گلمکانی: «آهو» درامی رئالیستی نیست. ظاهرش رئالیستی است اما منطقش رئالیستی نیست. یک جهان تقریبا تجریدی است برای روایت همان مفهوم جستوجوی ناکام ابدی در طلب مهر. نشانهای از مسائل روز اجتماعی در آن نیست. بیزمان و بیمکان است. اصلا به نظرم در شرایط کنونی جامعه، زندگی دختری جوان، تنها در خانهای پرت، امکانپذیر نیست. نشانی از مامور و قانون نیست. ظاهر قضیه و خانه و بازار و مکانها، آشناست و واقعی به نظر میرسد، اما خیلی مینیمال و استیلیزه، در خدمت همان مفهوم کلی است نه برای نمایش مناسبات اجتماعی روزگار ما. به همین دلیل خیلی از نکتههای داستان، بهعمد مبهم است.
مدیر عامل خانه تئاتر با تاکید بر رسمی بودن استعفای خود از این سمت، درباره دلایل کنارهگیری خود توضیحاتی داد و به تشریح بخشی از مشکلات موجود پرداخت.
مسعود اطیابی: هدفم شاید بیزینس باشد، اما صریح میگویم درآمدم بسیار بسیار پایینتر است از فیلمسازانی که فیلم ارگانی میسازند. من حتی 50 درصد درآمد فیلمسازان ارگانی را ندارم. دوستان خانههای ویلایی، اقامت اروپا و...
شکیب شجره با اشاره با اینکه در جامعه نمونههای بسیاری از شخصیت نوید «عروسی مردم» را میتوان دید، گفت: به نظر من کاراکتر نوید به وفور وجود دارد.
عادل تبریزی معتقد است سینمای ایران امروز از جامعه خود عقبتر است در حالیکه در گذشت اینگونه نبود و به عنوان مثال در دهه ۱۳۷۰ سینما جلوتر از جامعه خود بود.
آرمان خوانساریان، کارگردان جوانی که این روزها فیلم «جنگل پرتقال» را به عنوان اولین فیلم بلند سینماییاش روی پرده سینماها دارد، عاشق معلمی است و در یک هنرستان پسرانه هم درس میدهد؛ او آنقدر دلبسته این حرفه است که میتوان گفت به اندازه سینما برایش عزیز است.
محمود بابایی تهیهکننده فیلم سینمایی «بعد از رفتن» معتقد است یکی از مضمونهای فیلمنامه، «بازگشت» بود که پیشتر در «بدون قرار قبلی» هم مطرح شده است.
وقتی به کارنامه 56 سال حضور داریوش مهرجویی در سینمای ایران نگاه میکنیم، نمیتوان از اثری نام برد که از اعمال نظر و سانسور مصون مانده باشد. این ماجرا برای هرکدام از آثارش به نحوی رقم خورد. عباس بهارلو، محقق، منتقد و پژوهشگر سینمای ایران، معتقد است «بهانهگیریهای جورواجور سبب شد که مهرجویی در نوشتن و انتخاب فیلمنامهها با گریز و پرهیز از طرح مسائل اجتماعی عمل کند و فیلمهایی مثل «سارا»، «پری» «لیلا»، «درخت گلابی»، «دختر دایی گمشده» و نظایر اینها را بسازد».
محمد مهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره اعلام رسمی ممنوع الکاری تعدادی از هنرمندان از جانب وزارت ارشاد نکات مهمی را یادآور شد.
سینمایی که در آن بزرگ شدم بوی نوستالژی میداد. من به سینمایی ادایدین کردم که سر سفره مردم و مال مردم بوده و بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است. من معتقدم سینمای امروز ما دیگر کارکرد اخلاقی و انسانی برای جامعه امروز ما ندارد. وقتی سروش صحت در پایان فیلم میگوید بذار بزنم تو گوشت؛ این ادایدین من به فیلم «گوزنها» نیست، این ادایدین من به تاثیر «گوزنها» بر جامعه و مردم است.
حسین کیانی: «تئاتر همواره هنری پیشرو در طرح و بیان مسائل ازطریق نمادینهسازی بوده و کوشیده است با امکانات موجود، راه تغییراتی هرچند کوچک را به سوی بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه نشان دهد. صدچندان بودن تاثیرگذاری تئاتر به نسبت یک قطعهی موسیقی یا تابلوی نقاشی، زاییدهی ابزار ارائهی آن؛ انسانی زنده با گوشت، پوست و استخوان روی صحنه است که نسبت به اشیای بهکار گرفته شده در دیگر هنرها، اثری چندین برابری بر مخاطب خود میگذارد. برای همین است که تئاتر همواره موردتوجه نهاد قدرت، سیاستمداران و مسئولان فرهنگی هر جامعهای بوده است؛ چرا که به قدرت آن آگاهند.»
