پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 10
برای این نقش به کمپ‌های ترک اعتیاد رفتم یکشنبه 30 بهمن 1401 00:54
گفت‌وگو با سارا حاتمی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن

برای این نقش به کمپ‌های ترک اعتیاد رفتم

اولین تجربه سینمایی «سارا حاتمی» ‌سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را برایش به دنبال داشت. او پیش از این در سریال زخم کاری که از شبکه نمایش خانگی پخش شد، دیده شد و حالا حضورش در فیلم کت چرمی، یک موفقیت غافلگیرکننده بوده است.

سیمرغ حق علی نصیریان و ژاله صامتی است/ بهترین بازی علی نصیریان در ۵۰ سال گذشته جمعه 21 بهمن 1401 02:45

سیمرغ حق علی نصیریان و ژاله صامتی است/ بهترین بازی علی نصیریان در ۵۰ سال گذشته

فرشاد گل سفیدی معتقد است سیمرغ حق علی نصیریان و ژاله صامتی است چون علی نصیریان بهترین بازی خود در ۵۰ سال گذشته را داشته است.

غریب؛ نمایش یک الگو برای مدیریت مشکلات امروز پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:12
محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم سینمایی:

غریب؛ نمایش یک الگو برای مدیریت مشکلات امروز

معتقدم خیلی زودتر باید فیلم یا سریالی درباره شهید محمد بروجردی ساخته می‌شد. او زندگی دراماتیکی داشته است که از همان نوجوانی آغاز می‌شود. او خیلی زود متوجه می‌شود گمشده‌ای دارد و دنبال آن می‌گردد.

قهرمان کت چرمی از جنس مردم است پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:04
کارگردان «کت چرمی» :

قهرمان کت چرمی از جنس مردم است

ما سعی داشتیم با زاویه دیگری به خرده‌داستان‌ این فیلم نگاه کنیم. با کلیشه‌هایی که مربوط به زیست جنوب شهری بود مساله داشتم. در فیلم‌های دیگر یا یک نوع نگاه متفاوتی زیست جنوب‌شهری، فقط رویکرد و رفتار آنها را می‌دیدیم. سعی کردم در چند سکانسی که به آن محله‌ها می‌رویم نگاه دیگری داشته باشم، تعریف دیگری از این آدم‌ها داشته باشم و شخصیت دیگری از آنها را نشان دهیم.

روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر چهارشنبه 19 بهمن 1401 23:48

روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر

هادی مقدم دوست معتقد است که «عطرآلود» یک تجربه جدید در دنیای سینماست و این فیلم حال درونی آدم‌ها را نشان می‌دهد.

کاراکتر اصلی «سرهنگ ثریا» واقعی است/مادران دل‌شکسته پشت کمپ اشرف جمعه 14 بهمن 1401 17:43

کاراکتر اصلی «سرهنگ ثریا» واقعی است/مادران دل‌شکسته پشت کمپ اشرف

کارگردان فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» می‌گوید که شخصیت اصلی این فیلم سینمایی واقعی است اما اکثر آدم‌های داستان زاییده خیال است.

برای «استاد» از سوی برخی بازیگران تهدید شدم/ افخمی فیلم را نجات داد چهارشنبه 12 بهمن 1401 16:53

برای «استاد» از سوی برخی بازیگران تهدید شدم/ افخمی فیلم را نجات داد

عماد حسینی کارگردان فیلم سینمایی «استاد» می‌گوید برای ساخت این فیلم سینمایی با موضوع تعرض برخی چهره‌های مشهور به زنان، با تهدید از سوی بازیگران مطرح مواجه شده است!

همایون اسعدیان؛ ایجاد دو هزار فرصت شغلی از سوی بنیاد سینمایی فارابی صحت ندارد یکشنبه 9 بهمن 1401 13:46

همایون اسعدیان؛ ایجاد دو هزار فرصت شغلی از سوی بنیاد سینمایی فارابی صحت ندارد

در سینما هم مثل همه مشاغل رده‌بندی شغل به لحاظ اقتصادی وجود دارد. بعضی افراد مثل من اگر چند سال هم کار نکنند به لحاظ مالی مشکلی برای‌شان به وجود نمی‌آید ولی در نظر بگیریم اکثریت اهالی سینما این فرصت را ندارند و به ‌شدت مشکلات مالی دارند و نکته مهم‌تر این است که این موضوع صرفا به وقایع اخیر برنمی‌گردد.

