شنبه , ۶ مرداد, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 7
چرا شرایط فیلمسازی برای فرهادی در ایران فراهم نیست؟ یکشنبه 29 مرداد 1402 11:09
گفت‌وگو با احمد طالبی‌نژاد درباره فعالیت جدید کارگردان «درباره الی» در خارج از ایران

چرا شرایط فیلمسازی برای فرهادی در ایران فراهم نیست؟

طالبی‌نژاد: به هر حال الان وضعیت این است که اصغر فرهادی در ایران نمی‌تواند فیلم بسازد و حرفه‌اش هم فیلمسازی است و باید کار کند در نتیجه آدم از این جهت خوشحال می‌شود که او فیلم می‌سازد، اما از این جهت که چرا نتواند در مملکت خودش فیلم بسازد، غم‌انگیز است.

 در هیچ دولتی نمی‌شد فیلم سیاسی ساخت شنبه 28 مرداد 1402 18:16
گفت‌وگو با مجتبی فرآورده درباره‌چرایی نزدیک‌نشدن به موضوعات سیاسی در آثار سینما‌

در هیچ دولتی نمی‌شد فیلم سیاسی ساخت

بدون شک باید پذیرفت که در شرایط رشد فزاینده تکنولوژی، هر روز باید از موضوعاتی صحبت کرد که در گذشته معنا و مفهوم خاص خود را داشته و این روزها کارکردشان را از دست داده‌اند یا به شکل دیگری پیش می‌روند.

کمال تبریزی و «دست‌انداز»‌هایش/«نگاه دلسوزانه در سینما نداریم» چهارشنبه 25 مرداد 1402 12:56

کمال تبریزی و «دست‌انداز»‌هایش/«نگاه دلسوزانه در سینما نداریم»

کمال تبریزی که این روزها فیلم «دست‌انداز» را روی پرده سینما دارد و آن را برای مخاطب عادی همذات‌پندارانه می‌داند، معتقد است: این روزها یک نگاه دلسوزانه و توأم با همفکری در سینما وجود ندارد.

وقتی سینمای ایران برای تمام دنیا حیرت‌انگیز شد دوشنبه 16 مرداد 1402 18:10
بازنشر گفت‌وگوی‌ ایرج تقی‌پور

وقتی سینمای ایران برای تمام دنیا حیرت‌انگیز شد

زنده‌یاد ایرج تقی‌پور می‌گفت: ««خانه دوست کجاست» شبیه هیچ فیلم دیگری در هیچ‌کجای دنیا نیست! سینمای ایران توانست در سال‌هایی که سینمای دنیا در انحصار جدی سینمای آمریکا و در درجه بعد اروپا بود، بدرخشد. در چنین موقعیتی سینمای ایران شکل دیگری از روایت را در دنیا مطرح می‌کند و این برای خود ما و برای تمام دنیا حیرت‌انگیز است!»

بدشان نمی‌آید افراد موثر را حذف كنند شنبه 7 مرداد 1402 11:28
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با محمدمهدی عسگرپور درباره سیاست سینمایی

بدشان نمی‌آید افراد موثر را حذف كنند

به نظرم بخش زیادی از كسانی كه به هر حال قدرت حاكمیتی در دست دارند بدشان نمی‌آید كه افراد موثر این حوزه یا كلا بروند خانه و حذف بشوند یا اینكه بروند خارج. چون من در جریان این هم بودم تا حدی در طول چند سال گذشته اینكه پالس‌هایی داده می‌شد كه چرا نمی‌روید؟

 تدوین یعنی کار در تنهایی و تاریکی سه شنبه 3 مرداد 1402 16:43
گفتگو با هایده صفی یاری

تدوین یعنی کار در تنهایی و تاریکی

هایده صفی‌یاری، تدوین همه فیلم‌های فرهادی را از «چهارشنبه سوری» تا به حال (به جز «گذشته») به عهده داشته‌ و همچنین با کارگردان‌هایی مانند داریوش مهرجویی، بهمن قبادی، مانی حقیقی، ابراهیم حاتمی‌کیا و همچنین کارگردانان جوان و مطرحی چون رضا درمیشیان و همایون غنی زاده نیز کار کرده است. هایده صفی‌یاری برنده چهار سیمرغ بلورین و انبوهی از جوایز دیگر ‌است. هنر و جایگاه او توسط آکادمی علوم و هنرهای تصویری آمریکا که مسئول جوایز اسکار است نیز شناخته شده و او اکنون از اعضای آکادمی اسکار است.

