آفرین دارد این همه خیالبافی و قصه و رنگ!
مسعود زنگ زد و گفت می خواهم بیایی نقاشی هایم را ببینی و برایم نمایشگاه بگذاری. سكوت كردم. درست شنیده بودم؟ پرسیدم مگر تو نقاشی می كنی؟ گفت از دوران نوجوانی. رفتم. دیدم. حیرت كردم. واضح است كه نقاشی ها كار یك نقاش متبحر و حرفه ای نیستند. خودش هم چنین ادعایی ندارد. كارهای ناب و پر از تخیلند. پر از رویا یا كابوس و با جسارت یا اعتماد به نفس تمام، كارهایی اند با اندازه هایی بزرگ. كارها حاصل ذهنی خیالباف و مغشوشند.
تاریخِ ما انباشته از قهرمان سازی و قهرمان سوزی است
جامعه ما پیوسته و در طول تاریخ، طلب قهرمان كرده و بعد از حضور این قهرمان خودش با دست خودش به اشكال مختلف این قهرمان را سرنگون كرده است. حالا یا مشكل از قهرمان بوده، یا مشكل از قهرمان سازان. در متن سینگ، مشكل از هردوطرف است و همین باعث این فضای طناز می شود.
آقای خزایی تکلیف سینماحقیقت را قبل از جشنواره روشن کن!
کارگردان مستند «بر سر خاک» معتقد است سیاستهای غلط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موجب شده تا دو فیلم آمادهاش را تحویل جشنواره بینالملی سینماحقیقت ندهد.
رامین پرچمی: حضورم برایتان دردسرساز نمیشود/ ممنوعالفعالیت نیستم
رامین پرچمی میگوید هستند کسانی که بدون آن که حضور او در سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی ممنوع باشد، از نزدیکشدن به او میترسند و با خود میگویند نکند مشکل سیاسی داشته باشد و آنها را هم درگیر کند. او تاکید میکند از کسی انتظار ندارد که به او پیشنهاد کاری بدهد، اما حداقل فکر نکنند حضورش برایشان دردسرساز میشود.
اختلافی میان «اوج» و «روایت فتح» نیست/با «سینماحقیقت» زاویه داریم
داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد «روایت فتح» با انتقاد از مغفول ماندن مستندسازی آرشیوی تأکید کرد که در طول ۴۰ سال گذشته برخی فیلمسازان اجازه فعالیت به آن ها را نداده اند.
گفت وگو با احمد بهرامی کارگردان فیلم «دشت خاموش»/ با استثمار آدم ها مساله دارم
واقعا برای من دراین کار اولویت این بود که فیلم باورپذیر به نظر برسد. وقتی از بازیگران چهره استفاده می کنیم به خصوص آنهایی که به قول خودمان ستاره هستند بلافاصله بیننده از آن آدم در ذهنش فاصله می گیرد و آن آدم را خیلی سخت در آن شخصیت می پذیرد؛ در حقیقت مخاطب چهره شناخته شده ای را می بیند که نقشی را بازی می کند. من دوست نداشتم این شکل اتفاق بیفتد.
كارگردان ها گاهی خلاقیت كشی می كنند
ما در این اجرا با چهار فضا مواجه هستیم. یعنی مخاطب ابتدا با جهانبینی خودش در گالریهای خانه هنرمندان قدم میزد. در مرحله دوم با ویدیو آرت روی دیوار ورودی گالری پاییز مواجه میشود، تصاویر فردی را میبیند كه با عروسك اسكلت در فضای خاصی حضور دارد و او برای درك بهتر آنچه جریان دارد، لازم است پرده ورود به گالری را كنار بزند و سپس با كل وضعیت مواجه شود.
با آربی اوانسیان، سوسن تسلیمی و فردوس کاویانی، چهارسو را ساختیم
صدرالدین زاهد می گوید از وقتی به ایران برگشته است، نه آن فضای پیشین و نه آدم های آن دوران که با هم کار می کردند هیچ کدام نیستند و او احساس تنهایی می کند. زاهد معتقد است انسان اصلا برای تنهایی ساخته نشده است هرچند به گفته خودش اکنون از همه نظر تنهاست؛ هم در زندگی خصوصی اش و هم در زندگی هنری اش.
اسیر سیزده ساله جنگ روی صحنه تئاتر
نمایش های حوزه دفاع مقدس را معمولا با المان هایی مانند فضای جبهه، لباس های رزم، اسامی فرماندهان و ... می شناسیم. دیدن نمایشی که در آن رزمنده ها کت و شلوار پوشیده و به شکلی هماهنگ به روایت قصه ای از آن دوران بپردازند، اتفاقی جدید است. این اتفاق را «علیرضا معروفی» در نمایش «تن ها» رقم زده و با فرمی جدید به معرفی اسیر سیزده سال جنگ، «مهدی طحانیان»، پرداخته است.
تئاترنوشت و نمایشنامه پژوهی در تاریخ تئاتر ایران گم شده است
محمد عارف هدف اصلی نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران را، پژوهش در نمایشنامه، آسیب شناسی ادبیات نمایشی در ایران، ایران شناسی تئاتر، خاستگاه شناسی تئاترنوشت و تاریخ ادبیات نمایشی عنوان کرد که به گفته او، یافته های آن به زودی در کتاب چکیده مقالات کنفرانس با معرفی هشتاد و یک چکیده برگزیده رونمایی می شود.
