در جریان فیلمبرداری فیلم زندگینامهای Deliver Me From Nowhere دربارهی بروس اسپرینگستین، شدت احساسات در یکی از صحنهها به حدی بود که چند نفر از عوامل فیلم نتوانستند ادامه دهند و صحنه را ترک کردند. کارگردان اسکات کوپر میگوید این صحنه بازتابی از رابطه پیچیده اسپرینگستین با پدرش است.
بررسی آمار فروش سینمای ایران در یک دهه اخیر (از سال ۱۳۹۴ تا آبان ۱۴۰۴) نشان میدهد که توزیعکنندگان نقش تعیینکنندهای در موفقیت یک فیلم دارند و حدود ۳۵ درصد از ۱۱۰ فیلم پرفروش این دوره، متعلق به یک شرکت پخش است.
در آبان و آذرماه، تماشاخانه عمارت نوفل لوشاتو میزبان چندین اثر جدید میشود.
مؤسسه فرهنگی هنری «خاتون» (تماشاخانه پرویز پرستویی) که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده بود، پس از چند سال وقفه و بروز حادثه آتشسوزی، با مدیریت جدید و حمایت یک کارآفرین ملی احیا و مجدداً به جمع سالنهای نمایشی تهران اضافه میشود.
شهرام گیلآبادی، کارگردان تئاتر، تازهترین اثر خود، «شب» را با تمرکز بر معضل کودکان کار و با رویکرد تئاتر اجتماعی-پژوهشی به صحنه برده است. او هدف اصلی خود از پرداختن به آسیبهای اجتماعی را کمک به جامعه برای «توسعه فکری» و «بازیابی قدرت مردم» میداند.
احسان عمرانی، سهامدار فیلیمو، با اعلام جزئیات مالی تولید فصل اول برنامه «جوکر»، فاش کرد که مجموع هزینه ساخت ۳۰ قسمت از این برنامه به حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیارد تومان رسیده است.
طبق دادههای منتشرشده، فیلیمو با بیش از ۱۵ میلیون نصب، خود را با سهم ۷۰ درصدی، صدرنشین بازار میداند. در مقابل، نماوا با حدود ۹ میلیون نصب مستقیم، اما با احتساب دسترسی از طریق روبیکا و شاتل، مجموع کاربران فعال خود را ۲۲ میلیون نفر اعلام کرده است. فیلمنت نیز با ثبت بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نصب در سال ۱۴۰۳، در تلاش برای بازگشت جدی به میدان رقابت است.
رامین پرچمی، بازیگر شناختهشده سریال «در پناه تو» و فیلمهای «ضیافت» و «اعتراض»، پس از سالها دوری و مهجوریت از عرصه تصویر، با سریال «محکوم» به کارگردانی سیامک مردانه به تلویزیون بازگشت. پرچمی در گفتوگویی کوتاه اعلام کرد که نقش «بهمن» در عین کوتاه بودن، تأثیرگذار بوده و به همین دلیل آن را پذیرفته است.
نقد جدی فضای جاری تئاتر بدنه در سالهای اخیر نشان میدهد که اغلب نمایشنامههای ایرانی با مصیبت فقدان شخصیتپردازی دراماتیک و تسخیر شدن توسط «موجودات زنده انسانی» فاقد هویت اجتماعی مواجه هستند. این نئورئالیسم اخته، نه کنش معناداری خلق میکند و نه توانایی به چالش کشیدن وضعیت نامطلوب را دارد. در شرایطی که منطق سرمایه و شهرت بر کیفیت غلبه کرده، نقد بر این است که نمایشنامهنویسان به دلیل تجربه زیسته محدود و ممیزی، از خلق وضعیتهای تکین دراماتیک و شخصیتهای پیچیده عاجز ماندهاند.
مژده دایی، هنرمند کوشا و شناختهشده تئاتر مستقل که دارای کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران بود، درگذشت. خانواده این هنرمند متولد سال ۱۳۶۶ با اعلام این خبر، جامعه هنری را در سوگ فرو بردند.
دومین رویداد «توکا» که با هدف تقویت ادبیات نمایشی ویژه نوجوانان و کشف نویسندگان جوان، به همت مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری و کانون تئاتر خانه تئاتر برگزار میشود، پس از بررسی ۴۲ نمایشنامه، ۱۰ اثر برگزیده خود را اعلام کرد.
اجرای فوقالعاده نمایش «رامسس دوم» به کارگردانی رضا گوران که قرار بود روز شنبه دهم آبانماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود، به دلیل بروز مشکلات فنی در بخش ماشینری سالن، به تاریخی دیگر موکول شد.
نمایش «هم این هم آن» به نویسندگی و کارگردانی سهند خیرآبادی که پیشتر در تهران روی صحنه رفته بود، روزهای سهشنبه و چهارشنبه، ۲۰ و ۲۱ آبانماه در سالن صیامی تبریز اجرا میشود.
مستند بلند «رویاباف و قاضی» ساخته حسام اسلامی، پس از حضور موفق در جشنوارههای معتبری چون ایدفا (IDFA) و هاتداکس (Hot Docs)، اولین اکران خود را به صورت آنلاین و از روز چهارشنبه ۱۴ آبانماه ساعت ۱۷ آغاز میکند.
سیوسومین جشنواره بینالمللی هنر فیلمبرداری کمراایمج (Camerimage) که معتبرترین رویداد جهانی در زمینه فیلمبرداری است، فهرست آثار خود را تکمیل کرد.
دهه ۹۰ میلادی برای ژانر وحشت دههای بهیادماندنی است؛ از بازگشت فیلمهای ترسناک کلاسیک تا آثار نوآورانه که هنوز جای خود را در بین علاقهمندان باز نکردهاند. در این مقاله به بهترین فیلم ترسناک هر سال دهه ۹۰ میلادی پرداختهایم.
فیلم کلاسیک ارواح «Ghost Story» محصول ۱۹۸۱، علیرغم داشتن بازیهای درخشان و جلوههای ویژه چشمگیر، تنها ۲۸٪ امتیاز در راتن تومیتوز دارد؛ اثری که به حق باید به عنوان یک فیلم فرقهای کلاسیک شناخته شود.
فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان افسانهای هالیوود، پس از شکست تجاری فیلم علمی-تخیلی «مگالاپولیس» مجبور شد مجموعه ساعتهای گرانقیمت خود را برای جبران خسارت مالی به حراج بگذارد. این پروژه جاهطلبانه با بودجهای بیش از ۱۲۰ میلیون دلار تنها ۱۴ میلیون دلار فروش داشت و نشان میدهد حتی بزرگان هالیوود هم با ریسکهای مالی روبهرو میشوند.
با نزدیک شدن به هالووین ۲۰۲۵، بهترین ایدههای لباس مردانه از فیلمهای امسال را جمعآوری کردهایم. از لباس شخصیتهای اکشن تا قهرمانان کمدی، تمام گزینهها مقرونبهصرفه و ساده برای ساخت در خانه هستند.
هالووین ۲۰۲۵ فرصتی عالی برای طرفداران سینماست تا شخصیتهای محبوب خود را از پرده نقرهای به دنیای واقعی بیاورند. این مقاله ۱۰ ایده لباس زنانه مقرونبهصرفه از فیلمهای جدید و محبوب سال را معرفی میکند که با بودجه محدود هم قابل اجرا هستند. هر لباس شامل نکات دقیق برای تکمیل ظاهر و افزودن جزئیات کوچک برای جذابیت بیشتر است.