 «شهرک» امروز بهتر از دو سال پیش درک می‌شود سه شنبه 3 مرداد 1402 14:45

«شهرک» امروز بهتر از دو سال پیش درک می‌شود

علی حضرتی با اشاره به اینکه فیلم «شهرک» با مخاطب خود ارتباطی پویا و دو طرفه دارد، تأکید کرد: «شهرک» امروز بهتر از دو سال پیش درک می‌شود.

این «آقازاده» باید سیلی می‌خورد!/حرف «گاندو» و «شیشلیک» یکی است دوشنبه 2 مرداد 1402 21:06

این «آقازاده» باید سیلی می‌خورد!/حرف «گاندو» و «شیشلیک» یکی است

وحید رهبانی بازیگر فیلم سینمایی «مصلحت» که با داستان محاکمه یک آقازاده در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب در حال اکران در سینماهاست، از رویکرد عدالت‌طلبانه و آشتی‌جویانه این فیلم گفت.

عدالت یعنی به حرف همه گوش دهیم متاسفانه حرف شنوی وجود ندارد یکشنبه 1 مرداد 1402 18:09
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با کاظم سیاحی بازیگر فیلم «شهرک» و گوینده صدای «پشه» و «جیگر»

عدالت یعنی به حرف همه گوش دهیم متاسفانه حرف شنوی وجود ندارد

هیچ کس نمی‌تواند جای من زندگی کند، هیچ کس نمی‌تواند از جای من دنیا را ببیند. هر کسی به تنهایی خودش زیبایی‌شناسی خودش را دارد، تجربه خودش را دارد و زیست خودش را کرده تا اینجا. نمی‌توانی برای کس دیگری ببخشید، منظورم شما نیستی. نمی‌توانی برای کسی تعیین تکلیف کنی این زندگی را باید بکنی.

قصه آدم‌های خوب در سیستم‌های ناکارآمد یکشنبه 1 مرداد 1402 16:59
گفت‌وگو با حسین میرزامحمدی، کارگردان فیلم «کت چرمی» که این روزها در سینماها اکران است

قصه آدم‌های خوب در سیستم‌های ناکارآمد

حسین میرزامحمدی: شاید باورتان نشود اصلا نمی‌دانستم فیلمنامه «مرد بازنده» موضوعش چیست، حتی یکی، دوبار از طریق اسکایپ با آقای مهدویان و آقای هاشمی‌ن‍ژاد نویسنده باهم گفت‌وگو داشتیم اما از قصه مرد بازنده چیزی نمی‌دانستم.

85 درصد بازیگران سینمای ایران بیکارند یکشنبه 1 مرداد 1402 16:54
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با پژمان بازغی، رییس انجمن صنفی بازیگران درباره حواشی بی‌سابقه هنرمندان در ماه‌های اخیر

85 درصد بازیگران سینمای ایران بیکارند

پژمان بازغی: خدا را شکر ما جزو صنف کارگران فصلی وزارت کار هستیم. اس‌ام‌اس که می‌آید در تایتل نوشته شده «حساب کارگران فصلی وزارت کار» که خیلی تاسف‌آور است.

 حکم اصلاح یا قصد مجازات؟ شنبه 31 تیر 1402 05:27
بررسی حقوقی رأی صادرشده برای یک بازیگر زن در گفت‌وگو با وحید آگاه و مهدی کوهیان

حکم اصلاح یا قصد مجازات؟

وحید آگاه: به‌نظر می‌رسد چون نظام حقوقی ایران، از ارتباطی وثیق با شرع برخوردار است، نه مطلوب است و نه ممکن که تمام شرع به قانون تبدیل شود، پس در همه قوانین و مقررات از عبارت موازین شرعی استفاده شده و به‌نظر می‌رسد که ارائه تفسیری ثابت برای قانون‌گذار ناممکن است.

غم «نگهبان شب» از جنس حسرت است، نه تحقیر/ قصه‌گو، خدا نیست! پنجشنبه 29 تیر 1402 16:22
گفتگو با سیدرضا میرکریمی

غم «نگهبان شب» از جنس حسرت است، نه تحقیر/ قصه‌گو، خدا نیست!

سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «نگهبان شب» ضمن تشریح نسبت این فیلم با جامعه امروز تأکید کرد به‌عنوان سازنده فیلم هنوز در فضای آن، گرفتار است.

