هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
بازیگران اصلی فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد که این روزها در حال فیلمبرداری است، معرفی شدند.
سال ۱۳۷۰ بود که «علی حاتمی» روبروی «منوچهر نوذری» نشست و هشدار داد که «اگر ما تصویر خیلی صریح و روشنی از مردم ایران به مردم دنیا ارایه نکنیم، آنها برای ما ارایه خواهند کرد». اکنون بیش از ۳۰ سال از آن روزها میگذرد، حاتمی و نوذری دیگر در میان ما نیستند و پیشبینی کارگردان نامدار ایرانی به وقوع پیوسته است.
پوستر فیلم پُرستاره «چرا گریه نمیکنی؟» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معتمدی با طراحی حمیدرضا بیدقی منتشر شد.
ویل اسمیت در جشنواره دریای سرخ از سیلی که به کریس راک زد گفت
پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون با اظهار تأسف از درگذشت بانوان بیتا فرهی و پروانه معصومی، گفت: من متاسفم که این دو بانوی سینمای ایران خیلی زود ما را ترک کردند.
فیلم «آسمان غرب» با محوریت رشادتهای شهید شیرودی و با بازی میلاد کیمرام به روزهای پایانی فیلمبرداری خود رسیده است.
پسر امین تارخ با بیان اینکه آموزشگاه بازیگری این هنرمند فعلا تعطیل است، توضیح داد: دلایل این موضوع هم متفاوت است. ماجرا این است که مقوله آموزش اندکی از ارزش افتاده و مانند سابق نیست. در واقع اکنون مقداری از اعتماد هنرجوی بازیگری از بین رفته است. بنابراین باتوجه به شرایط موجود صلاح ندیدم که در نبود آقای تارخ این مسیر را ادامه دهیم.
فرزاد مؤتمن با بیان اینکه آخرین ساخته اش «شبگرد» یکی از فیلم های محبوبش است، درباره تاکیدی که اخیرا بر عدم صدور مجوز برای فیلم های مبتذل صورت گرفته، گفت: سینمای فعلی ایران ماحصل تصمیم گیری و ریلگذاری مسئولان در ۱۵ سال گذشته است و عجیب است که گاهی آن ها در اظهاراتشان طلبکار می شوند.
محمدرضا مویینی تدوین فیلم سینمایی «غریزه» به تهیهکنندگی و کارگردانی سیاوش اسعدی را به پایان رساند.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «غریزه» به تهیهکنندگی و کارگردانی سیاوش اسعدی به پایان رسید.
فرزاد مؤتمن مهمان این هفته «خارج از کادر» در شبکه آیفیلم است.
فیلم «ناخدا خورشید»، ساخته تأثیرگذار ناصر تقوایی، اگرچه با اقتباس از رمان «داشتن و نداشتن» اثر ارنست همینگوی به نگارش درآمده، اما فراتر از یک اقتباس صرف، به یک روایت کاملاً ایرانی تبدیل شده است. این اثر با پیوند عمیق به رویدادهای تاریخی دهههای ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ ایران، بهویژه وقایع پس از کودتای ۲۸ مرداد و سرکوب حزب توده، تصویری جذاب و دیدنی از جامعه آن دوران و خصوصیات گروههای سیاسی مختلف ارائه میدهد که دلیل اصلی ماندگاری و تأثیرگذاری آن است.
فرزاد مؤتمن فیلمساز در صفحه شخصی خود یادداشتی درباره اجرای طرح "سینما - ماشین" نوشت.
بايد پذيرفت که دامنزدن به خودسانسوري و تکثير آن به اين شکل، به راحتي ميتواند جايگاه «سينماگر دانا» و همچنين «منتقد سينمايي متفکر» را تقليل دهد و برخلاف تصورشان، لباس «دستگاه نظارتي» را به قامت ايشان نيز بپوشاند.
جامعه نابینایان و ناشنوایان کشور، بهصورت جدی پیگیر مطالبه بهحق خود از مسئولان فرهنگی برای تأمین امکانات حضورشان در سالنهای تئاتر و سینما هستند؛ مطالبهای که گویی هنوز شنیده نشده است!
«سعي کردم تصوير عمومي که بعد از «شبهاي روشن» درباره من وجود داشت را بشکنم. خوب به خاطر دارم وقتي «پوپک» يا «باجخور» را ساختم چقدر فحش خوردم. همه واکنشها منفي بود. امروزه «باجخور» کمي کالت است و برخي ميگويند چرا فيلمي شبيه «باجخور» نميسازم. جالب است که در مدت اکران «چشم و گوش بسته» واکنشهاي خوبي هم از سمت برخي منتقدان گرفتم. درنتيجه احساس ميکنم کمکم من را به شکلي که هستم، ميپذيرند. گاهي ميتوانم خيلي جدي و گاهي ميتوانم دلقک باشم».
جابر قاسمعلی، فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون، در گفتوگو با ایسنا به واکاوی مفهوم و وضعیت اقتباس در سینمای ایران پرداخت. او ضمن تعریف اقتباس به عنوان وامگیری از یک اثر هنری دیگر، تأکید کرد که اگرچه در سینمای ما جریان مستمری برای اقتباس وجود ندارد، اما نمونههای موفقی چون «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی، معیار یک اقتباس درخشان و بومیشده محسوب میشوند. قاسمعلی همچنین تفاوت اقتباس از رمان و نمایشنامه را بررسی کرد و چالشهای هر یک را برشمرد.
فیلمبرداری «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعیها از نیمه گذشت.
اگر چند فیلم ببینم و بخواهم از میان آنها امتیاز دهم قطعا بالاترین امتیاز را به فیلم داستانگو میدهم، آنهم برای اینکه علاقه و سلیقه من این مدل فیلمهاست و واقعیتش را بخواهید اولویتم در فیلمسازی سینمای داستانگو است و از آنجایی که خودم را فیلمنامهنویس میدانم تا کارگردان این مساله از این جهت برایم پررنگتر میشود.
سال ۹۷ در حالی رو به اتمام است که سینماییها معتقد هستند اگر برنامهریزی و سیاستگذاریهای بهتر و دقیقتری صورت میگرفت با همین ظرفیت موجود، قطعا میتوانستیم گیشه بهتری داشته باشیم.