مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.
سیدجمال ساداتیان معتقد است نمیتوان پای مردم را به زور به سینماها باز کرد و باید سینماگران برای مخاطبان، اعتمادسازی کنند.
خودم نميخواستم از خط قرمز عبور كنم تا بعد دچار مميزي شوم. با همين مسيري كه رفتم نه هنگام پروانه ساخت و نه هنگام پروانه نمايش هيچ اصلاحي براي فيلم در نظر گرفته نشد و هيچ تغييري در فيلم به وجود نيامد. من در اين فيلم ميخواستم حال آدمها را بعد از بيست و سه سال نشان دهم، همين.
من برای رضایت دیگران فیلم نمیسازم. فیلم میسازم برای اینکه به خودم بدهکار نشوم. البته مخاطب برایم اهمیت دارد، مگر میشود بدون مخاطب اثری تولید کرد؟ اما گاهی از حرف مدیران فرهنگی هم گیج میشوم، از طرفی از این صحبت میشود که به سینمای دغدغهمند نیاز داریم و سینمایی که حرفهای تازهای داشته باشد و از طرف دیگر اگر کسی حرف تازه و تفکر داشته باشد، آن را پس میزنیم
در جامعه سرمايهداري امروز ردهها و صنفهايي وجود دارند كه به چشم ما نامرئي هستند. آنها را در لفافه و خارج از ديد نگه ميداريم و نگاه سرسري و تحقيرآميزي به سلسله مراتب طبقاتي داريم و آن را يادگاري از گذشته ميبينيم، اما واقعيت اين است كه مرزي طبقاتي وجود دارد كه نميتوان از آن گذر كرد. فكر ميكنم اين فيلم شكافهاي ناگريزي را حاصل اصطكاك دو طبقه در جامعه امروزِ بهشدت دوقطبي است، نشان ميدهد.
واقعا شرايط مساوي و برابري براي نمايش فيلم «قسم» نيست. البته اين موضوع صرفا مربوط به فيلم ما نميشود و به هر جهت بايد لابي داشته باشي تا بتواني فيلم را در شرايط خوبي نمايش دهي. هر چقدر هم فرياد ميكشيم، فرياد ما به گوش كسي نميرسد و كسي كاري براي ما نميكند. اگر هم فرياد ما به گوش كسي برسد، عكس ماجرا عمل ميكنند و فتيله ما را آنقدر پايين ميكشند كه وجود خارجي نداشته باشيم.
بعد از «ستایش»، 2 سال تمام بیکار بودم. برخلاف میل درونی ام بود که به «جم» پیوستم، وقتی کار نبود چه باید میکردم؟
کمال تبریزی با بیان اینکه در ماجرای اشغال سفارت آمریکا تنها در نقش عکاس و فیلمبردار ایفای نقش کرده و هیچ نگاه سیاسی در آن ماجرا نداشته است، میگوید: اگرچه نمود بیرونی اقدام دانشجویان تحت عنوان گروگانگیری بود اما در عمل دانشجویان و گروگانها در داخل سفارت با هم رفاقت و همنشینی داشتند.
اولين بار كه فيلم در چين نمايش داده شد، جمعيت عجيبي آمده بود. اما با جاهاي ديگر دنيا خيلي متفاوت نيستند. احساساتشان را خيلي در ظاهرشان نميبينيد. اما روي لبه صندلي نشسته و تكان نميخوردند. چشمهايشان را به پرده سينما دوختند و تا جلسه پرسش و پاسخ هم ماندند و سؤالاتي پرسيدند كه شما فكرش را هم نميكنيد. آنقدر لايههاي پيچيده فيلم را درك كردند و با آن همراه شدند
مهدی رحمانی، بهمن کامیار، امیر عربی و ندا جبرائیلی از سختیها و چالشهای پرداختن به سوژه متفاوت «کارت پرواز» گفتند.