حرف های صریح تهیه کننده «آژانس شیشه ای»: هر سال دریغ از پارسال
تهیهکننده «آژانس شیشه ای» با بیان اینکه «الان دوره کاسبی کردن به اسم سینماست نه دوره اندیشهورزی و فرهنگ سازی در سینما» می گوید: متاسفانه دخالت ها، مدیریتها و لابی گری های پنهان، اجازه جولان و هدفگذاری را به مدیران نمی دهند و این تجربه ی اشتباهی است که به بهانه مبارزه با فساد یا ایجاد تحول، مجدد به سمت مدیریت گلخانه ای برویم.
«قیصر» به دلیل تفاوت با جریان رایج فیلمهای آن زمان محبوب بود
مسعود نجفی کارگردان مستند «قیصر، ۴۰ سال بعد» که همزمان با روز ملی سینما وارد شبکه نمایش خانگی شده از آن روزها و ساخت این مستند با حضور عواملش گفت.
ظاهراً زندگی معاصر چیزی کم دارد!
همه نمایش در یک چهارراه میگذرد و حتّی چایخانه اَجَقْ همان وسط بازی میشود. ولی این یگانگی مَکان با گُریز به درمانگاه و خانه و جاده نزدیک مرز در داستانِ پرستار و سر زدن به خانه راننده و زنش و باجه تلفن در طرابوزان در داستان راننده و عبور از اتاق نامهْرسانی و دفتر رئیس و خیابان در داستانِ نامهْبَر میشکند؛ و همچنین با گُذر ِسارنگِسَهِش از محلّهای که دیگر نیست و گُذر نهال فرّخی از محلّه چنانکه هست!
خط قرمزهایی که تاریخ سینما را سانسور میکند
عباس بهارلو که معتقد است اگر سینمای صامت ایران در نطفه خفه نشده بود، بیشک زبان سینمای ما بیش از امروز گسترش یافته بود، میگوید در حوزه پژوهشِ سینما موضوعهایی هستند که در محدوده خط قرمز قرار دارند و نمیتوان از آنها نوشت، وگرنه کار دچار ممیزی و سانسور میشود.
تصویر یک زوال اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی
مژده شمسایی که در سه دهه اخیر ایفاگر نقش زنان اصلی تمام آثار سینمایی و تئاتری اجرا شده بهرام بیضایی بوده است، در نمایش «چهارراه» نقش نهال فرخی را ایفا می کند. زنی که اجازه پیدا نکرده به علاقه اصلیاش بازیگری برسد و حالا معلمی است بیمار با یک فرزند که ناگهان عشق قدیمی ناپدید شدهاش را مییابد.
گفتوگو با قادر آشنا، آخرین مدیر كل هنرهای نمایشی دولت دوازدهم/ چالشها بیش از انتظار بود
ساختار اداری ما پاسخگوی نیاز امروز نیست و وزارت ارشاد مبتنی بر وضعیت سی سال قبل عمل میكند. بنابراین در صورت ادامه روند فعلی نمیتوان مشكلات تئاتر را برطرف کرد.
روایت مجید مجیدی از مصائب فیلمسازی مذهبی/ دیگر خسته شدهام!
مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد(ص)» ضمن مرور مصائب و مشکلات فیلمسازی مذهبی میگوید آنقدر از هجمههای داخلی علیه این فیلم خسته شده است که دیگر نمیخواهد دربارهاش صحبت کند.
«رستاخیز» را آتش نزدیم/ کارشکنی دولت در اکران/ رییسی فیلم را دید
تقی علیقلیزاده تهیهکننده فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش بیان کرد که وعدههایی که برای نمایش این فیلم میشد وعدههایی ناراست بود و حاضر نشده است «رستاخیز» را آتش بزند.
چرا پیکر ارشا اقدسی تا کنون به ایران نرسیده است؟/ جزئیات حادثه از زبان مهسا احمدی
مهسا احمدی تنها بدلکار و کارگردان اکشن ایرانی حاضر در هالیوود که از شاگردان ارشا اقدسی بوده در مورد جزئیات حادثه این بدلکار متوفی و نحوه پیگیری امور حقوقی آن توضیحاتی ارائه کرد.
حمید پورآذری: مصائبمان را در حد یک قران، دو زار پایین نیاوریم
حمید پورآذری با تاکید بر این که حمایت از اهالی فرهنگوهنر و به شکل مشخص اهالی تئاتر وظیفه بیچونوچرای کسانی است که در راس قدرت قرار دارند، معتقد است نمیتوان به علت عدم تحقق چنین اتفاقی دست روی دست گذاشت یا از این حوزه خداحافظی کرد. او میگوید اهالی تئاتر اگر به نیت عمل به مسئولیت اجتماعیشان تئاتری شدهاند، باید بدانند که انتظار قَدردان بودن از سوی آنها که قدرت را به دست دارند خیالی خام بیش نیست.