چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 1
فیلمنامه‌نویس باید زمانه اش را حس کند/ «لیلا» بهترین فیلمنامه داریوش مهرجویی است سه شنبه 25 دی 1403 19:52

فیلمنامه‌نویس باید زمانه اش را حس کند/ «لیلا» بهترین فیلمنامه داریوش مهرجویی است

در میان رشته‌های مختلف سینما شاید هیچ رشته‌ای به اندازه فیلمنامه‌نویسی خواهان نداشته باشد.

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد دوشنبه 17 دی 1403 18:48

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.

نسل جدید را حیران و سرگردان کردیم شنبه 17 آذر 1403 11:03
گفتگو با کارگردان «مالی سویینی»

نسل جدید را حیران و سرگردان کردیم

مرتضی میرمنتظمی متعلق به نسلی است که در جشنواره تئاتر دانشگاهی بالیده؛ نسلی که از سختی تئاتر نمی‌ترسیدند و برعکس، از آن لذت می‌بردند. نسلی که هنوز هم جوان است ولی او به عنوان یکی از اعضای این نسل، از میزان نومیدی و سرگشتگی نسل‌های بعدی غمگین است و تاکید دارد که استادانی مانند حمید سمندریان هرگز بذر نومیدی را در دل دانشجویان خویش نکاشته‌اند و این نکته‌ای است که مدرسان فعلی تئاتر از آن غافل هستند.

جشنواره فیلم فجر متعلق به خانواده بزرگ سینمای ایران است، نه دولت/ در حق هنرمندان جفا شد باید جبران شود پنجشنبه 15 آذر 1403 00:05
بررسی چالش‌های جشنواره‌43 فیلم فجر در گفت‌وگو با علیرضا تابش عضو شورای سیاست‌گذاری

جشنواره فیلم فجر متعلق به خانواده بزرگ سینمای ایران است، نه دولت/ در حق هنرمندان جفا شد باید جبران شود

علیرضا تابش، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فجر اما به صراحت می‌گوید هر وقت جشنواره مطابق سلیقه کارگزاران برخی دولت‌ها بوده میان هنرمندان و حکمرانان فاصله ایجاد شده و اعتبار خود را از دست داده درحالی که جشنواره فجر مثل امانتی است که باید به صاحبان اصلی آن یعنی مردم بازگردانده شود.

در دوره خزاعی سینمای ایران هیچ دست‌آورد بین‌المللی نداشت پنجشنبه 8 آذر 1403 19:02
نگاهی به تفکیک برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با غلامرضا موسوی

در دوره خزاعی سینمای ایران هیچ دست‌آورد بین‌المللی نداشت

غلامرضا موسوی معتقد است که سینمای ایران نیازمند یک شورای سیاست‌گذاری است تا بتواند یک سیستمی را ایجاد کند که این میزان از افراط و تفریط در آن وجود نداشته باشد و با مسائل مهم سینمایی به صورت سلیقه‌ای برخورد نشود.

جشنواره ملی را صنفی کنید جشنواره جهانی را هنری چهارشنبه 7 آذر 1403 22:04
بررسی چالش‌ها و موانع جشنواره فیلم فجر‌43 در گفت‌وگو با شادمهر راستین

جشنواره ملی را صنفی کنید جشنواره جهانی را هنری

انتظارات مدیران دولتی از سینما به معنای عام و از جشنواره فجر به معنای خاص، آن است که کمبودها و ضعف‌های‌شان در امر فرهنگ‌سازی را با محمل جشنواره سینمایی فجر جبران کنند و به سینماگران اجازه استفاده از تریبون جشنواره فجر را ندهند، در این سال‌ها مردم نشان داده‌اند هربار جشنواره فجر تماما دولتی یا حکومتی شده از آن استقبال نمی‌کنند و مدیران مجبورند دوباره جشنواره فجر را به مردم و سینماگران بازگردانند.

احمدی نژاد گفت دو کامیون تاپاله می‌ریزم جلوی خانه هنرمندان چهارشنبه 7 آذر 1403 20:24

احمدی نژاد گفت دو کامیون تاپاله می‌ریزم جلوی خانه هنرمندان

بهروز غریب‌پور کارگردان شناخته شده عرصه نمایش معتقد است اگر پافشاری او نبود ساختمان خانه تئاتر خریداری نمی شد و مبایعه نامه و سند اصلی خانه تئاتر به نام او و ایرج راد بوده است.