پاسخ به ابهامات درباره فیلم های فجر/تحریم مخاطب مهم است نه سینماگر یکشنبه 9 بهمن 1401 00:43

پاسخ به ابهامات درباره فیلم های فجر/تحریم مخاطب مهم است نه سینماگر

محمدحسین نیرومند مشاور سینمایی وزیر ارشاد و عضو هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به ارائه توضیحاتی درباره ابهامات و شائبه‌های مطرح شده درباره فهرست فیلم‌های جشنواره امسال پرداخت.

«پالتو شتری» امروز بهتر از قبل درک می‌شود چهارشنبه 5 بهمن 1401 13:25

«پالتو شتری» امروز بهتر از قبل درک می‌شود

مهدی علی میرزایی می‌گوید: در جامعه ما کانون‌های خشم و ناکامی‌های متعددی وجود دارد. یکی از این کانونها، متعلق به قشری است که تظاهر به دانایی و همه چیز دانی دارد و بواسطه توهماتش خودش را بهتر و برتر از مردم می‌داند. از آنسو، آماج خشم آشکار و پنهان این جماعت، مردمی متواضع هستند که دربرابر ارزشهای بیگانه تسلیم نمی‌شوند یا دوست دارند ارزشهای بومی خود را داشته باشند.

بعضی‌ها نمی‌توانستند موفقیت فیلم ما را تحمل کنند یکشنبه 25 دی 1401 21:38
گفت‌وگو با امید شمس، کارگردان فیلم «ملاقات خصوصی» به مناسبت نمایش در سینماها

بعضی‌ها نمی‌توانستند موفقیت فیلم ما را تحمل کنند

ما فیلم را با پروانه و مجوز ساختیم و زمان ساخت هم ناظر از زندان‌ها در صحنه‌های فیلم حضور داشت و پلان به پلان فیلم ما را چک می‌کرد اما حجم تفرقه‌افکنی‌ها و کینه‌توزی‌ها در جشنواره به قدری بود که فیلم را وارد حواشی زیادی کرد.یکی از ویژگی‌هایی که به‌طور کل زندان‌ها دارند این است که موادمخدر به داخل وارد می‌کنند و اساسا داخل زندان‌ها تجارت مواد می‌شود. یعنی قیمت مواد مخدر در داخل زندان نسبت به بیرون تا دویست برابر هم هست و این موضوع را تبدیل به تجارت در زندان‌ها کرده است و راهی است که به سختی می‌توان جلویش را گرفت.

 «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی می‌کند شنبه 24 دی 1401 07:09
گفت‌وگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران

«زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی می‌کند

علیرضا تابش در دهه 90 به مدت هفت سال مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی را عهده‌دار بود و می‌توان گفت بعد از سیدمحمد بهشتی، طولانی‌ترین دوره مدیریت فارابی به نام او ثبت شده است. عضویت در هیئت امنای انجمن سینمای جوان، دبیری شورای معاونان وزارت ارشاد، روابط‌عمومی وزارت ارشاد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، دبیری سه دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و بنیان‌گذاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان و برگزاری پنج دوره این رویداد، بخشی از کارنامه مدیریتی او در حوزه فرهنگ است.

سینمای ایران به پدیده‌ای سیاسی تبدیل شده است شنبه 24 دی 1401 07:05
گفت‌وگو با حجت الله ایوبی درباره جایگاه فیلم‌های سیاسی و روند تولید این گروه از فیلم‌ها

سینمای ایران به پدیده‌ای سیاسی تبدیل شده است

«سینماگری که به بنیاد سینمایی فارابی مراجعه می‌کند تا برای فیلم خود بودجه بگیرد، باید در آنجا ادبیات خاص خودش را داشته باشد و وقتی به حوزه هنری مراجعه می‌کند، ادبیات دیگری لازم دارد. پس نتیجه می‌گیریم بازی پیچیده‌ای در سینمای ایران داریم که عملا سینماگران ما را به بازیگران سیاسی تبدیل کرده است»؛ این را حجت‌الله ایوبی، رئیس اسبق سازمان سینمایی، گفته است که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۹۲ به مدت سه سال این سمت را بر عهده داشت.

سینما تفریح است، شورش نمی‌کند چهارشنبه 21 دی 1401 01:03

سینما تفریح است، شورش نمی‌کند

فرزاد مؤتمن با تاکید بر اینکه سینما بیش از هر چیز سرگرم‌کننده است و در سازماندهی هیچ اعتراض و جنبشی نقشی ندارد، نسبت به آنچه ممکن است باعث کوچ بسیاری از سینماگران شود، هشدار داد.‌

برخی ارگان‌ها خواستار توقیف «ملاقات خصوصی» بودند/ فیلم بدون سانسور اکران شد دوشنبه 19 دی 1401 12:54

برخی ارگان‌ها خواستار توقیف «ملاقات خصوصی» بودند/ فیلم بدون سانسور اکران شد

امید شمس با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مخاطبان سینما به حداقل رسیده، تأکید کرد: مخالف اکران فیلم در شرایط حاضر بودم.

