هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سه پویانمایی و یک فیلم سینمایی جدید خود در هفته فیلم ایران در زاگرب حضور یافت.
شنیده بودیم مناطق محروم و شهرهای کم درآمد سالن سینما ندارند و بهطور کل از امکانات فرهنگی محروم هستند، اما درباره شهری که تاجران برنج در آن زندگی میکنند و انبوه فروشگاههای زنجیرهای در گوشه گوشه شهر آن به چشم میآید و حتی بندر آن که یکی از پایههای اصلی اقتصاد و بستر مهم ماهیگیری در این شهر است، عجیب است که از نداشتن سالن سینما آن هم در این زمانه رنج ببرد.
اکران نوروز ۱۴۰۴ با وجود افزایش نسبی مخاطبان نسبت به سالهای گذشته، همچنان درگیر چالشهای ساختاری سینمای ایران است و ضرورت تحول جدی در تبلیغات و تولیدات سینمایی را بیش از پیش نمایان میکند.
نوید میهندوست، سینماگر زندانی، روز شنبه نهم فروردینماه ۱۴۰۴ آزاد شد. او که از ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ در زندان بهسر میبرد، با احتساب دو ماهی که سال ۱۳۹۸ زندانی بود، ۱۹ آذرماه ۱۴۰۳ نیمی از کل دوران محکومیتاش را پشتسر گذاشت.
فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس کهنهکار سینمای ایران با انتشار یادداشتی براساس عناصر فیلمنامه نسبت به مرگ دلخراش کیومرث پوراحمد واکنش نشان داد.
فیلمهای نوروزی سینماها پس از گذشت پنج هفته با ۲ میلیون نفر تماشاگر و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان فروش اولین نوبت اکران سال جدید را در حالی به روزهای پایانی میرسانند که با وجود تنوع ژانری، گیشه چندان پررونقی را به جا نگذاشتند.
جشنواره فیلم ایرانی از تاریخ چهاردهم تا هفدهم فرودین ماه سال جاری به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کرواسی در حال برگزاری است.
چهل و چهارمین جشنواره فیلم استانبول، آثار چند سینماگر ایرانی را در برنامه نمایش خود قرار داد.
انیمیشن شروع طوفانی دارد. شیشههای شکستهی چسب خورده برای ما یادآور جنگ است اما جلوتر متوجه میشویم که دشمن اینبار بیرونی نیست. این شکستگیها نتیجهی حملهی یک دشمن بیرونی در گذشته است که به نبردی درونی تبدیل شده.
در ادامه به سریالها و فیلمهای علی حاتمی در چهار دهه فعالیت حرفهای این کارگردان نگاهی میاندازیم.
فارغ از کمدیهایی که ناگهانی و بیخبر به اکران میرسند؛ باید منتظر فیلمهای مهمی در سینمای ۱۴۰۴ باشیم. از «زن و بچه» تا «باد وحشی» که نوید محمدزاده را به سینما میآورد تا ۲ کمدی دیگر پژمان جمشیدی که در راهند. مسعود دهنمکی نیز پس از گذشت ۱۴ سال از قسمت سوم، با «اخراجیها ۴» باز خواهد گشت.
کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان این که سینمای امروز مضحکه است نه کمدی، معتقد است: طنز امروز کمدی نیست، هزل است.
سینمای ایران پس از پایان تعطیلات نوروز در حالی فعالیت رسمی خود را آغاز میکند که در یک سال گذشته روزهای پرچالشی را پشت سر گذاشته و حالا با تغییراتی که احتمالا هنوز تمام نشده، آماده ریلگذاری جدید میشود.
محمدامین همدانی از ساخت یک انیمیشن با نام «سفینه نجات» با موضوع یک سفینه فضایی خبر داد.
سینمای ایران در سال گذشته میزبان چهرههای پرکاری بود که با حضور در چند فیلم، نقشهای متنوعی را به نمایش گذاشتند. اما صدرنشینان این فهرست چه کسانی هستند و آیا میزان حضورشان با میزان موفقیتشان همخوانی داشت؟
مهسا اکبرآبادی گفت: بعد از اکران «رکسانا» پیشنهاداتی داشتم اما با تهیه کننده این فیلم قراردادی دارم که در آن قید شده تا زمان اکران سراسری «رکسانا» در ایران، اجازهی بازی در هیچ فیلمی را ندارم. در حال حاضر و طی صحبتهایی که با ایشان داشتم، فقط اجازهی فعالیت در تئاتر را دارم و نمیتوانم تا زمان اکران «رکسانا» فعالیت سینمایی حتی در پروژههای کوتاه داشته باشم!
فرزندِ آدم معروف بودن سخت است. اگر حوزه فعالیت والد و فرزند یکی باشد سختتر. سختی اساسیاش این است که سایه پدر و مادر معروف سنگینتر از آن است که بشود به راحتی کنارش زد.
«پیر پسر»، جدیدترین فیلم بلند اکتای براهنی، در سال ۱۴۰۰ ساخته شد اما با تأخیری چندساله در بهمن ۱۴۰۳، بهصورت محدود در جشنواره فجر اکران شد. این فیلم با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد، در مدتزمانی بیش از سه ساعت روایت میشود و از همان ابتدا با چالشهایی در دریافت مجوز نمایش مواجه بود.
تهیهکننده سینما که آثاری چون «پرونده باز است» زندهیاد کیومرث پوراحمد را در پرونده دارد، میگوید: فیلمهای من مدل خاص خودش را دارد و تا الان نفروخته اند چون سلیقه فعلی مردم بازار را تعیین میکند؛ مردم در حال حاضر کمدی میپسندند و این فیلمها تقاضا دارد.
سالنهای سینما در سال ۱۴۰۳، پر از صدای خنده و قهقهه بود. بچهها با ۸ فیلم سهم خود را از سینما گرفتند و برخی با تکیه بر نام کارگردانی مطرح، مخاطبِ انبوه درامهای پربازیگر شدند و وحشتزده و غرق در فکر از سالن سینما بیرون آمدند.