پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 17
نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

رویکرد فیلمساز، نگاه سرد و بی رحمانه ای است که زندگی را در سخت ترین و ناامیدترین شکل ممکن تصویر می کند.

نگاهی به فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ پر از جزییات یکشنبه 27 فروردین 1402 17:42

نگاهی به فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ پر از جزییات

در «جنگ جهانی سوم» با فیلمی استیلیزه طرف هستیم که بر خلاف عموم کارهای پیشین فیلمسازش، مسیرهای مختلفی را برای بیان منظورش استفاده نمی‌کند و با تمرکز روی روایت و شخصیت‌پردازی، تبدیل به فیلمی سر راست و پر از جزییات می‌کند.

جنگ جهانی سوم هومن سیدی یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو شنبه 26 فروردین 1402 21:40
یادداشتی بر طراحی صحنه فیلم جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی

جنگ جهانی سوم هومن سیدی یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو

پیام فروتن طراح صحنه و استاد دانشگاه تهران در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد کار تازه هومن سیدی را نقد و بررسی کرد و نوشت: جنگ جهانی سوم هومن سیدی، یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو است. گو این که این بار به جای یک آدم مجنون بامعرفت، با یک روان پریش که از عالم و آدم طلبکار روبرویم.

ما را به خدا به هر کسی عنوان پژوهشگر تاریخ ندهیم! سه شنبه 22 فروردین 1402 15:20
درباره کتاب «گزارش سانسور یک فیلم: جنوب شهرِ فرخ غفاری» به قلم عباس بهارلو

ما را به خدا به هر کسی عنوان پژوهشگر تاریخ ندهیم!

بارها شاهد بودم در پی فرستادن بخشی از مصاحبه‌ای یا ارجاعی برای من و درخواست یافتن منبع اصلی آن، [آقای غفاری] توانایی این را داشتند که ماه‌ها برای یافته شدن یا در دسترس قرار گرفتن آن منبع صبر کنند... و اگر منبع اصلی یافته نمی‌شد یا بعد از این همه صبر به وضوح نکته مورد نظر را تایید نمی‌کرد، کل یک پاراگرافِ مفصل را حذف می‌کردند! برای یک پژوهشگر هیچ لذتی بالاتر از کشف نکته‌ای نادیده و به اشتراک گذاشتن آن نیست.

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ حذف یا اصلاح؟ دوشنبه 21 فروردین 1402 00:17

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ حذف یا اصلاح؟

از عجایب فیلم برادران لیلا این است که با فیلم رئالیستی طرف هستیم اما یکهو پایانی متفاوت از کل فیلم را نظاره‌گر می‌شویم. که میزانسن و دکوپاژ، لحن فیلم را تغییر می‌دهند و فیلم را دوپاره می‌کنند. درواقع با فیلمی چندپاره طرف هستیم.

درباره‌ سینمای کیومرث پوراحمد؛ گونه‌ای دلتنگی برای چیزی که دیگر نیست یکشنبه 20 فروردین 1402 00:44

درباره‌ سینمای کیومرث پوراحمد؛ گونه‌ای دلتنگی برای چیزی که دیگر نیست

قصه‌ی ‌فیلم‌های دهه‌ی شصت پوراحمد، روایتِ زبان‌درازی و به سخره گرفتن چنین بند و گیرهایی است، که به زندگی روزانه‌ی مخاطب ایرانی تحمیل می شود. روایتِ طغیان است به شیوه‌ی طنازانه، وقتی همه‌ی راه‌ها را به رویت بسته‌اند.

فیلم- مسعود فراستی: برادران لیلا یک فیلم ضدخانواده و سیاه است سه شنبه 15 فروردین 1402 15:42

فیلم- مسعود فراستی: برادران لیلا یک فیلم ضدخانواده و سیاه است

فراستی گفت: برادران لیلا، فیلمی ضد خانواده است و اصلا فیلمنامه قوی و مناسبی ندارد.

