«اخبار کنسرت در مطبوعات از دوره قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰» عنوان یکی از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی است که به کوشش مهدی نورمحمدی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
مراسم رونمایی از مجموعه نمایشنامههای «زیر نور موضعی» نوشته ایوب آقاخانی برگزار میشود.
«فراسوی نگاتیوها: ساختار گفتمانی در فیلمهای سینمای ایران» نوشته رسول نظرزاده راهی بازار کتاب شده است.
اگر برای مطالعه دستاوردها و کاستیهای اجتماعی، نیاز داریم کتابهای جامعهشناسی مطالعه کنیم، شاید بههمان اندازه لازم است جامعهشناسی سینما را بشناسیم. اگر معتقدیم بهلحاظ فلسفی این جهان تمامش «بازنموده» است و هیچچیز زیر آفتاب تازه نیست، پس لازم است نظریههای فلسفه فیلم و ارتباط آنها با نگرش فلسفی–مثلاً افلاطون و تمثیل غار- را بشناسیم.
یکی از اعضای انجمن انیمیشن موشن گرافیک ایران گفت: با وجود اینکه صنعت انیمیشن ایران رشد کرده اما به دلیل نبود سرمایهگذاری مناسب، بسیاری از متخصصان این صنعت جذب شرکتهای خارجی شده یا مهاجرت کردهاند.
کتاب «این سه تسخیرناپذیر» به کوشش و ویرایش روزبه حسینی که به بررسی آثار و نقد برخی نظریههای ساموئل بکت، اوژن یونسکو و ادوارد آلبی میپردازد منتشر شد.
صفحه رسمی کتابفروشی اردیبهشت رشت متعلق به سروش صحت، از پلمب این فروشگاه خبر داد.
20سال پس از مرگ غزاله علیزاده، در سال 1395، رئوف عاشوری در گفتوگو با فرخنده آقایی، مدیا کاشیگر و امیرحسین خورشیدفر بهمناسبت چاپ رمان تازه «مُلک آسیابِ» غزاله، از خورشیدفر میپرسد: «آیا پس از اینهمهمدت متنی درخور شأن و اندازه غزاله علیزاده نوشته شده است؟» او پاسخ میدهد: «هولناک است اما نه واقعا. کتابهایش هنوز خوانده میشود و موضوع بحث است اما دربارهاش چیز جامعی نوشته نشده است.»
نوجوانی بود که در یکی از مدرسههای جنوب تهران با تئاتر آشنا شد؛ همان جایی که چنگیز جلیلوند با همراهی دیگر بچههای مدرسه تئاترهای دبیرستانی اجرا میکرد. شاید آن زمان کسی تصور نمیکرد بعدا یکی از همین بچهها استاد بزرگ دوبله ایران بشود و دیگری هم یکی از استادان تاثیرگذار این رشته.
نمایشگاه کتاب از فردا کارش را در تهران شروع میکند. این سی و چهارمین دوره نمایشگاه است که بالاخره بعد از صحبتهایی در باره برپایی آن در شهر آفتاب یا مصلا در نهایت در مصلا برگزار میشود.
زندهیاد کشاورز به جز یک اجرای تئاتر، دیگر وارد حیطه کارگردانی نشد، چراکه مدام میگفت من بازیگرم و اندازهام بازیگری است. اما او با عمده کارگردانهای بزرگ ایران کار کرد و بازیگر محبوب آنها بود. از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی.
کتاب «۱٨/۲۸/۲» شامل مجموعهنمایشنامههای زندهیاد «عزتالله مهرآوران» توسط نشر «آواژ» به چاپ رسید.
کتابی درباره یکی از سالهای مهم زندگی «ویلیام شکسپیر» به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس جایزه ادبی «بیلی جیفورد» به عنوان اثر برنده برندگان انتخاب شد.
سهیل ملکی از انتشار نمایشنامه «نون و خون» خبر داد که اثری کاملا زنانه و درباره ارتباط چند دوست قدیمی است که درگیر بیماری یکی از دوستانشان میشوند.
محمد رحمانیان که این روزها بیشتر در کار نوشتن است، از انتشار چند نمایشنامه اش خبر می دهد از جمله نمایشنامه ای که سال ها پیش گوهر خیراندیش در آن بازی کرده است.
کتاب صوتی «مطرد» نوشته ستاره روشن با صدای ۹ گوینده و بازیگر سینما و تلویزیون توسط نوین کتاب گویا منتشر شد.
بارها شاهد بودم در پی فرستادن بخشی از مصاحبهای یا ارجاعی برای من و درخواست یافتن منبع اصلی آن، [آقای غفاری] توانایی این را داشتند که ماهها برای یافته شدن یا در دسترس قرار گرفتن آن منبع صبر کنند... و اگر منبع اصلی یافته نمیشد یا بعد از این همه صبر به وضوح نکته مورد نظر را تایید نمیکرد، کل یک پاراگرافِ مفصل را حذف میکردند! برای یک پژوهشگر هیچ لذتی بالاتر از کشف نکتهای نادیده و به اشتراک گذاشتن آن نیست.
چاپ باکیفیت و مطلوب میتواند چند درجه به ارزش کار بیفزاید و در مقابل چاپ بیکیفیت و نازل تمام زحمات را بهسادگی به هدر میدهد. در سالهای اخیر چاپ دیجیتال کتاب با پرینت کتاب یکی انگاشته شده و، بهخصوص، بیدقتیها و سهلگیریهایی در چاپ جلد صورت گرفته که کیفیت و اعتبار چاپ دیجیتال را بسیار پایین آورده است.
شهرام کرمی که این روزها بیشتر در کار نوشتن است، امید دارد سال آینده نمایشی را به صحنه بیاورد.
پنج نمایشنامه سری نخست مجموعه «صحنه کاغذی» با آثاری از نادر برهانی مرند، مهدی میرباقری، محمد مساوات، صحرا رمضانیان و بهزاد صدیقی منتشر شد.