پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 6
 آیا شبکه نمایش خانگی پویایی گذشته را دارد؟ یکشنبه 18 دی 1401 18:00

آیا شبکه نمایش خانگی پویایی گذشته را دارد؟

یکی از تحولات دوران جدید در فعالیت شبکه‌های نمایش خانگی در ایران، اکران آنلاین فیلم‌ها برای اولین‌بار بود. این حرکت، با اکران آنلاین فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا کلید خورد. اگرچه «خروج» به سرعت برق و باد قاچاق می‌شد اما جریان اکران آنلاین تداوم پیدا کرد و این نوع نمایش فیلم‌ها باب آشنایی خانواده‌ها با این سامانه‌های نمایشی را بیشتر فراهم کرد.

چرا دهه ۶۰ دوران طلایی سینمای ایران شد؟ / وقتی سینما عشق بود و امید یکشنبه 18 دی 1401 17:04

چرا دهه ۶۰ دوران طلایی سینمای ایران شد؟ / وقتی سینما عشق بود و امید

سینمای دهه ۶۰ را سینمای طلایی ایران می‌گویند. اما چه نوع فیلم هایی مردم را در روزهای جنگ به سینما آورد؟ آمار نشان می‌دهد که فیلم‌های در ژانر مانند جنگی و حادثه‌ای نقش بسیار مهمی داشتند. چیزی که برای سینمای حال حرف مهم دارد و می‌تواند راه نجات را نشان دهد.

درباره بزرگ‌ترین مرکز تئاتر حرفه‌ای ایران/  «پردیس تئاتر تهران» انگار وجود ندارد! شنبه 17 دی 1401 23:25

درباره بزرگ‌ترین مرکز تئاتر حرفه‌ای ایران/ «پردیس تئاتر تهران» انگار وجود ندارد!

شهرداری تهران در گذشته -و البته امروز- هزینه‌های هنگفتی صرف هدف‌گذاری‌هایی کرده و می‌کند که دستاورد ملموس و مشخصی برای جامعه به دنبال نیاورده. نمونه‌اش همین اتفاقی است که با صرف بودجه خیره‌کننده در منطقه خاوران رخ داد؛ در حالی که همان زمان با چنین بودجه‌ای امکان احداث و راه‌اندازی 250 سالن تئاتر مشابه سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر وجود داشت!

۱۰ فیلم پرفروش هفته که سبب رونق نسبی سینماها شده است شنبه 17 دی 1401 22:51

۱۰ فیلم پرفروش هفته که سبب رونق نسبی سینماها شده است

بررسی سامانه سمفا نشان می‌دهد در دومین هفته از دی ماه ۱۴۰۱ مخاطبان پرده نقره‌ای بیشتر به سینما رفتن توجه داشته‌اند و هنر هفتم کشورمان شاهد رشد حدود ۶۷ درصدی تعداد بلیت فروخته شده بوده‌ است.

 فراموشی بخشی از خاطره جمعی شنبه 17 دی 1401 12:11

فراموشی بخشی از خاطره جمعی

«سینماهای «پارس» و «مرکزی» واقع در میدان انقلاب تهران، در‌حال‌حاضر تعطیل هستند و مالکان آنها به تازگی مجوز تغییر کاربری آن را دریافت کرده‌اند و غیر از این دو سینما، پنج سینمای «حافظ»، «عصر جدید»، «اروپا»، «استیل» و «سعدی» دیگر سینماهای پایتخت هستند که انجمن سینماداران نامه تغییر کاربری آنها را به ارشاد ارسال کرده و مورد موافقت قرار گرفته‌اند.

 فیلم‌هایی که به وقتش دیده نشدند جمعه 16 دی 1401 22:07
بررسی توقیف برخی از مهم‌ترین فیلم‌های ایرانی در دهه‌های گذشته، بعضا به دلیل برداشت‌های سیاسی

فیلم‌هایی که به وقتش دیده نشدند

شاید این اقتضای سینمای ما است که در هر دوره‌ای، تعبیری سیاسی از برخی فیلم‌های ساخته‌شده در سینمای ایران صورت گرفته و گاهی همین عنوان سال‌های زیادی همراه فیلم باقی مانده است و در دوره‌هایی جشنواره‌های خارجی نیز از فیلم‌های ایرانی سیاست طلب می‌کردند و بر همین مبنا برخی فیلم‌های ساخته‌شده در سینمای کشورمان به این سمت حرکت کردند.

