در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلمهای کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبهرو بود.
با صحبتها و خاطرهگویی سینماگرانی چون محسن امیریوسفی،بهمن فرمانآرا، منوچهر شاهسواری،جعفر پناهی و... جشن سالروز تولد عباس کیاستمی گرامیداشته شد و با هماهنگی خانوادهاش یکی از جوایزش به موزه سینما اهدا شد.
حضور محمدرضا گلزار در «ما همه با هم هستیم» و «رحمان ۱۴۰۰» که هر دو در بهار امسال روی پرده رفتهاند، حاشیههایی برای او به وجود آورد. سرمایهگذار هر دوی این فیلمها و همچنین برنامه تلویزیونی «برنده باش» که مجری آن گلزار بود، سجاد خواجهعلیجانی، مرد حاشیهای و مرموز این روزها در سینمای ایران است. چند روز پیش رضا میرکریمی، تهیهکننده «ما همه با هم هستیم» اعلام کرد که سرمایهگذار 10 فیلم امسال همین شخص بود در حالی که تنها نام سه مورد از این فیلمها مشخص شده است.
عباس کیارستمی در فیلمهایش کمتر به سراغ بازیگران چهره رفته بود و شاید وجه تمایز آثارش نسبت به سایر کارگردانان همین بود، اما کمتر شده او را از نگاه بازیگران فیلمهایش بشناسیم، از محمدعلی کشاورز تا مهناز افشار و ژولیت بینوش.
عباس کیارستمی فیلمساز سرشناس که به تعبیری برند حضورهای جهانی سینمای ایران است، اگر میبود امروز اول تیر ماه ۷۹ ساله میشد.
تا به حال پنج، 6 اثر سینمایی درباره سرداران بزرگ جنگ ایران و عراق و تعداد بیشتری فیلم، راجعبه وقایع تاریخی جنگ تحمیلی ساخته شده است که تنها تعداد معدودی از آنها موفق بودند. سریال «سیمرغ» درباره دو شهید خلبان احمد کشوری و علی اکبر شیرودی و سریال «شوق پرواز» با محوریت زندگی سرلشکر عباس بابایی، از نمونههای تلویزیونی فیلمسازی درباره سرداران شهید هستند. در بخشی از سریال «در چشم باد» هم به شخصیت شهید حسین باقری اشاره میشود و او البته در مستند بازسازیشده «آخرین روزهای زمستان» هم شخصیت محوری بود.
در ۵ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد فصل پرفروش اکران در اختیار ۳ دفتر پخش بوده است .
نتفلیکس در سه ماهه نخست سال ٢٠١٨، بیش از ٧میلیون و ٥٠٠هزار نفر را به جمع کاربران خود افزوده است. از میان این تعداد، ٥میلیون و ٥٠٠هزار نفر غیرآمریکایی بودهاند که از نقاط مختلف جهان به عضویت نتفلیکس درآمدهاند. برای مشاهده فیلمها و سریالهای این شبکه اینترنتی باید حق عضویت ماهانه پرداخت کنید که این حق عضویت بسته به کیفیت تصویری که در خواست میکنید از ٨دلار در ماه به ٢٠ دلار در ماه میرسد.
ژان-لوک گدار: سینما با گریفیث آغاز میشود و با کیارستمی پایان مییابد.
انتشار نماهنگ «شبی که ماه کامل شد» با صدای محسن چاوشی دربرگیرنده نشانههایی از رویکرد تازه و متفاوت دستاندرکاران سینمای ایران در جهت بهرهمندی از ظرفیت موسیقی در حوزه تبلیغات است.
انتشار موزیک ویدئوی جدید محسن چاوشی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» بار دیگر هشتگ نام این خواننده را در شبکههای اجتماعی داغ کرده است.