از سال۱۹۸۲ در وین کنسرت اجرا کردم و از سال۱۹۸۸ یک گروه موسیقی به نام «آنسامبل وین» را تشکیل دادم و ۱۰سال بعد گروه «آنسامبل وین ۲۰۱۰» را راه انداختم. میخواستم به آنچه اعتقاد داشتم برسم. استاد اتریشی میگفت باید طوری آهنگ بسازی که هر نت را با خونت امضا کنی. این حرفها برایم الهامبخش بود. وقتی در سال ۱۹۹۰تمرین جان کیج، موسیقیدان و نظریهپرداز بزرگ آمریکایی را در وین دیدم همه نتهایی که نوشته بودم را دور ریختم و موسیقی را از اول شروع کردم. من عاشق کاری بودم که انجام میدادم و تشنه یادگیری بودم.
گاهی در فیلمهایی که ساخته میشود میبینم که دیالوگهای فیلمهای خارجی به آنها راه پیدا کرده. دیگر کسی مانند علی حاتمی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، داوود میرباقری و عباس کیارستمی دیالوگ نمینویسد. در موسیقی هم همین وضعیت است. جز هنرمندانی که ریشه در فرهنگ و داشتههای ارزشمند تاریخمان دارند، بقیه چه نقشی دارند؟ همه اینها از نادانی است.
یک تهیهکننده سینما گفت: پس از چهل سال فعالیت در سینمای ایران به این نتیجه رسیدهام که نباید به اظهارنظرهای بسیاری از مدیران توجه کرد، زیرا سرنوشت سینمای ایران برای آنان اهمیتی ندارد و فقط برای خوشایند مدیران بالادستی اظهار نظر و اقدام میکنند.
بازيگراني در ايران هستند كه اعتقاد دارند به شيوه استانيسلاوسكي و برشت و استانيفسكي كار ميكنند و بايد بگويم كه تمام اين صحبتها معطوف به تئوري است، بازيگري عمل است نه تئوري. اصلا بازيگري كه روي صحنه فكر بكند، بازيگر نيست.
وقتي سراغ چنين سوژهاي ميرويم همه ميدانيم با چه محدوديتهايي قرار است داستان را روايت كنيم. خانوادهاي كه به خاطر مسائل سياسي بنيانش مورد هدف قرار گرفته و نزاعهاي سياسي شكاف در خانواده به وجود آورده است. در جامعه ما از اين نكته حرف زدن آسان نيست. اگر دستم بازتر بود قطعا بعضي ايهامها كه ممكن است در اثر وجود داشته باشد، وجود نميداشت. ساخت اين فيلم در چنين شرايطي بسيار سخت بود به همين دليل به اين روايت تن داديم.
یک تصور اشتباه در سینمای ایران وجود دارد که فیلمسازی را مولف خطاب کنیم که فیلمنامه اثرش را خودش نوشته باشد. درحالیکه از نظر من فیلمساز مولف فردی است که دارای جهانبینی و ایدئولوژی پیشرویی بوده و بر اساس آن، موضوعی چه بسا تکراری را از فیلتر جهانبینی خود رد کند و آن را موثر و عمیق روایت کند. به نظر من نمیشود نگاه یک کارگردان در سینمای مولف به تمام سکانسها به گونهای یکسان و تکنسینوار باشد.
کورش جاهد معتقد است در سینمای ایران فیلمهایی با شاخصههای دوران پستمدرن نداریم و تنها فیلمی که در این زمینه از سینمای ایران پیدا کرده است و درباره آن نوشته، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی است.
تهیهکننده «کارت پرواز» از جریانی میگوید که سینمای ایران را تغییر داده و از سینمای اجتماعی جز آنچه میخواهد اثری باقی نگذاشته و نخواهد گذاشت.
پیام دهکردی از چرایی و چگونگی پذیرش نقش مایکل هاشمیان در سریالگاندو و بازی در نمایش جنایات و مکافات همینطور وضعیت این روزهای تلویزیون و تئاتر میگوید.
شیوا مقانلو مترجم «جذابیت پنهان بونوئل» ترجمه این کتاب را یک تلنگر و یادآوری برای مخاطبان جوانتر میداند که سرنخ را بگیرند و بدانند در فهم سوررئالیسم از کجا شروع کنند و به کدام سمت بروند.
نغمه ثمینی میگوید: مهمترین بخش «جنگها و بدنها»، آن بخشی است که از جنگ میگوید. چون آن حقیقیترین و صادقانهترین بخش کتاب است و یک مولف در میان صدها آدمی که روی زمین زندگی میکند ترس خودش را از یک جنگ قریبالوقوع و محتمل بیان میکند.