جمعه , ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 5
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

نشست‌های خبری جشنواره فجر چگونه برگزار شود؟؛ اول فیلم را ببینید، بعد سوال کنید پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:31

نشست‌های خبری جشنواره فجر چگونه برگزار شود؟؛ اول فیلم را ببینید، بعد سوال کنید

نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بخش‌های جشنواره شناخته می‌شوند. اینکه رویکرد این نشست‌ها چه باید باشد و الان چه هست جای بحث و جدل‌های زیادی است. نشست‌های خبری درحقیقت بستری هستند تا اهالی رسانه و سینما درباره یک اثر سینمایی صحبت کنند.

ماجرای حذف یک سیمرغ از جشنواره/ جایگاه مردم کجاست؟ چهارشنبه 19 بهمن 1401 01:10

ماجرای حذف یک سیمرغ از جشنواره/ جایگاه مردم کجاست؟

سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه تماشاگران، در حالی در آستانه حذف از ترکیب جوایز این رویداد قرار گرفته که تا به امروز سرگذشت پرفرازونشیبی داشته است.

«کلاه قرمزی» از دل یک مورچه درآمد و ناگهان غیب شد! سه شنبه 11 بهمن 1401 12:04

«کلاه قرمزی» از دل یک مورچه درآمد و ناگهان غیب شد!

اگر در ایران زندگی کرده و کودکی‌ و جوانی را همین‌جا گذرانده باشید، بدون‌شک با «کلاه‌قرمزی» چند سالی را زندگی کرده‌اید یا دست‌کم در بخشی از خاطراتتان یادش می‌کنید؛ پسرکی دل‌وزبان‌یکی، با پیژامۀ سبز و پیراهن راه‌راه آبی که یکریز روده‌درازی می‌کرد و اگر قلبش از جنس اسفنج نبود، احتمالاً امروز مرد بزرگی شده بود و خودش فرزندی ‌داشت. اما حالا مدتی‌ است که این «همدم و همکار مجری»، بین مناسبات آدم‌بزرگ‌ها گم شده؛ خاطراتش کم‌وبیش در حافظه‌ها پرسه می‌زند اما جسمش میان تیر و تخته‌های آرشیوِ انباری صداوسیما، بی‌صدا می‌پوسد، غافل از این‌که «عروسک‌ها» هرگز بازنشسته نمی‌شوند.

هوش مصنوعی و زوایای تجربه‌ناشده در هنرهای نمایشی ما/ اینجا دیگر با تمثیل «غار» افلاطون مواجه نیستیم دوشنبه 10 بهمن 1401 19:38

هوش مصنوعی و زوایای تجربه‌ناشده در هنرهای نمایشی ما/ اینجا دیگر با تمثیل «غار» افلاطون مواجه نیستیم

ما در ایران کمپانی تئاتر نداریم و نهاد دولت دهه‌‎ها است که فکر به چنین موضوعی را کنار گذاشته؛ اواخر دهه هفتاد در دولت اصلاحات تلاش‌هایی صورت گرفت که با بی‌درایتی بعضی تئاتری‌ها ناکام ماند. همین فقر کمپانی و حرکت به سوی خصوصی‌سازی و حمایت از گروه‌ها و کمپانی‌ها - که به نظر نگارنده آگاهانه اتفاق افتاده - موجب شده تئاتر ما فضایی در خود مانده و مدام درگیر روزمرّگی را تجربه کند. از سوی دیگر آسیب‌های اجتماعی و تنش‌های سیاسی بعضا به حدی می‌رسد که هنرمند فرصت نمی‌کند به چنین تجربه‌هایی حتی نزدیک شود. این درحالی است که هنرمندان تئاتر دیگر کشورها علاوه بر کسب دانش و تجربه در استفاده از فناوری‌های نوین، به بحران‌های جهانی و مباحثی مانند محیط‌زیست نیز توجه ویژه نشان می‌دهند.

