پنجشنبه , ۴ دی, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 16
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

خوشحالم روح کار با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کرده یکشنبه 24 بهمن 1400 03:57
گفت‌و‌گو با هادی حجازی فر، کارگردان، نویسنده و بازیگر فیلم«موقعیت مهدی»

خوشحالم روح کار با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کرده

به نظر من موضوع جنگ و هشت سال سخت دفاع مقدس، کماکان واجد ارزش‌های بی‌شماری برای مخاطب است. هر چیزی که بتواند او را به غرور تاریخی یا جغرافیایی‌اش برگرداند، مورد اقبال قرار می‌گیرد؛ آن‌هم در روزگاری که از صبح تا شب اخبار ریز و درشت غلط یا درست بر سرمان آوار می‌شود. به نظرم ظرفیت جنگ ما خیلی بیشتر از اینهاست.

غافلگیری در سکانس پایانی / فیلمنامه اولیه «ضد» یک قصه کاملا زنانه داشت جمعه 22 بهمن 1400 05:42

غافلگیری در سکانس پایانی / فیلمنامه اولیه «ضد» یک قصه کاملا زنانه داشت

ما در بستر اتفاقات واقعی، یک قصه کاملا تخیلی را تعریف کردیم درصورتی که در نمونه‌های مشابه این اثر مانند «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «سیانور» کاراکترهای واقعی هم دیده شده است پس نگارش فیلمنامه از این جهت برای من جذاب و چالش‌برانگیز بود.

ناامید کردن مردم، خط قرمز من است جمعه 22 بهمن 1400 05:28
حسین دارابی، کارگردان فیلم سینمایی «هناس»:

ناامید کردن مردم، خط قرمز من است

منتقد هستم و بابتش هزینه می‌دهم و وسط گود رفتم. فقط حرف و غر نمی‌زنم، بلکه وسط گود رفتم. غلط و اشتباه هم دارم و یک جاهایی خطا می‌کنم، ولی خوشحالم که عمل می‌کنم، نه اینکه فقط حرف بزنم و غر بزنم. خط قرمز من این است که مردم را ناامید کنم و از این می‌ترسم.

با فیلم‌نامه حسی برخورد می‌کردم جمعه 22 بهمن 1400 05:03
گفت‌و‌گو با علی حضرتی کارگردان فیلم «شهرک»

با فیلم‌نامه حسی برخورد می‌کردم

سخت است فیلمی مثل «شهرک» را با اثری در حوزه دفاع مقدس یا اکشن مقایسه کرد؛ اما در نهایت دوست دارم سلیقه هیئت داوران هم جسورانه باشد و کاملا مطابق سلیقه خودشان رأی بدهند و هیچ چیزی خلوص رأی‌شان را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

سینما نیاز به نوشدگی دارد پنجشنبه 21 بهمن 1400 18:52
مروری بر چهل سال برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ابوالحسن داوودی

سینما نیاز به نوشدگی دارد

داوودی: حداقل در سه دوره از جشنواره که در بخش اصلی داور بودم و در دوره‌های مختلفی جزو هیات انتخاب حضور داشتم در هیچ کدام از این سال‌ها به خاطر نمی‌آورم تحمیل از جایی به شکل جدی شده باشد. ممکن است دبیر جشنواره نظرش را به ما گفته، مثلا این‌گونه یادآوری کرده که « این فیلم‌ها از فلان ارگان هست وهیچ کدام مورد توجه واقع نشده »، اما شنیدم که در دوره‌هایی این اتفاق‌ها افتاده که قطعا این امر بستگی دارد به ترکیب داوران و شرایطی که آنها داشتند.

فقط ۵ فیلم جشنواره پروانه نمایش دائم دارند دوشنبه 18 بهمن 1400 20:38

فقط ۵ فیلم جشنواره پروانه نمایش دائم دارند

حبیب ایل بیگی مدیرکل ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به ارایه توضیحاتی درباره وضعیت نظارتی فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر پرداخت.

یوسف حاتمی کیا: طلای واقعی مادر است یکشنبه 17 بهمن 1400 16:10

یوسف حاتمی کیا: طلای واقعی مادر است

خانواده دنبال شمش طلاست اما شمش اصلی که مادر است را فراموش می‌کند. این حرف من است. حتی مشکلات را اگر بگویید، من ریزبه‌ریز می‌گویم که منشأ اصلی‌اش خانواده است. من می‌گویم هر اتفاقی در جامعه ما رخ می‌دهد، از خانواده نشأت می‌گیرد. این نهاد درحال از بین رفتن است. حال به هر دلیلی باشد که قابل بحث است.

