به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
یکی از فعالان حوزه تأمین هنرور برای پروژههای سینمایی و تلویزیونی ضمن تشریح وضعیت فعالیت افراد در این حوزه، ابراز امیدواری کرد که هنروران در سینما صاحب صنف شوند.
در شرایطی که خدمات چت جی پی تی در بسیاری از حرفهها اثرگذاری معناداری داشته اخیراً منتقدان، خبر از بروز انقلابی نوین در صنعت فیلمسازی با همین فناوری یا هوش مصنوعی میدهند که احتمالاً هالیوود را متحول میکند.
نگاهی به پلمب «عمارت روبرو» بهخاطر عدم رعایت حجاب از سوی مراجعانش.
در طول بیش از هفتاد سال برگزاری جشنواره کن، سینمای ایران حضور محسوسی در این جشنواره سینمایی داشته، حضوری که در دو دهه گذشته با فیلمسازانی چون عباس کیارستمی و پس از آن اصغر فرهادی، چشمگیر تر نیز شده است.
کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که پروژه انحصار طی دهههای گذشته در هیچ زمینهای نتوانسته نتایجی معقول و مثبت را به همراه داشته باشد. انحصار نه تنها عاملی برای رشد و تقویت یک صنعت یا حوزه نبوده، بلکه عاملی برای تضعیف کیفیتها نیز بوده است. برای نمونه میتوان حالوروز صنعت خودروسازی را در نتیجه انحصارگرایی سایپا و ایرانخودرو مشاهده کرد.
در طول تاریخ، چندین فیلم موفق شدند تا با درخشش خود، علاوهبر فروشی فوقالعاده، گیشه سالانه سینمای ایران را با تراز بالاتری مواجه کرده و در مقام ناجی، عملکرد موفقی داشته باشند که در ادامه به چند مورد از این آثار خواهیم پرداخت.
جلالی فخر: اساسا سینمای کمدی در ایران بازتاب آینهگونِ مسیر تحولات اجتماعی و روانشناسی جامعه است. اینکه در دهههای اخیر، فیلمهای کمدی به شکل اغراقآمیزی به سمت ابتذال گرایش پیدا کرده نتایج روح غمانگیز یأس و ناامیدی در میان مردم جامعه است.
با یک حساب سرانگشتی متوجه میشویم که برای پخش ارزان یک تیزر تبلیغاتی (با رقم 10 هزار دلار در یک ماه) که شامل روزی 8بار نمایش یک دقیقهای در طول یک ماه است، با دلار 54 هزار تومانی، باید 540 میلیون تومان هزینه کرد. این مقدار برای پخش 2ماهه که شامل روزی 9بار پخش تیزر یک دقیقهای است، به 999 میلیون تومان میرسد که قطعا با این تعداد نوبت پخش، رقم چندان زیادی بهحساب نمی آید.
اعلام خبر ۱۰۰ میلیاردی شدن «فسیل» بهانهای شد تا تعداد مخاطبان فیلمهای پرفروش بعد از انقلاب در دهههای مختلف بررسی و رتبهبندی شود. این بار رسانهای از راه رسید و اعلام کرد که رتبه پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران به سری دوم اخراجیها تعلق داشته که بالای ۵ میلیون بلیت فروخته است. این اما نهتنها دروغ بود بلکه آمار فروش یک فیلم در ایران ۳۴ میلیونی سال ۶۴ که نیمی از آن روستایی هستند را نمیتوان با ایران ۷۰ میلیونی دهه هشتاد مقایسه کرد که حدود ۸۰ درصد آنها شهرنشین شدهاند.
درحالیکه تصور میشد با جدیت بسیاری که سازمان سینمایی در مقوله قاچاق فیلم به خرج داده و البته مدرن شدن ابزارهای شناسایی، دیگر شاهد پدیده شوم قاچاق فیلم در سینمای ایران نباشیم اما در کمال ناباوری، سومین ساخته سعید روستایی از صبح روز 26 اسفند، سر از شبکههای مجازی درآورد. 23 روز بعدش نیز جنگ جهانی سوم به بیرون درز پیدا کرد تا مشخص شود مافیای قاچاق در سینمای ایران با انتشار 2 فیلم مهم از سینمای ایران، دوره جدیدی از حیات خود را آغاز کرده است که طی آن، تمرکز روی انتشار فیلمهای مهم سینمای ایران است که هنوز به روی پرده نرفتهاند.