درباره تئاتر شهر؛ میراث بر باد رفته دوشنبه 10 بهمن 1401 19:34

درباره تئاتر شهر؛ میراث بر باد رفته

تئاتر شهر در طول عمر 50ساله‌اش مدیران بسیاری به خود دیده است، مدیرانی که برخی سال‌ها بر صندلی ریاست این مجموعه تکیه زدند و برخی هم وفایی از صندلی آن ندیدند. سال 1355 بود که مدیریت این مجموعه به علی رفیعی سپرده شد. او به اوضاع تئاترشهر سامان بخشید، اما یک سال بعد به خواست مدیران وقت تلویزیون ملی ایران ناچار به استعفا شد و سپس ناهید مهدوی مدیریت این مجموعه را برعهده گرفت. با انقلاب 1357، برای مدتی فخرالدین انوار سکان تئاتر شهر را در دست گرفت و پس واگذاری مدیریت مجموعه به وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در سال ۵۹، نادر خوشدل دوران مدیریت پرحاشیه خود را آغاز کرد.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟ دوشنبه 10 بهمن 1401 00:24

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

بازیگران جشنواره فیلم فجر امسال را باید از پدیده‌های چند دوره اخیر دانست. در این گزارش با مطرح‌ترین بازیگران جشنواره آشنا خواهیم شد.

 سینمای ایران برای رکود پیش‌رو چه برنامه‌ای دارد؟ یکشنبه 9 بهمن 1401 12:47

سینمای ایران برای رکود پیش‌رو چه برنامه‌ای دارد؟

نوسانات ارزی و پیش‌بینی افزایش ۳۶ درصدی بودجه برای سینمای ایران در سال آینده، نگرانی‌ها از کند شدن روند تولید در سینمای ایران را جدی‌تر از همیشه کرده است. راهکار سینماگران و سازمان سینمایی برای عبور از بحران پیش‌رو چیست؟ چند تهیه‌کننده سینما پیشنهادات خود را با ایلنا در میان گذاشتند.

 هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم چهارشنبه 5 بهمن 1401 23:21

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهل‌ویکم در حالی اعلام شدند که برخلاف سال‌های قبل تاکنون خبرهای چندانی از آن‌ها منتشر نشده است.

چگونه سینمای کودک در ایران شکل گرفت و چگونه فراموش شد/ سینمایی نیازمند ایده سه شنبه 4 بهمن 1401 15:15

چگونه سینمای کودک در ایران شکل گرفت و چگونه فراموش شد/ سینمایی نیازمند ایده

سینمای کودک همیشه مهم بوده است و در دنیا هم برای آن برنامه‌های زیادی دارند، سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه‌ای است و نباید خیلی ساده از کنار آن عبور کرد. آثار تولیدی در سینمای کودک و نوجوان محدود است اما همین آثار محدود تنها در جشنواره‌ها اکران می‌شود و کمتر در اکران عمومی به نمایش گذاشته می‌شوند.

 رقابتِ شانه‌ به شانه‌ی تحریم‌کنندگان و تندروها در فضای سیاست‌زده یکشنبه 2 بهمن 1401 09:19

رقابتِ شانه‌ به شانه‌ی تحریم‌کنندگان و تندروها در فضای سیاست‌زده

امسال جشنواره فیلم فجر مدت‌ها پیش از برگزاری تحت‌الشعاع جو سیاسی قرار گرفت و از همان ابتدا بسیاری از جریان‌های سیاسی با نگرش‌های مختلف مواضع متنوعی نسبت به این رویداد گرفتند تا آنجا که وجهه‌ی فرهنگی و هنری آن به حاشیه رانده شد و درنهایت چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در دنیای رسانه به رویدادی صرفاً سیاسی تبدیل شد.

