انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر در نامهای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به وضعیت صنفی و حرفهای این روزهای تئاتر کشور، ابراز نگرانی کرد.
مهلت ثبت نام در جشنواره تئاتر «تجربه» تا ۵ آبان تمدید شد.
روح اله جعفری دبیر بخش های غیررقابتی صحنهای و مسابقه مقالات رادیشناسی دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی شد.
همزمان با رونمایی از پوستر، زنگ افتتاح نمایش «هفت کودک یهودی» به کارگردانی مصطفی اسفندیاری در عمارت نوفللوشاتو به صدا درآمد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان متولی دولتی تئاتر قوانین جدیدی تصویب کرده که براساس آن فرآیند دریافت مجوز برای اجرای تئاتر، شبیه دریافت وام بانکی به ارائه ۳ ضامن رسمی نیازمند است!
نمایش «ورودی ۸۹» مشکلات و معضلات زندگی دانشجویی را بر روی صحنه روایت میکند.
دولت آییننامهای در حوزه مجوزهای تئاتری ارائه داده است که بیش از آنکه یاریرسان تئاتریها باشد، بیشتر مانع هنرمند است و با اصول قانون اساسی همخوانی ندارد.
دستورالعمل صدور پروانه اجرای نمایش، بازنگری، صادر و منتشر شد، حال مهمترین سوالی که این دستورالعمل که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده به وجود میآورد، این است که آیا در واقع باید تشریحکننده یک قانون باشد یا قرار است فراتر از قانون و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعمال محدودیتهای بیشتر همراه باشد؟
رییس کمیته معماری شورای شهر تهران از عدم تکمیل پروژه مرکز نمایشهای آیینی باغ صبا به شهرداری تهران تذکر داد.
یک هنرمند و منتقد تئاتری معتقد است: دستورالعملی که برای صدور پروانه اجرای نمایش منتشر شده سلطهگرانه و انحصارطلبانه است چون خلق هنر را نشانه گرفته است.
اجرای نمایش «جمعهکُشی» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل خلج تا ۲۱ آبان تمدید شد.
دبیرخانه دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی با صدور اطلاعیهای از عدم تمدید مهلت ارسال اثر به بخش مسابقه نمایشنامه نویسی و پایان زمان ارسال اثر به بخش مسابقه مقالات رادی شناسی خبر داد.
مسعود طیبی نمایش «و چند داستان دیگر» را در تماشاخانه شانو به صحنه میبرد.
۸ نمایش در بخش کودک و ۷ نمایش در بخش نوجوان به بیست و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه پیدا کردند.
نسخه شیراز نمایش «آشپزخانه» به کارگردانی حسن معجونی و با حضور بازیگران جوان تئاتر شیراز از دوشنبه ۲۹ مهر در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه میرود.
پوستر نمایش « کامالوکا» همزمان با آغاز پیش فروش بلیت رونمایی شد.
گروه طراحان نمایش «سکوت سفید» به کارگردانی کوروش سلیمانی که قرار است از اواخر آبان ماه در تماشاخانه نوفل لوشاتو به صحنه برود، مشخص شدند.
شیهیدن فیگور، ژست و طراحی حرکت و فرم نیست . بلکه تاثیر حرکت و پویایی بر بدنهای بیحرکت و رخوتزدهایست که اگرچه از خفقان و فقدانها آماسیدهاند، اما از کار نیفتادهاند. اجازهی مونتاژهای قدرت را در سلسله مراتب استاد_شاگری، نمیدهد. جا خالی نمیکند. تحت تاثیرِ ژستِ فرهیختگیِ جبری استاد قرار نمیگیرد. تجربه میکند، میسازد، ویران میکند تا به آگاهی دست یابد. در میدانها، در تجمعات، در عبور از ایستاییِ اِعمال شده با وجودِ عواقبِ ستارهدارشدن، اخراج، حذف و طرد، مقاومت میکند. برخلاف نسل محافظهکاری که در حاشیهی سکوت و بی کنشی، پناه گرفتهاست.
همانطور که میبینید تبریزی وضعیت و بستر مناسبی را برای خلق و بروز یک بحران تدارک دیده است. این یکسوم ابتدایی نمایش به بهترین شکل ممکن وضعیت را شرح داده و زمینه ورود مخاطب به جهان اثر را فراهم میکند. ورود مخاطب به اثر فرصت برای انتقال تجربه حسی به وی را شکل میدهد. درگیری بین سالومه و شوهرش و افشای سقط جنین او پیش از ازدواج با یوسف، خانواده را در وضعیتی بحرانی قرار داده و شیرازه آن را از هم میپاشد. در کلیشهایترین حالت ممکن، میشد تصور کرد که این نقطه بحران باید در انتهای نمایش شکل میگرفت اما نه در اواسط نمایش.
در نمایش «امشب اینجا» ما با یک جریان سیالی مواجه هستیم که نه تنها از دیدگاه روایتی و گفتمانی دارای اهمیت است بلکه از دیدگاه نشانه ای و معنایی و حتی روانشناختی بسیار حائز اهمیت می باشد و علی رغم همه ی پیچیدگی هایی که دارد؛ ما آن را به عنوان یک جریان یا یک تئاتر مدرن، به سبک خاص و ویژه یعنی سبکی که راوی را جایگزین بازیگر بر روی صحنه می کند می شناسیم.