمدی‌های روحوضی بود، یکی، دو سال پیش از انقلاب کاملا ورشکسته شد. پس از انقلاب هم پر‌مخاطب‌ترین فیلم‌ها، کمدی نبودند و بالا قرار گرفتن آثار کمدی در جدول پرفروش‌های سینمای ایران که طی چند سال اخیر اتفاق افتاده، نشانه‌ای از قهر باقی مخاطبان با گیشه است. عوامل سینمای کمدی در این سال‌ها تلاش زیادی کرده‌اند که هیبت نمادین این ژانر به‌عنوان پرفروش‌ترین گونه سینمایی در ایران شکسته نشود. آنها در اکران سینمای ایران قوی‌ترین بازوها را در اختیار دارند و از این طریق تمام تلاش‌شان را انجام می‌دهند تا الگویی غیر از همان الگو که آنها توانایی ساخت فیلم در آن را دارند، جا نیفتد. خنداندن مخاطب به‌رغم آنچه که معمولا از طرف عوامل این فیلم‌ها به‌عنوان سخت‌ترین کار عنوان می‌شود، دم‌دستی‌ترین کار است.

تدارک سینمای ایران برای «فجر۳۸»/ کدام پروانه‌ها به مقصد می‌رسد؟ شنبه 15 تیر 1398 00:00

تدارک سینمای ایران برای «فجر۳۸»/ کدام پروانه‌ها به مقصد می‌رسد؟

براساس ترکیب پروانه‌های ساخت صادرشده طی هفته‌های اخیر، به نظر می‌رسد کم‌کم برگ‌های برنده سازمان سینمایی برای ویترین سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر قابل پیش‌بینی شده است.

۹دلیل فروش بیشتر فیلم آبیار به نسبت فیلم تبریزی/ نترسید... نترسید... سه شنبه 11 تیر 1398 00:00

۹دلیل فروش بیشتر فیلم آبیار به نسبت فیلم تبریزی/ نترسید... نترسید...

یکی از دلایل اصلی فروش قابل‌توجه «شبی که ماه کامل شد»، کمبود درام‌ در گیشه است. در حال حاضر تنها دو درام «شبی که ماه کامل شد» و «سرخ‌پوست» روی پرده هستند که هر دو فیلم با استقبال قابل‌توجهی مواجه شده‌اند. در مقابل چندین فیلم کمدی در حال رقابت با یکدیگر هستند؛ ایکس لارج، زهرمار، ما همه با هم هستیم، سامورایی در برلین و تگزاس2 قطعا سبب سرشکن شدن فروش آثار کمدی است؛ اتفاقی که کارگروه اکران رقم زده و سبب شده تا فیلم تبریزی پس از صبر یک‌ساله، از سویی با دوقطبی فیلم آبیار به رقابت بپردازد و از سوی دیگر با چهار فیلم کمدی همزمان دیگر.

آمریکای خشن به روایت نئونوآرها/ ژانر نئونوآر سینمای آمریکا چگونه به شناخت ما درباره این‌کشورکمک می‌کند؟ سه شنبه 11 تیر 1398 00:00

آمریکای خشن به روایت نئونوآرها/ ژانر نئونوآر سینمای آمریکا چگونه به شناخت ما درباره این‌کشورکمک می‌کند؟

اصلی‌ترین عنصر در سینمای نئونوآر پلیس فاسد و خشن است و اساسا یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های منفی جامعه آمریکا، پلیس آن محسوب می‌شود. بسیاری از این نوع فیلم‌ها در لس‌آنجلس ساخته می‌شوند و البته مکتب نیویورک در سینمای آمریکا که جنبه‌ نیمه‌مستقلی نسبت به هالیوود و سینمای لس‌آنجلس دارد هم چند نمونه در این زمینه تولید کرده است. مهم‌ترین فیلمساز مکتب نیویورک، مارتین اسکورسیزی است. فیلم‌های زیادی در خود آمریکا ساخته شده‌اند که محتوای آنها با گفتمان غالب سیستم حاکم بر این کشور در تضاد قرار می‌گیرد یا لااقل شکل انتقادی دارد؛ اما نئونوآر از این جهت میان آنها قابل توجه است که با لحنی واقع‌گرایانه و نه فانتزی و خیالی، سراغ موضوع قانون در این کشور و شیوه اجرای آن و مجریانش می‌رود.