از نمادگرایی خوشم نمی‌آید/ پارسا پیروزفر انتخاب اولم برای فیلم بود یکشنبه 17 بهمن 1400 15:11

از نمادگرایی خوشم نمی‌آید/ پارسا پیروزفر انتخاب اولم برای فیلم بود

من این قصه را نوشتم و تصمیم گرفتم عاشقانه شود و وقتی عاشقانه شد همه چیزها را الک کردم و دور ریختم، هر چیزی که مربوط به این قصه عاشقانه و این دو نفر بود را نگه داشتم. ادعایم می‌شود که حتی یک جمله هم نیست که بگویم این فیلم را دوپاره کرده، همه چیز در خدمت قسمت عاشقانه فیلم است.

من نگرانم، ناامید نیستم یکشنبه 17 بهمن 1400 14:56

من نگرانم، ناامید نیستم

من از قبل، خانم سنگ‌سفیدی مدیرتولید و خانم شکوری برنامه‌ریز را می‌شناختم. فیلمنامه را خواندند. دوست داشتند و می‌دانستند دنبال تهیه‌کننده می‌گردم. من را به بهرام رادان معرفی کردند.

 نسل دیگر همان جنگ شنبه 16 بهمن 1400 20:45
گفت‌و‌گوی با فرشته حسینی بازیگر فیلم دسته ‌دختران

نسل دیگر همان جنگ

سینما واقعا تأثیرگذار است و خیلی می‌توان با آن ارتباط گرفت. من اگر بازیگری نمی‌کردم، نمی‌توانستم الان خصوصا به‌عنوان یک آدم افغان در ایران این احترام را داشته باشم. من تلاش کردم تا خیلی چیزها عوض شد راجع به افغان‌ها، حتی در دایره دوستان نزدیکم هم دیدشان نسبت به ما تغییر کرد.

فیلم خوب، فیلم شخصی ست شنبه 16 بهمن 1400 20:38
سیدمرتضی فاطمی، کارگردان فیلم «بی مادر» از ساخت فیلمش می‌گوید

فیلم خوب، فیلم شخصی ست

سینمای ما کلا ژانرمحور نیست، بلکه متکی به «گونه» است و گونه‌اش هم، منهای معدود کارهایی، عمدتا اجتماعی است. ولی من فکر می‌کنم که فیلمم فراتر از نگاه اجتماعی صرف است و فکر می‌کنم یک خودپرسشگری در انسان‌ها ایجاد می‌کند. عمیقا معتقدم که سینما و فلسفه در یکجا به هم می‌رسند و آن‌هم خودپرسشگری است.

منیر قیدی: در زمان جنگ زن و مرد فکر دفاع از ایران بودند شنبه 16 بهمن 1400 20:17

منیر قیدی: در زمان جنگ زن و مرد فکر دفاع از ایران بودند

نگاه به جنگ زمانی که بحث زن در جنگ مطرح می‌شود، متفاوت است چراکه تفاوت دیدگاه بین آنچه که زن در جنگ می‌بیند با آن چیزی که یک مرد مشاهده می‌کند، وجود دارد و من زمانی به این قضیه پی بردم که منابعی را مطالعه کردم.

اقتباس از ۱۵ پرونده مرتبط با «تجاوز» در «علف زار»/ پوستمان کنده شد! سه شنبه 12 بهمن 1400 14:00

اقتباس از ۱۵ پرونده مرتبط با «تجاوز» در «علف زار»/ پوستمان کنده شد!

کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» می‌گوید برای نگارش فیلمنامه این پروژه بعد از بررسی بیش از ۳۰۰ پرونده مشابه، اتفاقات ۱۵ پرونده را انتخاب کرده است.

هویت، مساله اصلی فیلم «بی رویا»ست سه شنبه 12 بهمن 1400 13:01
گفت‌وگو با آرین وزیردفتری کارگردان فیلم «بی رویا» از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه

هویت، مساله اصلی فیلم «بی رویا»ست

بسیار علاقه‌مندم فیلم‌هایم با انبوه مخاطبان ارتباط برقرار کند، اما همزمان فکر می‌کنم نیازی نیست به تماشاگر حساس و باهوش این روزها بیش از اندازه باج داد یا او را دست کم گرفت.

