جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 17
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

درباره آیین‌نامه‌های شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش/ قبل از تصویب منتشر کنید! دوشنبه 26 دی 1401 20:10

درباره آیین‌نامه‌های شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش/ قبل از تصویب منتشر کنید!

پیشنهاد می‌کنم مدیریت خانه سینما هرچه سریع‌تر متن پیش‌نویس آیین‌نامه‌های مذکور را منتشر کند و در دسترس افکار عمومی قرار دهد. این اقدام به هیچوجه مغایرتی با تشکیلِ -احتمالیِ – «کارگروه مشترک» ندارد، اما قطعاً در چارچوب اهداف و وظایف خانه سینما به عنوان نمایندهٔ بخش غیر دولتی و جامعهٔ اصناف سینمای ایران بسیار ضروری و مفید است.

 درباره پروژه هزاران میلیاردی‌/ چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی این‌قدر مهم است؟! یکشنبه 25 دی 1401 21:12

درباره پروژه هزاران میلیاردی‌/ چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی این‌قدر مهم است؟!

چرا ساختن سریال «موسی» (ع) برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است ولی مثلا ساخت سریال حضرت عیسی (ع) یا حضرت ابراهیم (ع) اینقدر اهمیت ندارد؟ این اهمیت از چه روست که پس از گذشت سال‌ها با تغییر سه کارگردان(سلحشور، شورجه، حاتمی‌کیا)، آقایان هنوز بی‌خیال «موسی» نشده‌اند؟ این اهمیت از چه روست که هزاران میلیارد تومان می‌ارزد؟ دقت کنید؛ هزاران- میلیارد- تومان.

مهران رجبی از داوری شدن تا داوری کردن! شنبه 24 دی 1401 23:56

مهران رجبی از داوری شدن تا داوری کردن!

گاهی وقتی چیزی یا کسی بیش‌ازحد در دسترس باشد در واقع از دید خارج می‌شود. به عبارتی دیگر همیشه و همه‌جا بودن، آن‌سوی غیبت و فقدان است و جلوی چشم بودن زیاد به‌معنای به‌چشم نیامدن است. فارغ از تعدد حضور، پرسش این است که آیا شهرت یک بازیگر دلیلی بر شایستگی او برای داوری در یک جشنواره است و آیا داوری یک جشنواره سینمایی نیازمند تخصص و دانش تئوریک و نظری است.

جامعه به جریان عادی تولید و پخش شبکه نمایش خانگی نیاز دارد/ ساتور را زمین بگذار برادر شنبه 24 دی 1401 21:43

جامعه به جریان عادی تولید و پخش شبکه نمایش خانگی نیاز دارد/ ساتور را زمین بگذار برادر

افزایش اقدامات نظارتی ساترا و همچنین دستور به توقف آثار بار دیگر فضای شبکه نمایش خانگی را ملتهب کرده است. به‌عنوان نمونه سریال «شبکه مخفی زنان» از زمان انتشار تاکنون، در مواردی با وقفه در پخش همراه بوده است که هر بار شبهه‌توقف یا توقیف این سریال را در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی پررنگ کرده است. این سریال قرار بود طبق روال همیشگی، ظهر جمعه 16 دی‌ماه، پخش شود اما برای چندمین بار با مشکل پخش همراه شد.

نگاهی به ادعای تحریک به اعتراض توسط شبکه نمایش خانگی/فرافکنی به‌جای دیدن ریشه‏‌ها چهارشنبه 21 دی 1401 10:20

نگاهی به ادعای تحریک به اعتراض توسط شبکه نمایش خانگی/فرافکنی به‌جای دیدن ریشه‏‌ها

همه‌چیز از «زن، قدرت، شکوه» آغاز شد. آنجا که در پایان قسمت چهارم سریال «شبکه مخفی زنان»، شاهد برگزاری نخستین جلسه ثبت‌نام و عضوگیری از زنان با حضور میرزامحمود زنبورکچی (سیامک انصاری) و دلبرجان (لیلاحاتمی) بودیم. میرزامحمود که وارد حیاط محل برگزاری جلسه شد، تابلویی صورتی به چشم آمد که در نماهای نخست به خوبی دیده نمی‌شد اما سرانجام، در بالای دو مشت گره‌کرده رخ نمود. شعار تابلو این بود: «زن، قدرت، شکوه».

