یکشنبه , ۱۶ شهریور, ۱۴۰۴
گفتگو | صفحه 7
در تلویزیون فرقی بین دوغ و دوشاب نیست چهارشنبه 6 دی 1402 13:58
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با کمال تبریزی درباره سیاست‌های مدیران تلویزیون و سینما

در تلویزیون فرقی بین دوغ و دوشاب نیست

کمال تبریزی: الان نه خیابان، نه رستوران و نه شهر قابل نمایش در تلویزیون که اصلا نیست، قابل نمایش در سینما هم نیست؛ یعنی خیابان تغییر کرده و رستوران تغییر کرده. ببینید تلویزیون موسیقی پخش نمی‌کند، اصلا ساز نشان نمی‌دهد، اما شما اگر سوار تاکسی بشوید، به رستوران و کافی‌شاپ بروید، در همه جا همه ترانه‌ها هست. قبلا اگر در دهه ۶۰ می‌رفتی رستوران، بهشان گفته بودند ترانه پخش نکنید و از این نوارهای موسیقی بدون کلام پخش می‌کردند، اما الان ترانه داریوش پخش می‌شود همه ترانه‌ها پخش ‌می‌شود. در همه مراسم‌ها هست، اما تلویزیون ساز نشان نمی‌دهد و موسیقی ندارد.

ممیزی بیش از اندازه هنر را به سمت بی‌مایگی می‌برد شنبه 2 دی 1402 12:47
کمال تبریزی، کارگردان سریال «سرزمین مادری»:

ممیزی بیش از اندازه هنر را به سمت بی‌مایگی می‌برد

بیراه نیست اگر «سرزمین مادری» را یکی از جنجالی‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون بدانیم. مجموعه‌ای که یک دهه از پخش آن خودداری شد و حالا مدتی است هر هفته از تلویزیون پخش می‌شود. هرچند این سریال ابتدا از تلوبیون پخش شد و بعد جایی در آنتن شبکه سه سیما پیدا کرد. طبیعی است که پخش دوباره این سریال پس از سال‌ها با وجود تمام مخالفت‌ها ساده نبود و مدیران تلویزیون هم راه کم‌خطرتر را برای پخش مجدد آن انتخاب کردند.

کاری که با «چرا گریه نمی‌کنی؟» کردند، مصداق بارز فیلم‌سوزی است جمعه 1 دی 1402 17:42
علیرضا معتمدی:

کاری که با «چرا گریه نمی‌کنی؟» کردند، مصداق بارز فیلم‌سوزی است

علیرضا معتمدی با انتقاد از شرایط اکران فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» تاکید کرد: همه سازوکارها و آدم‌های بانفوذ سینما علیه سینمای مستقل هستند.

زنان در ایران هیچ‌گاه منفعل نبوده‌اند/ عدم همراهی مردان با زنان به معنای بد بودن مردها نیست دوشنبه 27 آذر 1402 16:04
مستانه مهاجر:

زنان در ایران هیچ‌گاه منفعل نبوده‌اند/ عدم همراهی مردان با زنان به معنای بد بودن مردها نیست

مستانه مهاجر با اشاره به اینکه مطالبه‌گری یکی از مهمترین مضامین فیلم «جوجه تیغی» است، تأکید کرد که «جوجه تیغی» موضوعی جهان‌شمول دارد که مطالبه‌ مطرح شده در آن همچنان در همه‌ی جوامع وجود دارد.

کیانوش عیاری: جز زیان مالی هیچ چیزی از سینمای ایران عایدم نشد شنبه 25 آذر 1402 18:02

کیانوش عیاری: جز زیان مالی هیچ چیزی از سینمای ایران عایدم نشد

عیاری در کارنامه‌اش فیلم‌های مطرحی مانند «شبح کژدم»، «آبادانی‌ها»، «تنوره دیو»، «خانه پدری»، سریال «روزگار قریب» و... را دارد؛ آثاری که مرور هر کدام از آنها داستانی پر از آب چشم است و اغلب آنها چه در ساخت و چه در اکران با مشکلاتی مواجه شده‌اند و همچنان «کاناپه»اش توقیف است.

 قرار نبود این فیلم را کارگردانی کنم/ در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت یکشنبه 19 آذر 1402 17:33
گفت‌وگو با مستانه مهاجر، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «جوجه تیغی»

قرار نبود این فیلم را کارگردانی کنم/ در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت

در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت. خیلی دوست داشتم در کشور خودم مورد تشویق قرار بگیرم، این اسمش گلایه نیست چرا که همه آدم‌ها دوست دارند دیده شوند اما آن طرف آب بیشتر حمایت شدم.

