دوشنبه , ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۴
مصاحبه | صفحه 29
اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.

گفت‌وگو با «امير اخوين» كارگردان نمايش «خانه آقاي كرمي» پنجشنبه 10 بهمن 1392 00:00

گفت‌وگو با «امير اخوين» كارگردان نمايش «خانه آقاي كرمي»

بايد به اين نكته توجه داشت كه تا چه زماني قرار است هر سال همان كارگردان‌هاي قديمي و پيشكسوت دعوت به كار بشوند؟ به نظرم حالا ديگر بايد كارگردان‌هاي جوان روي كار بيايند و ايده‌هاي نو و جديدشان را به نمايش بگذارند.

گفت‌وگو با حسین کیانی درباره «در شوره‌زار»/تاریخ بی‌رحم و قربانیانش جمعه 20 دی 1392 00:00

گفت‌وگو با حسین کیانی درباره «در شوره‌زار»/تاریخ بی‌رحم و قربانیانش

من سعی نکردم از طنز این کارکرد را بگیرم. طنز برای من در این اثر یک کارکرد واقعی داشت. یعنی همان‌جوری که این آدم‌ها انبانی از بیچارگی و بدبختی هستند، همان‌قدر هم به صورت واقعی طنز در زندگیشان جریان دارد.

با وجود همه دشمنی ها ، «تماشاگران»؛ بزرگ‌ترین حامیان مالی ما هستند یکشنبه 15 دی 1392 00:00
گفتگو با محمد رحمانیان

با وجود همه دشمنی ها ، «تماشاگران»؛ بزرگ‌ترین حامیان مالی ما هستند

رحمانیان با خوانش خودش از آرش بیضایی بعد از شش سال از اجرای«افرا» یا «روز می‌گذرد» نمایشی از این نویسنده صاحب‌نام ایرانی را که این روزها در آمریکا زندگی می‌کند به صحنه می‌آورد.

تصویر چخوف از خداحافظی آدم‌ها با آرزوهایشان/ جامعه ما آلوده پول شده است یکشنبه 15 دی 1392 00:00
گفتگو با چهار بازیگر "دایی وانیا"

تصویر چخوف از خداحافظی آدم‌ها با آرزوهایشان/ جامعه ما آلوده پول شده است

در گفتگو با بازیگران نمایش "دایی وانیا" مسائلی چون بد فهمیده شدن آثار آنتوان چخوف در ایران و تصویری که این نویسنده از بطالت آدم‌ها و نرسیدن به آرزوهایشان به تصویر می کشد و همچنین همکاری چند نسل از بازیگران تئاتر در این نمایش مطرح شد.

گفت‌وگو با بهاره رهنما، بازيگر نمايش بادي كه تو راخشك كرد، مرا برد شنبه 7 دی 1392 00:00

گفت‌وگو با بهاره رهنما، بازيگر نمايش بادي كه تو راخشك كرد، مرا برد

آقاي نرگس‌ نژاد به بازي و درام نگاه مينيمال دارند. در حين بازي سعي داشتم كلماتي را اضافه كنم كه تماشاگر بيشتر متوجه داستان و نمايش شود اما ايشان مي‌گفتند كه اصلا نمي‌خواهم بفهمند! ذهن تماشاگر بايد به چالش كشيده شود. هنگام تمرين به اين نتيجه رسيديم كه هر دو نوشتن يكديگر را مي‌پسنديم اما بلد نيستيم مثل هم بنويسيم

افسانه ماهیان: ملاک اصلی جشنواره امید «کیفیت» است شنبه 7 دی 1392 00:00

افسانه ماهیان: ملاک اصلی جشنواره امید «کیفیت» است

به جرات می‌توانم بگویم که امید، اولین جشنواره خصوصی تئا‌تر است.

«از متلک گفتن خوشم نمی‌آید» جمعه 29 آذر 1392 00:00
گفت‌وگو با فرهاد آییش:

«از متلک گفتن خوشم نمی‌آید»

فرهاد آییش این روزها مشغول بازی در نمایش«سقراط» نوشته و کار نمایش«سقراط» است. او در این نمایش نقش «سقراط» را بازی می‌کند؛ فیلسوفی که گرچه فیلسوف مورد علاقه او نیست اما در میان فیلسوفان آن دوره یونان،«سقراط» را بیش از دیگران دوست دارد.

من یک اتفاق بودم محراب شاهرخی هم به سینما آمد. عزیز اصلی هم آمد..فردین هم آمد.. سه شنبه 26 آذر 1392 00:00
پژمان جمشیدی:

من یک اتفاق بودم محراب شاهرخی هم به سینما آمد. عزیز اصلی هم آمد..فردین هم آمد..

