دوشنبه , ۶ اسفند, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 21
پاسخ های صریح عسگرپور درباره آینده جشنواره جهانی فیلم فجر سه شنبه 18 خرداد 1400 00:00

پاسخ های صریح عسگرپور درباره آینده جشنواره جهانی فیلم فجر

محمدمهدی عسگرپور با بیان اینکه اهمیت ثبت جشنواره جهانی فجر در یک فدراسیون بین‌المللی باید برای اهالی سینما روشن شود، تاکید کرد که تغییر نام این رویداد در دولت آینده پیگیری خواهد شد.

نقدِ دهه‌ی هفتاد جای خود را به نق‌زدن داده است دوشنبه 10 خرداد 1400 00:00

نقدِ دهه‌ی هفتاد جای خود را به نق‌زدن داده است

اکبر نبوی منتقد و تهیه‌کننده سینمای ایران، با اشاره به این موضوع که سریال «آقازاده» اثری هیجانی است که ریشه‌یابی درستی نداشت، گفت: سینما همسایه دیوار به دیوار امنیت ملی است و باید باید فرآیندی را تعریف کنیم که سینماگر در درون آن فرآیند به یک فهم مشترک در مصالح ملی و امنیت ملی برسند.

صحبت های ابوالفضل جلیلی در پی صدور یک مجوز / «خوشحال نیستم» دوشنبه 10 خرداد 1400 00:00

صحبت های ابوالفضل جلیلی در پی صدور یک مجوز / «خوشحال نیستم»

جلیلی که بعد از ساخت 15فیلم برای اولین بار مجوز نمایش گرفته است، می‌گوید: سال‌ها پیش در یک برنامه زنده رادیویی که آقای شمقدری هم آن سوی خطش بود، از ایشان پرسیدم به خاطر بازی‌های سیاسی فیلم مرا توقیف کردید یا به دلیل دفاع از فرهنگ و تفکر اسلامی؟ اگر به خاطر سیاسی‌بازی است، باید خسارت‌های روحی و روانی و اجتماعی را که بر من و خانواده‌ام وارد شد، جبران کنید ولی اگر به دلیل دوم است، از این پول می‌گذرم چون خودم هم مسلمانم.

ماجرای مین‌گذاری برخی مدیران برای مدیران بعدی/بازار فجر موفق است؟ دوشنبه 10 خرداد 1400 00:00

ماجرای مین‌گذاری برخی مدیران برای مدیران بعدی/بازار فجر موفق است؟

محمدمهدی عسگرپور دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن پاسخ به بخشی از انتقادات نسبت به برگزاری این رویداد،‌ از مین‌گذاری برخی مدیران برای مدیران بعد از خود گفت.

گفت‌وگو با كیوان مقدم مدیر طراحی فیلم «خورشید» / زیبایی‌شناسی با مفاهیمی خلاقانه در مواجهه با واقعیت سه شنبه 4 خرداد 1400 00:00

گفت‌وگو با كیوان مقدم مدیر طراحی فیلم «خورشید» / زیبایی‌شناسی با مفاهیمی خلاقانه در مواجهه با واقعیت

برآورد و بودجه، در طراحی و ساخت دكورها امری مهم است؛ لذا طراح با توجه به بودجه و امكاناتی كه از قبل تقریبی برایش ترسیم شده است تصمیم بگیرد. گفت‌وگوهای قبل از قرارداد با تولید از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های كار است. طراح موظف است كه با توجه به خواست فیلمنامه و خواست كارگردان، قبل از چیزی طراحی مورد نظر تولید را در زمان كوتاه بررسی كند كه این به تجربه و شناخت از گروه تولید بستگی دارد ...

دیگر در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد شنبه 1 خرداد 1400 00:00

دیگر در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد

الان اگر 30 سال پیش را نگاه کنید، می‌بینید اگر آمار ۵۰ فیلم را دارید، چندتای آن برای بخش خصوصی واقعی و چندتا برای رانت خواران و چندتا به شکل دولتی حمایت شده است. آن زمان می‌بینید بخش خصوصی بیشتر است. ولی الان که جلو رفته، بخش خصوصی حذف شده است و اکثر فیلم‌ها وابسته به جایی هستند و از جایی حمایت می‌شوند. دیگر بخش خصوصی وجود ندارد.

پرده‌ برداری از اسرار فلامینگوها   سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 00:00
گفت‌وگو با حجت طاهری کارگردان مستند «مرغ آتش» را بخوانید

پرده‌ برداری از اسرار فلامینگوها

طی هشت سالی که این مستند را فیلم‌برداری کردیم، تعداد کسانی که پای‌شان به آن‌جا رسیده، به 28نفر رسید که با 15نفرشان هم‌سفر بودم. با وجودی که آن‌جا فاصله زیادی با تالاب شادگان و روستاهای اطراف ندارد، ولی به‌خاطر نمک‌زاربودن و گِل‌ولای و شرایط آب‌وهوایی که منطقه بسیار گرمی است، دسترسی برای هر‌کسی مقدور نیست.

کارگاه نمایش را من راه انداختم/ بیژن صفاری و آربی اوانسیان من و کارهایم را بایکوت کرده بودند دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 00:00

کارگاه نمایش را من راه انداختم/ بیژن صفاری و آربی اوانسیان من و کارهایم را بایکوت کرده بودند

«شهرو خردمند» کارگردان تئاتر و از بنیان‌گذاران کارگاه نمایش، از شروع کار هنری و همچنین دوره فعالیتش در کارگاه نمایش و راه‌اندازی آن و تلاشی که برای حذف او از صحنه شده بود، گفت.

