شنبه , ۲۲ دی, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 17
اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.

تبدیل به آدم‌های اجاره‌ای شده‌ایم سه شنبه 29 اسفند 1396 04:35
گفت‌وگو با اشکان خیل‌نژاد؛ کارگردانی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هت‌تریک کرد

تبدیل به آدم‌های اجاره‌ای شده‌ایم

من «پسران تاریخ» را با التزام به اینکه با بچه‌های خودمان کار کنم، شروع کردم و دیدم اکثر بازیگرانم در آن مدت سر کارهای دیگری هستند. کم‌کم مجبور شدم جایگزین کنم؛ تا‌جایی‌که ٧٠ درصد بازیگران از گروه قبلی بازیگرانم متفاوت شدند؛ یعنی باز هم من ناگزیرم وقتی متنی دستم می‌گیرم، با همان بازیگرهای قبلی‌ام وارد مذاکره شوم؛ اما آن بازیگرها در آن لحظه درگیر کارهای دیگری هستند.

جشنواره تئاتر فجر به کدام سو چهارشنبه 23 اسفند 1396 17:42

جشنواره تئاتر فجر به کدام سو

دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با تاکید بر اینکه اگر کاری را آغاز می کنم به نتایج مثبت آن ایمان دارم، تصریح کرد: برای اقدام به کاری همه جوانب آن را می سنجم و با افراد صاحب نظر مشورت می کنم تا با کمترین اشتباه کارم را به ثمر برسانم اما این به آن معنا نیست که اشتباه ندارم.

نويسنده مرده است چهارشنبه 23 اسفند 1396 17:33
گفت‌وگو با سمانه زندي‌نژاد و شيما ميرحميدي به بهانه اجراي نمايش «اگه بميري... »

نويسنده مرده است

وقتي به چشم تجربه به ماجرا نگاه مي‌كنم قضيه متفاوت مي‌شود. اما از آنجا كه متاسفانه با افزايش سن دز محافظه‌كاري هم بيشتر مي‌شود، فكر كردم اگر امروز اين تجربه‌ها را پشت سر نگذارم شايد بعدا چنين فرصت يا جراتي پيش نيايد. مثلا شايد هيچ‌وقت پيش نيايد نمايشنامه‌اي مثل «كلاغ» انتخاب كنم كه ايستايي زيادي داشت و كل ماجرا فقط با دو بازيگر پيش مي‌رفت.

محمد یعقوبی: بلد نیستم مانند نویسنده‌های فرمایشی روزگارم را بزک کنم چهارشنبه 16 اسفند 1396 11:44
تندروها می‌خواهند تفسیر خودشان را به کار الصاق کنند تا برای جنگ‌های جناحی بهانه داشته باشند

محمد یعقوبی: بلد نیستم مانند نویسنده‌های فرمایشی روزگارم را بزک کنم

محمد یعقوبی» نویسنده ناکام ادبیات نمایشی نیست؛ این را خود در توصیف تفاوتش با شخصیت نمایشنامه‌نویس «تنها راه ممکن» آخرین نمایش‌اش که در ایران اجرا شد، می‌گوید. با یعقوبی درباره سانسور، مهاجرت و ناامیدی صحبت کردیم.

گرفتار در بحران بی‌اعتمادی و منافع فردی سه شنبه 8 اسفند 1396 02:35
مدیرعامل خانه تئاتر از چالش‌های واگذاری امور به صنف می‌گوید

گرفتار در بحران بی‌اعتمادی و منافع فردی

تئاتر در هیچ نقطه‌ای از جهان خودکفا نیست و دولت‌ها و شهرداری‌ها بدون آنکه نظارتی بر فعالیت هنرمندان داشته باشند فقط از آنها حمایت می‌کنند. صحبت ما چیست؟ همان چیزی که عرف و قانون می‌گوید. یعنی دولت باید به سیاستگذاری، حمایت، هدایت و نظارت بپردازد و من متوجه نمی‌شوم چرا واگذاری امور به هنرمندان و افراد کارشناس ایجاد نگرانی می‌کند.

آدم‌هایی با حال متلاطم سه شنبه 8 اسفند 1396 02:20
گفت‌وگو با هوشمند هنرکار، کارگردان نمایش «زندانی خیابان نواب»

آدم‌هایی با حال متلاطم

من در مورد این محله تحقیق میدانی کردم و مقاله خواندم. به آنجا رفتم و با آدم‌هایش از نزدیک آشنا شدم. حتی آدم‌هایم را انتخاب کردم تا بدانم اگر قرار است «مل» نمایشنامه نیل سایمون تبدیل به ناصر شود چه معادلاتی برای این کار نیاز است. این طور نبود که فقط چند اسم را عوض کنیم و با این ماجرا اقتباس را انجام دهم...