پژمان جمشیدی معتقد است که تئاتر بازی کردن حق همه است همانطور که کسی را نمی‌توان از فوتبال بازی کردن منع کرد.

دنبال بلیط مهمان می‌گردند؛ انتظار دارید عکس تئاتر بخرند؟! یکشنبه 24 آذر 1392 00:00
گفت و گو با خسرو خالقی درباره عکاسی تئاتر در اصفهان:

دنبال بلیط مهمان می‌گردند؛ انتظار دارید عکس تئاتر بخرند؟!

ببینید، تا زمانی که مدیران و مسئولان به این نتیجه نرسند که عکاسی تئاتر جزیی از تئاتر است، هیچ کاری نمی‌شود کرد. مثلاً ما در هیچ کدام از جشنواره‌های تئاتری که در اصفهان برگزار می‌شود بخشی به نام عکس نداریم.

نگاه اقتصادي باعث تداوم تئاتر مي‌شود پنجشنبه 21 آذر 1392 00:00
گفت‌وگوي با حميد پورآذري

نگاه اقتصادي باعث تداوم تئاتر مي‌شود

حميد پورآذري، كارگردان تئاتر طي چهار سال نمايش‌هايي همچون «مهاجران»، «شازده كوچولو»، «هرچي دلت بخواد»، «هملت به روايت بايرام»، «ساعت بمباران»، «خرس» و... را روي صحنه آورده اما هنوز نتوانسته است براي گروه تئاتري خودش «پاپتي‌ها» مكاني براي اجرا فراهم سازد. وي از اين بابت گله‌مند است و مي‌گويد براي يافتن مكان حتي به سراغ سينما‌هاي متروكه هم رفته اما جوابي نگرفته است. او دراین گفت‌وگو به مشكلات اينچنيني و وضعيت نابسامان سالن‌ها اشاره كرده است

زنجانپور: چخوف برای هیچ‌چیز نسخه نمی‌پیچد چهارشنبه 20 آذر 1392 00:00

زنجانپور: چخوف برای هیچ‌چیز نسخه نمی‌پیچد

اکبر زنجانپور کارگردان نمایش "دایی وانیا " که به تازگی اجرای آن در تئاترشهر آغاز شده است با اشاره به ویژگی های آثار آنتوان چخوف و اینکه شخصیتهای این نمایش گویی در سراب زندگی می کنند عنوان کرد در این اثر تلاش کرده به جای تحلیل به کشف و واکاوی پرسوناژها برسد.

اجرای عمومی در خارج از کشور، یک رویا است/ شیوه اجرایی «خواهرانه ...» را به هیچکس پیشنهاد نمی‌کنم یکشنبه 17 آذر 1392 00:00
حسین پارسایی:

اجرای عمومی در خارج از کشور، یک رویا است/ شیوه اجرایی «خواهرانه ...» را به هیچکس پیشنهاد نمی‌کنم

کارگردان نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» گفت: این تفکر باید در تولید و اجرای آثار نمایش ما در بخش بین الملل وجود داشته باشد که ما ایرانی هستیم و با یک پشتوانه عظیم و تمدن کهن قرار است خودمان را در حوزه بین‌المللی معرفی کنیم.

نمی‌خواستم برای یکشنبه 17 آذر 1392 00:00
فرهاد آییش:

نمی‌خواستم برای "سقراط" هوو بیاورم/ از موی فرفری و دماغ پهن خبری نیست

فرهاد آییش که این روزها مشغول تمرین نقش سقراط در نمایشی به همین نام است از چالش‌هایش برای بازی در این نقش، اینکه سقراط بینی پهن و قد کوتاهی داشت و او باید بدون شباهت ظاهری به این شخصیت سقراط خودش را بازی کند و همچنین اعتماد به کارگردان نمایش سخن گفت.

دامینگر: تئاتر ایران خیلی به سیاست وابسته است دوشنبه 11 آذر 1392 00:00
گفت و گو با پیر دامینگر، کارگردان و بازیگر آلمانی

دامینگر: تئاتر ایران خیلی به سیاست وابسته است

از خارج دارند با این موضوع کنار می‌آیند که تئاتر ایران بتواند بیشتر خودش را نشان بدهد، اثر زیادی بر تئاتر ایران خواهد داشت. شجاعت کسانی که به تئاتر کودکان در ایران مشغولند بیشتر شده. چون حالا می‌توانند به خارج چیزی را نشان بدهند. ایده‌ها و تصورات جدیدی پیدا کرده‌اند و شجاعت این را پیدا کرده اند که راه دیگری بروند.