کارگردان فیلم سینمایی «آه سرد» با اشاره به اینکه این فیلم به پیامدها و تبعات قتلهای خانوادگی در گذر زمان میپردازد، تأکید کرد: تبعات قتلهای خانوادگی تمامنشدنی است. من به عنوان یک فیلمساز نمیتوانم مسائل فرهنگی و اجتماعی را کنار بگذارم و آدمها را قضاوت کنم
از نظر من اولین ضربهای که سینما خورد و مردم کمکم ارتباطشان با سینما قطع شد به نبود قهرمان در فیلمها مربوط میشود. اینکه قهرمان از سینمای ایران حذف شد. به عنوان مثال، فیلم تلخ اجتماعی نرگس یا دندان مار را در نظر بگیرید با اینکه این فیلمها بسیار تلخ هستند، اما نوعی شاعرانگی در آنها لحاظ میشد یعنی داستان نرگس صرفا تلخی بستر زندگی جامعه را به تصویر نمیکشید، آدمها برای 90 دقیقه به سینما میرفتند که زندگی شخصی خودشان را فراموش کنند و سینما ببینند. این در مورد فیلمهای اکشن، فیلم کودک و دیگر ژانرها هم صادق بود.
یون فوسه در ایران بیش از همه با نمایشنامههایش و بهواسطۀ ترجمههای محمد حامد، مترجم و اهل تئاترِ مقیم سوئد، شناخته میشود که تاکنون عمده آثار نمایشی فوسه را ترجمه و منتشر کرده است.
هادی مرزبان را عموما با اجرای نمایشنامههای اکبر رادی (درامنویس فقید معاصر) میشناسند. این بازیگر و کارگردان تئاتر بر خلاف روال همیشگی خود اثری تخت حوضی را روی صحنه برده است. او میگوید پیش از این قصد داشته نمایشنامه «طربنامه» بهرام بیضایی را روی صحنه ببرد که میسر نشده است. او معتقد است گونههای نمایشهای ایرانی در حال نسیان و فراموشی است.
ابوالحسن داوودی : در واقع این موضوع بود که یک نماینده باید خانه سینما بیاید و پیشنهاد اولی را که خودش کرده بود شورجه بود که خب، بحث شد و ما در جلسه کلی مساله داشتیم، ولی بعد سیفالله گفت که اشکالی ندارد و بگذاریم بیاید. در جلسهای آقای شورجه آمد و شروع کرد صحبت کردن، دیدیم اصلا اینجا را قصد دارد تبدیل به یک حسینیه بکند؛ مثلا گفت نماز جماعت باید اینجا انجام شود و.... گفتیم اشکالی ندارد، شما اینها را بنویس! شما هر چه که فکر میکنید لازم است انجام شود و در ازایش پولی پرداخت بکنید بنویس! ایشان پنج صفحه نوشت. یک جلسه گذاشتیم و این پنج صفحه را بردیم پیش خود آقای ضرغامی. شورجه را خدا حفظش کند هست هنوز، ولی ضرغامی گفت بیخود کرده، این چیزها چیست؟ اینجا خانه سینماست
اولین نکتهای که در فیلم «عروسی مردم» فکر میکردم این بود که جوانان زیست و تفریحات شبانه ندارند و این نکته ذهنم را درگیر کرد. با خودم میگفتم اگر دختر و پسر جوانی بخواهند کمی تفریح کنند چه کاری میتوانند بکنند؟
فریدون جیرانی در تازهترین گفتوگو، مقابل محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نشست و درباره مشکلات و چالشهای بیسابقه سینما با او گفتوگو کرد.
بیشک سینمای ایران از زمان همهگیری کرونا به بعد شرایط عجیب و متفاوتی را تجربه کرده است. سالنهای سینمای ایران جز معدود فیلمهایی، جمعیت زیادی به خود ندیده است و دراینمیان فیلمهایی در بازه زمانی مشخص به اکران رسیدند که دیده نشدند. «تصور» یکی از همین فیلمهاست. یکی از هفت فیلم منتخب برای رقابت در هفته منتقدان بینالملل جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ که واکنشهای مثبت مخاطبان خارجی را نسبت به اولین نمایش رسمیاش در خارج از ایران به همراه داشت.
فرزین محدث، علی نصیریان را فصلالخطاب خود در بازیگری میداند، رقیب خود را بچه های دهه هشتاد مینامد، از فحشهایی که شنیده، ناخوشنود است و آنها را بُرندهتر از تیغ و تیر میداند و تاکید دارد که اهل نق زدن نیست و بازیگری عملگراست.