کلاس تئاتر فقط برای بازیگری نیست. قرار نیست در یک کلاس بازیگری همه بازیگر شوند. تعدادی متوجه میشوند برای این کار مناسب نیستند و خودشان را میسنجند. اینکه اول کلاس کسی را رد کنم کار درستی نیست و به نظرم همان یک نفر استثنا ما را مجاب میکند که راه را برای بچهها نبندیم.
نمایشنامههای من دربارهی وضعیت بشر، روابط احساسی، جنسیت، عرفان، خدا، شک، نبود ایمان و موضوعهای اینچنینی هستند و در این نمایشنامهها کلی سئوال دربارهی همین موضوعات مطرح میشود و در نهایت هم جوابی به هیچکداماشان داده نمی شود. وقتی آدم میفهمد که این سئوالها از عمق وجود ایرانیها هم شنیده میشود، احساس شعف میکنم چون به من ثابت میشود که فرضیات و اعتقادات امانیستیام درست است.
تئاتر کنونی اصفهان با آنچه که پیش تر و در سال های قبلی اجرا می شد، می توانم بگویم، تئاتر اصفهان ضعیف شده؛ از نمایشنامه هایی که برای اجرا انتخاب می شد، تا خود اجراها، در گذشته، مقام های بیشتری می آوردیم.
همسر زندهیاد اکبر رادی یکی از پایهگذاران نمایشنامه نویسی ایران میگوید که توصیه افرادی چون احمد شاملو و سرکیسیان باعث شد تا رادی داستاننویسی را کنار بگذارد.
تاریخ سرافراز و سربلند این سرزمین به همت و جانفشانی آزاد زنان و بزرگمردانی حاصل آمده که خلق حماسه و نقل و روایت این میراث کهن را هماره پاس داشتهاند. آفرینش و فخامت سخن داستانهای ملی و پهلوانی و نظم هنرمندانه و زیباشناسانه آنان وجه ضمان بقا و تداوم این میراث معنوی بوده است. سال گذشته سازمان فرهنگی یونسکو نقالی ایران را ثبت جهانی کرده و آن را به عنوان میراثی بشری قلمداد نموده است. این امر در حالی صورت میپذیرد که متأسفانه این هنر ملی در حال جان باختن است و امروزه در کمتر جایی از تهران بویژه قهوهخانهها نام و نشانی از این خادمان بینام و نشان هست. مرگ ناگهانی مرشد ولیالله ترابی آخرین بازمانده نسل نقالان هشداری بود که بار دیگر ما را به صرافت این هنر ملی انداخت و برپایی جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی مجال تازهای را فراهم ساخت تا به این مناسبت بار دیگر موضوع نقل و نقالی را در دستور کار خویش قرار دهیم. حضور زنان نقال در این جشنواره بسیار چشمگیر بود و جای بسی خوشوقتی است که زنان ما در رویکردی ملی به حفظ، القا و حکمت و تداوم این هنر پرداخته و پرچمدار این میراث بشری شدهاند. به این بهانه با پریسا سیمینمهر یکی از این زنان نقال گفتوگوی کوتاهی انجام دادهایم که میخوانید:
نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر با بیان اینکه ما به نفع یک کاندیدا به صورت قانونی وارد فضای انتخابات ۸۸ شدیم و بعد از انتخابات وارد این فضاها نشدم گفت: مطلقا به دستهبندیهایی مثل سبز و غیر سبز اعتقادی ندارم.
حسن دادشکر یکی از بازبینهای بخش مسابقه بیستمین جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان در کنار مریم کاظمی، حسین صفی، فائزه فیضشیخالاسلام و امیر مشهدیعباس است که پس از ارزیابی آثار متقاضی حضور در این بخش هشت نمایش را برای رقابت در بخش مسابقه تئاتر کودک معرفی کردهاند. بیستمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از تاریخ 24 تا 30 مهر در این شهر برگزار میشود. با حسن دادشکر درباره تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره گفتوگو کردهایم.
سیندرلا، از نمایشنامههایی است که در میانه دهه ۸۰ نوشته شده و حالا پس از هفت سال توسط نویسنده در تالار اصلی تئاترشهر اجرا میشود؛ سیندرلایی متفاوت با آنچه از این شخصیت افسانهای میشناسیم؛ زنی که به دلیل شایعات رفتهرفته اسم و رسمی پیدا میکند و البته دردسرهایی هم دارد. با جلال تهرانی نویسنده، کارگردان و طراح صحنه این نمایش گفتوگو کردهایم.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره خبری مبنی بر تحریم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره بینالملی تئاتر فجر توسط چند هنرمند تئاتر خیابانی، این خبر را کذب دانست و تأکید کرد: تا زمانی که در ادارهکل هنرهای نمایشی هستم به کسی اجازه باندبازی و سهمخواهی نمیدهم.
وقتی تعداد سالنهای تئاتر جوابگوی جمعیت انبوه امروز نیست و میان هنرمندان تئاتر برای استفاده از بودجه و سالنهای محدود دولتی رقابت به اوج میرسد، دیگر وجود منتقد جز مزاحمی بیش جلوه نخواهد کرد. مزاحمی که خوبی یا بدی قلمش، هیچ تاثیری بر روند زندگی خانواده پرجمعیت تئاتر ندارد و مخاطب هم چارهای جزپذیرش بیکم و کاست آنچه به او عرضه میشود نمیبیند.
فرناز بهزادی نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی که 15 سال تجربه زندگی و کار در فرانسه را داشته است معتقدست وقتی بودجه تئاتر دولتی باشد و کاری به سفارش دولت انجام گیرد آنگاه دولت بر روند کار نظارت میکند و هنرمند هم دچار خودسانسوری میشود.
مرشد ترابی نقال پیشکسوت ایران در آخرین گفتوگوی خود گفت: طی سالها فعالیت در نقالی ناگفتههای بسیاری در سینهام دارم اما هیچ نمیگویم.
با به پایان رسیدن آخرین روزهای فعالیت دولت دهم و آغاز دور جدید فعالیتها برای دولت یازدهم، ضمن هماهنگی با دفتر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیب مصاحبه حضوری با «سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» داده شد تا با وزیر ارشاد دولت اصولگرایان در خصوص 4 سال فعالیت در مسند عالیرتبهترین مقام مسئول در وزارت ارشاد به صورت صریح گفتوگو کرده و از روند برنامهها، جشنوارهها و حتی برخی فشارها و انتقادها در طول این مدت آگاه شویم.
سیدصادق موسوی که حدود 26 ماه پیش طی حکمی از سوی حمید شاهآبادی معاون امور هنری به عنوان رئیس تئاتر شهر منصوب شده بود روز شنبه 15 تیر ماه از سمت خود عزل شد و قادر اشنا رئیس مرکز هنرهای نمایشی طی حکمی اتابک نادری را در به عنوان رئیس تئاتر شهر منصوب کرد.