پنجشنبه , ۴ دی, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 31
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

ساداتیان: نمی‌توانیم پای مردم را به‌زور به سینما باز کنیم پنجشنبه 11 دی 1348 03:29

ساداتیان: نمی‌توانیم پای مردم را به‌زور به سینما باز کنیم

سیدجمال ساداتیان معتقد است نمی‌توان پای مردم را به زور به سینماها باز کرد و باید سینماگران برای مخاطبان، اعتمادسازی کنند.

گفت‌وگو با ژرژ هاشم‌زاده، كارگردان فيلم «در سكوت»/ فيلم من پنجاه و پنج سال ديگر هم بحث روز است چهارشنبه 6 شهریور 1398 00:00

گفت‌وگو با ژرژ هاشم‌زاده، كارگردان فيلم «در سكوت»/ فيلم من پنجاه و پنج سال ديگر هم بحث روز است

خودم نمي‌خواستم از خط قرمز عبور كنم تا بعد دچار مميزي شوم. با همين مسيري كه رفتم نه هنگام پروانه ساخت و نه هنگام پروانه نمايش هيچ اصلاحي براي فيلم در نظر گرفته نشد و هيچ تغييري در فيلم به وجود نيامد. من در اين فيلم مي‌خواستم حال آدم‌ها را بعد از بيست و سه سال نشان دهم، همين.

گفت‌وگو با رضا گوران، کارگردان فیلم «سرکوب»/ دنبال فتح گیشه نبودم سه شنبه 5 شهریور 1398 00:00

گفت‌وگو با رضا گوران، کارگردان فیلم «سرکوب»/ دنبال فتح گیشه نبودم

من برای رضایت دیگران فیلم نمی‌سازم. فیلم می‌سازم برای اینکه به خودم بدهکار نشوم. البته مخاطب برایم اهمیت دارد، مگر می‌شود بدون مخاطب اثری تولید کرد؟ اما گاهی از حرف مدیران فرهنگی هم گیج می‌شوم، از طرفی از این صحبت می‌شود که به سینمای دغدغه‌مند نیاز داریم و سینمایی که حرف‌های تازه‌ای داشته باشد و از طرف دیگر اگر کسی حرف تازه و تفکر داشته باشد، آن را پس می‌زنیم

استان غم‌انگيز حكمرانی بلامنازع سرمايه‌دای جمعه 1 شهریور 1398 00:00
گفت‌وگو با بونگ جون هو، فيلمساز كره‌ای برنده نخل طلای هفتادودومين دوره جشنواره كن

استان غم‌انگيز حكمرانی بلامنازع سرمايه‌دای

در جامعه سرمايه‌داري امروز رده‌ها و صنف‌هايي وجود دارند كه به چشم ما نامرئي هستند. آنها را در لفافه و خارج از ديد نگه مي‌داريم و نگاه سرسري و تحقيرآميزي به سلسله مراتب طبقاتي داريم و آن را يادگاري از گذشته مي‌بينيم، اما واقعيت اين است كه مرزي طبقاتي وجود دارد كه نمي‌توان از آن گذر كرد. فكر مي‌كنم اين فيلم شكاف‌هاي ناگريزي را حاصل اصطكاك دو طبقه در جامعه امروزِ به‌شدت دوقطبي است، نشان مي‌دهد.

گفت‌‌وگو با محسن تنابنده كارگردان فيلم «قسم»/ اكران خوب لابی می‌خواهد؛ اين عادلانه نيست دوشنبه 28 مرداد 1398 00:00

گفت‌‌وگو با محسن تنابنده كارگردان فيلم «قسم»/ اكران خوب لابی می‌خواهد؛ اين عادلانه نيست

واقعا شرايط مساوي و برابري براي نمايش فيلم «قسم» نيست. البته اين موضوع صرفا مربوط به فيلم ما نمي‌شود و به هر جهت بايد لابي داشته باشي تا بتواني فيلم را در شرايط خوبي نمايش دهي. هر چقدر هم فرياد مي‌كشيم، فرياد ما به گوش كسي نمي‌رسد و كسي كاري براي ما نمي‌كند. اگر هم فرياد ما به گوش كسي برسد، عكس ماجرا عمل مي‌كنند و فتيله ما را آنقدر پايين مي‌كشند كه وجود خارجي نداشته باشيم.

