درباره وضعیت فروش فیلمها و آینده گیشهها/ سینمایی که نمیرویم
علم الهدی: «سینماها در حال حاضر تقریبا تعطیل هستند و اگر بگوییم پیش از اتفاقات اخیر، مخاطبی 100درصدی داشتهاند، این مخاطب در حال حاضر روی 10درصد قرار دارد و طبق آمار و ارقام موجود شاهد کاهش 80درصدی مخاطب هستیم و بهنظرم نیمبها شدن بلیت سینماها بهمدت دو هفته که شاهد آن بودیم نیز تاثیری بر افزایش میزان مخاطب نداشت.
همان همیشگیهایی که دیگر جواب نمیدهند
در این گزارش نگاهی داریم به آثار درحال پخش کمدی از سه پلتفرم اصلی در شبکه نمایش خانگی؛ سریالهایی که با وجود کارنامه موفق سازندگان و عواملش اما نتوانستهاند خودشان را بهعنوان یک اثر پرمخاطب تثبیت کنند.
نگاهی به گزارش جنجالی نیویورکر درباره اصغر فرهادی/ جلسه دفاع از ایدهدزدی
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در سال 73 فرهادی نمایش «ماشیننشینها» را در جشنواره تئاتر دانشجویی داشته است، در حالی که متن این نمایشنامه متعلق به علی خودسیانی بوده و فرهادی در اولین نمایشش اسم خود را در بولتن بهعنوان نویسنده زده است. هرچند بعدها در اجرای تهران این نمایشنامه نام خودسیانی بهعنوان نویسنده ثبت شده و فرهادی تنها عنوان بازنویسی را روی پوستر زده است. با این حال اصغر فرهادی به نویسنده این مقاله گفته که هرگز ادعای نویسندگی این تئاتر را نداشته و نمیداند چرا خودسیانی این داستان دروغین را گفته است.
چرا فرهادی به این ۳ سوال پاسخی نداد؟ / ماجرای عجیب اقرارنامهای که اصغر فرهادی از دانشجویش گرفت
پیرو گزارش مفصل نشریه نیویورکر و داغ شدن موضوع ایدههای فیلمسازی اصغر فرهادی، مرور اتفاقاتی که میان او و آزاده مسیحزاده که مدعی است ایده فیلم «قهرمان» را فرهادی از مستند او برداشت کرده، خواندنی است.
فیلمهایی که نمیخواهند اکران شوند/ قهری که باعث مرگ سینما میشود
تا امروز تنها ۸ فیلم از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر در سینماها اکران شدهاند و آنچه مشخص است این است که صاحبان باقی این آثار همچنان تمایلی به نمایش فیلمهای خود ندارند.
آیا طلسم فروش اندک فیلمهای فوتبالی با اثری فیلمی درباره علیرضا بیرانوند شکسته میشود؟
فیلم سینمایی بیرو با سرمایهگذاری بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است. این فیلم پس از نمایش در چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی روی پرده سینماها آمده که برخی کارشناسان اکران امیدوارند، شهرت و محبوبیت دروازهبان تیم ملی و پرسپولیس به فروشش کمک کند.
سینما دست به دامان فوتبال شد/ جام جانی ۲۰۲۲ ناجی سینمای ایران میشود؟
اگر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در سینماهای ایران پخش شود، وضعیت فروش فیلمهای سینمایی و گیشه بسیار بهبود پیدا خواهد کرد.
آیا فرهادی با ایدههای دیگران فیلم میسازد؟
اصغر فرهادی که در انتظار اعلام رای درباره دعوای حقوقی پیرامون سرقت ایده فیلم «قهرمان» است، با اتهامات مشابه دیگری نیز روبهرو شده است.
اکران آنلاین؛ موضوعی حرفهای، عملکرد غیرحرفهای
محمدرضا صاحبی، حامد سلیمانزاده و محسن اسلامزاده معتقدند یکی از دلایلی که اکران آنلاین در کشور ما موفق نبوده این است که قانون کپی رایت رعایت نمیشود.
درباره اهمیت و تاثیر فیلم کوتاه در آینده سینما/ خالقان ناشناخته ایدههای ناب
رضا کیانیان: وقتی میخواهید فیلم کوتاه بسازید، از بازیگر و تصویربردار اسم و رسمدار استفاده نکنید چون وقتی فیلمتان تمام میشود مثلا میگویند آقای کلاری فیلم را ساخته است! پس سعی کنید در فیلمتان کار خودتان را نشان بدهید. این را هم باید بگویم اگر بخواهید [فقط] یک چیز را مدنظر داشته باشید، اشتباه میروید. پس باید خلاقیت داشته باشید.
همه آنچه میخواستید درباره سازمان ساترا و ممیزی شبکه نمایش خانگی بدانید
اواخر ریاست علی عسگری در رسانه ملی بود که مدیران ساترا در تلاش بودند با تصویب قانونی در مجلس حضور خود را در فضای تولید و نمایش شبکه نمایش خانگی به شکل رسمی ادامه دهند و این موضوع تا حدود زیادی محقق شد؛ البته نمیتوان نادیده گرفت که در چند سال اخیر هم به نوعی ساترا با داشتن چند تأییدیه از نهادهای حکومتی نظارت کامل را بر پلتفرمها داشته است.