درباره «برادران لیلا»؛ سیلی ممنوع سه شنبه 15 فروردین 1402 15:22

درباره «برادران لیلا»؛ سیلی ممنوع

سیلی لیلا سیلی نسلی به نسل دیگر است. سیلی نسلی که می‌خواهد زندگی کند بر نسلی که توهماتش برایش مهمتر از زندگی است و زندگی باید صرف رسیدن به این توهمات شود. نسل لیلا باید مانند باستان‌شناس خاک‌هایی که نسل پدران روی زندگی ریخته بودند کنار می‌زد و زندگی را از زیر خروارها خاک‌های فرهنگی بیرون می‌کشید.

 به نام سینمای ایران به کام شرکای «برادران لیلا» دوشنبه 14 فروردین 1402 16:01
سیدضیاء هاشمی نوشت:

به نام سینمای ایران به کام شرکای «برادران لیلا»

به نظرم فیلم «برادران لیلا» در مدیریت پس از تولید و اکران دچار همان سندرم خودخواهی و تکبر شخصیت پدر فیلم شد.

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ وقتی شخصیت‌ها دوست‌داشتنی نیستند دوشنبه 14 فروردین 1402 14:57
نقد فیلم

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ وقتی شخصیت‌ها دوست‌داشتنی نیستند

لیلای فیلم برادران لیلا، علیرغم شخصیت دلسوز و همراه با برادرانش، متاسفانه نزد تماشاگر فیلم، از شخصیت جذاب و قهرمانی برخوردار نیست. چرا؟! چون خود او از اساس کاراکتری منفعل و عاصی دارد. از همان سکانس های آغازین، او مدام یا غُر می زند یا گریه می کند.

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ ابد و صد روز جمعه 11 فروردین 1402 00:42

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ ابد و صد روز

سومین ساخته سعید روستایی پس از ابد و یک روز و متری شیش و نیم با ارائه تصویری از یک خانواده رو به فروپاشی چندین موضوع را به عنوان خط اصلی دنبال می کند و در ادامه تاثیرات متقابل هر کدام بر دیگری و نهایتا بر هم را تنها نشان می دهد که اصلی ترین کارکرد هنر آشکارسازی برای درگیر کردن ذهن و درک مخاطب است.

درباره فیلم «ملاقات خصوصی»؛ چگونه می‌توان از فرشته‌ها‌ قاچاقچی ساخت؟ سه شنبه 8 فروردین 1402 15:41

درباره فیلم «ملاقات خصوصی»؛ چگونه می‌توان از فرشته‌ها‌ قاچاقچی ساخت؟

آندره بازن می‌گفت وفاداری به یک اثرِ اقتباسی، خیانت به متن است. اما از آن بیش نیز می‌توان گفت وفاداری به واقعیتِ اقتباسی، خیانت به تخیل است. قطع نظر از آنچه در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد، بینشِ فیلمنامه‌نویس اهمیت دارد که ذهنِ مخاطب را با ویترینی و شیرین کردن پایانِ حادثاتِ یک قصه به ‌شدت تلخ به سوی برداشت‌های «تزریقی» نکشاند. چیزی که در فیلمِ «ملاقات خصوصی» از آن غفلت شده است.

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ سمبلیک و مضمون‌گرا سه شنبه 8 فروردین 1402 01:57

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ سمبلیک و مضمون‌گرا

سومین فیلم سعید روستایی را باید بهترین و کامل‌ترین اثر او دانست هر چند که این اثر نیز فاقد عیب و ایراد ساختاری و دراماتیک نیست.

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ آناتومی نکبت یکشنبه 6 فروردین 1402 17:16

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ آناتومی نکبت

روستایی قصه‌گویی درباره بدبختی‌های جامعه معاصر ایران را دوست دارد و آدم‌های قصه‌هایش همچون ترکیب گوناگون و متفاوت ایران امروز، جمع اضدادند.

درباره فیلم برادران لیلا؛ هجویه‌ی روستایی بر سینمای خودش پنجشنبه 3 فروردین 1402 16:20

درباره فیلم برادران لیلا؛ هجویه‌ی روستایی بر سینمای خودش

مشکل اصلی برادران لیلا خیلی ساده است. مناسبات آدم‌های فیلم و گره اصلی فیلمنامه برای بیننده قابل‌باور نیست و این یعنی فیلمسازی اولترارئالیست در گام اول خودش را برای روایت داستانش نزد بیننده خلع سلاح کرده است. مناسبات شبه‌پدرخوانده‌واری که روستایی بر یک خاندان بزرگ در جنوب شهر تهران حاکم کرده برای بیننده قابل باور نیست.