سلبریتی‌ها و بومرنگ شبکه‌های اجتماعی یکشنبه 9 تیر 1398 00:00
شبکه‌های اجتماعی آن روی خود را به مهدی هاشمی، ستاره اسکندری، امیر جعفری و محسن افشانی نشان دادند

سلبریتی‌ها و بومرنگ شبکه‌های اجتماعی

مهدی هاشمی یکی از ستاره‌های هنر بازیگری در ایران بود. در نسل او 6 ستاره بزرگ وجود داشتند؛ خسرو شکیبایی یکی از این 6 نفر بود که سال‌ها پیش درگذشت. جهانگیر الماسی و احمد نجفی اعتبارشان را پای دولت قبل گذاشتند و پرویز پرستویی و رضا کیانیان پای دولت فعلی آن را باختند. فقط مانده بود مهدی هاشمی که تا مدت‌ها توانست به این فضاهای حاشیه‌ای آلوده نشود؛ اما چند روز پیش به نوعی دیگر، این اتفاق برای او هم افتاد.

آيا واقعا داستان فيلم سيدی از رمان سالتو برداشته شده؟ دوشنبه 3 تیر 1398 00:00

آيا واقعا داستان فيلم سيدی از رمان سالتو برداشته شده؟

فيلم‌ «مغزهاي كوچك زنگ زده» در مورد سه برادر به نام‌هاي «شكور و شاهين و شهروز» است شكور بزرگ‌تر است و البته جاي پدر منفعل خانواده را پر مي‌كند. او يك آشپزخانه (مواد مخدر) دارد. آنها در حلبي‌آباد زندگي مي‌كنند. شكور بچه‌هاي بي‌خانمان را مي‌خرد و پرورش مي‌دهد تا بعدتر در خدمت آشپزخانه باشند؛ او سال‌هاست شاهين را در آشپزخانه خودش دارد اما به او پر و بال نمي‌دهد. شاهين البته كمي خل وضع مي‌زند؛ از آن طرف شهروز با سن كم موقعيت بهتري دارد، شهره هم كه خواهر خانواده است مسائل خودش را دارد و... ماجراي رمان سالتو نيز از ديدار تصادفي كشتي‌گيري ۱۶ساله، از طبقه‌ پايين جامعه به ‌نام سياوش، با نادر و سيا در يك سالن كشتي و در زمان برگزاري يك مسابقه آغاز مي‌شود. مهارت سياوش در كشتي گرفتن، توجه نادر و سيا را به خودش جلب مي‌كند؛ به‌طوري كه نادر درصدد كمك كردن به او براي پيشرفت در كشتي برمي‌آيد. سياوش خودش را اهل «جزيره» معرفي مي‌كند و كم‌كم معلوم مي‌شود كه اين جزيره نه خارج از تهران بلكه جايي در كنار ريل‌هاي راه‌آهن حوالي محله‌ «فلاح» است.

در جشن تولد کیارستمی چه گذشت؟ یکشنبه 2 تیر 1398 00:00

در جشن تولد کیارستمی چه گذشت؟

با صحبت‌ها و خاطره‌گویی سینماگرانی چون محسن امیریوسفی،بهمن فرمان‌آرا، منوچهر شاهسواری،جعفر پناهی و... جشن سالروز تولد عباس کیاستمی گرامی‌داشته شد و با هماهنگی خانواده‌اش یکی از جوایزش به موزه سینما اهدا شد.