رامسین کبریتی: با هیچ شبکه ماهواره‌ای همکاری نخواهم کرد/ تا 2 سال آینده قطعا در ایران خواهم بود یکشنبه 27 مرداد 1398 00:00

رامسین کبریتی: با هیچ شبکه ماهواره‌ای همکاری نخواهم کرد/ تا 2 سال آینده قطعا در ایران خواهم بود

بعد از «ستایش»، 2 سال تمام بیکار بودم. برخلاف میل درونی ام بود که به «جم» پیوستم، وقتی کار نبود چه باید می‌کردم؟

روایت تازه کمال تبریزی از تسخیر سفارت آمریکا / ضرغامی مخالف اشغال سفارت بود و حضور نداشت یکشنبه 27 مرداد 1398 00:00

روایت تازه کمال تبریزی از تسخیر سفارت آمریکا / ضرغامی مخالف اشغال سفارت بود و حضور نداشت

کمال تبریزی با بیان اینکه در ماجرای اشغال سفارت آمریکا تنها در نقش عکاس و فیلمبردار ایفای نقش کرده و هیچ نگاه سیاسی در آن ماجرا نداشته است، می‌گوید: اگرچه نمود بیرونی اقدام دانشجویان تحت عنوان گروگانگیری بود اما در عمل دانشجویان و گروگان‌ها در داخل سفارت با هم رفاقت و همنشینی داشتند.

گفت‌وگو با رضا ميرکريمی، ‌کارگردان فيلم «قصر شيرين»/ فيلمی يکدست با داستانی پيچيده شنبه 26 مرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با رضا ميرکريمی، ‌کارگردان فيلم «قصر شيرين»/ فيلمی يکدست با داستانی پيچيده

اولين بار كه فيلم در چين نمايش داده شد، جمعيت عجيبي آمده بود. اما با جاهاي ديگر دنيا خيلي متفاوت نيستند. احساساتشان را خيلي در ظاهرشان نمي‌بينيد. اما روي لبه صندلي نشسته و تكان نمي‌خوردند. چشم‌هايشان را به پرده سينما دوختند و تا جلسه پرسش و پاسخ هم ماندند و سؤالاتي پرسيدند كه شما فكرش را هم نمي‌كنيد. آن‌قدر لايه‌هاي پيچيده فيلم را درك كردند و با آن همراه شدند

از چالش قورت دادن بسته‌های مواد مخدر تا قاچاقچی فرهیخته دارو شنبه 26 مرداد 1398 00:00
عوامل «کارت پرواز» در کافه‌خبر مطرح کردند

از چالش قورت دادن بسته‌های مواد مخدر تا قاچاقچی فرهیخته دارو

مهدی رحمانی، بهمن کامیار، امیر عربی و ندا جبرائیلی از سختی‌ها و چالش‌های پرداختن به سوژه‌ متفاوت «کارت پرواز» گفتند.

گفت‌وگو با نادر مشایخی از تحصیل در وین تا سامورایی در برلین / پدرم گفت یا سینما یا موسیقی شنبه 26 مرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با نادر مشایخی از تحصیل در وین تا سامورایی در برلین / پدرم گفت یا سینما یا موسیقی

از سال۱۹۸۲ در وین کنسرت اجرا کردم و از سال۱۹۸۸ یک گروه موسیقی به نام «آنسامبل وین» را تشکیل دادم و ۱۰سال بعد گروه «آنسامبل وین ۲۰۱۰» را راه انداختم. می‌خواستم به آنچه اعتقاد داشتم برسم. استاد اتریشی می‌گفت باید طوری آهنگ بسازی که هر نت را با خونت امضا کنی. این حرف‌ها برایم الهام‌بخش بود. وقتی در سال ۱۹۹۰تمرین جان کیج، موسیقی‌دان و نظریه‌پرداز بزرگ آمریکایی را در وین دیدم همه نت‌هایی که نوشته بودم را دور ریختم و موسیقی را از اول شروع کردم. من عاشق کاری بودم که انجام می‌دادم و تشنه یادگیری بودم.