فرزاد موتمن از فیلم شبگرد و سینمای این روزهای ایران می‏‌گوید؛ هجویه‌ای علیه درام‌‏های اجتماعی سه شنبه 6 آذر 1403 15:56

فرزاد موتمن از فیلم شبگرد و سینمای این روزهای ایران می‏‌گوید؛ هجویه‌ای علیه درام‌‏های اجتماعی

سینمای فرزاد موتمن را باید در ذیل نوعی تجربه‌گرایی مضمونی و تنوع ژانری معنا کرد.

هشدار فرزاد موتمن درباره تئاترهای زیرزمینی ؛ جوان ها با سینما قهر کردند! شنبه 3 آذر 1403 17:36

هشدار فرزاد موتمن درباره تئاترهای زیرزمینی ؛ جوان ها با سینما قهر کردند!

اگر شبگرد در همان سال تولید و با تبلیغات مناسبی اکران می‌شد به نظرم سه چهار میلیارد می‌فروخت که با توجه به کم‌هزینه بودن فیلم، گیشه‌اش فوق‌العاده بود، در شرایط فعلی این انتخاب نمی‌افتد به علاوه در سه چهار سال اخیر، یک بخش وسیعی از جوان‌ها که مخاطبین اصلی شبگرد هستند با سینما قهر کردند.

بهزاد صدیقی: مدیریت خانه تئاتر قدیمی و ناکارآمد است سه شنبه 22 آبان 1403 19:48

بهزاد صدیقی: مدیریت خانه تئاتر قدیمی و ناکارآمد است

بهزاد صدیقی از اعضای با سابقه خانه تئاتر معتقد است فقدان تأثیرگذاری و پیشرفت خانه تئاتر ناشی از سیستم مدیریتی قدیمی، منسوخ‌شده، ناکارآمد و به روز نشده است.

 فقط درارتفاع پست موقعیت بازی داشتم دوشنبه 21 آبان 1403 18:12
گفت‌‏وگو با شهرام قائدی بازیگر فیلم «آنها مرا دوست داشتند»

فقط درارتفاع پست موقعیت بازی داشتم

شهرام قائدی در فیلم «آنها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمدرضا رحمانی که این روزها بر پرده اکران است، در نقش مکمل بازی می‌کند اما جنس بازی‌اش بلندتر از کوتاهی نقش‌اش است.

گفت‌وگو با كارگردان و دو بازیگر و طراح نور نمایش «بونكر» در «تئاتر تجربی» كسی خودش را تكرار نمی‌كند پنجشنبه 17 آبان 1403 01:38

گفت‌وگو با كارگردان و دو بازیگر و طراح نور نمایش «بونكر» در «تئاتر تجربی» كسی خودش را تكرار نمی‌كند

جلال تهرانی، این روزها با اجرای «بونكر» سالن مجموعه تئاتر «لبخند» را افتتاح كرده تا پس از مدت‌ها، غیبت از سالن‌های نمایش عمومی را پایان بدهد. گرچه او در این گفت‌وگو می‌گوید در این سال‌ها با هنرجویان خود در «مكتب تهران» اجراهایی داشته اما «بونكر» با بازیگران حرفه‌ای سینما و تئاتر ایران، حمیدرضا آذرنگ و سارا رسول‌زاده در حال اجرا است.

آوردن ستاره‌ها وقت تلف کردن است سه شنبه 15 آبان 1403 00:28

آوردن ستاره‌ها وقت تلف کردن است

بهروز افخمی می‌گوید؛ آن گروهی که از برنامه «هفت» خوش‌شان نمی‌آید، اکثراً از دور خارج شده‌اند، یعنی دیگر فیلم‌سازان مهمی نیستند، فیلم‌هایشان تماشاچی زیادی ندارد و ارتباط‌شان با ملت قطع شده است. الان فیلم‌سازان جوان می‌آیند و ما به‌دنبال اینیم که آنها را بشناسیم؛ کدام‌شان بااستعدادترند، کدام‌شان می‌توانند جریان‌ساز و دوران‌ساز باشند، کدام‌شان تقلبی‌اند و می‌شود به کدام‌شان امیدوار بود، با وجودی که هنوز فیلم بزرگش و تأثیرگذارش را نساخته است.

