با معرفی نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، دو فیلم «یدو» و «بی همه چیز» با نامزد شدن در 13 بخش به عنوان رکوردداران این دوره از جشنواره شناخته شدند.
فهرست نهایی نامزدهای بخشهای مختلف جشنواره سیونهم در حالی شب گذشته منتشر شد که غیبت نام برخی چهرهها در بخش بهترین بازیگری، عجیب به نظر میرسد.
کریستوفر پلامر چند سال پس از بازی در فیلمی از ترنس مالیک، افشا کرد که پس از دیدن فیلم نامهای برای ترنس مالیک نوشته و به او گفته است حوصلهسر بر است و دیگر با وی همکاری نخواهد کرد.
فیلمهای «سن ماد» و «سرزمین آوارگان» موفقترین فیلمها در چهل و یکمین دوره اهدای جوایز حلقه منتقدان فیلم لندن شدند و هریک سه جایزه را از آن خود کردند.
خیام وقار کاشانی طی حکمی ایوب آقاخانی، محسن خسروی و مهدی صفارینژاد را به عنوان داوران بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره شانزدهم تئاتر مهر کاشان منصوب کرد.
آیدا پناهنده کارگردان فیلم سینمایی «تیتی»، کاراکتر اصلی این فیلم را یک شبهقدیس کولی توصیف کرد که قرار نبوده یک جادوگر به نظر برسد.
نامزدهای مسابقه تئاتر صحنه ای و رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در رشتههای مختلف معرفی شدند.
سیدمحمد مهدی طباطبایینژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر فهرست نهایی نامزدهای بخشهای مختلف این رویداد را اعلام کرد.
ابلق از تمهیدات بصری خوبی برخوردار است و بازی هوتن شکیبا نیز مثل همیشه مجذوب کننده و از نقاط قوت فیلم است اما نقاط ضعف فیلم آنقدر زیاد است که آبیار را در مسیر عقبگرد کارنامه فیلم سازی اش قرار داده است.
مصلحت در مواجهه اول یک فیلم سفارشی محسوب می شود که خیلی واضح میخواهد پروپاگاندا باشد و بخشی از دستاوردهای حاکمیت را با گفتمان به روز تر و چالشی تر روایت کند از این رو نمی توان تنها به خاطر سفارشی بودن یا محصول یک ارگان بودن فیلم را تقبیح کرد چرا که امتیازات فیلم ورای سفارشی یا پروپاگاندا بودن آن است.
«روشن» فیلمی به غایت متفاوت و سخت که ریسک در نیامدنش خیلی بیشتر از موفقیت اش بود؛ اما حجازی در فیلم های قبلی اش هم نشان داده بود که فارغ از موفقیت یا شکست، فیلمساز جسور و تجربه گرایی است.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طی احکامی، اعضای جدید شورای مستند این مرکز را منصوب و معرفی کرد.
محمدرضا مصباح تهیهکننده فیلم «یدو» ضمن تشکر از بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری کودکان بابت حمایت از تولید این فیلم، تاکید کرد اولویتش در فیلمسازی تنها بازگشت سرمایه نیست.
فیلم سینمای «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.
کارگردان خانواده ایرانی را خوب می شناسد. جنوب و آبادان را خوب می شناسد و از همه مهمتر اینکه بلد است فیلم ضد جنگ هم بسازد. بلد است که طنز اجتماعی را خوب در دل کار جا دهد. بلد است که حتی بازیگران نابلد و کم سن و سال را خوب به درخشش وادارد.
نامزدهای بخش مسابقه نمایشهای خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در رشتههای مختلف معرفی شدند.
بزرگترین اشتباه کارگردانی، موسیقی انتخابی فیلم است که ضربهی مهلکی به فیلم میزند. هر آنچه از فیلم ترسناک فرنگی بوده، وارد فیلم شده اما در روستایی کردنشین در ایران!
حمیدرضا آذرنگ در ساخت نخستین فیلم سینمایی خود نشان داد سینما را می شناسد و در این مدیوم با ذهنیت خلاق و به دور از شعار زدگی می تواند رشد کند.
مهمترین خصوصیت بارز اولین فیلم عادل تبریزی، صداقت در روایت آن است. یعنی فیلمی اورجینال است. نه سراغ کپی کاری رفته و نه ادای فیلم های روشنفکرانه را درآورده، بلکه کارگردان چیزی که خودش انگار با پوست و استخوانش لمس کرده را عینیت بخشیده است.
مامان فیلم ساده ای ست؛ ساده از این حیث که سادگی را به عنوان جهتی برای پرداختن به چنین دستمایه ای برگزیده است. مفاهیمی که علیرغم ظاهری ساده جزو پیچیده ترین مباحث در گستره ی روابط فردی _ خانوادگی محسوب می شوند.