جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 4
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

عجیب‌ترین پیشنهادها برای استخدام هنرور/دستمزد فقط ۱۲۰ هزار تومان! دوشنبه 8 خرداد 1402 14:15

عجیب‌ترین پیشنهادها برای استخدام هنرور/دستمزد فقط ۱۲۰ هزار تومان!

یکی از فعالان حوزه تأمین هنرور برای پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی ضمن تشریح وضعیت فعالیت افراد در این حوزه، ابراز امیدواری کرد که هنروران در سینما صاحب صنف شوند.

هوش مصنوعی با هالیوود چه می‌کند؟ جمعه 5 خرداد 1402 21:08

هوش مصنوعی با هالیوود چه می‌کند؟

در شرایطی که خدمات چت جی پی تی در بسیاری از حرفه‌ها اثرگذاری معناداری داشته اخیراً منتقدان، خبر از بروز انقلابی نوین در صنعت فیلم‌سازی با همین فناوری یا هوش مصنوعی می‌دهند که احتمالاً هالیوود را متحول می‌کند.

عمارت «روبرو» پلمب شد سه شنبه 2 خرداد 1402 21:25

عمارت «روبرو» پلمب شد

نگاهی به پلمب «عمارت روبرو» به‌خاطر عدم رعایت حجاب از سوی مراجعانش.

 سینمای ایران در کن، از ۱۹۶۱ تا امروز شنبه 30 اردیبهشت 1402 13:52

سینمای ایران در کن، از ۱۹۶۱ تا امروز

در طول بیش از هفتاد سال برگزاری جشنواره کن، سینمای ایران حضور محسوسی در این جشنواره سینمایی داشته، حضوری که در دو دهه گذشته با فیلمسازانی چون عباس کیارستمی و پس از آن اصغر فرهادی، چشمگیر تر نیز شده است.

شبکه‌ نمایش خانگی زیر تیغ! سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 19:41

شبکه‌ نمایش خانگی زیر تیغ!

کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که پروژه انحصار طی دهه‌های گذشته در هیچ زمینه‌ای نتوانسته نتایجی معقول و مثبت را به همراه داشته باشد. انحصار نه تنها عاملی برای رشد و تقویت یک صنعت یا حوزه نبوده، بلکه عاملی برای تضعیف کیفیت‌ها نیز بوده است. برای نمونه می‌توان حال‌وروز صنعت خودروسازی را در نتیجه انحصارگرایی سایپا و ایران‌خودرو مشاهده کرد.

وقتی کمدی ناجی اقتصاد سینما می‌شود سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:28
جستاری بر رونقی که سینمای ایران طی دوره‌های مختلف از بابت نمایش فیلم کمدی به دست آورد

وقتی کمدی ناجی اقتصاد سینما می‌شود

در طول تاریخ، چندین فیلم موفق شدند تا با درخشش خود، علاوه‌بر فروشی فوق‌العاده، گیشه سالانه سینمای ایران را با تراز بالاتری مواجه کرده و در مقام ناجی، عملکرد موفقی داشته باشند که در ادامه به چند مورد از این آثار خواهیم پرداخت.

در ورطه سقوط برای درآمدزایی شنبه 16 اردیبهشت 1402 17:58
بررسی سِیر سینمای کمدی بعد از انقلاب در گفت‌وگو با کارشناسان سینما

در ورطه سقوط برای درآمدزایی

جلالی فخر: اساسا سینمای کمدی در ایران بازتاب آینه‌گونِ مسیر تحولات اجتماعی و روانشناسی جامعه است. اینکه در دهه‌های اخیر، فیلم‌های کمدی به شکل اغراق‌آمیزی به سمت ابتذال گرایش پیدا کرده نتایج روح غم‌انگیز یأس و ناامیدی در میان مردم جامعه است.

از پخش رایگان تا هزینه ‌های چند هزار دلاری شنبه 16 اردیبهشت 1402 17:44

از پخش رایگان تا هزینه ‌های چند هزار دلاری

با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که برای پخش ارزان یک تیزر تبلیغاتی (با رقم 10 هزار دلار در یک ماه) که شامل روزی 8‌بار نمایش یک دقیقه‌ای در طول یک ماه است، با دلار 54 هزار تومانی، باید 540 میلیون تومان هزینه کرد. این مقدار برای پخش 2ماهه که شامل روزی 9‌بار پخش تیزر یک دقیقه‌ای است، به 999 میلیون تومان می‌رسد که قطعا با این تعداد نوبت پخش، رقم چندان زیادی به‌حساب نمی ‌آید.

