سه شنبه , ۱۰ تیر, ۱۴۰۴
گزارش | صفحه 35
سینمای ایران در تقاطع هنر و گیشه؛ از اسکار تا کمدی‌های میلیاردی!

سینمای ایران در تقاطع هنر و گیشه؛ از اسکار تا کمدی‌های میلیاردی!

در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلم‌های کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبه‌رو بود.

قهرمان ها به سینما می آیند شنبه 1 تیر 1398 00:00

قهرمان ها به سینما می آیند

تا به حال پنج، 6 اثر سینمایی درباره سرداران بزرگ جنگ ایران و عراق و تعداد بیشتری فیلم، راجع‌به وقایع تاریخی جنگ تحمیلی ساخته شده است که تنها تعداد معدودی از آنها موفق بودند. سریال «سیمرغ» درباره دو شهید خلبان احمد کشوری و علی اکبر شیرودی و سریال «شوق پرواز» با محوریت زندگی سرلشکر عباس بابایی، از نمونه‌های تلویزیونی فیلمسازی درباره سرداران شهید هستند. در بخشی از سریال «در چشم باد» هم به شخصیت شهید حسین باقری اشاره می‌شود و او البته در مستند بازسازی‌شده «آخرین روزهای زمستان» هم شخصیت محوری بود.

پادشاه فصل پرفروش سینما پنجشنبه 30 خرداد 1398 00:00

پادشاه فصل پرفروش سینما

در ۵ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد فصل پرفروش اکران در اختیار ۳ دفتر پخش بوده است .

نت‌فلیکس چگونه ١٩٠ کشور را فتح کرد؟ / معرفی ١٠ شبکه تلویزیونی برتر مبتنی بر اینترنت پنجشنبه 30 خرداد 1398 00:00

نت‌فلیکس چگونه ١٩٠ کشور را فتح کرد؟ / معرفی ١٠ شبکه تلویزیونی برتر مبتنی بر اینترنت

نت‌فلیکس در سه ماهه نخست ‌سال ٢٠١٨، بیش از ٧میلیون و ٥٠٠‌هزار نفر را به جمع کاربران خود افزوده است. از میان این تعداد، ٥‌میلیون و ٥٠٠‌هزار نفر غیرآمریکایی بوده‌اند که از نقاط مختلف جهان به عضویت نت‌فلیکس درآمده‌اند. برای مشاهده فیلم‌ها و سریال‌های این شبکه اینترنتی باید حق عضویت ماهانه پرداخت کنید که این حق عضویت بسته به کیفیت تصویری که در خواست می‌کنید از ٨دلار در ماه به ٢٠ دلار در ماه می‌رسد.

یِس‌یِس عباس کیارستمی! من اهل کیارستمی هستم! چهارشنبه 29 خرداد 1398 12:22

یِس‌یِس عباس کیارستمی! من اهل کیارستمی هستم!

ژان-لوک گدار: سینما با گریفیث آغاز می‌شود و با کیارستمی پایان می‌یابد.

جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند چهارشنبه 29 خرداد 1398 00:00

جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند

انتشار نماهنگ «شبی که ماه کامل شد» با صدای محسن چاوشی دربرگیرنده نشانه‌هایی از رویکرد تازه و متفاوت دست‌اندرکاران سینمای ایران در جهت بهره‌مندی از ظرفیت موسیقی در حوزه تبلیغات است.

محسن چاوشی، خواننده مولف است یا سفارشی‌ساز ارگانی؟ دوشنبه 27 خرداد 1398 00:00
نگاهی به کارهای گران‌قیمت سفارش داده شده به خواننده «کجایی»

محسن چاوشی، خواننده مولف است یا سفارشی‌ساز ارگانی؟

انتشار موزیک ویدئوی جدید محسن چاوشی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» بار دیگر هشتگ نام این خواننده را در شبکه‌های اجتماعی داغ کرده است.

کارنامه «دفاتر پخش فیلم» در بهار ۹۸/ میدان‌دار اصلی اکران کیست؟ یکشنبه 26 خرداد 1398 00:00

کارنامه «دفاتر پخش فیلم» در بهار ۹۸/ میدان‌دار اصلی اکران کیست؟

با گذشت نزدیک به ۳ ماه از اکران ۹۸ که شامل مهمترین نوبت‌های اکران یعنی نوروز و فطر بوده و بخشی از مهمترین فیلم‌های سال نیز روانه پرده شده، آنالیز عملکرد دفاتر پخش حائز نکات قابل تأملی است.

