جمعه , ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 7
 واکنش شتابزده به مدرنیسم عقب‌مانده سه شنبه 27 تیر 1402 15:07
گفت‌وگو با پرویز جاهد پژوهشگر و منتقد سینما درباره موج نوی سینمای ایران

واکنش شتابزده به مدرنیسم عقب‌مانده

هنوز درباره موج نو سینمای ایران و سرشت و سرنوشت آن مناقشه وجود دارد. جریانی که مسیر سینمای ایران را در یک دوره تاریخی تغییر داد و بستر لازم برای تولد و تولید یک سینمای روشنگرانه و تاثیرگذار را فراهم کرد که از آن می‌توان به عنوان دوره طلایی و نقطه‌عطف تاریخی در تاریخ سینمای ایران نام برد.

گفت‌وگو با سپیده میرحسینی کارگردان «فیلم پسر انسان»/ نگاه جنسیت‌زده، انکار انسان است دوشنبه 26 تیر 1402 20:05

گفت‌وگو با سپیده میرحسینی کارگردان «فیلم پسر انسان»/ نگاه جنسیت‌زده، انکار انسان است

مسئله این بود که به‌دلیل مقتضیات قصه به‌ناچار ما باید درباره گذشته حرف می‌زدیم. آذر 18سال پیش تطبیق جنسیت داده بود و ما نمی‌خواستیم روی این مسئله خیلی تاکید کنیم و موقعیت کنونی اهورا و چالش‌هایی که برای او پیش آمد، مهمتر بود. بنابراین از گفت‌وگو برای پرداختن به رخدادهای گذشته و رمزگشایی از آن استفاده کردیم.

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد دوشنبه 19 تیر 1402 18:11

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد

هادی حجازی‌فر دبیر این دوره از جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران - مبارک با اشاره به دغدغه‌ها و مطالبات نمایشگران عروسکی، معتقد است در هر شرایطی حق با هنرمند است حتی اگر درخواستش غیرمنطقی باشد.

 رسول «نگهبان شب» دورترین کاراکتر به شخصیت واقعی من است یکشنبه 18 تیر 1402 19:31
تورج الوند مطرح کرد؛

رسول «نگهبان شب» دورترین کاراکتر به شخصیت واقعی من است

تورج الوند با اشاره به اینکه در سینما کاراکتری مشابه رسول در «نگهبان شب» وجود نداشته، تأکید کرد که برای ایفای این نقش الگوهای اصلی او آدم‌های واقعی بودند.

میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقت‌یاب هنرمند را جدی بگیرند/ وظیفه‌ هنرمند این است که نگذارد کار به دعوا بکشد نه اینکه وارد دعوا شود چهارشنبه 14 تیر 1402 17:10

میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقت‌یاب هنرمند را جدی بگیرند/ وظیفه‌ هنرمند این است که نگذارد کار به دعوا بکشد نه اینکه وارد دعوا شود

رضا میرکریمی به‌عنوان یک فیلمساز پیشکسوت به سینمای اجتماعی و معناگرا می‌پردازد و این روزها از برخی فعالیت‌هایش کناره گرفته است و نسبت به مدیریت فرهنگی انتقاد دارد، او معتقد است تعداد زیادی نهاد با مأموریت‌های مشابه فرهنگی تأسیس شده که کاربردی ندارند.

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر چهارشنبه 14 تیر 1402 13:02
مدیر عامل خانه تئاتر خبر داد

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر

مدیر عامل خانه تئاتر از همکاری شهاب حسینی با این خانه برای انجام فعالیت‌های آموزشی هنری خبر داد.

دوست دارم فیلمی از وقایع سال گذشته بسازم یکشنبه 11 تیر 1402 16:53

دوست دارم فیلمی از وقایع سال گذشته بسازم

کارگردان فیلم «مصلحت» با اشاره به سختی‌های ساخت فیلم سیاسی و اعمال نظرهای بیرون از حیطه وزارت ارشاد ابراز تمایل کرد که از وقایع سال گذشته کشور فیلم بسازد اما درعین حال معتقد است به دلیل پیچیدگی این جریان، باید کمی زمان بگذرد تا بعد، از یک منظر درست و با نگاهی فراگیر فیلمی ساخته شود که برای خنک شدن دل نباشد بلکه ماندگار بماند.

فرجام تلخ فریماه فرجامی / کوه استعداد ناگهان فرو ریخت شنبه 10 تیر 1402 20:08

فرجام تلخ فریماه فرجامی / کوه استعداد ناگهان فرو ریخت

اگر نگاه کنیم از دهه ۳۰ به بعد ما هنرمندان درجه یکی داشتیم که گرفتار اعتیاد چه در نوع مواد مخدر و چه در نوع نوشیدنی الکلی معتاد شدند و در حالی که هنرمندان درجه یکی بودند زندگیشان از دست رفته است. مثلا یکی از بهترین این افراد داریوش رفیعی بود که در سی و چند سالگی درگیر اعتیاد شد یا اصغر تفکری، یکی از بزرگ‌ترین کمدین‌های سینما و تئاتر ایران که او هم همینگونه درگیر شد.