قصه بازداشت پربازتاب ستاره سینمای ایران / من، «ترانه» ۱۸ روز زندان بودم جمعه 16 دی 1401 13:50

قصه بازداشت پربازتاب ستاره سینمای ایران / من، «ترانه» ۱۸ روز زندان بودم

۲۶ آذرماه شروع ماجراقصه بازداشت ترانه علیدوستی از ۲۶ آذرماه شروع شد. خبر بازداشت او ازسوی مینا اکبری، مستندساز منتشر شد و بعد از آن، خبرگزاری میزان وابسته به قوه‌قضائیه بازداشت او را تایید کرد بعد از ۱۸ روز تجربه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین، عصر روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه با قرار وثیقه سنگین آزاد شد

دگردیسی محسن مخملباف چطور شکل گرفت؟ سه شنبه 13 دی 1401 16:05

دگردیسی محسن مخملباف چطور شکل گرفت؟

فارغ از اینکه مخملباف به‌عنوان یک فیلم‌ساز نوظهور انقلابی بود که بعد به فیلم‌سازی ضد‌انقلابی تبدیل شد نمی‌توان جایگاه و تاثیرگذاری او بر سینمای ایران را به‌ویژه در دهه ۶۰ و اساسا شکل‌گیری سینمای انقلابی دست‌کم گرفت.

 میراث پادشاه فوتبال در سینما و تلویزیون شنبه 10 دی 1401 14:40

میراث پادشاه فوتبال در سینما و تلویزیون

«پله» ستاره بزرگ فوتبال نه تنها یک اسطوره ورزشی بود بلکه در طول دوران زندگی خود در عرصه هنر هم فعال بود و در چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی مقابل دوربین رفت.

 سینمای ایران در جشنواره‌های مهم امسال چه کرد؟ دوشنبه 5 دی 1401 18:46

سینمای ایران در جشنواره‌های مهم امسال چه کرد؟

سینمای ایران امسال در سه جشنواره مهم برلین، کن و ونیز حضور قابل توجهی داشت و جوایز مهمی را نیز از جشنواره‌های کارلووی واری، تالین، توکیو و بوسان از آن خود کرد.

 یادی از سوگواری هنرمندان در مرگ باشکوه آقای گیل دوشنبه 5 دی 1401 18:30

یادی از سوگواری هنرمندان در مرگ باشکوه آقای گیل

۱۵ سال پیش در چنین روزی و چنین لحظاتی جمعی از هنرمندان در بیمارستان پارس به سوگ نشسته بودند زیرا که تنها چند ساعت از درگذشت اکبر رادی، آقای نمایشنامه‌نویس گذشته بود.

 سینما و مرگ‌هایی که در سال ۲۰۲۲ رقم خورد یکشنبه 4 دی 1401 10:33

سینما و مرگ‌هایی که در سال ۲۰۲۲ رقم خورد

سینمای جهان امسال نیز جمعی از چهره‌های تاثیرگذار و ماندگار خود را از دست داد، از «ژان لوک گدار» فرانسوی گرفته تا «سیدنی پوآتیه» نخستین بازیگر سیاه پوست برنده اسکار و بازیگران فیلم «رفقای خوب».

 ۲۳ تلاش ناکام سینمای ایران در اسکار خارجی شنبه 3 دی 1401 11:14

۲۳ تلاش ناکام سینمای ایران در اسکار خارجی

سینمای ایران از مجموع ۲۸ باری که نماینده رسمی در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز سینمایی اسکار داشته در ۲۳ مورد ناکام مانده است و در ۵ مورد دیگر یا برنده شده یا به فهرست کوتاه یا نهایی نامزدهای این شاخه راه یافته است.

