اولیویا دی هاویلند تنها بازیگر بازمانده از فیلم «برباد رفته» در ۱۰۴ سالگی درگذشت.
همیشه از نوشتن فرار میکرد. نوشتن برایش سخت بود. میترساندش و برای همین بود که سعی میکرد در محاصره حس نوشتن قرار نگیرد، چون میدانست ناگهان میتازد و بدجوری میزند ناکارش میکند.
نوید محمدزاده اولین هنرمند ایرانی نیست که وارد عرصه تبلیغات شده و عطری با نام خودش تولید و به بازار عرضه کرده و یا به قول بعضیها «چهرهفروشی کرده» است. با این حال چندماه است که نوک پیکان انتقادات به سمت اوست و هر روز رسانهای یا منتقدی، چیزی درباره او مینویسد. اما آیا واقعا نوید محمدزاده مرتکب اشتباه شده است؟
من را از شرکت نفت بیرون کردند برای خاطر اینکه مخالفِ سیستم آنها رفتار میکردم. اما کنسرسیوم اصرار کرد برایشان فیلمی بسازم که گفتند ما او را از شرکت نفت بیرون کردیم و آنها گفتند این را میخواهیم. آنجا هم که رفتم مطابقِ میل و فکر خودم فیلمِ «موج و مرجان و خارا» را ساختم.
«علاوه بر حوزه تخصصیاش در دیگر حوزهها جملات تأثیرگذار و اغلب تندوتیزی دارد که تعدادی از آنها ماندگار شده است. کاری که پرستویی در حوزههای دیگر میکند، زیاد مرتبط با این مطلب نیست؛ بلکه فقط اظهار نظراتش در حوزه ورزش تا حدودی زیر ذرهبین قرار گرفته است. آیا پرویز پرستویی حق ندارد درباره ورزش و اتفاقاتی که در این حوزه رخ میدهد، اظهار نظر کند و حرف بزند؟»
اجرای نمایش «بچه» به کارگردانی افسانه ماهیان که از اسفند ماه سال 1398 به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، از روز چهارشنبه اول مرداد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر از سر گرفته می شود.
فیلم اگر به دست سینماگر باتجربه و صاحب جهانبینی و جسوری نوشته و ساخته شده بود، از شرح وقایع گذر کرده و ریشههای پیوند میان لمپنها را واکاوی میکرد. میتوانست به حضور مداوم اوباش از منظر اجتماعی بنگرد و حتی کنش شخصیت مرکزی را به بنبستی بزرگتر از خردهحسابهای شخصی بکشاند.
جنوب شهری که پدران و مادران ما در آن بزرگ شدند، شکل و شمایل دیگری داشت. جوانهای امروزی آن فضا را خیلی نمیشناسند و شاید همین عدم شناخت کافی از فضای جنوب شهر باعث میشود برخی فیلمسازان جوان در پرداخت فضا و روابط آدمها خیلی موفق نباشند و همهچیز مصنوعی جلوه کند».
سلیقهسازیای که ایرج کریمی و منتقدان دیگر سینمای ایران در دهههای 60 و 70 با کمک شرایط بهوجود آمده در سینمای ایران بنا کردند، حاصل فضای بستهای بود که امکان بیان نظرات دیگر و تماشای فیلمهایی از جنس متفاوت سینمایی مورد علاقه این نسل از منتقدان را نمیداد.
قطب الدین صادقی بازیگر، کارگردان، استاد دانشگاه و مدیر تماشاخانه «شانو» میگوید اگر وضعیت اقتصادی به این صورت ادامه پیدا کند ورشکسته خواهد شد و ممکن است این تماشاخانه را تعطیل کند.
زنده یاد خسرو شکیبایی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در بیست و هشتم تیر ماه 87 دار فانی را وداع گفت، در حالیکه هنوز نمایش ها، فیلم و سریال های به جا مانده از او در خاطره ها با قوت باقی است.
فهرست فیلمهای بخش کلاسیک هفتاد و سومین جشنواره بینالمللی فیلم کن اعلام شد.
گرچه درست نیست به این صراحت بگویم اما بگذارید، بگویم این روزها ناصر تقوایی حال خوشی ندارد چون حال خوش از خلق کردن و کار کردن ناشی میشود. ناصر تقوایی الان هیچ کاری نمیکند مگر این که اطرافیانش مدعی باشند او مینویسد. بله او سالهاست که مینویسد اما برای کشوی میز و نوشتههایش را انبار میکند.
مدیر پردیس تئاتر «شهرزاد» با اشاره به اینکه هنوز وضعیت اجرای این مجموعه تئاتری مشخص نیست تأکید کرد که گروههای تئاتری تمایلی به اجرا ندارند.
ساختمان مجموعه تئاتر شهر از روز سه شنبه بیست و پنجم تیرماه با هدف ترغیب شهروندان برای استفاده از ماسک در روزهای کرونایی به پویش ملی «من ماسک می زنم» پیوست.
روحالله جعفری که قرار بود نمایش «هیولاخوانی» را فروردین و اردیبهشت ۹۹ بر اساس متنی از نغمه ثمینی در تالار حافظ اجرا کند، از تعویق این اجرا تا عادی شدن شرایط خبر داد و از اعمال نظر سلیقهای شورای ارزشیابی و نظارت بر کوچکترین جزء از ارکان شکلدهنده یک تئاتر همچون «پوستر» گفت.
حسین مسافر آستانه هر چند بهتازگی اجرای نمایشش را به دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا متوقف کرده است، میگوید: نباید اجازه بدهیم کرونا بر ما چیره شود.
بهنظر قرار نیست سالنی تعطیل باشد و گروههای نمایشی تا اطلاع ثانوی باید با این نوع اجرا کنار بیایند. هر چند سالندارها و گروههای نمایشی با رعایت تمام موارد بهداشتی چراغ برخی از سالنهای نمایشی را روشن نگه داشتهاند، اما این تلاشها گاهی بینتیجه است و تماشاگران کمتری در سالنها حضور دارند.
مضمونهايي چون «يأس فلسفي»، «گمگشتگي»، «سادگي»، «هراس از مرگ»، «خودشيفتگي»، «انسانگرايي ليبرال» و... در كارهاي فرمانآرا موج ميزند كه با انديشههاي ماركسيستي و انتقادي كارگرداناني چون مسعود كيميايي، امير نادري، فريدون گله و سهراب شهيدثالث متفاوت است.
سليقه اعضاي شورا و مديريت شورا در تصميمگيري موثر است. اين سليقه و مديريت هم متاثر از فضاي سياسي و اجتماعي است. متر اين فضاي سياسي و اجتماعي را هم بايد در برخورد سايتها و روزنامههاي مخالف دولت و ارشاد ديد. اين سايتها و روزنامهها ميدانند با انتقاد تندشان روي عملكردها تاثير بگذارند. البته اين انتقادهاي تند هم ريشه در حال و هواي همان فضاي سياسي و اجتماعي دارد كه امكان اين تندروي را ايجاد كرده است.