کارگردان نمایش «پیانیستولوژی»: فضای تئاتر‌مشهد متفاوت با تصورهاست شنبه 5 اسفند 1396 12:19
گفت‌و‌گو با محمد نیازی کارگردان نمایش موزیکال «پیانیستولوژی»

کارگردان نمایش «پیانیستولوژی»: فضای تئاتر‌مشهد متفاوت با تصورهاست

«پیانیستولوژی» یکی از نمایش‌های تحسین شده در جشنواره تئاتر فجر امسال بود که تندیس جشنواره را در سه بخش بهترین طراحی صحنه،‌ موسیقی و نمایش برگزیده گرفت. این نمایش پیش از جشنواره در مشهد روی صحنه رفته و مورد استقبال قرار گرفته بود.

خوشحالی وزیر از اینکه تئاتر از بودجه دولتی بی‌نیاز شده، فاجعه است شنبه 5 اسفند 1396 11:31
گفنگو با صدرالدین زاهد

خوشحالی وزیر از اینکه تئاتر از بودجه دولتی بی‌نیاز شده، فاجعه است

صدرالدین زاهد که پس از نزدیک به چهار دهه به ایران بازگشته، درباره انتخاب «افسانه ببر» داریو فو می‌گوید: شخصا معتقدم فرهنگ همیشه باید از آن چیزی که در جامعه است، تغذیه کند اما ده قدم جلوتر. در نتیجه همیشه در کارم این موضوع را لحاظ می‌کنم.

اصغر نوری: داورها در ایران بیانیه‌اشان را جدی نمی‌گیرند چهارشنبه 2 اسفند 1396 15:52

اصغر نوری: داورها در ایران بیانیه‌اشان را جدی نمی‌گیرند

اصغر نوری در مقام دبیر جایزه ادبیات نمایشی جشنواره تئاتر فجر بر این باور است که اساساً جایزه دادن و داوری کردن اثر هنری بدین شکل امری بیهوده است. او تأکید می‌کند که جایزه ۱۰میلیونی امسال نظر فرهاد مهندس‌پور بوده است.

زیر پوست سیاه آدینه چهارشنبه 2 اسفند 1396 10:24
گفت‌وگو با گلاب آدینه به بهانه نقش‌آفرینی او در نقش سیاهِ نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه»

زیر پوست سیاه آدینه

متن جای بداهه‌پردازی نداشت؛ اما با قَسَم و آیه کارگردان را راضی کردیم «و خوشحالم که راضی شدند» این جناب سیاه در مواقعی مزه‌‌پرانی و بداهه‌پردازی داشته باشد. همان‌طور که در نمایش دیدید، به دلیل آهنگین‌بودن متن و زبان نمایش، جای بداهه‌پردازی زیادی وجود نداشت؛ اما ما با همفکری به فرم مشخصی رسیدیم.

برای تئاتر فاتحه بخوانیم یکشنبه 29 بهمن 1396 12:30

برای تئاتر فاتحه بخوانیم

هادی مرزبان می‌گوید: وقتی از روی فیلم کپی می‌کنند و اسمش را می‌گذارند تئاتر ارزشمند باید فاتحه تئاتر را خواند!

همه‌چيز پاك شده بود چهارشنبه 18 بهمن 1396 02:10
دشت‌آراي از حواشي بخش بين‌الملل تئاتر فجر مي‌گويد:

همه‌چيز پاك شده بود

حواشي بخش بين‌الملل جشنواره سي‌وششم تئاتر فجر حتي بعد از برگزاري اختتاميه نيز ادامه داشت. گروهي به كيفيت آثار و گروه‌هاي دعوت شده انتقاد داشتند، عده‌اي سعي كردند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند و به تك‌نگاري! عليه تئاتر روي آوردند و بعضي هم همچنان در انتظار برگزاري جلسه آسيب‌شناسي به سر مي‌برند. آروند دشت‌آراي، مدير بخش بين‌الملل جشنواره تئاتر فجر درباره بخشي از حواشي پيش آمده توضيحاتي ارايه داده است.

