جهان را رو به فروپاشی میبینم
ما اگر خانواده را كوچكترین نهاد اجتماعی موجود در جهان تصور كنیم تا به روابط بینالمللی بین كشورها یا جزییات موجود در ورزش، تئاتر و غیره، همهشان به ما نشانههای فروپاشی میدهند ولی برای اینكه كل ماجرا در كام مخاطب تبدیل به جام زهر نشود، تلاش كردیم با بعضی تكنیكها و افزودن جنسی از كمدی به كار، تلخی مساله را كاهش دهیم. در نهایت مخاطبی كه مشغول خندیدن است احتمالا به چیزهایی میخندد كه شباهت چندانی با كمدیهای مرسوم ندارد.
شروع ناکامیهای «آبجی» از جشنواره فیلم فجر بود/ فرصت برای فیلمهای فرهنگی بسیار کم شده
کارگردان فیلم سینمایی «آبجی» از سختیها و مشقتهایی که در اره اکران این فیلم داشته گفت. مرجان اشرفیزاده اما همچنان به آینده سینما امیدوار است و فکر میکند در روزهای بعد از کرونا مردم از سینما استقبال خواهند کرد.
جزئیات فیلمسازی در آمریکا برای یک کارگردانِ زن از ایران
فیلمسازی برای زنان در هر کجای جهان سخت است چون زن بودن هیچ وقت با مرد بودن مساوی نیست و جنگیدن برای برابری حقوق در همه جای دنیا در جریان است. البته کشورهای پیشرفته با نگاه حمایتی به این موضوع میپردازند و سعی میکنند به اصطلاح خودشان یک صدا به تو بدهند تا آنچه در ذهن داری را با این صدا مطرح کنی. آنها هم سعی میکنند این صدا را برایت بلند کنند به ویژه اگر از ارزشهایی مثل ارزشهای خانوادگی، ارزشهای انسانی، احترام به انسان، احترام به مخلوقات صحبت کنی.
تولید آثار نازل فرهنگی طراحی شده است
در شهرهای مختلف ایران وقتی احمدینژاد به سفر استانی میرفت. مثل پیشپردهخوانی قبل از سخنرانی رییسجمهور بازیگران گریم شده در لباس پادشاهان ایران میآمدند و در برابر او زانو میزدند. نه اینكه نمایش كیفیت خاصی داشت، قطعا خیر، ولی میخواهم بگویم حجم توهم و تحریف تاریخ بسیار بالا بود.
دولت آینده اگر قصد خدمت دارد، کاری به کار سینما نداشته باشد
کاظم ملایی، نویسنده و کارگردان فیلم «گورکن» که تاکنون در بیش از 20 جشنواره خارجی حضور یافته و جوایز متعددی را در بخشهای مختلف از آن خود کرده است، درباره انتظارات سینما از دولت آینده گفت: بیشترین انتظارم از دولت آینده این است که هیچ کاری به کار سینما نداشته باشد؛ این میتواند بهترین کمک و خدمت به سینما باشد.
احمدینژاد تا امروز ۷۰ جور تغییر کرده است
من فکر میکنم کسانی که از آقای روحانی حمایت کردند، ایشان را خوب نمیشناختند و به این مسائل توجه نداشتند که همهچیز حسابشده است. آقای روحانی یک شخصیت امنیتی، با سابقه پژوهشی بود و در دیپلماسی هم فعالیت داشت و طرف گفتوگوی ایران با دنیای غرب بود. اصلا آدم کوچکی نیست. ایشان دورهدیده است.
روایت داروغه زاده از توقیف در سینمای ایران/ احضار به دادگاه برای 35 فیلم
ابراهیم داروغهزاده معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به راز و رمز فیلمهای توقیفی در دوران مسئولیت خود بیان کرد که برای اجرای قانون بارها و بارها به دادگاه احضار شدم.
گفتوگویی درباره «یک اتفاق ساده» سهراب شهید ثالث/ فیلمسازی بهمثابه کنش سیاسی
«روزمرگی» یکی از مفاهیمِ کلیدی در آثار سهراب شهیدثالث، فیلمساز صاحبسبکِ ایرانی است که در فیلمهایش بهمثابه وجهِ اندوهبار و ملالانگیز زندگی تصویر میشود. بازنمایی روزمرگیِ زندگی در آثار شهیدثالث بهعنوانِ نوعی انتقاد اجتماعی بروز میکند یا «نقدی بر برنامههای کلانِ مدرنسازی ایران و زیربنای آن در رژیم شاه».
پاسخ های صریح عسگرپور درباره آینده جشنواره جهانی فیلم فجر
محمدمهدی عسگرپور با بیان اینکه اهمیت ثبت جشنواره جهانی فجر در یک فدراسیون بینالمللی باید برای اهالی سینما روشن شود، تاکید کرد که تغییر نام این رویداد در دولت آینده پیگیری خواهد شد.
نقدِ دههی هفتاد جای خود را به نقزدن داده است
اکبر نبوی منتقد و تهیهکننده سینمای ایران، با اشاره به این موضوع که سریال «آقازاده» اثری هیجانی است که ریشهیابی درستی نداشت، گفت: سینما همسایه دیوار به دیوار امنیت ملی است و باید باید فرآیندی را تعریف کنیم که سینماگر در درون آن فرآیند به یک فهم مشترک در مصالح ملی و امنیت ملی برسند.
