طالبینژاد: به هر حال الان وضعیت این است که اصغر فرهادی در ایران نمیتواند فیلم بسازد و حرفهاش هم فیلمسازی است و باید کار کند در نتیجه آدم از این جهت خوشحال میشود که او فیلم میسازد، اما از این جهت که چرا نتواند در مملکت خودش فیلم بسازد، غمانگیز است.
بدون شک باید پذیرفت که در شرایط رشد فزاینده تکنولوژی، هر روز باید از موضوعاتی صحبت کرد که در گذشته معنا و مفهوم خاص خود را داشته و این روزها کارکردشان را از دست دادهاند یا به شکل دیگری پیش میروند.
کمال تبریزی که این روزها فیلم «دستانداز» را روی پرده سینما دارد و آن را برای مخاطب عادی همذاتپندارانه میداند، معتقد است: این روزها یک نگاه دلسوزانه و توأم با همفکری در سینما وجود ندارد.
زندهیاد ایرج تقیپور میگفت: ««خانه دوست کجاست» شبیه هیچ فیلم دیگری در هیچکجای دنیا نیست! سینمای ایران توانست در سالهایی که سینمای دنیا در انحصار جدی سینمای آمریکا و در درجه بعد اروپا بود، بدرخشد. در چنین موقعیتی سینمای ایران شکل دیگری از روایت را در دنیا مطرح میکند و این برای خود ما و برای تمام دنیا حیرتانگیز است!»
به نظرم بخش زیادی از كسانی كه به هر حال قدرت حاكمیتی در دست دارند بدشان نمیآید كه افراد موثر این حوزه یا كلا بروند خانه و حذف بشوند یا اینكه بروند خارج. چون من در جریان این هم بودم تا حدی در طول چند سال گذشته اینكه پالسهایی داده میشد كه چرا نمیروید؟
هایده صفییاری، تدوین همه فیلمهای فرهادی را از «چهارشنبه سوری» تا به حال (به جز «گذشته») به عهده داشته و همچنین با کارگردانهایی مانند داریوش مهرجویی، بهمن قبادی، مانی حقیقی، ابراهیم حاتمیکیا و همچنین کارگردانان جوان و مطرحی چون رضا درمیشیان و همایون غنی زاده نیز کار کرده است. هایده صفییاری برنده چهار سیمرغ بلورین و انبوهی از جوایز دیگر است. هنر و جایگاه او توسط آکادمی علوم و هنرهای تصویری آمریکا که مسئول جوایز اسکار است نیز شناخته شده و او اکنون از اعضای آکادمی اسکار است.
علی حضرتی با اشاره به اینکه فیلم «شهرک» با مخاطب خود ارتباطی پویا و دو طرفه دارد، تأکید کرد: «شهرک» امروز بهتر از دو سال پیش درک میشود.
وحید رهبانی بازیگر فیلم سینمایی «مصلحت» که با داستان محاکمه یک آقازاده در سالهای ابتدایی پس از انقلاب در حال اکران در سینماهاست، از رویکرد عدالتطلبانه و آشتیجویانه این فیلم گفت.
هیچ کس نمیتواند جای من زندگی کند، هیچ کس نمیتواند از جای من دنیا را ببیند. هر کسی به تنهایی خودش زیباییشناسی خودش را دارد، تجربه خودش را دارد و زیست خودش را کرده تا اینجا. نمیتوانی برای کس دیگری ببخشید، منظورم شما نیستی. نمیتوانی برای کسی تعیین تکلیف کنی این زندگی را باید بکنی.
حسین میرزامحمدی: شاید باورتان نشود اصلا نمیدانستم فیلمنامه «مرد بازنده» موضوعش چیست، حتی یکی، دوبار از طریق اسکایپ با آقای مهدویان و آقای هاشمینژاد نویسنده باهم گفتوگو داشتیم اما از قصه مرد بازنده چیزی نمیدانستم.
پژمان بازغی: خدا را شکر ما جزو صنف کارگران فصلی وزارت کار هستیم. اساماس که میآید در تایتل نوشته شده «حساب کارگران فصلی وزارت کار» که خیلی تاسفآور است.
وحید آگاه: بهنظر میرسد چون نظام حقوقی ایران، از ارتباطی وثیق با شرع برخوردار است، نه مطلوب است و نه ممکن که تمام شرع به قانون تبدیل شود، پس در همه قوانین و مقررات از عبارت موازین شرعی استفاده شده و بهنظر میرسد که ارائه تفسیری ثابت برای قانونگذار ناممکن است.
سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «نگهبان شب» ضمن تشریح نسبت این فیلم با جامعه امروز تأکید کرد بهعنوان سازنده فیلم هنوز در فضای آن، گرفتار است.
علی بهراد کارگردان فیلم سینمایی «تصور» به ارایه توضیحاتی درباره تجربه کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی خود با نقشآفرینی متفاوت لیلا حاتمی در نقش اصلی پرداخت.
مرضیه برومند میگوید: حکمی که برای آزاده صمدی صادر شده نه تنها جالب و سرگرم کننده است بلکه به نظر میآید ایشان هم از سندروم دیده شدن و علاقه به شهرت رنج میبرند.
هنوز درباره موج نو سینمای ایران و سرشت و سرنوشت آن مناقشه وجود دارد. جریانی که مسیر سینمای ایران را در یک دوره تاریخی تغییر داد و بستر لازم برای تولد و تولید یک سینمای روشنگرانه و تاثیرگذار را فراهم کرد که از آن میتوان به عنوان دوره طلایی و نقطهعطف تاریخی در تاریخ سینمای ایران نام برد.
مسئله این بود که بهدلیل مقتضیات قصه بهناچار ما باید درباره گذشته حرف میزدیم. آذر 18سال پیش تطبیق جنسیت داده بود و ما نمیخواستیم روی این مسئله خیلی تاکید کنیم و موقعیت کنونی اهورا و چالشهایی که برای او پیش آمد، مهمتر بود. بنابراین از گفتوگو برای پرداختن به رخدادهای گذشته و رمزگشایی از آن استفاده کردیم.
هادی حجازیفر دبیر این دوره از جشنواره نمایشهای عروسکی تهران - مبارک با اشاره به دغدغهها و مطالبات نمایشگران عروسکی، معتقد است در هر شرایطی حق با هنرمند است حتی اگر درخواستش غیرمنطقی باشد.
تورج الوند با اشاره به اینکه در سینما کاراکتری مشابه رسول در «نگهبان شب» وجود نداشته، تأکید کرد که برای ایفای این نقش الگوهای اصلی او آدمهای واقعی بودند.
رضا میرکریمی بهعنوان یک فیلمساز پیشکسوت به سینمای اجتماعی و معناگرا میپردازد و این روزها از برخی فعالیتهایش کناره گرفته است و نسبت به مدیریت فرهنگی انتقاد دارد، او معتقد است تعداد زیادی نهاد با مأموریتهای مشابه فرهنگی تأسیس شده که کاربردی ندارند.