بازی گلزار با خودش/ چه شد که دوباره این بازیگر چهره پولساز سینما شد یکشنبه 2 تیر 1398 00:00
سازندگان «ما همه با هم هستیم» به رغم حضور کمرنگ محمدرضا گلزار در فیلم فریب تبلیغاتی می‌دهند؛

بازی گلزار با خودش/ چه شد که دوباره این بازیگر چهره پولساز سینما شد

حضور محمدرضا گلزار در «ما همه با هم هستیم» و «رحمان ۱۴۰۰» که هر دو در بهار امسال روی پرده رفته‌اند، حاشیه‌هایی برای او به وجود آورد. سرمایه‌گذار هر دوی این فیلم‌ها و همچنین برنامه تلویزیونی «برنده ‌باش» که مجری آن گلزار بود، سجاد خواجه‌علیجانی، مرد حاشیه‌ای و مرموز این روزها در سینمای ایران است. چند روز پیش رضا میرکریمی، تهیه‌کننده «ما همه با هم هستیم» اعلام کرد که سرمایه‌گذار 10 فیلم امسال همین شخص بود در حالی که تنها نام سه مورد از این فیلم‌ها مشخص شده است.

از مهناز افشار تا ژولیت بینوش؛ عباس کیارستمی به روایت بازیگران یکشنبه 2 تیر 1398 00:00

از مهناز افشار تا ژولیت بینوش؛ عباس کیارستمی به روایت بازیگران

عباس کیارستمی در فیلم‌هایش کمتر به سراغ بازیگران چهره رفته بود و شاید وجه تمایز آثارش نسبت به سایر کارگردانان همین بود، اما کمتر شده او را از نگاه بازیگران فیلم‌هایش بشناسیم، از محمدعلی کشاورز تا مهناز افشار و ژولیت بینوش.

تمام جوایز عباس کیارستمی / انتتمام جوایز عباس کیارستمی / انتشار بخشی از یک کتاب منتشر نشده شار بخشی از یک کتاب منتشر نشده شنبه 1 تیر 1398 00:00

تمام جوایز عباس کیارستمی / انتتمام جوایز عباس کیارستمی / انتشار بخشی از یک کتاب منتشر نشده شار بخشی از یک کتاب منتشر نشده

عباس کیارستمی فیلم‌ساز سرشناس که به تعبیری برند حضورهای جهانی سینمای ایران است، اگر می‌بود امروز اول تیر ماه ۷۹ ساله می‌شد.

قهرمان ها به سینما می آیند شنبه 1 تیر 1398 00:00

قهرمان ها به سینما می آیند

تا به حال پنج، 6 اثر سینمایی درباره سرداران بزرگ جنگ ایران و عراق و تعداد بیشتری فیلم، راجع‌به وقایع تاریخی جنگ تحمیلی ساخته شده است که تنها تعداد معدودی از آنها موفق بودند. سریال «سیمرغ» درباره دو شهید خلبان احمد کشوری و علی اکبر شیرودی و سریال «شوق پرواز» با محوریت زندگی سرلشکر عباس بابایی، از نمونه‌های تلویزیونی فیلمسازی درباره سرداران شهید هستند. در بخشی از سریال «در چشم باد» هم به شخصیت شهید حسین باقری اشاره می‌شود و او البته در مستند بازسازی‌شده «آخرین روزهای زمستان» هم شخصیت محوری بود.

پادشاه فصل پرفروش سینما پنجشنبه 30 خرداد 1398 00:00

پادشاه فصل پرفروش سینما

در ۵ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد فصل پرفروش اکران در اختیار ۳ دفتر پخش بوده است .