داریوش ارجمند: به هیچ وجه حاضر نیستم در فیلمهایی که شوخی جنسی دارند بازی کنم جمعه 25 مرداد 1398 00:00

داریوش ارجمند: به هیچ وجه حاضر نیستم در فیلمهایی که شوخی جنسی دارند بازی کنم

گاهی در فیلم‌هایی که ساخته می‌شود می‌بینم که دیالوگ‌های فیلم‌های خارجی به آنها راه پیدا کرده. دیگر کسی مانند علی حاتمی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، داوود میرباقری و عباس کیارستمی دیالوگ نمی‌نویسد. در موسیقی هم همین وضعیت است. جز هنرمندانی که ریشه در فرهنگ و داشته‌های ارزشمند تاریخمان دارند، بقیه چه نقشی دارند؟ همه اینها از نادانی است.

فرح بخش: در سینمای ایران به جز من و عبدالله علیخانی تهیه‌کننده دیگری وجود ندارد/ همه تهیه‌کننده‌ها حق‌العمل‌کارند جمعه 25 مرداد 1398 00:00

فرح بخش: در سینمای ایران به جز من و عبدالله علیخانی تهیه‌کننده دیگری وجود ندارد/ همه تهیه‌کننده‌ها حق‌العمل‌کارند

یک تهیه‌کننده سینما گفت: پس از چهل سال فعالیت در سینمای ایران به این نتیجه رسیده‌ام که نباید به اظهارنظرهای بسیاری از مدیران توجه کرد، زیرا سرنوشت سینمای ایران برای آنان اهمیتی ندارد و فقط برای خوشایند مدیران بالا‌دستی اظهار نظر و اقدام می‌کنند.

گفت‌وگو با قطب‌الدين صادقی، ابراهيم پشتكوهی و مسعود ميرطاهری درباره دانش بازيگريی بازيگران تئاتر و سينما/ بازار مكاره بازی فروشی جمعه 18 مرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با قطب‌الدين صادقی، ابراهيم پشتكوهی و مسعود ميرطاهری درباره دانش بازيگريی بازيگران تئاتر و سينما/ بازار مكاره بازی فروشی

بازيگراني در ايران هستند كه اعتقاد دارند به شيوه استانيسلاوسكي و برشت و استانيفسكي كار مي‌كنند و بايد بگويم كه تمام اين صحبت‌ها معطوف به تئوري است، بازيگري عمل است نه تئوري. اصلا بازيگري كه روي صحنه فكر ‌بكند، بازيگر نيست.

گفت‌وگو با رضا گوران، كارگردان فيلم «سركوب»/ يك آبلوموفيسم خودخواسته كه از آن رنج مي‌بريم چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با رضا گوران، كارگردان فيلم «سركوب»/ يك آبلوموفيسم خودخواسته كه از آن رنج مي‌بريم

وقتي سراغ چنين سوژه‌اي مي‌رويم همه مي‌دانيم با چه محدوديت‌هايي قرار است داستان را روايت كنيم. خانواده‌اي كه به خاطر مسائل سياسي بنيانش مورد هدف قرار گرفته و نزاع‌هاي سياسي شكاف در خانواده به وجود آورده است. در جامعه ما از اين نكته حرف زدن‌ آسان نيست. اگر دستم بازتر بود قطعا بعضي ايهام‌ها كه ممكن است در اثر وجود داشته باشد، وجود نمي‌داشت. ساخت اين فيلم در چنين شرايطي بسيار سخت بود به همين دليل به اين روايت تن داديم.

