سه شنبه , ۲ اردیبهشت, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 20
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

ترومای مهاجرت از مرگ عزیز تلخ‌تر است سه شنبه 14 بهمن 1399 00:00
هاتف علیمردانی در گفت‌وگو با جواد طوسی از «ستاره بازی» گفته است

ترومای مهاجرت از مرگ عزیز تلخ‌تر است

سی و نهمیدر «ستاره بازی» هم دغدغه‌ام مردم سرزمین‌ام بود. من در بین این مردم کار کردم و آنها را می‌شناسم. هر وقت به ایران می‌آیم با وسیله نقلیه شخصی تردد نمی‌کنم تا ارتباطم را با مردم حفظ کنم. ارتباطم که با مردم قطع شود و نتوانم آنها را ببینم دیگر نمی‌توانم فیلم بسازم. بنابراین تمام آرزوها و اهدافم در این سرزمین اتفاق می‌افتد.

تلاش برای ساخت تصویری برازنده از یک «تک تیرانداز» دوشنبه 13 بهمن 1399 00:00

تلاش برای ساخت تصویری برازنده از یک «تک تیرانداز»

ساخت فیلم‌های سینمایی با موضوعات شخص محور یا همان پرتره‌های سینمایی از شیوه‌های رایج فیلمسازی است. این دسته از فیلم‌ها در صنعت سینما در جهان مرسوم است و قهرمانان و اسطوره‌های وطنی به تصویر کشیده می‌شوند و بالطبع سینمای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و فیلمسازان بسیاری در قالب فیلم‌های مستند یا داستانی، سراغ چهره‌های تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف رفته‌اند.

می‌خواهیم در «همرفیق» خوش بگذرانیم/ اصلاحیه‌های برنامه در حد حجاب است یکشنبه 12 بهمن 1399 00:00
گفت‌وگو با حسن خدادادی، تهیه‌کننده «همرفیق»

می‌خواهیم در «همرفیق» خوش بگذرانیم/ اصلاحیه‌های برنامه در حد حجاب است

دقیقا می‌خواهیم خوش بگذرانیم و از همه مهم‌تر حرف‌های خوبی بزنیم. این انتخاب ما بود که اینچنین باشد. یک‌بار درمورد رفاقت با خدا، یک‌بار با خانواده و... و بازخوردی که از مخاطب می‌گیریم اینچنین است که اینها را دوست داشتند. حال مخاطب با برنامه خوب است و به مخاطب خوش می‌گذرد که این کار را نگاه می‌کند.

این فیلم نقد درون گفتمانی است یکشنبه 12 بهمن 1399 12:33
کارگردان و تهیه کننده فیلم از «مصلحت» می‌گویند

این فیلم نقد درون گفتمانی است

قصه «مصلحت» با اشاراتی کوتاه و متصل به وقایع تاریخی، در سال‌های ابتدایی انقلاب روایت می‌شود، اما حرف فیلم مختص آن سال‌ها نیست. بن‌مایه فیلم، نقد خوانش‌های نادرست از مصلحت‌گرایی است و صدای اعتراض قهرمان فیلم هم از جایی بلند می‌شود که ریشه این مصلحت‌گرایی به بی‌عدالتی در دستگاه قضایی گره می‌خورد.

درباره فیلم«شوهر آهو خانم» / ستاره ای کور سویی زد یکشنبه 12 بهمن 1399 00:00

درباره فیلم«شوهر آهو خانم» / ستاره ای کور سویی زد

«شوهر آهو خانم»؛ بسیاری بیش از اینکه فیلمی به این عنوان دیده باشند، این عنوان را با رمان فراموش‌نشدنی علی‌محمد افغانی به خاطر می‌آورند. بعد از نگارش این رمان، داود ملا‌پور اقتباسی از این اثر ادبی انجام داد و در نهایت به اکران رسید. فیلمی که در زمان خودش چندان اقبالی در میان عامه مردم و اهالی سخت‌گیرتر سینما پیدا نکرد.