صداوسیما چگونه سینما را از دست داد/ هنر هشتم تلویزیون شنبه 1 بهمن 1401 14:59

صداوسیما چگونه سینما را از دست داد/ هنر هشتم تلویزیون

سیاستی که تلویزیون برای سینما در پیش گرفته، قطعا مطلوب هیچ نگاه و خاستگاهی نیست. سینما، به‌عنوان پیشران حوزه فرهنگ که در فرامتن نیز می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر اجتماع و خانواده‌ها داشته باشد، به‌راحتی از آنتن تنها سامانه تلویزیونی کشور حذف شده و هیچ تلاشی نیز برای رفع این معضل نمی‌شود. این اتفاق در شرایطی رخ داده که تلویزیون برای عموم شاخه‌ها نظیر ورزش، سیاست، اعتقادات، اقتصاد، حیات‌وحش و... برنامه‌های تخصصی بعضا متعددی دارد اما چرا این رسانه برای سینمایی که مخاطب و دوستدار کمی نسبت به مقولات دیگر ندارد، دست به هیچ تلاشی نمی‌زند، به علامت سوال بزرگی تبدیل شده که پاسخ صریحی به آن داده نمی‌شود. 

پایان استقلال در دوبله؟ جمعه 30 دی 1401 00:46

پایان استقلال در دوبله؟

دوبله نه‌فقط به متن دیالوگ‌های یک فیلم یا سریال، که باید به جهان دراماتیک اثر هم وفادار باشد. جهانی که گرچه خیالی است اما از واقعیت‌های تاریخ و جغرافیایی که اثر در آن ساخته‌شده، تاثیر پذیرفته است. حال باید دید جلسه‌ای که به میزبانی ساترا برگزار شد آیا در حد نظارت بر دوبله‌های کارتونی باقی می‌ماند یا قرار است آغازی باشد بر نظارت بیشتر بر این حوزه.

 سریال موسی (ع)؛ از بودجه چند هزارمیلیاردی تا بی‌پولی صداوسیما چهارشنبه 28 دی 1401 13:08

سریال موسی (ع)؛ از بودجه چند هزارمیلیاردی تا بی‌پولی صداوسیما

این روزها اخبار پیرامون سریال «موسی (ع)»، بیش از آنکه به اعلام اطلاعاتی درباره روند تولید این مجموعه تاریخی الف‌ویژه مربوط شود، حاشیه‌هایی را دربرمی گیرد که بودجه اختصاص یافته به این سریال را هدف قرار می‌دهد؛ در حقیقت عمده خبرها به تناقضاتی مربوط می شود که از این حیث دامن‌گیر این پروژه شده است.

مجری ششم پازل «هفت» کیست؟ سه شنبه 27 دی 1401 13:29

مجری ششم پازل «هفت» کیست؟

برنامه سینمایی «هفت» با تمرکز بر اخبار، حواشی و تحلیل های سینمایی، یک دهه است که از شبکه سه سیما پخش می‌شود اما بنا به تصمیم مدیران تلویزیون، حالا قرار است این برنامه به شبکه‌ای دیگر منتقل شود؛ خبری که فعلا در حد چند جمله باقی مانده و جزییاتی در این زمینه اعلام نشده است. با این همه پیش بینی می شود «هفت»ِ جدید با تحولات اساسی از جمله تغییر در مجری و ساختار همراه باشد.

تئاتر زندگی می‌خواهد، نه زیستنِ صرف / آیا می‌توان سالن‌های تئاتر را به محل گفت‌وگوهای جمعی تبدیل کرد؟ دوشنبه 26 دی 1401 21:34
نشست «مداخله هنرمند تئاتر در صورت بندی امروز و فردا» در خانه هنرمندان برگزار شد

تئاتر زندگی می‌خواهد، نه زیستنِ صرف / آیا می‌توان سالن‌های تئاتر را به محل گفت‌وگوهای جمعی تبدیل کرد؟