عمر کوتاهی که خالق شهرقصه را خاموش کرد چهارشنبه 22 خرداد 1398 00:00
۲۲ خرداد سالروز مردی است که تئاترش ریشه در نمایش و فرهنگ ایرانی داشت؛

عمر کوتاهی که خالق شهرقصه را خاموش کرد

«بیژن مفید» ۲۲ خرداد سال ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد و کمتر از نیم قرن زندگی کرد؛ اما در همین مدت کوتاه در آثار متعددی بازی و صداپیشگی کرد، نمایشنامه‌های بسیاری را نوشت و روی صحنه آورد و با چهره‌های مطرح جهانی همکاری کرد. تسلطش بر موسیقی و ریتم از مهم‌ترین ویژگی‌های تئاترش محسوب می‌شد و به گفته همکاران و دوستانش ریشه‌های تئاتر او به نمایش‌های آئینی و سنتی ایران برمی‌گشت.

تصمیم حساس آقا و خانم ج سه شنبه 21 خرداد 1398 08:00
سیل دوم حمله به سلبریتی‌ها و آنهایی که فرزندشان را در خارج به دنیا می‌آورند

تصمیم حساس آقا و خانم ج

چهر‌ه‌ها حق دارند یا نه؟ می‌توانند فرزندشان را دور از مرزها به دنیا بیاورند یا به احترام نظر مردم باید از این فکر صرف نظر کنند؟

سریالی‌هایی که جیب مردم را خالی کردند و ناتمام ماندند! دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00

سریالی‌هایی که جیب مردم را خالی کردند و ناتمام ماندند!

سریال‌های شبکه نمایش خانگی به نظر می‎رسد محلی برای خالی کردن جیب مردم و پر کردن جیب سازندگان شده‌اند؛ سریال‌هایی که خیلی راحت بدون آنکه به وقت و سرمایه هدر رفته مخاطبان توجه کنند، ناتمام می‌مانند یا پایان دم دستی برایشان رقم زده می‌شود.

نگاهی به سود‌آورترین فیلم‌های تاریخ سینما/ ما سینما را نونوار کردیم دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00

نگاهی به سود‌آورترین فیلم‌های تاریخ سینما/ ما سینما را نونوار کردیم

فیلم جدید «انتقام‌جویان: آخر بازی» با فروش جهانی ۲.۲‌میلیون دلار و پیشی‌گرفتن از «تایتانیک»، دومین فیلم پرفروش تاریخ ‏سینما نام گرفت‎.‎‏ «انتقام‌جویان: آخر بازی» جدیدترین محصول استودیو مارول کمپانی دیزنی در دومین هفته نمایش خود ‏‏۱۴۵.۸میلیون دلار در آمریکا و ۲۸۲.۲میلیون دلار نیز در گیشه بین‌الملل فروخت تا با مجموع فروش حدود ۲.۲‌میلیارد دلار از ‏فروش ۲.۱۸۷‌میلیارد دلاری فیلم «تایتانیک» (۱۹۹۷) به کارگردانی «جیمز کامرون» عبور کند تا نام خود را به‌عنوان دومین ‏فیلم پرفروش تاریخ به ثبت برساند‎

سینماها اکران رمضان را چگونه سپری کردند؛ قهر مخاطب یا فقر مدیریت؟ پنجشنبه 9 خرداد 1398 00:00

سینماها اکران رمضان را چگونه سپری کردند؛ قهر مخاطب یا فقر مدیریت؟

براساس نظر سینماداران، انتخاب نامناسب فیلم‌های سینمایی برای چینش جدول اکران سینماها در ماه مبارک رمضان، سینمای ایران را در این فصل دچار چالش کاهش مخاطب کرده است.

آيا سينمای ما، سياه‌نمایی می‌کند؟ شنبه 4 خرداد 1398 13:04
چرا در سينماي اجتماعي ايران، قهرمان‌هاي خلق‌شده، این‌قدر تلخ و بدون اميد ساخته مي‌شوند؟

آيا سينمای ما، سياه‌نمایی می‌کند؟

درست است که سينماي اجتماعي برگرفته از دل جامعه است، ولي آيا بيان اين همه تلخي در اين ژانر، براي سينمايي که ذات سرگرم‌کننده دارد لازم است؟ آيا تماشاگران سينما، به غير از زندگي واقعي در سينما هم بايد سختي بکشند؟

جست‌وجوی الگوهای روايت تاريخ و فرهنگ در آثار مسعود جعفری‌جوزانی شنبه 4 خرداد 1398 00:00