لزوم تنوع ژانر برای سینمای كوتاه یکشنبه 12 بهمن 1399 12:16
گفت‌وگو با پویان صدقی مدیرعامل پلتفرم ودیو درباره اهمیت پخش و نمایش فیلم كوتاه

لزوم تنوع ژانر برای سینمای كوتاه

وقتی تعداد سینماها در كشور افزایش پیدا می‌كند وقتی نظام صنفی در حال تغییر است وقتی بسیاری از تهیه‌كننده‌ها ریسك می‌كنند و هزینه فیلم اول كارگردانان جوان را متقبل می‌شوند اگر رویه فیلمسازی درست نباشد سینما به مسیر متعالی هدایت نمی‌شود آن وقت نمی‌توان از فیلمسازان توقع داشت كه فیلم‌های خوب و ماندگاری بسازند.

جنگیدن برای بهتر زندگی کردن یکشنبه 12 بهمن 1399 11:21

جنگیدن برای بهتر زندگی کردن

کاوه صباغ‌زاده فرزند مهدی صباغ‌زاده کارگردان باسابقه سینماست که سال ۹۵ با فیلم «ایتالیا ایتالیا» اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر گذاشت و نشان داد سینمایی متفاوت از سینمای پدر را انتخاب کرده است.

«خط فرضی» از زشتی دروغ و پنهانکاری می‌گوید یکشنبه 12 بهمن 1399 10:21

«خط فرضی» از زشتی دروغ و پنهانکاری می‌گوید

فیلم «خط فرضی» براساس یک داستان واقعی است که حدود 10 سال پیش برای یکی از دوستانم اتفاق افتاد و جالب است که بدانید تقریباً همه فیلم و فیلمنامه‌های بلند و کوتاهی که کار کرده‌ام براساس قصه‌های واقعی زندگی افراد شکل گرفته است.

 ناگفته های اکبر نبوی از داوری در جشنواره فیلم فجر جمعه 10 بهمن 1399 01:39

ناگفته های اکبر نبوی از داوری در جشنواره فیلم فجر

اکبر نبوی که سابقه داوری و حضور در کمیته انتخاب جشنواره فجر را در چند دوره پشت سر گذاشته، در آستانه چهل سالگی این رویداد معتقد است که جشنواره فیلم فجر به لحاظ استراتژی راهبرد ندارد و یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این فقدان راهبرد در تمام سال‌های گذشته، در انتخاب دبیرها نمایان بوده است.

دغدغه‌های کارگردان روحانی «فجر۳۹»/ فیلمی نزدیک به «مارمولک» ساختم سه شنبه 7 بهمن 1399 11:26

دغدغه‌های کارگردان روحانی «فجر۳۹»/ فیلمی نزدیک به «مارمولک» ساختم

امید آقایی کارگردان روحانی فیلم سینمایی «ورود و خروج ممنوع» از فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، معتقد است این اثر سینمایی یک اثر جشنواره‌ای نیست.

پيچيدگی زندگی اين دختر افغان برايم جذاب بود دوشنبه 6 بهمن 1399 10:59
گفت‌و‌گو با ندا جبرائيلی بازيگر فيلم «مردن در آب مطهر»

پيچيدگی زندگی اين دختر افغان برايم جذاب بود

دلم مي‌خواست سير زندگي ستاره به گونه ديگري باشد و او جور ديگري از زندگي‌اش دفاع كند يا اين ميزان شرم و حيا ميان او و برادرش نباشد و اتفاق ديگري براي اين شخصيت بيفتد، اما اينها ترجيح من بود و نه ويژگي شخصيت.

خسرو سینایی: تاریخ ما یا گم شده است یا تحریف دوشنبه 29 دی 1399 23:24

خسرو سینایی: تاریخ ما یا گم شده است یا تحریف

زنده‌یاد خسرو سینایی که بجز آثار شاخص، تجربه‌های ناکام و تلخی را در زمان حیاتش در سینما تجربه کرده بود، به نقش تاریخی افراد در تاریخ اعتقاد داشت و می‌گفت: تاریخ ما یا گم شده یا تحریف، یا با غرض دورانی را می‌کوبیم یا با شعار، دوران دیگری را بزرگ می‌کنیم، در حالی که هر نوع فعالیت باید با حُسن نیت مورد توجه قرار بگیرد.

به بخشی از حکومت که عزت ایران را رعایت نمی‌کنند، معترضیم شنبه 27 دی 1399 00:00

به بخشی از حکومت که عزت ایران را رعایت نمی‌کنند، معترضیم

این همه اعتراض از سوی جامعه ایران برای چیست وقتی می‌گویند چرا برخی دولتمردان عزت مردم و عزت ایران را رعایت نکردند. اینکه توانستیم ملوان‌های انگلیسی را بگیریم نافی این نیست که خیلی جاها آن اقتدار لازم را نداشتیم. ما نقدمان به این است که چرا این اقتدار را حفظ نمی‌کنند.

