آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در تازهترین فهرست دعوتشدگان خود برای عضویت در اسکار، نام چهار سینماگر ایرانی را نیز قرار داده است. سعید روستایی، پیمان معادی، شیرین سوهانی و حسین ملایمی در میان ۵۳۴ چهره جهانی هستند که به این نهاد معتبر سینمایی دعوت شدهاند؛ موجی که از آن به عنوان بزرگترین فراخوان عضویت از سال ۲۰۲۰ یاد میشود.
فیلم «الینور کبیر» به کارگردانی اسکارلت جوهانسون، اولین تجربه کارگردانی این بازیگر مطرح هالیوود، با حضور درخشان اما بحثبرانگیز جون اسکوئیب، بازیگر ۹۵ ساله، تلاش میکند ترکیبی از طنز، غم و هویت فرهنگی را ارائه دهد. اما آیا این اثر در رسیدن به هدف خود موفق بوده است؟
یک قرن پس از نخستین نمایش «تب طلا»، شاهکار صامت چارلی چاپلین با بازسازی ۴K و اکرانی همزمان در بیش از ۷۰ کشور به پرده نقرهای بازمیگردد. این بازگشت تاریخی، فرصتی کمنظیر برای تماشای یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای تاریخ سینما در قالبی مدرن و با کیفیت تصویری بیسابقه است.
فیلم «خیابان ترس: ملکه پرام» (Fear Street: Prom Queen) به عنوان جدیدترین اثر مستقل از مجموعه ترسناک نوجوانانه R.L. Stine، در حالی توسط نتفلیکس منتشر شده که نه تنها از فضای سهگانهی اولیه فاصله گرفته، بلکه با تکرار کلیشههای قدیمی و روایت سطحی، عملاً به یک اسلشر فراموششدنی تبدیل شده است.
فیلم جدید برادران داردن با عنوان «مادران جوان» در جشنوارههای بینالمللی با تحسین منتقدان مواجه شده است. این فیلم که با محوریت بارداری نوجوانان و زندگی در خانههای حمایت اجتماعی ساخته شده، روایتی تلخ و در عین حال سرشار از امید از واقعیتهای جامعه معاصر بلژیک ارائه میدهد.
استودیوی مارول تاریخ اکران دو فیلم مهم «Avengers: Doomsday» و «Avengers: Secret Wars» را به تعویق انداخت. بر اساس برنامه جدید، هر دو فیلم در ماه دسامبر سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ روی پرده خواهند رفت. این تأخیر بخشی از بازنگری گسترده دیزنی در تقویم اکران آثار آینده است.
در مراسم اختتامیه هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم کن، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی، موفق به کسب نخل طلای بهترین فیلم شد. این دومین باری است که سینمای ایران پس از فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی، این جایزه معتبر را از آن خود میکند.
در آخرین روز هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم کن، گمانهزنیها درباره برندگان جوایز اصلی، به ویژه نخل طلا، به اوج خود رسیده است. منتقدان و منابع نزدیک به هیئت داوران، فیلم «ارزش احساسی» ساخته یوآخیم تریه را پیشتاز اصلی میدانند.
در مراسمی که شامگاه جمعه ۲۳ می ۲۰۲۵ (۲ خرداد ۱۴۰۴) برگزار شد، برندگان بخش رقابتی «نوعی نگاه» (Un Certain Regard) در هفتاد و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن معرفی شدند. فیلم «نگاه اسرارآمیز فلامینگو» به کارگردانی دیگو سسپید جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد.
کارگردان ایرانی سعید روستایی در تازهترین مصاحبهاش به چالشهای ساخت فیلم «زن و فرزند» با مجوز رسمی و پوشش حجاب زنان در فیلم اشاره کرد و توضیح داد چگونه در شرایط سخت ایران مجبور به رعایت این محدودیتها شده است.
کمپانی نئون، حق پخش فیلم «فقط یک تصادف بود» ساخته جعفر پناهی را برای آمریکای شمالی خریداری کرد. این فیلم که نخستین اثر پناهی پس از آزادیاش از زندان است، با استقبال پرشور در جشنواره کن و تشویق ۸ دقیقهای تماشاگران روبهرو شد.