تروما را به تجربه خلاقه و رهایی‌بخش تبدیل کردم یکشنبه 19 آذر 1402 17:23
گفت‌وگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمی کنی؟»

تروما را به تجربه خلاقه و رهایی‌بخش تبدیل کردم

من تمام این صحنه‌ها را یک‌بار پیش‌ازاین، زندگی کرده بودم. درواقع همه آن چیزهایی که به سختی و تلخی پشت‌سر گذاشته بودم، بار دیگر باید در صحنه، بازی و تکرار می‌کردم. ضمن اینکه برخی موقعیت‌ها مثلاً حرف‌هایی که در تراپی می‌زدم، در خلوت خودم هم به خودم نمی‌گفتم و بیان آنها ضمن اینکه نوعی تداعی آن شرایط دشوار بود، کمک می‌کرد تا نسبت به تجربه‌ای که از سر گذراندم، به یک خودآگاهی و شناخت بیشتری برسم.

من و خانم صامتی این کار را با عشق ساختیم یکشنبه 12 آذر 1402 15:10
لیلی عاج، کارگردان «سرهنگ ثریا»:

من و خانم صامتی این کار را با عشق ساختیم

لیلی عاج: من هیچ‌وقت در سینما نبودم، بلکه فقط هنرجوی سینمای جوان بودم و یکی، دو فیلم کوتاه وقتی آقای آفریده در انجمن بودند ساخته بودم. یک فیلم روی نوار بتاکم، یک نگاتیو ۱۶ و یک دی‌وی‌کم. در بطن سینما نبودم، هرچند به‌شدت علاقه‌مند به سینما و تماشاگر پیگیری بودم. در شرایطی که قصد داشتم در مسیر رشد در سینما قرار بگیرم و تحصیلات آکادمیک در رشته سینما داشته باشم، این اتفاق نیفتاد و من تئاتر خواندم.

چاپ و تولید آثار سطحی مردم را از «هنرِ جنگ» گریزان کرده/ نگاه سیاسی به موضوعات روزمره گذرا و موقت است یکشنبه 12 آذر 1402 15:05
نویسنده و کارگردان تئاتر «یادگار» مطرح کرد؛

چاپ و تولید آثار سطحی مردم را از «هنرِ جنگ» گریزان کرده/ نگاه سیاسی به موضوعات روزمره گذرا و موقت است

مهرداد کوروش‌نیا با اشاره به اینکه «یادگار» نمایشی جنگی، ذهنی و انتزاعی است، می‌گوید: بررسی حماسه‌ها و مصایب جنگ موضوعات مهمی هستند که نباید از آن‌ها غافل باشیم. اینکه انسان‌ها چگونه برای حفظ ارزش‌های خودشان و حفظ کیان کشورشان حماسه تولید می‌کنند؛ موضوع با اهمیتی است. ما با مجموع همه اینها؛ بررسی پدیده‌ای «مذموم» به نام جنگ، و پدیده‌ای «ممدوح» به نام دفاع از ارزش‌ها و دفاع از کیان کشور را داریم که در طول تاریخ مطرح بوده است.

از پرفروش‌های سینما در سال جاری جریان‌ساز باشیم نه سوار بر جریان شویم شنبه 11 آذر 1402 19:24
گفت‌وگو با کریم امینی، کارگردان فیلم «فسیل»

از پرفروش‌های سینما در سال جاری جریان‌ساز باشیم نه سوار بر جریان شویم

کریم امینی: به نظر من فیلمساز خودش باید ارزیابی کند که فضایی را که برای ساخت انتخاب کرده یا فیلمنامه‌ای که حاضر و آماده به او داده می‌شود و او را به عنوان اپراتور برای فیلم می‌خواهند که آن فیلم را بسازد ببیند آیا فیلم را می‌فهمد و درک می‌کند یا نه؟ فیلمسازی که تا دیروز فیلم اجتماعی می‌ساخته و در این ژانر می‌درخشید چطور می‌تواند یک شبه کمدی بسازد.

شرایط کلی سینما به تراژدی نزدیک است شنبه 11 آذر 1402 19:07
گفت‌وگو با علیرضا رئیسیان درباره این روزهای سینمای ایران

شرایط کلی سینما به تراژدی نزدیک است

تحلیل‌های بسیاری درباره شرایط این روزهای سینمای ایران وجود دارد. برخی اکران هم‌زمان چند فیلم کمدی از ابتدای سال تاکنون را پاشنه ‌آشیل سینمای ایران می‌دانند.

سعی می‌کنم کارهایم شبیه هم نباشد/ تجاوزشبکه‌های مجازی به مغز انسان شنبه 11 آذر 1402 17:26
گفت‌وگو با کیومرث مرادی-۱؛

سعی می‌کنم کارهایم شبیه هم نباشد/ تجاوزشبکه‌های مجازی به مغز انسان

کیومرث مرادی با اشاره به تجربیات جدیدش در تئاتر به جمله‌ای از حمید سمندریان اشاره می‌کند که «نباید کار جدید یک کارگردان شبیه کار قبلی‌اش باشد»، از این رو تلاش می‌کند آثارش متفاوت از هم باشد.

پشت همه فیلم‌هایمان ایستاده‌ایم/ همکاری با بهروز افخمی ریسک نداشت شنبه 11 آذر 1402 16:40

پشت همه فیلم‌هایمان ایستاده‌ایم/ همکاری با بهروز افخمی ریسک نداشت

محمد ساسان مدیر مرکز تولید سازمان سینمایی «سوره» گفت پشت همه فیلم‌های تولید شده توسط این مرکز ایستاده‌ایم.