درباره فیلم «آرامش در حضور دیگران» / سینمای ایران یک شانس تاریخی را از دست داد سه شنبه 23 دی 1399 00:03
گفت‌وگو با احمد طالبی‌نژاد

درباره فیلم «آرامش در حضور دیگران» / سینمای ایران یک شانس تاریخی را از دست داد

«آرامش در حضور دیگران» یکی از سه فیلمی است که سینمای ایران را وارد مرحله تازه‌ای از حیاتش کرد. اواخر دهه 40 جریان موسوم به موج نوی سینمای ایران آغاز شد. یکی از ویژگی‌های مهم این جریان این است که به‌نوعی برای نخستین‌بار ادبیات اجتماعی ایران را با خودش همراه کرد.

برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم شنبه 20 دی 1399 13:44

برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم

مهرداد اسکویی در این گفتگو به نوع نگاه خود به مستندسازی پرداخته و در جایی می‌گوید: یکی از اساتید بزرگ جرم‌شناسی زمانی به من گفت فقط فیلم «رویاهای دم صبح» تو به اندازه ۶۰ کتاب جرم‌شناسی مطلب و نکته دارد. در سفرم به ژاپن، مسئولان این کشور ما از این فیلم چند نکته برداشت کردیم که در برخوردهایمان با دختران کانون‌های اصلاح تربیت روی آن کار می‌کنیم. این موضوع در لهستان و کانادا و اکراین هم اتفاق افتاد.

تولیدِ دوشنبه 15 دی 1399 11:16

تولیدِ "بیک" چرا متوقف شد؟/ روایتِ ناتمامِ کارخانه‌هایی که در دهه‌ شصت تعطیل شدند

مستند خودکار داستان زندگی علی‌اکبر رفوگران، پدر نوشت‌افزار ایران و بنیان‌گذار کارخانه بیک در کشور است. او این روزها گرچه دیگر خودکاری تولید نمی‌کند اما به تولید محصول دیگری روی آورده است.

شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است دوشنبه 15 دی 1399 00:00

شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است

شهرام مکری معتقد است در جشنواره فیلم فجر تناقضی وجود دارد که در حالت خوش‌بینانه باید آن را یک سوءتفاهم دانست یا یک عهد و قرار قدیمی که هنوز به‌روز نشده است.

سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت دوشنبه 15 دی 1399 06:05

سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت

آقای سینایی معمولا از اکران فیلم‌هایشان ناراضی بودند، چون اثری که روی پرده می‌رفت، از نظر تصویر یا صدا یا همین حذف و کوتاه کردن‌ها کیفیتی را که دلشان می‌خواست، نداشت. این حساسیت‌ها روی گرافیک و پوستر هم بود. آن زمان روی این مسائل خیلی حساس بودند و سخت می‌گرفتند.

گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند دوشنبه 8 دی 1399 21:47

گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند

اصغر عبداللهی اولین فیلم سینمایی کارنامه اش را بر اساس فیلمنامه ای از خودش کارگردانی کرده است. یک قناری، یک کلاغ قصه ای چالش برانگیز است هم برای نگارش هم کارگردانی که این نویسنده با تکیه بر تجربه سالیان و دغدغه های همیشگی اش دست به این کار سخت زده و این اثر را در معرض قضاوت مخاطبان همیشگی اش قرار داده است.

بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد دوشنبه 8 دی 1399 10:01
گفت‌وگو با صفی يزدانيان كارگردان فيلم ناگهان درخت

بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد

«ناگهان درخت» به مخاطبش احترام مي‌گذارد و از او مي‌خواهد كه آسانگير نباشد. بپذيرد كه سينما فقط جاي تعريف كردن قصه‌هاي سرراست، شعارهاي اجتماعي تاريخ‌مصرف‌دار نيست. بگذاريد يك فيلم هم عربده نكشد. اداي غمخواري براي معتادان يا فرودستان را درنياورد. لايه‌هاي بسيار داشته باشد، اختلاف ايجاد كند به جاي ستايش‌هاي گذرا.