عاشقانه‌ای که با سخت‌گیری لیلا حاتمی اوج گرفت/یک «تصور» غیرمنتظره پنجشنبه 29 تیر 1402 16:13

عاشقانه‌ای که با سخت‌گیری لیلا حاتمی اوج گرفت/یک «تصور» غیرمنتظره

علی بهراد کارگردان فیلم سینمایی «تصور» به ارایه توضیحاتی درباره تجربه کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی خود با نقش‌آفرینی متفاوت لیلا حاتمی در نقش اصلی پرداخت.

 با صدور حکم آزاده صمدی به نظر قاضی هم از سندروم علاقه به شهرت رنج می‌برد چهارشنبه 28 تیر 1402 14:46
مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما:

با صدور حکم آزاده صمدی به نظر قاضی هم از سندروم علاقه به شهرت رنج می‌برد

مرضیه برومند می‌گوید: حکمی که برای آزاده صمدی صادر شده نه تنها جالب و سرگرم کننده است بلکه به نظر می‌آید ایشان هم از سندروم دیده شدن و علاقه به شهرت رنج می‌برند.

 واکنش شتابزده به مدرنیسم عقب‌مانده سه شنبه 27 تیر 1402 15:07
گفت‌وگو با پرویز جاهد پژوهشگر و منتقد سینما درباره موج نوی سینمای ایران

واکنش شتابزده به مدرنیسم عقب‌مانده

هنوز درباره موج نو سینمای ایران و سرشت و سرنوشت آن مناقشه وجود دارد. جریانی که مسیر سینمای ایران را در یک دوره تاریخی تغییر داد و بستر لازم برای تولد و تولید یک سینمای روشنگرانه و تاثیرگذار را فراهم کرد که از آن می‌توان به عنوان دوره طلایی و نقطه‌عطف تاریخی در تاریخ سینمای ایران نام برد.

گفت‌وگو با سپیده میرحسینی کارگردان «فیلم پسر انسان»/ نگاه جنسیت‌زده، انکار انسان است دوشنبه 26 تیر 1402 20:05

گفت‌وگو با سپیده میرحسینی کارگردان «فیلم پسر انسان»/ نگاه جنسیت‌زده، انکار انسان است

مسئله این بود که به‌دلیل مقتضیات قصه به‌ناچار ما باید درباره گذشته حرف می‌زدیم. آذر 18سال پیش تطبیق جنسیت داده بود و ما نمی‌خواستیم روی این مسئله خیلی تاکید کنیم و موقعیت کنونی اهورا و چالش‌هایی که برای او پیش آمد، مهمتر بود. بنابراین از گفت‌وگو برای پرداختن به رخدادهای گذشته و رمزگشایی از آن استفاده کردیم.

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد دوشنبه 19 تیر 1402 18:11

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد

هادی حجازی‌فر دبیر این دوره از جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران - مبارک با اشاره به دغدغه‌ها و مطالبات نمایشگران عروسکی، معتقد است در هر شرایطی حق با هنرمند است حتی اگر درخواستش غیرمنطقی باشد.

 رسول «نگهبان شب» دورترین کاراکتر به شخصیت واقعی من است یکشنبه 18 تیر 1402 19:31
تورج الوند مطرح کرد؛

رسول «نگهبان شب» دورترین کاراکتر به شخصیت واقعی من است

تورج الوند با اشاره به اینکه در سینما کاراکتری مشابه رسول در «نگهبان شب» وجود نداشته، تأکید کرد که برای ایفای این نقش الگوهای اصلی او آدم‌های واقعی بودند.

میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقت‌یاب هنرمند را جدی بگیرند/ وظیفه‌ هنرمند این است که نگذارد کار به دعوا بکشد نه اینکه وارد دعوا شود چهارشنبه 14 تیر 1402 17:10

میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقت‌یاب هنرمند را جدی بگیرند/ وظیفه‌ هنرمند این است که نگذارد کار به دعوا بکشد نه اینکه وارد دعوا شود

رضا میرکریمی به‌عنوان یک فیلمساز پیشکسوت به سینمای اجتماعی و معناگرا می‌پردازد و این روزها از برخی فعالیت‌هایش کناره گرفته است و نسبت به مدیریت فرهنگی انتقاد دارد، او معتقد است تعداد زیادی نهاد با مأموریت‌های مشابه فرهنگی تأسیس شده که کاربردی ندارند.