با گذشت نزدیک به ۳ ماه از اکران ۹۸ که شامل مهمترین نوبتهای اکران یعنی نوروز و فطر بوده و بخشی از مهمترین فیلمهای سال نیز روانه پرده شده، آنالیز عملکرد دفاتر پخش حائز نکات قابل تأملی است.
«بیژن مفید» ۲۲ خرداد سال ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد و کمتر از نیم قرن زندگی کرد؛ اما در همین مدت کوتاه در آثار متعددی بازی و صداپیشگی کرد، نمایشنامههای بسیاری را نوشت و روی صحنه آورد و با چهرههای مطرح جهانی همکاری کرد. تسلطش بر موسیقی و ریتم از مهمترین ویژگیهای تئاترش محسوب میشد و به گفته همکاران و دوستانش ریشههای تئاتر او به نمایشهای آئینی و سنتی ایران برمیگشت.
چهرهها حق دارند یا نه؟ میتوانند فرزندشان را دور از مرزها به دنیا بیاورند یا به احترام نظر مردم باید از این فکر صرف نظر کنند؟
سریالهای شبکه نمایش خانگی به نظر میرسد محلی برای خالی کردن جیب مردم و پر کردن جیب سازندگان شدهاند؛ سریالهایی که خیلی راحت بدون آنکه به وقت و سرمایه هدر رفته مخاطبان توجه کنند، ناتمام میمانند یا پایان دم دستی برایشان رقم زده میشود.
فیلم جدید «انتقامجویان: آخر بازی» با فروش جهانی ۲.۲میلیون دلار و پیشیگرفتن از «تایتانیک»، دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما نام گرفت. «انتقامجویان: آخر بازی» جدیدترین محصول استودیو مارول کمپانی دیزنی در دومین هفته نمایش خود ۱۴۵.۸میلیون دلار در آمریکا و ۲۸۲.۲میلیون دلار نیز در گیشه بینالملل فروخت تا با مجموع فروش حدود ۲.۲میلیارد دلار از فروش ۲.۱۸۷میلیارد دلاری فیلم «تایتانیک» (۱۹۹۷) به کارگردانی «جیمز کامرون» عبور کند تا نام خود را بهعنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ به ثبت برساند
براساس نظر سینماداران، انتخاب نامناسب فیلمهای سینمایی برای چینش جدول اکران سینماها در ماه مبارک رمضان، سینمای ایران را در این فصل دچار چالش کاهش مخاطب کرده است.
درست است که سينماي اجتماعي برگرفته از دل جامعه است، ولي آيا بيان اين همه تلخي در اين ژانر، براي سينمايي که ذات سرگرمکننده دارد لازم است؟ آيا تماشاگران سينما، به غير از زندگي واقعي در سينما هم بايد سختي بکشند؟
مسعود جعفريجوزاني فيلمساز و پژوهشگر تاريخ، مجهز به نگاه انتقادي، حماسهپرداز و آرمانگراست. از طريق آثار جوزاني ميتوان به خوانش و تحليل هنري او از تاريخ ايران، بهويژه ريشههاي هويت ملي، تهديدها، بحرانهاي سياسي و جريانهاي معاصر دست يافت. بسياري از شخصيتهاي اصلي در نوشتهها و فيلمهاي او در بزنگاههاي تاريخی، بر مبناي روحيهاي عمل ميکنند که در الگوي جوزاني در هويت ملي ميگنجند.
اصغر فرهادی و سعید روستایی پرمخاطبترین فیلمسازان اجتماعی یک دهه اخیر سینمای ایران هستند و این احتمال وجود دارد که دومین ساخته سینمایی روستایی، «متری شیش و نیم» با عبور از «فروشنده» فرهادی رکورددار پرمخاطبترین فیلم اجتماعی سینمای ایران شود.
شش فیلم از امروز به ترکیب فیلمهای روی پرده سینماها اضافه میشوند تا فقط تایم انتظار سینمادارها برای آغاز اکران عید فطر را پر کنند و گویی همه میدانند که قرار نیست «دیده» شوند!