در چهارمین فیلم بلندش، سعید روستایی تصویری تلخ، پرتنش و در مواردی گیجکننده از مادری تنها در برابر جامعهای مردسالار ارائه میدهد؛ تصویری که هرچند با جسارت آغاز میشود، در نهایت در بنبستهای روانشناختی و روایت غیرمنسجم گیر میافتد.
بازگشت باشکوه جودی فاستر به سینمای فرانسه با «زندگی خصوصی» در نقش رواندرمانگری گرفتار در راز مرگ یک بیمار، تجربهای متفاوت از تریلری روانشناختی و شخصیتمحور را رقم میزند.
فیلم معمایی جدید «Vie Privée» با بازی جودی فاستر و کارگردانی ربکا زلوتوفسکی در جشنواره فیلم کن با استقبال بینظیر منتقدان و تماشاگران مواجه شد و تشویق ایستاده ۸ دقیقهای را به همراه داشت. این فیلم، نخستین تجربه فاستر در سینمای فرانسه پس از دو دهه است.
کری مالیگن، بازیگر تحسینشده و نامزد سه دوره اسکار، در حال مذاکره برای پیوستن به اقتباس سینمایی جدید «نارنیا» به کارگردانی گرتا گرویگ است؛ فیلمی که با حضور بازیگرانی چون دنیل کریگ، مریل استریپ و اما مککی، یکی از پروژههای بزرگ و پرستاره نتفلیکس به شمار میرود.
دیمین شزل، کارگردان برنده اسکار، در جدیدترین پروژه سینماییاش که به احتمال زیاد یک درام زندانمحور خواهد بود، به دنبال همکاری با دو ستاره بزرگ سینما، کیلین مورفی و دنیل کریگ است؛ گفتوگوها برای نهایی شدن قرارداد این دو بازیگر در جریان است.
در حالی که جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ به نیمه رسید، نشانههایی از بازگشت شور و هیجان سالهای گذشته دیده میشد؛ اما واقعیت آن است که سیاست، محدودیتهای مالی و قوانین سختگیرانه فرش قرمز، بیش از هر زمان دیگری بر فضای جشنواره سایه انداختهاند. حتی حضور ستارگان هم نتوانست حواسها را از تغییراتی که جشنواره را دگرگون کرده، پرت کند.
کوین اسپیسی، بازیگر سرشناس و برنده دو جایزه اسکار، پس از تقریباً یک دهه دوری از جشنواره کن و پس از تبرئه کامل از تمامی اتهامات جنسی، با سخنرانی احساسی و آتشین به صحنه بازگشت. او در مراسمی که توسط مؤسسه Better World Fund برگزار شد، با نقلقولی از التون جان تأکید کرد: «من هنوز سر پا هستم.»
فیلم «ناپدید شدن یوزف منگله» به کارگردانی کیریل سربرنیکوف، تلاش دارد تا چهرهی فرشته مرگ اردوگاههای نازی را در تبعید بازسازی کند؛ اما با وجود بازی درخشان آگوست دیل، درگیر ساختاری پراکنده و روایتی سردرگم میشود که مانع شکلگیری یک پرتره انسانی و روانشناسانه میگردد.
فیلم «عقابهای جمهوری» (Eagles of the Republic) به کارگردانی طارق صالح، روایتی هوشمندانه و در عین حال ناهماهنگ از زندگی یک ستارهی سینما در دل نظامی استبدادی است. اثری که هم جذاب است و هم ناامیدکننده، و بیش از هر زمان دیگری بهخصوص برای مخاطب جهانی، آشنا و ملموس به نظر میرسد.
در نخستین اقتباس سینمایی از رمان کازوئو ایشیگورو، کارگردان ژاپنی کِی ایشیکاوا میکوشد تا مرزهای بین حافظه، غم و هویت را به تصویر بکشد. اما «چشماندازی کمرنگ از تپهها»، با وجود جاهطلبی بصری و وفاداری ظاهری به متن، از درک لطافت و ابهام ادبی اثر اصلی بازمیماند.