«درهم‌ ریختگی فرهنگی» بلای جان کمدی شده است شنبه 25 اردیبهشت 1400 00:00

«درهم‌ ریختگی فرهنگی» بلای جان کمدی شده است

کوروش نریمانی می‌گوید علت اصلی اینکه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی ما به سمت ژانرهای مختلف نرفته، برمی‌گردد به امکانات و زیرساخت‌های کشور. بسیاری از ژانرها به امکانات مالی، زیرساختی، سالن‌های به‌خصوص و... نیاز دارد که در این مملکت در اختیار هر هنرمندی قرار ندارد و بخش اعظمی از آن در دست نهادهای دولتی و حکومتی است.

علیرضا داوود نژاد: پنجاه سال پارتیزانی فیلم ساختم چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00

علیرضا داوود نژاد: پنجاه سال پارتیزانی فیلم ساختم

عباس كیارستمی از میان فیلم‌های من به «نیاز»، «مصایب شیرین»، «مرهم» و «كلاس هنرپیشگی» علاقه داشت ولی برای «روغن مار» جایگاه ویژه‌ای قایل بود و بعد از آنكه مطمئن شد صدابرداری این فیلم هم توسط خود من و با همان موبایل انجام شده است به هیجان آمد و آن را تحقق همان رویای یك‌نفره فیلم ساختن دانست و گفت: «ازخط پایان گذشتی».

گوزن‌ها؛ یکه‌تاز سینمای سیاسی چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00

گوزن‌ها؛ یکه‌تاز سینمای سیاسی

گوزن‌ ها حاوی تمام عناصری است که لحظه‌های سینمایی برای جلب تماشاگر می‌سازند. به همین دلیل است که فیلم کیمیای حتی با تحمیل پایانی سفارشی به نمایش عمومی درآمد و پرفروش‌ترین فیلم سال 1354 شد.

روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا شنبه 18 اردیبهشت 1400 12:41

روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا

مونا فرجاد گفت: فکر کردم شاید آدم‌های دیگری مثل من هستند که به هر دلیل نمی‌توانند در این شرایط کرونا نمایش ببینند. بنابراین ایده اجرا در فضای مجازی به ذهنم رسید.

شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود شنبه 18 اردیبهشت 1400 00:00

شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود

مدیران سینمایی می‌گویند: طرح مستندسازی حرفه‌ای مصوب هیات دولت است و با تغییر دولت‌ها متوقف نمی‌شود و از ضمانت اجرایی برخوردار است. به اعتقاد آنها؛ اسناد تصویری فراهم شده در پایان طرح در قالب مستند هم امکان نمایش در صداوسیما را دارد و هم عرضه در جشنواره‌های مختلف.

مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 00:00

مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده

گمان نمی‌کنم دوران کرونا برای هیچ تئاتری در هیچ جای جهان وضعیتی تحمل‌پذیر بوده باشد. شاید تنها فرق این باشد که این‌جا در کانادا همه‌ی شهروندان از حمایت مالی در دوران کرونا برخوردار بوده‌اند.

وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 18:40
گفت‌ و گو با سهیم علی و شانتا تاك درباره تئاتر در دوران همه‌گیری:

وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است

شانتا تاك: برنامه‌ای ابتكاری را با كمك مردم برای هنرمندان مستقل راه‌اندازی كردیم كه از این طریق توانستیم صدها هزار دلار برای هنرمندانی جمع كنیم كه درآمد ثابتی نداشتند و مشمول دریافت كمك‌های فدرال نبودند.

بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 00:00

بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت

بیست و اندی سال پیش جوان اول فیلم «دل و دشنه» تکلیف خود را مشخص کرد؛ بازیگری را کنار گذاشت و معلمی را انتخاب کرد.

روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم شنبه 11 اردیبهشت 1400 13:56

روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم

کلویی ژائو که با بردن جایزه اسکار بهترین کارگردان برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» شهرت جهانی پیدا کرد، از این فیلم و انتظاراتش از سینما گفت.

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان شنبه 11 اردیبهشت 1400 07:29
گفت‌وگو با كیوان مهرگان درباره ساخته شدن فیلم مستند «سیاوش در آتش»

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان

كیوان مهرگان: تابستان سال 97، عزیزی از من خواست یك كلیپ پنج دقیقه‌ای از استاد محمدرضا شجریان برای مراسمی كه هفته بعدش قرار بود برگزار شود، تهیه كنم. آن پنج دقیقه شد 129 دقیقه و آن هفته بعد، شد سه سال بعد.

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 11:21

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده

نقشی که تهیه‌کنندگی الان در تلویزیون دارد مادرخرجی است. یک بودجه‌ای را دریافت می‌کند، تیمی را دعوت و بودجه را تقسیم می‌کند. برای همین نظارتی وجود ندارد. هم دغدغه‌ای برای کیفیت کار وجود ندارد و هم نظارتی نیست.

جشنِ تنهایی طاعونی یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 14:19
ایفو فن هوفه، كارگردان بلژیكی از تئاتر در دوران كرونا می‌گوید

جشنِ تنهایی طاعونی

كمپانی «ITA» توسط دولت و مسوولان شهر آمستردام حمایت می‌شود اما بیشتر درآمد ما از طریق برگزاری تورهای جهانی است كه البته این درآمد را به خاطر كرونا از دست داده‌ایم. دولت دو بار به ما بسته مالی اعطا كرد كه كمك می‌كند تا چند وقت دیگر زنده بمانیم البته موفق شدیم به گونه‌ای كارها را در دوران قرنطینه مدیریت كنیم تا حقوق كارمندان، تیم فنی و گروه بازیگران تمام وقت را بپردازیم.