سند مالکیت خانه تئاتر به نام شخص رئیس هیئت مدیره خلاف قانون است سه شنبه 8 آبان 1403 17:42

سند مالکیت خانه تئاتر به نام شخص رئیس هیئت مدیره خلاف قانون است

مقصود نعیمی ذاکر مدیرعامل پیشین خانه تئاتر در آبان ماه سال گذشته استعفا داد و پس از این تصمیم، سئوالات بسیاری مبنی بر چرایی این استعفا مطرح شد و اصل ماجرا طرح این پرسش بود که چه اتفاقی افتاده که عمر مدیریت در خانه تئاتر به یک دوره حداقلی مدیریت یعنی چهار سال نمی‌رسد؟

چرا خندوانه تمام شد؟ سه شنبه 8 آبان 1403 16:02

چرا خندوانه تمام شد؟

علی احمدی، تهیه‌کننده «خندوانه» از سال‌ها تجربه تولید و البته روند تعطیلی این برنامه گفت.

امید در بستر تاریکی می‌روید شنبه 5 آبان 1403 18:31
گفت‏‌وگو با محمدرضا رحمانی کارگردان «آنها مرا دوست داشتند»

امید در بستر تاریکی می‌روید

فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» پنجمین تجربه سینمایی محمدرضا رحمانی است که خودش هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است؛ فیلمی که می‌توان آن را در ذیل سینمای اجتماعی قرار داد که خریدوفروش نوزاد را محور قصه‌اش قرار داده است.

فیلمساز سینماگران باید مطالبه‌گر باشند و مدیران پاسخگو/ چالش جدی و مهم سینمای ایران ممنوع‌الکاری و پوشش بازیگران است شنبه 28 مهر 1403 15:02
بررسی مشکلات سینمای ایران در گفت‌وگو با شهرام مکری،

فیلمساز سینماگران باید مطالبه‌گر باشند و مدیران پاسخگو/ چالش جدی و مهم سینمای ایران ممنوع‌الکاری و پوشش بازیگران است

شهرام مکری: موضوع نباید این باشد که اگر پروانه ساخت نگیریم جرمی انجام داده باشیم، چون تولید هنر و فکر احتیاج به گرفتن اجازه از کسی ندارد، برای نشر و منتشر کردن در چارچوب سینمای ایران ممکن است ضوابطی داشته باشیم، همان‌طور که کسی کتاب را برای خودش بنویسد، اما برای منتشر کردن به قوانین نشر کشوری که در آن زندگی می‌کند، مقید باشد. اما کسی را برای نوشتن یک کتاب که نباید دستگیر کنند

سینمای ایران ذهنیت فیلم‌سازهاست نه حقیقت ایران یکشنبه 22 مهر 1403 00:59

سینمای ایران ذهنیت فیلم‌سازهاست نه حقیقت ایران

بابک خواجه‌پاشا، کارگردان فیلم «در آغوش درخت» نماینده ایران در اسکار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: سینمای ایران تصویر ذهنی فیلمسازهاست؛ خیلی زیاد. چیزی از حقیقت ایران نیست.

داریوش مهرجویی؛ فیلسوفی که کارگردان شد شنبه 21 مهر 1403 19:47
گفت‌و‌گو با همایون ارشادی درباره فیلم تحسین‌شده «درخت گلابی»

داریوش مهرجویی؛ فیلسوفی که کارگردان شد

نیمه‌های شب 22 مهر خبر هولناک قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، به گوش رسید. لحظات کشدار نیمه‌شب خوفناک، هر ثانیه عجیب‌تر و غیر قابل باورتر می‌شد. نمی‌خواستیم باور کنیم چنین ساده یکی از مشاهیر و هنرمندان کشورمان را از دست می‌دهیم. اینکه داریوش مهرجویی و همسرش چنین فجیح به قتل رسیده‌اند در باور هیچ‌کس نمی‌گنجید.

نیاز سینمای ایران ریسک‌پذیری است سه شنبه 17 مهر 1403 01:26
مصاحبه با بهروز شعیبی کارگردان آغوش باز

نیاز سینمای ایران ریسک‌پذیری است

باید یک دفتر یا دبیرخانه دائمی برای انتخاب سالانه فیلم اسکار راه‌اندازی شود که فیلم‌ها را در طول سال رصد کنند و آنهایی که از ویژگی‌ها و ظرفیت لازم برخوردارند، معرفی کنند تا امکان اکران و شرایط لازمی که برای نمایش آن لازم است فراهم شود و اینطور نباشد فیلمی که شایستگی انتخاب دارد به دلیل مشکلات و محدودیت‌های اکران و نمایش، نتواند برای ارسال به اسکار انتخاب شود. سینمای ما مثل گذشته از نظر فیلم‌های خوب غنی نیست.