مهین صدری، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما، در گفتگویی مشروح به مسیر هنری خود، از کانون پرورش فکری رشت تا همکاری طولانیمدت با امیررضا کوهستانی پرداخت. او با تاکید بر اینکه «هیچ لذتی بالاتر از کشف آدمهای معمولی نیست»، از فرایند شکلگیری آثارش، اهمیت صداقت در هنر و همچنین تجربیاتش در نوشتن نمایشنامه، کارگردانی و بازیگری سخن گفت.
فرهاد جم، بازیگر پیشکسوت، پس از ۳۴ سال به تماشاخانه سنگلج بازگشت تا در نمایش «آماس» به کارگردانی آرش سنجابی روی صحنه برود. در این گفتوگو، او از علاقهاش به کارگردانی و نویسندگی، تجربه به یاد ماندنیاش در سریال «همسران»، و نگاهش به زندگی و شغل بازیگری میگوید.
فیلم مستقل «ترک عمیق» به کارگردانی آرمان زرینکوب و تهیهکنندگی محسن چگینی، که با موضوع آسیبهای جنسی و رویکرد سایکودرام ساخته شده است، اکران کوتاه خود را به پایان رساند. زرینکوب که پیش از این به عنوان تهیهکننده آثاری چون «مرگ تدریجی یک رؤیا» و «ستایش» شناخته میشد، در گفتوگویی از اولین تجربه کارگردانی خود، انتخاب ژانر اجتماعی و چالشهای سانسور نام فیلمش سخن گفت.
خسرو خورشیدی، استاد ۹۲ ساله تئاتر و طراح صحنه پیشکسوت، که فارغالتحصیل آکادمی هنرهای زیبا در رم است، این روزها نمایش «داستان باغ وحش» را با کارگردانی و طراحی صحنه خود در تئاتر قشقایی به روی صحنه برده است. به بهانه اجرای دوباره این نمایش، با او درباره این تجربه، وضعیت امروز طراحی صحنه در ایران و خاطراتش از بیش از نیم قرن فعالیت در عرصه هنر گفتوگو شده است.
حسین پاکدل با نمایش تازهاش، «امر ملوکانه»، تماشاگر را به سفری عاشقانه در دل تاریخ ایران میبرد؛ از دربار قاجار تا کودتای رضاشاهی، از استبداد و طاعون تا زنانی که صدای اعتراضشان را در دل سنت فریاد میزنند. گفتوگویی صمیمی در عصری بهاری با کارگردانی که تاریخ را از نگاه عشق و اخلاق بازمینویسد.
در پی اکران فیلم «صد دام» به کارگردانی پدرام پورامیری، فرصتی دست داد تا با این فیلمساز جوان درباره چالشهای ساخت آثاری با محوریت شخصیتهای تاریخی حساس گفتوگو کنیم. پورامیری، که سابقه درخشانی در سینمای اجتماعی دارد، در این مصاحبه از رویکرد خود در مواجهه با سوژه صدام، انتخاب ژانر کمدی، و نگرانیهایش در قبال ساخت این فیلم سخن گفت.
کارگردان ایرانی سعید روستایی در تازهترین مصاحبهاش به چالشهای ساخت فیلم «زن و فرزند» با مجوز رسمی و پوشش حجاب زنان در فیلم اشاره کرد و توضیح داد چگونه در شرایط سخت ایران مجبور به رعایت این محدودیتها شده است.
کتاب جدید «فیلمهای محبوب زندگی من» اثر پرویز نوری، منتقد و نویسنده پیشکسوت سینمای ایران، منتشر شد. این کتاب شامل خاطرات و تحلیلهای نوری از ۴۰ شاهکار کلاسیک سینمای جهان است. او در این گفتگو، علاوه بر روایت تجربیاتش از دوران طلایی سینما، به چالشهای سینمای امروز و کمفروغ شدن کارگردانانی چون اصغر فرهادی نیز میپردازد.
برای نخستینبار در تاریخ نمایشنامهنویسی ایران، مجموعهای جامع از آثار یک زن نمایشنامهنویس منتشر شده است؛ «مکاشفات جادو» نمایانگر سه دهه تئاترنویسی نغمه ثمینی است، زنی که با صداقت، تجربه و خلاقیت، مرزهای روایتگری را جابهجا کرده است.