عقاب‌ها فسیل نمی‌شوند پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 01:25
فیلم سینمایی «فسیل» به فروش ۱۰۰ میلیارد رسید اما جزء پرتماشاگرترین فیلم‌های تاریخ سینما نیست، ایرانی‌ها چه فیلم‌هایی را بیشتر دیده‌اند

عقاب‌ها فسیل نمی‌شوند

اعلام خبر ۱۰۰ میلیاردی شدن «فسیل» بهانه‌ای شد تا تعداد مخاطبان فیلم‌های پرفروش بعد از انقلاب در دهه‌های مختلف بررسی و رتبه‌بندی شود. این بار رسانه‌ای از راه رسید و اعلام‌ کرد که رتبه پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به سری دوم اخراجی‌ها تعلق داشته که بالای ۵ میلیون بلیت فروخته است. این اما نه‌تنها دروغ بود بلکه آمار فروش یک فیلم در ایران ۳۴ میلیونی سال ۶۴ که نیمی از آن روستایی هستند را نمی‌توان با ایران ۷۰ میلیونی دهه هشتاد مقایسه کرد که حدود ۸۰ درصد آنها شهرنشین شده‌اند.

اعلان جنگ قاچاقچیان با وزارت ارشاد و پلیس سه شنبه 22 فروردین 1402 19:09
گزارشی از ابعاد قاچاق جنگ‌جهانی سوم و راهکارهای مقابله با آن

اعلان جنگ قاچاقچیان با وزارت ارشاد و پلیس

درحالی‌که تصور می‌شد با جدیت بسیاری که سازمان سینمایی در مقوله قاچاق فیلم به خرج داده و البته مدرن شدن ابزارهای شناسایی، دیگر شاهد پدیده شوم قاچاق فیلم در سینمای ایران نباشیم اما در کمال ناباوری، سومین ساخته سعید روستایی از صبح روز 26 اسفند، سر از شبکه‌های مجازی درآورد. 23 روز بعدش نیز جنگ جهانی سوم به بیرون درز پیدا کرد تا مشخص شود مافیای قاچاق در سینمای ایران با انتشار 2 فیلم مهم از سینمای ایران، دوره جدیدی از حیات خود را آغاز کرده است که طی آن، تمرکز روی انتشار فیلم‌های مهم سینمای ایران است که هنوز به روی پرده نرفته‌اند.

چرا «فسیل» فروخت؟ نگاهی به مخاطب‌شناسی گیشه سینما؛ مردم می‌خواهند بخندند سه شنبه 22 فروردین 1402 18:54

چرا «فسیل» فروخت؟ نگاهی به مخاطب‌شناسی گیشه سینما؛ مردم می‌خواهند بخندند

احیای وضعیت استقبال مخاطبان از سینمای ایران نیازمند تحول و بازنگری اساسی در زیرساخت‌هاست. باید تعریف‌مان از موفقیت و عدم‌موفقیت، سود و زیان، مردم‌پسند و بی‌فروغ در نظر مردم و خیلی چیزهای دیگر تغییر کند و برای خروج از وضعیت راکدی که سینمای ایران امروز به آن دچار است، گام‌های شجاعانه و حساب‌شده‌ای برداشته شوند. در ادامه تلاش شده این بحث کاویده شود.

فروش ۴۰۰ میلیاردی باعث تاسف است / وقتی نخود و لوبیا برای بخش خصوصی سود بیشتری دارد! یکشنبه 21 اسفند 1401 13:24

فروش ۴۰۰ میلیاردی باعث تاسف است / وقتی نخود و لوبیا برای بخش خصوصی سود بیشتری دارد!

ابوالحسن داودی با اشاره به خبرسازی درباره فروش گیشه سینماها در سال ۱۴۰۱ معتقد است: اگر فرض را هم بر درست بودن اين رقم بگيريم، ۴۰۰ ميليارد تومان بازگشت گيشه براي سينما با توجه به هزينه‌هاي توليد فيلم و شرايط تورم وحشتناكي كه كشور دارد، نه تنها مايه مباهات نيست، بلكه بسيار هم تاسف‌برانگيز است...

عقب نشینی ۷ ساله مخاطبان با وجود افزایش فروش یکشنبه 21 اسفند 1401 12:30
یک هشدار جدی برای سینما

عقب نشینی ۷ ساله مخاطبان با وجود افزایش فروش

تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی فروش، از نظر تعداد مخاطب به هفت سال قبل برگشته است.