نسخه دلاری برای سینمای ریالی یکشنبه 21 اسفند 1401 22:46

نسخه دلاری برای سینمای ریالی

افزایش قیمت بلیت سینما نه به نفع مخاطب است نه سینمادار و تنها یک برنده دارد و آن دولت است. مخاطب بلیت گران‌تر می‌خرد و سینمادار با افزایش قیمت‌ها به سختی نفس می‌کشد اما دولت از هر دو مالیات می‌گیرد. راه حل اما ساده است؛ حذف مالیات و ارائه طرح‌های تشویقی و حمایتی از سینماداران و سینماگران.

نگاهی به عوامل جذابیت یک سریال؛ چرا مخاطب منتظرِ «پوست شیر» می‌ماند؟ یکشنبه 21 اسفند 1401 18:08

نگاهی به عوامل جذابیت یک سریال؛ چرا مخاطب منتظرِ «پوست شیر» می‌ماند؟

جدیدترین قسمتِ سریال «پوست شیر» بر محبوبیت و جذابیت این مجموعه نسبت به چند قسمت گذشته‌اش افزود؛ گویی قرار نیست التهابات و هیجان این سریال پایین بیاید. اما واقعاً چطور یک سریال می‌تواند جذاب باشد و جذاب بماند؟

روایت فریدون جیرانی از گذشته، حال و آینده فیلمسازی در سینمای ایران پنجشنبه 18 اسفند 1401 23:58

روایت فریدون جیرانی از گذشته، حال و آینده فیلمسازی در سینمای ایران

امروز ما از یک طرف با جمعی سینماگر معترض، منتقد و متفکر روبه‌روییم در همه حرفه‌های سینما که در شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی امروز با مدیریت فرهنگی امروز، آینده‌ای برای سینمای ایران نمی‌بینند و همگی ناامیدند.

هوتن شکیبا در دوراهی عاشقی و فریبکاری!/ مرد عیاش و فرد تحصیلکرده چگونه ساخته شدند؟ پنجشنبه 18 اسفند 1401 18:16

هوتن شکیبا در دوراهی عاشقی و فریبکاری!/ مرد عیاش و فرد تحصیلکرده چگونه ساخته شدند؟

هوتن شکیبا نوروز امسال را با انتشار مجموعه پرمخاطب «مهمونی»، سال 1401 را به خوبی آغاز کرد و پس از آن در فصل تابستان، با دو فیلم‌ خوب کارنامه‌اش «تی تی» ساخته آیدا پناهنده و «ابلق» اثر نرگس آبیار، روی پرده سینما نیز حضور موفقی داشت.

فارابی و مدیریت ریچ‌کیدزی در سینما! دوشنبه 15 اسفند 1401 09:58

فارابی و مدیریت ریچ‌کیدزی در سینما!

در بین 9 فیلم فارابی در فجر چه نخ تسبیح مضمونی، فرمی، ژانری و... می‌توان یافت؟ آیا می‌توان از «سلیقه فارابی» در گونه و قالب یا از «اولویت‌بندی» فارابی در مضمون و موضوع حرف زد؟ آیا فارابی پیش از ساخت این فیلم‌ها به مخاطب داشتن این فیلم‌ها و جذابیت عام آنها هم فکر کرده است یا بدیهی است که جز «کت‌چرمی» باقی فیلم‌ها با شکست سنگین در گیشه مواجه خواهند شد؟

سوت پایان برای ساترا و تلویزیونی که دیگر فرصت نیست! دوشنبه 15 اسفند 1401 08:42

سوت پایان برای ساترا و تلویزیونی که دیگر فرصت نیست!

قطعا هیچ سازمانی با برگزاری نمایشگاه آنهم بدون حضور اصحاب اصلی صنف، نمی‌تواند تصویر خود را در اذهان عمومی ترمیم کند خاصه آنکه چندی قبل درخواست فیلترینگ پلتفرم‌ها را صادر کرده باشد و حالا از همراهی و هم افزایی با پلتفرم‌ها بگوید؛ مگر می‌شود آن نامه‌نگاری‌ها را دید و قسم حضرت عباس را باور کرد؟