 نمی‌خواستیم در «کت چرمی» ابرقهرمان معرفی کنیم / کاش سیاه‌نمایی از دایره لغات مسئولان حذف شود سه شنبه 6 تیر 1402 17:44

نمی‌خواستیم در «کت چرمی» ابرقهرمان معرفی کنیم / کاش سیاه‌نمایی از دایره لغات مسئولان حذف شود

حسین میرزامحمدی با اشاره به اینکه چندین پایان‌بندی برای فیلم «کت چرمی» در نظر گرفته شده بود، تأکید کرد که یکی از اولویت‌ها در مورد پایان‌بندی «کت چرمی» این بود که مخاطب با حال خوب سینما را ترک کند.

خشم جامعه را به رسمیت بشناسید پنجشنبه 1 تیر 1402 00:41
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با هادی حجازی فر درباره فعالیت‌هایش ، شرایط این روزهای سینما و سیاست مدیران

خشم جامعه را به رسمیت بشناسید

خاطرم هست هنگام تئاتر «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» اثر علیرضا نادری، افراد ریختن در تالار مولوی و حمله کردند نگذاشتند این تئاتر اجرا شود، اما 11 سال بعد توسط متولی تئاتر دفاع مقدس، از این هنر به عنوان باارزش‌ترین متن تقدیر شد. یعنی ما 10سال زودتر از آنها در مقام هنرمند این موضوع را فهمیدیم. خب همین اتفاقات باعث می‌شود که رفتارهای جعل و فیک وارد حرفه ما می‌شود.

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم پنجشنبه 1 تیر 1402 00:33
گفت‌وگو با ایوب آقاخانی به مناسبت انتشار «زیر‌نور موضعی» مجموعه سه‌جلدی نمایشنامه‌هایش

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم

من وضعیت نمایشنامه‌نویسی را بغرنج می‌دانم. معلم نمایشنامه‌نویسی خوب نداریم یا بسیار انگشت‌شمار و بی‌انگیزه هستند. بخشی از این به این دلیل است که انگار اصلا مستمع جاذب و جالبی هم وجود ندارد.

 «مصلحت» نه کهنه می‌شود نه بیانیه سیاسی صادر می‌کند سه شنبه 30 خرداد 1402 22:59

«مصلحت» نه کهنه می‌شود نه بیانیه سیاسی صادر می‌کند

حسین دارابی با اشاره به اینکه در فیلم سینمایی «مصلحت» از ارائه بیانیه سیاسی و ابراز دیدگاه‌های سیاسی به شکلی غلو شده فاصله گرفته است، تأکید کرد: «مصلحت» پیش از اینکه فیلمی سیاسی باشد یک درام پلیسی معمایی است.

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون دوشنبه 29 خرداد 1402 17:23

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون

نمایش "بی صورت فلکی" این روزها در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود تا از منظر طنز به موضوع جراحی‌های زیبایی و معضلات موجود در آن بپردازد.

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود یکشنبه 28 خرداد 1402 23:31
گفت‌وگو با قطب‌الدین صادقی درباره امروز و فردای هنر نمایش در ایران

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود

تئاتر در ایران پشتوانه اداری محکمی ندارد. مرکز هنرهای نمایشی خودش را موظف به حمایت از گروه‌های تئاتری نمی‌داند و حمایت‌هایی که هر از چند گاهی می‌کند خیلی قابل توجه نیست و برخی از پرنسل مرکز که اتفاقا خودشان نیز از دانش‌آموختگان رشته هنرهای نمایشی هستند در شرایط موجود دیگر نسبت به وظیفه‌ای که به هنرهای نمایشی دارند احساس مسوولیت نمی‌کنند و به سود گروه‌های تئاتری حتی یک قدم برنداشته‌اند و مدیران تئاتری کشور نیز پشتوانه ندارند.

چرا ژانر کمدی با قدمت و پیشینه بالا نتوانسته در ایران جریان‌ساز باشد؟ / کمدی به مثابه خودفراموشی یکشنبه 28 خرداد 1402 23:15
اهمیت سینمای کمدی در گفت‌وگو با مهرزاد دانش، منتقد سینما

چرا ژانر کمدی با قدمت و پیشینه بالا نتوانسته در ایران جریان‌ساز باشد؟ / کمدی به مثابه خودفراموشی

یکی از ریشه‌های وضع موجود را می‌توان در منفعت‌انگاری فارغ از کیفیت بسیاری از تهیه‌کنندگان سینما در موقعیت کنونی دانست. سال‌هاست که بحران مخاطب تبدیل به یکی از معضلات جدی اکران در سینمای ایران شده و در این باره احتمالا اساسی‌ترین راه نزد سازندگان و تهیه‌کنندگان این جور فیلم‌ها، آن بوده که رونق بخشیدن به بازار ساده‌پسندی می‌تواند فروش کم فیلم‌ها و عدم استقبال مخاطب از سینما را جبران کند. از همین رو با بهره‌گیری از موضوعات پیش‌پاافتاده خانوادگی مانند ازدواج و طلاق و حسادت هوو‌ها به یکدیگر یا مایه‌های نازلی مانند انداختن قهرمان داستان در حوض و با زیرشلواری راه رفتن و دیالوگ‌پردازی‌های سخیف که معمولا هم ‌ایهامی دال بر معانی کنایی جنسی داشت، تلاش شد تا پای تماشاگر گریزان از سینما، به این بهانه هم که شده، دوباره به سینما باز شود.