در‌صدد تأسیس تئاتر بی‌همه‌چیز دوشنبه 9 بهمن 1396 14:03
با صدرالدین زاهد به مناسبت اجرا در تئاتر شهر پس از ۳۸ سال دوری از وطن

در‌صدد تأسیس تئاتر بی‌همه‌چیز

صدرالدین زاهد، از بازماندگان مهم‌ترین جریان تئاتری ایران، -کارگاه نمایش- پس از ۱۸ سال دوباره به ایران بازگشته و پس از حدود ۴۰ سال، بار دیگر شب گذشته در آخرین شب جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر، به دبيري فرهاد مهندس‌پور، با اجرای نمایش «افسانه ببر» داریو فو در تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

ما درصحنه متوقف نمي‌شويم شنبه 7 بهمن 1396 03:49
گفت‌وگو با كريستوفر روپينگ، كارگردان آلماني نمايش «هملت»

ما درصحنه متوقف نمي‌شويم

به گمانم خشونت از نمايشنامه مي‌آيد. چرا كه در ابتداي نمايشنامه همه مرده‌اند، اما مرگي آرام نداشته‌اند بلكه كشته شده‌اند. در نتيجه اگر مي‌خواهيد آن را روي صحنه ببريد بايد راهي را پيدا كنيد كه با خشونت توصيف‌شده در اثر نسبت داشته باشد.

استوارت دنیسن: ریشه اصلی مشکلات بشر ناشی از سوءتفاهمات فرهنگی است پنجشنبه 5 بهمن 1396 17:08

استوارت دنیسن: ریشه اصلی مشکلات بشر ناشی از سوءتفاهمات فرهنگی است

استوارت دنیسن، کارگردان انگلیسی تئاتر که مدتی است در ایران کار می‌کند و اغلب با پروژه‌های بینافرهنگی همکاری دارد، مدیر برگزاری پنل هاینر گابلز، کارگردان و آهنگ‌ساز سرشناس آلمانی، در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال بود. او در کنار رضا سرور، آکادمیسین ایرانی تئاتر، جلسه‌ای درباره تئاتر آلمان و ایران با حضور هاینر گابلز برگزار کرد.

زير پاي‌مان را گود مي‌كنيم پنجشنبه 5 بهمن 1396 16:58
گفت‌وگو با فرهاد مهندس‌پور به بهانه پذيرش دبيري جشنواره تئاتر فجر

زير پاي‌مان را گود مي‌كنيم

براي پذيرش اين مسووليت با تعدادي از دوستانم مشورت كردم و در واقع بيشتر پاسخ‌ها مبني بر قبول دبيري جشنواره بود. البته دوستي مثل حميد پورآذري از اصطلاح جالبي استفاده كرد و گفت: «تو كه نيم‌سوز شده‌اي، حالا اگر كامل بسوزي اتفاقي نمي‌افتد.»

با تئاتر بهتر زندگی می کنم پنجشنبه 5 بهمن 1396 00:05
گفت‌و‌گو با سیامک بیگلری، ‌کارگردان نمایش «دریازدگی»، اثر راه‌یافته به مسابقه تئاتر بین‌الملل جشنواره فجر

با تئاتر بهتر زندگی می کنم

برای نخستین بار است که یک نفر از استان من به این بخش راه یافته و اهمیتش برای خود من این است که با وجود سن پایینم در این بخش حضور دارم. برای خودم خیلی مهم است که چه اتفاقی می‌افتد و چه اجرایی خواهم داشت.

تئاتر خیابانی نیازمند خانه تکانی است پنجشنبه 5 بهمن 1396 00:02
گفت‌و‌گو با حمید پورآذری، ‌مدیر بخش خارج از صحنه جشنواره تئاتر فجر:

تئاتر خیابانی نیازمند خانه تکانی است

تئاتر ما در این مملکت هنر جوانی است که به سختی قدمتش به صد سال می‌رسد درحالی‌که در اروپا بیش از 2500 سال قدمت دارد و این یک نکته خیلی مهمی است.

تماشاگري كه بكر و تشنه است سه شنبه 3 بهمن 1396 17:54
گفت‌وگو با حسن معجوني به بهانه اجراي «خرس و خواستگاري» در جشنواره فجر

تماشاگري كه بكر و تشنه است

وقتي تمرين‌ها را شروع كرديم، متوجه شدم در اجراي اين نمايشنامه‌ها لهجه گيلكي در مقايسه با فارسي بسيار مناسب‌تر است و ديدم تجربه فوق‌العاده‌اي است. آن زمان هنوز خود من خيلي با لهجه گيلكي آشنا نشده بودم ولي وقتي اين لهجه را در تمرين‌ها مي‌شنيدم، ديدم چقدر با حال و هواي نمايشنامه‌هاي چخوف مناسب است و براي اين دو كار بهتر جواب مي‌دهد.

در اجرای در هرشب تغییراتی اتفاق می افتد دوشنبه 2 بهمن 1396 17:44
گفت و گو با مژگان خالقی کارگردان تو مشغول مردنت بودی در فجر36:

در اجرای در هرشب تغییراتی اتفاق می افتد

«تو مشغول مردنت بودی» با کارگردانی مژگان خالقی شنبه سی دی در بخش تمرین اجرا در تئاتر آفتاب به صحنه رفت.