احیای وضعیت استقبال مخاطبان از سینمای ایران نیازمند تحول و بازنگری اساسی در زیرساختهاست. باید تعریفمان از موفقیت و عدمموفقیت، سود و زیان، مردمپسند و بیفروغ در نظر مردم و خیلی چیزهای دیگر تغییر کند و برای خروج از وضعیت راکدی که سینمای ایران امروز به آن دچار است، گامهای شجاعانه و حسابشدهای برداشته شوند. در ادامه تلاش شده این بحث کاویده شود.
ابوالحسن داودی با اشاره به خبرسازی درباره فروش گیشه سینماها در سال ۱۴۰۱ معتقد است: اگر فرض را هم بر درست بودن اين رقم بگيريم، ۴۰۰ ميليارد تومان بازگشت گيشه براي سينما با توجه به هزينههاي توليد فيلم و شرايط تورم وحشتناكي كه كشور دارد، نه تنها مايه مباهات نيست، بلكه بسيار هم تاسفبرانگيز است...
تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی فروش، از نظر تعداد مخاطب به هفت سال قبل برگشته است.
سعید خانی: قطعا افزایش قیمت بلیت با افت مخاطب همراه خواهد بود اما برای ادامه حیات سینما چارهای جز افزایش قیمت بلیت نیست. وقتی دولت از نفع و سود خود ذرهای کوتاه نمیآید و از قیمت بلیت فیلمها، مالیات میگیرد و در ضمن هیچ کمکی به سینماداران نمیکند، بخش خصوصی برای ادامه بقا و حیات خود ناچار است قیمت بلیت سینماها را افزایش دهد.
فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته است.
به نظر میرسد باید بهزودی شاهد افزایش قیمت بلیت سینماها باشیم. بهتازگی علی سرتیپی، تهیهکننده، گفته با تورمی که این روزها با آن مواجه هستیم، قیمت معقول برای بلیت سینما ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است؛ ولی نمیتوان چنین قیمتگذاری را انجام داد. با این حال دولت باید کمک کند تا با تعیین قیمتی مناسب، سالنهای سینمایی به حیات خود ادامه دهند.
سرانجام پس از حدود ۶ ماه از برگزاری انتخابات هیات مدیره خانه سینما، سیزدهمین مدیرعامل این نهاد صنفی معرفی شد تا مدیریت این نهاد صنفی برای نخستین بار به یکی از سینماگران زن سپرده شود.
بیتردید در سالهای اخیر توقیف فیلمهای سینمایی حواشی بسیاری ایجاد کرده و ضرر مالی بسیاری را متوجه صاحبان آنها کرده است. این حواشی گاهی باعث شده تا فیلمی که بههیچوجه پتانسیل فروش در گیشه را نداشته، به اثری پرفروش تبدیل شود و برخی دیگر از آثار نیز بعد از رهایی از توقیف، برخلاف تصور مدیران فرهنگی، سببساز تنش و کجفهمی میان مخاطبانش نشده است. بااینحال، این روند همچنان در سینمای ما جاری است و فیلمهایی به دلایل گوناگون همچنان در توقیف به سر میبرند و باید دید در آینده چطور با این فیلمها برخورد خواهد شد.
اجرای ویژهبرنامه تحویل سال در سالهای اخیر به تناوب برعهده رضا رشیدپور، احسان علیخانی و علی ضیاء و در ادامه با ویژه برنامه «دورهمی» مهران مدبری و همچنین «خندوانه» رامبد جوان همراه بوده که با توجه به غیبت احتمالی این مجریان، تلویزیون گزینه هایش را به سمت مجریانی از جمله حامد سلطانی، المیرا شریفی مقدم، وحید رونقی، مصطفی امامی، مهران رجبی و سیدبشیر حسینی برده است.
در حالی رفتهرفته به موعد عید نوروز و تحویل سال ۱۴۰۲ نزدیک میشویم که سینمای ایران در آخرین هفتههای سال ۱۴۰۱ همچنان با چالشهایی جدی برای ورود فیلمهای جدید به چرخه اکران مواجه است.