سیاوش پاکراه: حضور لزوما به معنای وجود داشتن نیست. برای من هنر تئاتر صرفا به معنای ارایه دادن صحنه‌ای نیست. می‌توان با یک گروه دست به کشف زد و روی صحنه نیاورد. به خصوص وقتی در زمانه آشوب. مگر جز این است که برای ارایه تعریف و درونی کردن نیازمند زمان هستیم؟ اگر من امروز بخواهم نمایش روی صحنه بیاورم، به نظر خودم بیشتر در نتیجه شعفِ شوآف است نه کار هنری

سهم فرهنگ و هنر از بودجه 1402 چقدر است؟ یکشنبه 25 دی 1401 22:05

سهم فرهنگ و هنر از بودجه 1402 چقدر است؟

در این گزارش بودجه نهادهای فرهنگی و هنری را بررسی کردیم و اینکه نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته‌اند.

نگاهی به هم‌زمانی کاهش تعداد مخاطب و افزایش میزان بودجه سازمان صداوسیما/ از جیب عوام برای خواص شنبه 24 دی 1401 23:59

نگاهی به هم‌زمانی کاهش تعداد مخاطب و افزایش میزان بودجه سازمان صداوسیما/ از جیب عوام برای خواص

آیا هزینه‌کردن بودجه هنگفت دولتی برای رسانه‌ای که عموم مردم آن را متعلق به خود نمی‌دانند، براساس قانون اساسی، در تضاد آشکار با حقوق شهروندی آن مردم قرار نمی‌گیرد؟

آمارهایی جالب از دوران طلایی فیلم‌ خارجی در سینمای ایران+تصاویر و اسناد شنبه 24 دی 1401 23:38

آمارهایی جالب از دوران طلایی فیلم‌ خارجی در سینمای ایران+تصاویر و اسناد

تجربه تاریخی دهه ۶۰ نشان می‌دهد که نه تنها اکران فیلم خارجی مانعی برای رشد و اکران فیلم‌های خارجی نبود بلکه در کنار اکران فیلم‌های ایرانی مددرسان سینماها بود. اینگونه دو جریان سینمای داخلی و خارجی دوشادوش هم بهترین سال‌های گیشه را ایجاد کردند.

چطور تلویزیون دوباره می‌تواند به سینمای ایران کمک کند؟/ روزی روزگاری هفت شنبه 24 دی 1401 21:45

چطور تلویزیون دوباره می‌تواند به سینمای ایران کمک کند؟/ روزی روزگاری هفت

سال‌های ۶۱ و ۶۲ به بعد گروه موسوم به چپ اسلامی تسلط تام بر اوضاع فرهنگی و به‌طور خاص سینما پیدا کردند. یک‌سو دولت بود و بنیاد فارابی که دنبال سینمایی عرفانی و بی‌خطر می‌گشت و سوی دیگر حوزه هنری به رهبری مخملباف، پیگیر یک سینمایی به‌شدت ایدئولوژیک بود. راه میانه‌ای در ابتدا کشف نشد. در همان دهه شصت، ماهنامه «فیلم» به طبع رسید که به دیدگاه و سمت و سوی سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی نزدیک بود.

مردم حق دارند فیلم‌های خوب دنیا را روی پرده ببینند اما... شنبه 24 دی 1401 07:16
ارشاد برای نمایش آثار خارجی در سینماهای کشور چه ساز و کاری دارد؟

مردم حق دارند فیلم‌های خوب دنیا را روی پرده ببینند اما...

نمی‌توان موضوعی را بدون استراتژی بیان و اجرا کرد و برای آن هدف نداشت. در شرایطی که مردم فیلم‌های خارجی روز را بدون سانسور و ممیزی به سادگی آب خوردن از اینترنت دانلود می‌کنند، آیا آقایان می‌خواهند نسخه ممیزی‌شده فیلم‌ها را به خورد مخاطب بدهند؟ به نظر شما مخاطب از این فیلم‌ها استقبال می‎کند؟ اصلا به این فکر کرده‌اند که کدام کمپانی بزرگ و حتی کوچک معتبر فیلم‌هایش را در اختیار ما قرار می‌دهد؟