برای تغییر نگاه مخاطب به تئاتر عروسکی بزرگسال باید فرهنگسازی کنیم/ به سالن ثابت نیاز داریم چهارشنبه 1 آذر 1402 13:09

برای تغییر نگاه مخاطب به تئاتر عروسکی بزرگسال باید فرهنگسازی کنیم/ به سالن ثابت نیاز داریم

نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مامان» می‌گوید: اینطور جا افتاده که نمایش عروسکی به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. برای حل این موضوع به تولید و اجرای مستمر نمایش‌های عروسکی بزرگسال نیاز داریم.

«خاطرات بندباز» قصه آدم‌هایی است که نمی‌خواهند اطرافشان را ببینند/ جامعه ایران را از دنیا جدا نمی‌دانم چهارشنبه 1 آذر 1402 13:01
حامد رجبی مطرح کرد؛

«خاطرات بندباز» قصه آدم‌هایی است که نمی‌خواهند اطرافشان را ببینند/ جامعه ایران را از دنیا جدا نمی‌دانم

حامد رجبی گفت: در این فیلم سعی داشتم به آدم‌هایی نگاه کنم و در درون افرادی ورود کنم که به شکلِ ثابتِ زندگی خودشان چسبیده‌اند و تصمیم دارند به هیچ‌وجه اطرافشان را نگاه نکنند و خود را در معرض هیچ تهدیدی قرار ندهند.

نگاه توریستی به جنوب شهر نداشتم چهارشنبه 24 آبان 1402 16:22
گفت‌وگو با امید شمس، کارگردان فیلم «ملاقات خصوصی»

نگاه توریستی به جنوب شهر نداشتم

امید شمس در این گفت‌وگو از موانع پیش روی ساخت «ملاقات خصوصی» گفته و همین‌طور درباره نگاهش به فضای جنوب شهر حرف زده است.

فیلمی که می‌خواهد از «معذرت‌خواهی» تابوزدایی کند چهارشنبه 24 آبان 1402 14:25
گفت‌وگو با آرمان خوانساریان کارگردان «جنگل پرتقال»

فیلمی که می‌خواهد از «معذرت‌خواهی» تابوزدایی کند

آرمان خوانساریان: گفت‌وگو همان فرهنگی است که ما نداریم، در فرهنگ پایین‌تر آدم‌ها که با هم مشکل داشته باشند فیزیکی با هم دعوا می‌کنند، در فرهنگ بالاتر آدم‌ها با زبان همدیگر را تکه پاره می‌کنند، یعنی آن گفت‌وگویی که بخواهیم زاویه دید خودمان را بگوییم و زاویه دید طرف مقابل را بشنویم در فرهنگ ما نیست، متاسفانه‌تر آن چیزی است که در فرهنگ ما اصلا نیست، آن‌هم فرهنگ عذرخواهی است چون گفت‌وگو درنهایت باید به عذرخواهی منجر شود، چون راجع به کدورت‌ها صحبت می‌کنیم

برندها را جذب می‌کردیم ولی همکاران خودمان فحش می‌دادند! سه شنبه 23 آبان 1402 12:39
گفتگو با آروند دشت آرای

برندها را جذب می‌کردیم ولی همکاران خودمان فحش می‌دادند!

آروند دشت آرای همزمان با آخرین اجراهای دو نمایش «پدر» و «آوازهای عاشقانه دختر دیوانه» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر از اقتصاد لرزان تئاتر می‌گوید، از قدرناشناسی‌ها و اظهار تاسف می کند که به جای خوشحالی از موفقیت یکدیگر، شروع به ایرادگیری می‌کنیم. او همچنین تاکید دارد که در این سال‌ها به فحش خوردن عادت کرده است.

بالاخره باید بادکنک‌هایمان را رها کنیم دوشنبه 22 آبان 1402 12:02
با الهام محمودی درباره نمایش «مامان»

بالاخره باید بادکنک‌هایمان را رها کنیم

دو عروسک دوست‌داشتنی، دکوری جمع و جور و داستانی ساده در عین حال آشنا؛ تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر این شب‌ها میزبان تماشاگرانی است که برای دیدن همین‌ها به این سالن می‌آیند.

همچنان یک ژورنالیست و منتقد فیلم هستم، نه فیلمساز! یکشنبه 21 آبان 1402 14:24

همچنان یک ژورنالیست و منتقد فیلم هستم، نه فیلمساز!

هوشنگ گلمکانی: اول در نظر داشتم نقش کیانی را رضا کیانیان بازی کند اما او گفت این نقش نکته تازه‌ای برایش ندارد و نقش چوپان را ترجیح داد. در سینما، اینکه چه در ذهن داری و درنهایت چه خواهد شد، اغلب مسیری طولانی و گاهی تقدیری است. وقتی که سرانجام علی مصفا برای نقش کیانی آمد، با ایده‌هایش تاثیر زیادی روی این نقش گذاشت و آن را دگرگون و پخته کرد.