نت‌فلیکس چگونه ١٩٠ کشور را فتح کرد؟ / معرفی ١٠ شبکه تلویزیونی برتر مبتنی بر اینترنت پنجشنبه 30 خرداد 1398 00:00

نت‌فلیکس چگونه ١٩٠ کشور را فتح کرد؟ / معرفی ١٠ شبکه تلویزیونی برتر مبتنی بر اینترنت

نت‌فلیکس در سه ماهه نخست ‌سال ٢٠١٨، بیش از ٧میلیون و ٥٠٠‌هزار نفر را به جمع کاربران خود افزوده است. از میان این تعداد، ٥‌میلیون و ٥٠٠‌هزار نفر غیرآمریکایی بوده‌اند که از نقاط مختلف جهان به عضویت نت‌فلیکس درآمده‌اند. برای مشاهده فیلم‌ها و سریال‌های این شبکه اینترنتی باید حق عضویت ماهانه پرداخت کنید که این حق عضویت بسته به کیفیت تصویری که در خواست می‌کنید از ٨دلار در ماه به ٢٠ دلار در ماه می‌رسد.

یِس‌یِس عباس کیارستمی! من اهل کیارستمی هستم! چهارشنبه 29 خرداد 1398 12:22

یِس‌یِس عباس کیارستمی! من اهل کیارستمی هستم!

ژان-لوک گدار: سینما با گریفیث آغاز می‌شود و با کیارستمی پایان می‌یابد.

جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند چهارشنبه 29 خرداد 1398 00:00

جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند

انتشار نماهنگ «شبی که ماه کامل شد» با صدای محسن چاوشی دربرگیرنده نشانه‌هایی از رویکرد تازه و متفاوت دست‌اندرکاران سینمای ایران در جهت بهره‌مندی از ظرفیت موسیقی در حوزه تبلیغات است.

محسن چاوشی، خواننده مولف است یا سفارشی‌ساز ارگانی؟ دوشنبه 27 خرداد 1398 00:00
نگاهی به کارهای گران‌قیمت سفارش داده شده به خواننده «کجایی»

محسن چاوشی، خواننده مولف است یا سفارشی‌ساز ارگانی؟

انتشار موزیک ویدئوی جدید محسن چاوشی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» بار دیگر هشتگ نام این خواننده را در شبکه‌های اجتماعی داغ کرده است.

کارنامه «دفاتر پخش فیلم» در بهار ۹۸/ میدان‌دار اصلی اکران کیست؟ یکشنبه 26 خرداد 1398 00:00

کارنامه «دفاتر پخش فیلم» در بهار ۹۸/ میدان‌دار اصلی اکران کیست؟

با گذشت نزدیک به ۳ ماه از اکران ۹۸ که شامل مهمترین نوبت‌های اکران یعنی نوروز و فطر بوده و بخشی از مهمترین فیلم‌های سال نیز روانه پرده شده، آنالیز عملکرد دفاتر پخش حائز نکات قابل تأملی است.

عمر کوتاهی که خالق شهرقصه را خاموش کرد چهارشنبه 22 خرداد 1398 00:00
۲۲ خرداد سالروز مردی است که تئاترش ریشه در نمایش و فرهنگ ایرانی داشت؛

عمر کوتاهی که خالق شهرقصه را خاموش کرد

«بیژن مفید» ۲۲ خرداد سال ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد و کمتر از نیم قرن زندگی کرد؛ اما در همین مدت کوتاه در آثار متعددی بازی و صداپیشگی کرد، نمایشنامه‌های بسیاری را نوشت و روی صحنه آورد و با چهره‌های مطرح جهانی همکاری کرد. تسلطش بر موسیقی و ریتم از مهم‌ترین ویژگی‌های تئاترش محسوب می‌شد و به گفته همکاران و دوستانش ریشه‌های تئاتر او به نمایش‌های آئینی و سنتی ایران برمی‌گشت.

تصمیم حساس آقا و خانم ج سه شنبه 21 خرداد 1398 08:00
سیل دوم حمله به سلبریتی‌ها و آنهایی که فرزندشان را در خارج به دنیا می‌آورند

تصمیم حساس آقا و خانم ج

چهر‌ه‌ها حق دارند یا نه؟ می‌توانند فرزندشان را دور از مرزها به دنیا بیاورند یا به احترام نظر مردم باید از این فکر صرف نظر کنند؟