ابراهیم پشت کوهی کارگردان شناخته شده تئاتر میگوید: مگر اجازه میدهند جلوی مجلس دستفروشی بشود، یا جلوی وزارتخانهها بساط پهن شود؟ پس چرا در مهمترین مکان تئاتری کشور باید چنین فضای نازیبایی باشد؟ اینها ناشی از سومدیریت و نادیده گرفتن اهمیت تئاتر است
یک جایی از فیلم «کاناپه» بهانهای شد برای توقیف این فیلم؛ ولی روزی یکی از مدیران برجسته وزارت ارشاد به من گفت: «چقدر لطف کردی که با بیحجابی باعث شدی بهانهای برای توقیف این فیلم وجود داشته باشد وگرنه ما نمیدانستیم چطور این فیلم را توقیف کنیم.» اگر این بهانه نبود، نمیدانستم چطور میخواستند این اثر من را هم توقیف کنند.
شادمهر راستین معتقد است که سینمای زیرزمینی در ایران برخلاف کشورهایی چون آمریکا یک جریان انتخاب شده از سوی فیلمسازان نیست، بلکه سینماگران ایرانی به دلیل مساعد نبودن شرایط تولید فیلم این نوع فیلمسازی را انتخاب کردهاند.
فرزانه کابلی با بیان اینکه حرکات موزون محلی دستهجمعی نشانگر اتحاد و یکی بودن مردم کشور است، بر عشق و علاقهاش برای ماندن در ایران سخن میگوید و تاکید میکند که در این خاک ریشه دارد و تنها در این سرزمین میتواند نفس بکشد.
فرزانه کابلی نه تنها برای نسل ما بلکه بسیاری از نسلها، نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم «مامان علی کوچولو» است و حال آنکه او به جز بازی در این مجموعه خاطرهانگیز، تجربههای بسیار زیادی در کار هنری دارد.
کارگردان فیلم «رها» که در آیندهای نه چندان دور فیلم دومش را کلید خواهد زد، تاکید دارد که در «رها» به دنبال ارجاعهای سیاسی نبوده تا مردم فیلمی باورپذیر و ملموس تماشا کنند.
مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.
ما جلسهای در ساترا داشتیم، زمانی که قرار بود مجوز سریال صادر شود و آنجا به ما گفتند اگر نام شخصیت اصلی «مسیح» باشد، برداشتهایی از آن میشود و معانی خاصی ایجاد میکند. یکی از انواع و اقسام به اصطلاح، نمیخواهم بگویم بدفهمی یا کجفهمی یا سوءتفاهمهایی که به اشتباه پیش میآید؛ اینکه چرا یک روحانی نامش مسیح باشد و آیا اشارهای به مسائل الهیاتی دارد یا خیر. درنهایت تصمیم بر این شد که نام را برای جلوگیری از این سوءتفاهمها تغییر دهیم که البته این اولین مورد نبود و مجموعهای از این سوءتفاهمها و برداشتهای اشتباه در این سه سال اتفاق افتاده بود.
در دولت سیزدهم موضوع نظارتهای پیشینی و پسینی بر سریالهای تولیدشده توسط پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی، مطابق با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی به این مجموعه واگذار شده است. حال آنکه «ساترا» خود به عنوان یکی از معاونتهای سازمان صداوسیما به شمار میرود و در این زمینه میتوان موارد بسیاری از جمله بحث تعارض منافع را مطرح کرد.
در ابن مطلب گفتوگو با نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد را بخوانید.
کمال تبریزی با بیان اینکه رأیگیری نهایی جشنواره فجر برای لو نرفتن آراء در سکوت انجام شده است، گفت: با قاطعیت اعلام میکنم اگر فیلم «پیر پسر» در بخش مسابقه حضور داشت، تمام جوایز اصلی به این فیلم اهدا میشد پس وقتی موانعی باعث عدم حضور این فیلم در رقابت شده، شاید بحث از عدالت چندان معنایی نداشته باشد.