 قرنطینه‌سازی سینما و سیاستی که مقطعی نماند شنبه 17 دی 1401 12:13

قرنطینه‌سازی سینما و سیاستی که مقطعی نماند

«سینمای گلخانه‌ای» لقبی است که به سینمای دهه 60 داده شده که همان سال‌های تغییر ریل سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب است. این دوران تداعی‌کننده نام یک چهره شاخص در عرصه فرهنگ و سینما نیز هست؛ سیدمحمد بهشتی. برای اینکه بدانیم نگاه او به «سینمای سیاسی» در سال‌های مدیریتش در بنیاد سینمایی فارابی و البته دبیری جشنواره فیلم فجر (‌ سال‌های 1362 تا 1373) چه بوده، به سراغش رفتیم.

 چرا نمی‌توانیم از زندگی مصدق فیلم بسازیم شنبه 17 دی 1401 12:07

چرا نمی‌توانیم از زندگی مصدق فیلم بسازیم

اینکه دقیقا به چه فیلمی می‌توان عنوان سیاسی اطلاق کرد و آیا اساسا زمینه ظهور و بروز چنین فیلم‌هایی در سینمای ایران وجود دارد یا خیر؟ محل بحث و نظر بسیاری است. جواد طوسی از منتقدان باسابقه سینمای ایران معتقد است در تمام سال‌های گذشته عمدتا از بسیاری از فیلم‌های اجتماعی، خوانش‌های سیاسی صورت گرفته و مثلا وقتی داریوش مهرجویی برای ساخت فیلم «گاو» (براساس دغدغه‌های فلسفی‌اش) به سراغ «عزاداران بیل» غلامحسین ساعدی می‌رود، در وهله اول قرار است نگاهی نقادانه و روان‌کاوانه داشته باشد.

 آنچه دولت‌ها بر سر سینمای سیاسی آوردند جمعه 16 دی 1401 13:15
بررسی سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی طی دهه‌های 70 و 80 در گفت‌و‌گو با یاشار نورایی، منتقد فیلم

آنچه دولت‌ها بر سر سینمای سیاسی آوردند

دهه‌های 70 و 80 سینمای ایران را به یقین می‌توان از مهم‌ترین سال‌های تاریخ معاصر سینمای کشور دانست. فیلم‌هایی که با رویکردی متفاوت در تفسیر موضوعات سیاسی ساخته شدند، اهمیت این برهه تاریخی را در سینمای ایران بیشتر می‌کند. یاشار نورایی، از منتقدان صاحب‌نام سینمای ایران، اهمیت این دوره زمانی را نه‌فقط به دلیل نضج‌گرفتن مفاهیم سیاسی در فیلم‌هایی که در این دوران ساخته‌ شده‌اند، بلکه به دلیل سیاست‌های فرهنگی متفاوتی می‌داند که باعث شد دریچه‌هایی گشوده و بسته شوند و در دوران گشایش نسبی سینماگران صراحت بیشتری نسبت به سیاسی‌سازی فیلم‌های‌شان یافتند‌.

هومن سیدی: سینما قدرتمند است یکشنبه 4 دی 1401 10:46

هومن سیدی: سینما قدرتمند است

هومن سیدی در گفتگویی جدید با یک نشریه آمریکایی درباره شرایط کنونی سینمای ایران و فیلم جدیدش «جنگ جهانی سوم» صحبت کرده است.

حرف‌های سانسور شده‌ سینما که هیجانی در خیابان ها پخش می شود یکشنبه 4 دی 1401 10:39

حرف‌های سانسور شده‌ سینما که هیجانی در خیابان ها پخش می شود

تهیه‌کننده «آژانس شیشه‌ای» با مرور برخی مشکلاتی که حین ساخت این فیلم سینمایی وجود داشت، معتقد است:‌ بخش زیادی از حرف‌ها و دغدغه‌هایی که فیلمسازهای اندیشمند دنبالش بودند تا فیلم آن را بسازند و جامعه را مطلع کنند به دلیل آنکه جلوی آن‌ها گرفته شد الان به شکل هیجانی و کاذب در کف خیابان پخش شده است.