گفت‌وگو با «سمانه زندي‌نژاد» کارگردان نمايش «عروسک‌هاي سکوت» دوشنبه 11 آذر 1392 00:00
ما مدام در حال تجربه‌ کردن هستيم. وقتي رفتيم به سراغ اين فرم جديد واقعا نمي‌دانستيم چه پيش مي‌آيد

گفت‌وگو با «سمانه زندي‌نژاد» کارگردان نمايش «عروسک‌هاي سکوت»

من معتقدم هر کاري خودش را خودش تعريف مي‌کند. ما قبل از اينکه به اجراي عمومي برسيم، يکسري اجراي تمريني داشتيم که آنجا ريتم کار بالا مي‌رفت. من به بازيگران مي‌گفتم اين کار را نکنيد، چون «عروسک‌ها... » نمايشي است که تماشاگر بايد آن را خوب ببيند و لحظه به لحظه‌اش را گوش بدهد اگر اين ريتم تماشاگر را خسته مي‌کند، حتما يک جاي کار مي‌لنگد اما اگر ريتم لنگ نزند، پس درست است.

خمسه: حضور در ژانرهای کمدی ضروری‌تر است پنجشنبه 7 آذر 1392 00:00
گفت‌وگو با علیرضاخمسه:

خمسه: حضور در ژانرهای کمدی ضروری‌تر است

انتخاب من برای این نقش از سوی آقای پسیانی مربوط به خاصیتی است که در این نقش شاهد آن بودیم.

پژمان جمشیدی: امیدوارم حضورم در تئاتر باعث آزردگی کسی نشود سه شنبه 5 آذر 1392 00:00
اظهارات صریح پژمان جمشیدی برای حضورش در تئاتر

پژمان جمشیدی: امیدوارم حضورم در تئاتر باعث آزردگی کسی نشود

پژمان جمشیدی که با بازی در نمایش «بادی که ترا خشک کرد‌، مرا برد» اولین حضورش را به عنوان بازیگر تئاتر تجربه می‌کند،‌ گفت: بازیگری در تئاتر خیلی شبیه فوتبال است.

امین زارع: مگر می شود سبک بازی من یا کارگردانی فاضلی کپی باشد؟! پنجشنبه 30 آبان 1392 00:00
گفتگو با با امین زارع ، بازیگر «خیال بی خیال»

امین زارع: مگر می شود سبک بازی من یا کارگردانی فاضلی کپی باشد؟!

تابه حال این کاراکتر را بازی نکرده بودم؛ علیرغم دشواری آن، کاراکتری است که همیشه دوست داشتم بازی کنم: نمایش‌های رئالیستی و رسیدن به بازی رئالیستیک که برای تماشاگر قابل باور باشد. کاراکترهایی که ممکن است نمونه آن ها را در جامعه مشاهده کنیم.

پسیانی : مثل باغبان باید نقش‌ها را هرس کرد چهارشنبه 29 آبان 1392 00:00
گفت‌وگو با آتیلا پسیانی

پسیانی : مثل باغبان باید نقش‌ها را هرس کرد

بعضی وقت‌ها بازیگرانی هستند که با دنیای ذهنی خودشان وارد کار نمی‌شوند. نمونه‌اش دختر خود من ستاره با دنیای ذهنی خودش وارد کار نمی‌شود. برعکس در طول تمرین‌ها سعی می‌کند که بازیگر تخریبی و انفجاری باشد. این جنس بازیگری هم به نظر من خیلی سازنده است. به همین خاطر همیشه سر تمرین چیزی که ساخته می‌شود را منفجر می‌کند و آنچه را به وجود آورده، خراب می‌کند.

امید نیاز: وقتی با تورناتوره می‌نشینم دیگر به حرف‌های فلان مرد موی سپید تئاتر اصفهان فکر نمی‌کنم دوشنبه 27 آبان 1392 00:00
گفت و گو با امید نیاز، کارگردان تئاتر

امید نیاز: وقتی با تورناتوره می‌نشینم دیگر به حرف‌های فلان مرد موی سپید تئاتر اصفهان فکر نمی‌کنم

آثار انتخابی جشنواره همدان بسیار ضعیف بودند. سطح آثار بسیار پایین بود. خیلی‌هایشان فقط در حد جُنگ بودند. این را من فقط نمی‌گویم داورها هم می‌گفتند که کارهای جُنگی زیاد بودند و خیلی‌ها به بازبین‌ها اعتراض می‌کردند می‌گفتند شما دارید الگوسازی می‌کنید. حضور آدمی که تجربه داوری نداشت و فقط وجه اداری داشت، در بخش کودک اعتراض خیلی‌ها را به دنبال داشت.