تلخی اگر تاثیرگذار باشد، دلچسب است! یکشنبه 28 خرداد 1402 20:12
گفت‌وگو با سامان سالور درباره فیلم «سه کام حبس»

تلخی اگر تاثیرگذار باشد، دلچسب است!

‌آنچه در حال حاضر زیاد شده طلاق و اعتیاد است که در جامعه روز به روز هم زیادتر می‌شود. خب ما فیلمسازان هم در همین جامعه و اتمسفر نفس می‌کشیم و زندگی می‌‌کنیم. «سه کام حبس» محصول تفکر آدمی است که در تمام سال‌های گذشته تمام وقایع تلخ جامعه بر او هم گذشته است.

سینمای ایران را از نابودی نجات دهید/ «سوختن در آب، غرق شدن در آتش» فیلم جدید بهمن فرمان‌آراست یکشنبه 28 خرداد 1402 19:58
گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا درباره جدیدترین فعالیت‌هایش و اوضاع این روزهای سینما

سینمای ایران را از نابودی نجات دهید/ «سوختن در آب، غرق شدن در آتش» فیلم جدید بهمن فرمان‌آراست

به نظر من اگر دولت اینقدر دلش می‌خواهد همه‌ چیز را کنترل کند، بگوید اصلا نمی‌گذاریم فیلم بسازید. یک گروه ده هزار نفری بیکار می‌شوند، زندگی‌شان به هم ریخته می‌شود ولی آقایان بدانند آدم‌های محبوب سیستم حکومتی نیستند.
من کاری که زورکی باشد دیگر نمی‌کنم. به سنی رسیدم که نه دنبال افتخارات هستم و نه دنبال پول کلان می‌گردم. همین که در این سن صبح بلند می‌شوم و می‌خواهم کار کنم برای من اهمیت دارد. بازنشستگی برای من مثل مردن است.

از بازگشت آرامش به سینما تا رفع مشکل «کلاه قرمزی»/ گفت‌وگو با مرضیه برومند یکشنبه 14 خرداد 1402 18:08

از بازگشت آرامش به سینما تا رفع مشکل «کلاه قرمزی»/ گفت‌وگو با مرضیه برومند

مدیرعامل خانه سینما در واکنش به این سؤال که باید چه کار کرد آرامش به سینمای ایران برگردد، می‌گوید: من فکر می‌کنم در هیچ زمانی نباید فرهنگ و هنر تعطیل شود؛ اینکه بیاییم به عنوان اعتراض، تحریم و تعطیل کنیم شدنی نیست چون فرهنگ و هنر تعطیل‌ی ندارد.

برای سینمای ایران کوتاهی کرده‌ایم سه شنبه 9 خرداد 1402 17:13
گفت‌وگو با شاپور عظیمی منتقد و مترجم درباره کتاب‌ها و پژوهش‌های نظری سینمایی

برای سینمای ایران کوتاهی کرده‌ایم

اگر برای مطالعه دستاورد‌ها و کاستی‌های اجتماعی، نیاز داریم کتاب‌های جامعه‌شناسی مطالعه کنیم، شاید به‌همان اندازه لازم است جامعه‌شناسی سینما را بشناسیم. اگر معتقدیم به‌لحاظ فلسفی این جهان تمامش «بازنموده» است و هیچ‌چیز زیر آفتاب تازه نیست، پس لازم است نظریه‌های فلسفه فیلم و ارتباط آنها با نگرش فلسفی–مثلاً افلاطون و تمثیل غار- را بشناسیم.

بابک کریمی: همان‌هایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنت‌شکن بودند یکشنبه 7 خرداد 1402 20:50

بابک کریمی: همان‌هایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنت‌شکن بودند

جنبش «می‌تو» ابتدا در غرب راه‌اندازی شد. این مسئله جزو تحولات صحیح یک جامعه محسوب می‌شود. ما باید یاد بگیریم که روی این موضوعات را نپوشانیم و بدون ترس درباره‌اش صحبت کنیم. جریانی که جنبش «می‌تو» راه انداخت لحظه‌‌ای تاریخی برای جامعه‌ی ایران بود؛ چرا که عده‌ای رودربایستی را کنار گذاشتند و توانستند در خصوص این موضوعات و حق و حقوق خودشان صحبت کنند.