گفت وگو با کارگردان و بازیگران کارت پرواز/ کاراکترهای «کارت پرواز» برآیندی از جامعه هستند چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

گفت وگو با کارگردان و بازیگران کارت پرواز/ کاراکترهای «کارت پرواز» برآیندی از جامعه هستند

یک تصور اشتباه در سینمای ایران وجود دارد که فیلم‌سازی را مولف خطاب کنیم که فیلمنامه اثرش را خودش نوشته باشد. درحالی‌که از نظر من فیلم‌ساز مولف فردی است که دارای جهان‌بینی و ایدئولوژی پیش‌رویی بوده و بر اساس آن، موضوعی چه بسا تکراری را از فیلتر جهان‌بینی خود رد کند و آن را موثر و عمیق روایت کند. به نظر من نمی‌شود نگاه یک کارگردان در سینمای مولف به تمام سکانس‌ها به گونه‌ای یکسان و تکنسین‌وار باشد.

تنها فیلم پست‌مدرن ایرانی «فروشنده» است سه شنبه 15 مرداد 1398 00:00

تنها فیلم پست‌مدرن ایرانی «فروشنده» است

کورش جاهد معتقد است در سینمای ایران فیلم‌هایی با شاخصه‌های دوران پست‌مدرن نداریم و تنها فیلمی که در این زمینه از سینمای ایران پیدا کرده است و درباره آن نوشته، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی است.

چطور فیلمساز، امروز سمت معتاد می‌ایستد، فردا قاچاق‌چی‌ و بعدا پلیس؟ شنبه 12 مرداد 1398 00:00
انتقاد تهیه‌کننده «کارت پرواز» از جریانی که سینمای اجتماعی را منحرف کرده است

چطور فیلمساز، امروز سمت معتاد می‌ایستد، فردا قاچاق‌چی‌ و بعدا پلیس؟

تهیه‌کننده «کارت پرواز» از جریانی می‌گوید که سینمای ایران را تغییر داده و از سینمای اجتماعی جز آنچه می‌خواهد اثری باقی نگذاشته و نخواهد گذاشت.

روایت پیام دهکردی از «گاندو»، «جنایت و مکافات» و تئاتر امروز / نوک پیکان را به سمت تئاتر نگیرید این برآیند زیست جامعه ماست شنبه 12 مرداد 1398 00:00

روایت پیام دهکردی از «گاندو»، «جنایت و مکافات» و تئاتر امروز / نوک پیکان را به سمت تئاتر نگیرید این برآیند زیست جامعه ماست

پیام دهکردی از چرایی و چگونگی پذیرش نقش مایکل هاشمیان در سریالگاندو و بازی در نمایش جنایات و مکافات همین‌طور وضعیت این روزهای تلویزیون و تئاتر می‌گوید.

فهم سوررئالیسم را باید با سینمای بونوئل شروع کرد سه شنبه 8 مرداد 1398 00:00

فهم سوررئالیسم را باید با سینمای بونوئل شروع کرد

شیوا مقانلو مترجم «جذابیت پنهان بونوئل» ترجمه این کتاب را یک تلنگر و یادآوری برای مخاطبان جوان‌تر می‌داند که سرنخ را بگیرند و بدانند در فهم سوررئالیسم از کجا شروع کنند و به کدام سمت بروند.

نغمه ثمینی: کریه‌تر از جنگ وجود ندارد دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00

نغمه ثمینی: کریه‌تر از جنگ وجود ندارد

نغمه ثمینی می‌گوید: مهم‌ترین بخش «جنگ‌ها و بدن‌ها»، آن بخشی است که از جنگ می‌گوید. چون آن حقیقی‌ترین و صادقانه‌ترین بخش کتاب است و یک مولف در میان صدها آدمی که روی زمین زندگی می‌کند ترس خودش را از یک جنگ قریب‌الوقوع و محتمل بیان می‌کند.