 آهنگساز فیلم «شهرک»: از موسیقی دوره باروک بهره بردیم سه شنبه 12 بهمن 1400 12:36

آهنگساز فیلم «شهرک»: از موسیقی دوره باروک بهره بردیم

بعضی از قطعات موسیقی فیلم شهرک مشابهت زیادی با قطعات آثار کلاسیک دارد البته کلاسیک بیشتر به شکل عام و وام گرفته از موسیقی‌ها یا حال و هوای موسیقی‌های دوره باروک. به دلیل اینکه بیان در دوره باروک و به‌طور کلی در موسیقی کلاسیک، خالی از احساسی‌گرایی است و این بسیار ابزار کارآمدی برای یک آهنگساز است که از این فضا بهره بگیرد برای پرهیز از حضور به عنوان یک مولف؛ نکته‌ای که خیلی به من و علی حضرتی کمک کرد برای اینکه بتوانیم بیان‌مان را به چیزی که در ذهن‌مان است، نزدیک کنیم.

آقای فرهادی چرا فقط از من امضا گرفتید؟ چهارشنبه 6 بهمن 1400 06:18

آقای فرهادی چرا فقط از من امضا گرفتید؟

من در تمام این دو سال خواستار دیدن آقای فرهادی و صحبت با ایشان و مصالحه بودم. اصلا هرگز نمی خواستم از آقای فرهادی شکایت کنم. از ذهنم هم نمی ­گذشت که برای شکایت از آقای فرهادی به دادسرا بروم.

حکم رئیسی نبود دینامیت مجوز نمی‌گرفت پنجشنبه 30 دی 1400 09:14

حکم رئیسی نبود دینامیت مجوز نمی‌گرفت

فیلم دینامیت سه‌سال اسیر شد و امروز درآمدزایی می‌کند. اما من از این افراد نمی‌گذرم، باید یک روز حلالیت بطلبند، چون بی‌خود توقیف شد. فیلمی که الان به‌راحتی پخش شد آن زمان چرا پخش نشد؟ یک آقایی پافشاری کرد که من اجازه نمی‌دهم و در نهایت امضا نمی‌کرد تا حکم آقای رئیسی (رئیس وقت قوه قضائیه) آمد.

خداحافظی بهروز افخمی با فیلم سازی در سینمای ایران دوشنبه 27 دی 1400 19:59

خداحافظی بهروز افخمی با فیلم سازی در سینمای ایران

بهروز افخمی که سرانجام پس از گذشت بیش از یک دهه، فیلم «فرزند صبح»‌ش آماده اکران عمومی شده، تصمیم گرفته است با همین فیلم از فیلمسازی در سینمای ایران خداحافظی کند، چرا که معتقد است سینما دیگر نمی‌تواند دوران‌ساز باشد.

رمز و رازی عاشقانه در حیطه ادبیات یکشنبه 26 دی 1400 19:12
گفت‌و‌گو با نیکی کریمی، کارگردان فیلم «آتابای»

رمز و رازی عاشقانه در حیطه ادبیات

من کل فیلم را قبل از فیلم‌برداری در ذهنم داشتم. برای من از همه چیز مهم‌تر طبیعی‌شدن قصه است که آن را خیلی غریزی انجام می‌دهم. حتی جای دوربین را سر صحنه غریزی انتخاب می‌کنم؛ بر اساس باور، زیبایی‌شناسی و ناخودآگاهم. دکوپاژ کلاسیک نمی‌کنم.

 تئاتر به مدیران دلسوز نیاز دارد یکشنبه 26 دی 1400 18:57

تئاتر به مدیران دلسوز نیاز دارد

بهروز غریب پور، نویسنده،کارگردان‌تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی در ایران است‌که نمایش‌های ماندگاری از او به صحنه رفته است. غریب‌پور علاوه بر کارگردانی نمایش‌های مختلف، یکی از مدیران موفق عرصه تئاتر به شمار می‌آید. او خانه هنرمندان ایران را پایه‌گذاری کرد و در سمت مشاور فرهنگی شهردار تهران در سال‌های1369تا 1384به اقداماتی زیرساختی پرداخت.