غول های طنز اینجا برنامه دارند جمعه 2 دی 1401 11:35

غول های طنز اینجا برنامه دارند

«صبح جمعه با شما» که سال هاست از شبکه رادیویی ایران پخش می شود و هنرمندان زیادی را به خود دیده، حالا با بیش از ۵۰ هنرمند روی آنتن می رود. این گروه برنامه ساز شامل برخی هنرمندان قدیمی از جمله اصغر سمسارزداه، عباس محبی، بیوک میرزایی، داود منفرد و مرتضی تبریزی است و البته برخی هنرمندان جدیدی که به تازگی به جمع آنها اضافه شده اند.

اولین کارگردان زن تئاتر ایران که بود؟ سه شنبه 29 آذر 1401 00:37

اولین کارگردان زن تئاتر ایران که بود؟

تئاتر ایران خیلی دیر به زنان مجال داد؛ جایی در اوائل سده سیزدهم. پیش از آن نقش زنان را در دسته‌جات تئاتری، مردان بر عهده داشتند و کارگردانی هم اصلا چیزی نبود که بتوانند به آن فکر کنند.

مروری بر سرنوشت شاخص‌ترین فیلم‌های توقیفی/ از «برزخی‌ها» تا «قاتل و وحشی» پنجشنبه 24 آذر 1401 01:48

مروری بر سرنوشت شاخص‌ترین فیلم‌های توقیفی/ از «برزخی‌ها» تا «قاتل و وحشی»

به تازگی فیلمی مستند با عنوان «بزرخی‌‌ها» ساخته شده که در جشنواره سینماحقیقت نیز حضور دارد. این فیلم به ماجرای توقیف «بزرخی‌ها» می‌پردازد و به همین بهانه نگاهی به شاخص‌ترین فیلم‌های توقیفی و سرنوشت این آثار داشتیم.

تزریق امید به سینمای مستند یکشنبه 20 آذر 1401 03:26

تزریق امید به سینمای مستند

طبق مصوبه هیات دولت، دستگاه‌های اجرایی ملزم به مستندنگاری حرفه‌ای طرح‌های عمرانی پروژهای بزرگ ‌شدند.

یک «ممنوع مطلق» در سینما و «هوایی که تازه نیست» شنبه 19 آذر 1401 16:07

یک «ممنوع مطلق» در سینما و «هوایی که تازه نیست»

سیاست در سینما ممنوع است؟ اگر نیست، چرا حتی فیلم‌های کمدی هم با کنایه‌ای به سیاست و سیاسیون دچار انواع ممیزی می‌شوند؟ و اگر هم سیاست در سینما ممنوع است، دلیل آن چیست؟

سینمای 300 میلیاردی خوب است یا بد؟ شنبه 12 آذر 1401 20:42

سینمای 300 میلیاردی خوب است یا بد؟

هشتم آذرماه امسال و درحالی‌که سینماهای پایتخت و چند سینمای شهرستان در ولوله تدارک سالن‌های خود جهت پخش بازی فوتبال ایران و آمریکا بودند، سینمای ایران موفق شد از شاخص 300 میلیارد تومان عبور کند و این، برای نخستین‌بار در طول تاریخ سینمای کشور است که گیشه به لحاظ ریالی، این عدد را به خود می‌بیند.

برزخی‌های سینمای ایران چه کسانی بودند!؟ شنبه 12 آذر 1401 20:37
مروری ‌بر فیلم‌های مهمی که متن و حاشیه‌شان تبدیل به سوژه یک مستند شد

برزخی‌های سینمای ایران چه کسانی بودند!؟

فیلم سینمایی «برزخی‌ها» را ایرج قادری براساس فیلمنامه‌ای از سعید مطلبی و با حضور جمعی از بازیگران شاخص سینمای قبل از انقلاب، در سال 58 یعنی کمتر از یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کلید زد و به سرانجام رساند. فیلم از این منظر که می‌توانست زمینه‌ساز ادامه فعالیت بخشی از بدنه سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب باشد، از همان ابتدا حائز اهمیتی فرامتنی بود اما جریان اکران و اعتراضات سازمان‌دهی شده علیه آن، سمت و سویی متفاوت به اتفاقات داد.