وقتی رسانههای رسمی و مجازی به روان کودکان حمله میکنند
بدنبال حادثه تروریستی حرم شاهچراغ که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان شد، پخش گزارشی از حادثهای دلخراش آنهم در شبکهای مختص کودکان واکنشهایی را در پی داشت و یکبار دیگر این موضوع را مطرح کرد که رسانههای رسمی و مجازی تا چه اندازه در پوشش حوادث و تحولات دلخراش باید مراقب کودکان باشند.
میخواهید چه بلایی سر سینما بیاورید؟
سینمای ایران، بدون درنظر گرفتن خواست مخاطب و حذف اکران عمومی چه مسیری روبه زوالی را طی میکند.
دهه هشتادیها کجای سینمای ایران ایستادهاند؟
جلالی فخر: اما چرا فیلمهایی با این موضوعات در سینمای ایران ساخته نشده؟ شاید بخشی به این خاطر است که به هر حال این فیلمها از دریچه نگاه حاکمیت و دولت عبور میکند و پروانه نمایش میگیرد. شاید مسوولان مایل نبودند نسلی بر خلاف تصوراتشان را به مردم نشان دهند و به همین دلیل به سراغ آنها نرفتند و آنها را از دید پنهان کردند. این جوانان هم از نگاهها پنهان ماندند و خب حالا دیدیم که چگونه شکل و شمایل خود و رفتارهای متفاوت خود را به رخ کشیدند و از خودشان رونمایی کردند.
معجزه اجرا خارج از سالنهای تنگ و تاریک
در دهه 30 به واسطه سانسور حاکم، به ویژه پس از کودتای 28 مرداد، گروههای تئاتری دچار چنان رکود و رخوتی شدند که اساسا از رشد طبیعی باز ماندند. به تدریج ترجمه و اجرای نمایشهای بیخطر فرنگی و کمدیهای متوسط و آثار عرفانی رواج یافت تا سالنها خالی نمانند و صندلیها بهشکل ظاهری هم که شده پر شوند
زمانی دولتها به جز ممیزی وظایفی داشتند
اینکه خارج از دانشگاههای ما هیچ مکان مشخصی برای دسترسی و مطالعه کتابهای تخصصی هنرهای نمایشی وجود ندارد، نکته قابل افتخار نیست. تجهیز و راهاندازی «مرکز آرشیو تئاتر ایران» با نگاه سادهانگارانه دولتها به بوته فراموشی رفته و دانشجویان برای دسترسی به این اطلاعات (بخشی از اینها) باید به آرشیو مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملی مراجعه کنند؛ در این مراجعه هیچ ایرادی نیست، ولی اینکه تئاتر ایران آرشیو تصویری و مکتوب ندارد، امری است ناپسند و غیرقابل دفاع
خبری ازاکران جدیدنیست/سینماگران رغبت ندارند،سازمان سینمایی راه حل
چرخه اکران سینماهای کشور در حالی با بحران جدی مواجه است که عوامل هیچ فیلمی حاضر به تن دادن به اکران در شرایط فعلی نیست و وزارت ارشاد هم چند پیشنهاد شورای صنفی اکران را رد کرده است.
مروری بر ۴۵ سال حضور سینمای ایران در جوایز اسکار
با انتخاب رسمی فیلم «جنگ جهانی سوم» برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳،هومن سیدی با فیلمش بیست و هشتمین نماینده سینمای ایران در این جوایز خواهد بود که تا تاریخ ۹ آذر برای اکران در داخل کشور فرصت دارد.
درباره «ژان لوک گُدار»؛ نماد سینمای مدرن فرانسه
پس از فیلم «از نفس افتاده»، موج جدیدی که سینمای جهان از برزیل تا چکسلواکی و ژاپن را فرا گفت مرهون «ژان لوک گدار» است، همانطور که نسلهایی از کارگردانان آمریکایی از جمله «اسکورسیزی»، «دی پالما» و «تارانتینو» نیز وامدار او هستند.
فشار مخاطبانی که توهم نقدنویسی دارند/کامنتنویسان یک وبسایت فروش بلیت همه را کلافه کردهاند
به نظر میرسد که کامنتنویسان سایت ... به قدرت زیادی دست پیدا کردهاند و قطعا مدیریت این سایت نیز از این تأثیرگذاری آگاه است؛ اما رابطه آنها با یکدیگر مشخص نیست. ما به افراد زیادی زنگ زدیم؛ ولی همه آنها با حدس و گمان در این باره صحبت میکردند؛ حتی وقتی در رادیو با مدیر پردیس تئاتر شهرزاد صحبت میکردیم که چرا فروش یکی از اجراهای آنجا متوقف شدهاست؛ ایشان گفت که خود سایت «...» این کار را انجام داده؛ اما مدارک را به ما انتقال نداده تا چیزی در دست ما باشد.