سینما پدیده‌ای لاکچری می‌شود؟ دوشنبه 15 اسفند 1401 09:15
درباره موضوع مناقشه‌برانگیز افزایش قیمت بلیت فیلم‌ها

سینما پدیده‌ای لاکچری می‌شود؟

سعید خانی: قطعا افزایش قیمت بلیت با افت مخاطب همراه خواهد بود اما برای ادامه حیات سینما چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت نیست. وقتی دولت از نفع و سود خود ذره‌ای کوتاه نمی‌آید و از قیمت بلیت فیلم‌ها، مالیات می‎گیرد و در ضمن هیچ کمکی به سینماداران نمی‌کند، بخش خصوصی برای ادامه بقا و‌ حیات خود ناچار است قیمت بلیت سینماها را افزایش دهد.

فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ چگونه بوده است؟ + جدول‌ها دوشنبه 15 اسفند 1401 00:10

فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ چگونه بوده است؟ + جدول‌ها

فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته است.

 گیشه در دسترس همه می ماند؟ یکشنبه 14 اسفند 1401 00:51

گیشه در دسترس همه می ماند؟

به نظر می‌رسد باید به‌زودی شاهد افزایش قیمت بلیت سینماها باشیم. به‌تازگی علی سرتیپی، تهیه‌کننده، گفته با تورمی که این روزها با آن مواجه هستیم، قیمت معقول برای بلیت سینما ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است؛ ولی نمی‌توان چنین قیمت‌گذاری را انجام داد. با این حال دولت باید کمک کند تا با تعیین قیمتی مناسب، سالن‌های سینمایی به حیات خود ادامه دهند.

۱۲+۱ چهره روی صندلی پرحاشیه خانه سینما شنبه 13 اسفند 1401 13:57
در پی انتخاب مرضیه برومند برای مدیرعاملی خانه سینما

۱۲+۱ چهره روی صندلی پرحاشیه خانه سینما

سرانجام پس از حدود ۶ ماه از برگزاری انتخابات هیات مدیره خانه سینما، سیزدهمین مدیرعامل این نهاد صنفی معرفی شد تا مدیریت این نهاد صنفی برای نخستین بار به یکی از سینماگران زن سپرده شود.

فیلم‌های توقیفی؛ معمایی حل‌نشده در سینمای ایران چهارشنبه 10 اسفند 1401 22:02

فیلم‌های توقیفی؛ معمایی حل‌نشده در سینمای ایران

بی‌تردید در سال‌های اخیر توقیف فیلم‌های سینمایی حواشی بسیاری ایجاد کرده و ضرر مالی بسیاری را متوجه صاحبان آنها کرده است. این حواشی گاهی باعث شده تا فیلمی که به‌هیچ‌وجه پتانسیل فروش در گیشه را نداشته، به اثری پرفروش تبدیل شود و برخی دیگر از آثار نیز بعد از رهایی از توقیف، برخلاف تصور مدیران فرهنگی، سبب‌ساز تنش و کج‌فهمی میان مخاطبانش نشده است. با‌این‌حال، این روند همچنان در سینمای ما جاری است و فیلم‌هایی به دلایل گوناگون همچنان در توقیف به سر می‌برند و باید دید در آینده چطور با این فیلم‌ها برخورد خواهد شد.

مجریان تحویل سال تلویزیون در غیاب رشیدپور، علیخانی و چندتای دیگر سه شنبه 9 اسفند 1401 12:51

مجریان تحویل سال تلویزیون در غیاب رشیدپور، علیخانی و چندتای دیگر

اجرای ویژه‌برنامه تحویل سال در سال‌های اخیر به تناوب برعهده رضا رشیدپور، احسان علیخانی و علی ضیاء و در ادامه با ویژه برنامه «دورهمی» مهران مدبری و همچنین «خندوانه» رامبد جوان همراه بوده که با توجه به غیبت احتمالی این مجریان، تلویزیون گزینه هایش را به سمت مجریانی از جمله حامد سلطانی، المیرا شریفی مقدم، وحید رونقی، مصطفی امامی، مهران رجبی و سیدبشیر حسینی برده است.

همه چالش‌های اکران نوروز ۱۴۰۲/ از گرانی بلیت تا نگرانی بخش خصوصی! دوشنبه 8 اسفند 1401 17:34

همه چالش‌های اکران نوروز ۱۴۰۲/ از گرانی بلیت تا نگرانی بخش خصوصی!

در حالی رفته‌رفته به موعد عید نوروز و تحویل سال ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم که سینمای ایران در آخرین هفته‌های سال ۱۴۰۱ همچنان با چالش‌هایی جدی برای ورود فیلم‌های جدید به چرخه اکران مواجه است.