جست‌وجوی الگوهای روايت تاريخ و فرهنگ در آثار مسعود جعفری‌جوزانی

مسعود جعفري‌جوزاني فيلم‌ساز و پژوهشگر تاريخ، مجهز به نگاه انتقادي، حماسه‌پرداز و آرمان‌گراست. از طريق آثار جوزاني مي‌توان به خوانش و تحليل هنري او از تاريخ ايران، به‌ويژه ريشه‌هاي هويت ملي، تهديد‌ها، بحران‌هاي سياسي و جريان‌هاي معاصر دست يافت. بسياري از شخصيت‌هاي اصلي در نوشته‌ها و فيلم‌هاي او در بزنگاه‌هاي تاريخی، بر مبناي روحيه‌اي عمل مي‌کنند که در الگوي جوزاني در هويت ملي مي‌گنجند.

روستایی با «متری شیش و نیم» رکورد «فروشنده» را می‌شکند؟ چهارشنبه 1 خرداد 1398 00:00
مروری بر پرمخاطب‌ترین فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران

روستایی با «متری شیش و نیم» رکورد «فروشنده» را می‌شکند؟

اصغر فرهادی و سعید روستایی پرمخاطب‌ترین فیلمسازان اجتماعی یک دهه اخیر سینمای ایران هستند و این احتمال وجود دارد که دومین ساخته سینمایی روستایی، «متری شیش و نیم» با عبور از «فروشنده» فرهادی رکورددار پرمخاطب‌ترین فیلم اجتماعی سینمای ایران شود.

منوی فصل نیمه‌مرده سینماها/فیلم‌هایی که اکران می‌شوند اما دیده نه جمعه 20 اردیبهشت 1398 00:00

منوی فصل نیمه‌مرده سینماها/فیلم‌هایی که اکران می‌شوند اما دیده نه

شش فیلم از امروز به ترکیب فیلم‌های روی پرده سینماها اضافه می‌شوند تا فقط تایم انتظار سینمادارها برای آغاز اکران عید فطر را پر کنند و گویی همه می‌دانند که قرار نیست «دیده» شوند!

چرا «اکران فیلم خارجی» در ایران موفق نمی‌شود؟ یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 00:00

چرا «اکران فیلم خارجی» در ایران موفق نمی‌شود؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره مزایا و معایب اکران فیلم‌های خارجی در سینماها، به نقد کارنامه یکساله اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور پرداخته است.

پرونده «رحمان۱۴۰۰» همچنان باز است/ سازمان سینمایی و چالش «شفافیت» یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 00:00

پرونده «رحمان۱۴۰۰» همچنان باز است/ سازمان سینمایی و چالش «شفافیت»

رفع ابهامات موجود درباره تخلف عجیب صورت گرفته در فرآیند اکران «رحمان ۱۴۰۰» نه فقط به شفاف‌تر شدن وضعیت این فیلم کمک خواهد کرد که راه تکرار بر تخلف‌های مشابه در آینده را نیز خواهد بست.

درآمدزایی حوزه هنری با «رحمان 1400» چهارشنبه 28 فروردین 1398 00:00

درآمدزایی حوزه هنری با «رحمان 1400»

فعالیت‌های سینمایی حوزه هنری نه‌فقط در ساخت فیلم‌ها و مشارکت فنی در تولید پروژه‌ها، بلکه به اکران آثار و پخش رایت فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی هم مربوط می‌شود. موسسه «بهمن سبز» مسئولیت اکران فیلم‌های سینمایی در سالن‌های حوزه هنری را برعهده دارد و موسسه هنرهای تصویری سوره عهده‌دار توزیع خانگی فیلم‌هایی است که رایت آنها توسط حوزه هنری خریداری می‌شود. مسئول هر دوی این موسسه‌ها سعید خندق‌آبادی است.

«رحمان ۱۴۰۰» چگونه ارشاد را دور زد؟/ در خدمت و خیانت «نظارت» دوشنبه 26 فروردین 1398 00:00

«رحمان ۱۴۰۰» چگونه ارشاد را دور زد؟/ در خدمت و خیانت «نظارت»

اظهارات یکی از مدیران سینمایی درباره فاقد مجوز بودن پرفروش‌ترین فیلم نوروز ۹۸ و درپی آن توقف اکران این فیلم، باردیگر سازوکار «نظارت» در سینمای ایران را با سوالات جدی مواجه کرده است.