صحبت های ابوالفضل جلیلی در پی صدور یک مجوز / «خوشحال نیستم»
جلیلی که بعد از ساخت 15فیلم برای اولین بار مجوز نمایش گرفته است، میگوید: سالها پیش در یک برنامه زنده رادیویی که آقای شمقدری هم آن سوی خطش بود، از ایشان پرسیدم به خاطر بازیهای سیاسی فیلم مرا توقیف کردید یا به دلیل دفاع از فرهنگ و تفکر اسلامی؟ اگر به خاطر سیاسیبازی است، باید خسارتهای روحی و روانی و اجتماعی را که بر من و خانوادهام وارد شد، جبران کنید ولی اگر به دلیل دوم است، از این پول میگذرم چون خودم هم مسلمانم.
ماجرای مینگذاری برخی مدیران برای مدیران بعدی/بازار فجر موفق است؟
محمدمهدی عسگرپور دبیر سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن پاسخ به بخشی از انتقادات نسبت به برگزاری این رویداد، از مینگذاری برخی مدیران برای مدیران بعد از خود گفت.
گفتوگو با كیوان مقدم مدیر طراحی فیلم «خورشید» / زیباییشناسی با مفاهیمی خلاقانه در مواجهه با واقعیت
برآورد و بودجه، در طراحی و ساخت دكورها امری مهم است؛ لذا طراح با توجه به بودجه و امكاناتی كه از قبل تقریبی برایش ترسیم شده است تصمیم بگیرد. گفتوگوهای قبل از قرارداد با تولید از مهمترین و پیچیدهترین بخشهای كار است. طراح موظف است كه با توجه به خواست فیلمنامه و خواست كارگردان، قبل از چیزی طراحی مورد نظر تولید را در زمان كوتاه بررسی كند كه این به تجربه و شناخت از گروه تولید بستگی دارد ...
دیگر در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد
الان اگر 30 سال پیش را نگاه کنید، میبینید اگر آمار ۵۰ فیلم را دارید، چندتای آن برای بخش خصوصی واقعی و چندتا برای رانت خواران و چندتا به شکل دولتی حمایت شده است. آن زمان میبینید بخش خصوصی بیشتر است. ولی الان که جلو رفته، بخش خصوصی حذف شده است و اکثر فیلمها وابسته به جایی هستند و از جایی حمایت میشوند. دیگر بخش خصوصی وجود ندارد.
پرده برداری از اسرار فلامینگوها
طی هشت سالی که این مستند را فیلمبرداری کردیم، تعداد کسانی که پایشان به آنجا رسیده، به 28نفر رسید که با 15نفرشان همسفر بودم. با وجودی که آنجا فاصله زیادی با تالاب شادگان و روستاهای اطراف ندارد، ولی بهخاطر نمکزاربودن و گِلولای و شرایط آبوهوایی که منطقه بسیار گرمی است، دسترسی برای هرکسی مقدور نیست.
کارگاه نمایش را من راه انداختم/ بیژن صفاری و آربی اوانسیان من و کارهایم را بایکوت کرده بودند
«شهرو خردمند» کارگردان تئاتر و از بنیانگذاران کارگاه نمایش، از شروع کار هنری و همچنین دوره فعالیتش در کارگاه نمایش و راهاندازی آن و تلاشی که برای حذف او از صحنه شده بود، گفت.
«درهم ریختگی فرهنگی» بلای جان کمدی شده است
کوروش نریمانی میگوید علت اصلی اینکه تئاتر و نمایشنامهنویسی ما به سمت ژانرهای مختلف نرفته، برمیگردد به امکانات و زیرساختهای کشور. بسیاری از ژانرها به امکانات مالی، زیرساختی، سالنهای بهخصوص و... نیاز دارد که در این مملکت در اختیار هر هنرمندی قرار ندارد و بخش اعظمی از آن در دست نهادهای دولتی و حکومتی است.
علیرضا داوود نژاد: پنجاه سال پارتیزانی فیلم ساختم
عباس كیارستمی از میان فیلمهای من به «نیاز»، «مصایب شیرین»، «مرهم» و «كلاس هنرپیشگی» علاقه داشت ولی برای «روغن مار» جایگاه ویژهای قایل بود و بعد از آنكه مطمئن شد صدابرداری این فیلم هم توسط خود من و با همان موبایل انجام شده است به هیجان آمد و آن را تحقق همان رویای یكنفره فیلم ساختن دانست و گفت: «ازخط پایان گذشتی».
گوزنها؛ یکهتاز سینمای سیاسی
گوزن ها حاوی تمام عناصری است که لحظههای سینمایی برای جلب تماشاگر میسازند. به همین دلیل است که فیلم کیمیای حتی با تحمیل پایانی سفارشی به نمایش عمومی درآمد و پرفروشترین فیلم سال 1354 شد.
روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا
مونا فرجاد گفت: فکر کردم شاید آدمهای دیگری مثل من هستند که به هر دلیل نمیتوانند در این شرایط کرونا نمایش ببینند. بنابراین ایده اجرا در فضای مجازی به ذهنم رسید.