چند نکته درباره چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر/ سوریایی کردن مهم‌ترین رخداد سینمایی در ایران دوشنبه 19 دی 1401 16:07

چند نکته درباره چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر/ سوریایی کردن مهم‌ترین رخداد سینمایی در ایران

سوریایی کردن جشنواره فجر نه تنها برای مهم‌ترین رخداد سینمایی در سطح بین‌المللی اعتباری کسب نخواهد کرد، بلکه به تعمیق هرچه بیشتر شکاف جامعه هنری و سینمایی منجر خواهد شد. آنچه روزنامه کیهان در این روزها هدف‌گذاری کرده، خواسته یا ناخواسته تعمیق این شکاف است.

درباره سریال‌های امنیتی تلویزیون/ بپا! حکومت برای همه نخبگان بپا می‌گذارد؟ دوشنبه 19 دی 1401 00:46

درباره سریال‌های امنیتی تلویزیون/ بپا! حکومت برای همه نخبگان بپا می‌گذارد؟

این سریال‌ها این‌طور القا می‌کنند که تمامی نخبگان ایران در مظان افشای اطلاعات و جاسوسی هستند و باید مراقب آنها باشیم و البته به‌ طور ضمنی این پیام را القا می‌کند که نخبگان غربی، هرگز تن به افشای اطلاعات نمی‌دهند و از رصد دایمی بی‌نیاز هستند، لابد چون مورد اعتماد حاکمان‌شان هستند.

درباره تعطیلی سینماهای قدیمی تهران / جایی برای پیرمردها نیست دوشنبه 19 دی 1401 00:41

درباره تعطیلی سینماهای قدیمی تهران / جایی برای پیرمردها نیست

برای نسل جدیدی که فیلم‌ها را دانلود می‌کند و یا روی صفحه لپ تاپ و موبایل اش فیلم می‌بیند و هیچ خاطره بصری از تماشای فیلم در این سالن‌ها ندارد، شاید از بین رفتن این سینماها، کوچکترین اهمیتی برایشان نداشته باشد اما برای نسل من و نسل‌های قدیمی‌تر که بهترین فیلم‌های عمرمان را در سالن‌های تاریک این سینماها تماشا کرده‌ایم، نابودی و محو شدن تدریجی این سینماها، غم‌انگیز و تاسف‌آور است.

چرا نباید «تعهد» را در سکوت و خاموش کردن دوربین جست‌وجو کرد؟/ سینما در زمینه و زمانه بحران یکشنبه 18 دی 1401 16:28
فیلم کودکی ایوان

چرا نباید «تعهد» را در سکوت و خاموش کردن دوربین جست‌وجو کرد؟/ سینما در زمینه و زمانه بحران

سینما فراتر از سینمای سیاسی یا سینمای متعهد و مستند، نمی‌تواند خود را زیر لوای «هنر محض» یا «سرگرم‌کننده بودن» از زیر بار موقعیت اجتماعی خویش بیرون بکشد. همان‌طور که در سینمای روسیه و کشورهای اروپای شرقی دیدیم، این بدان معنا نیست که این تعهد را در تن دادن به گونه‌ای شعارزدگی ایدئولوژیک یا هر شکلی دور یا نزدیک به آنچه زمانی «رئالیسم سوسیالیستی» نامیده می‌شد، بدانیم: سینمای آوانگارد، یا هنرهای تجسمی و نوشتارهای آوانگارد از ابتدای قرن بیستم تا امروز نشان دادند که معنای تعهد داشتن به موقعیت اجتماعی هنرمند، آن نیست که خود را درون کلیشه‌های ایدئولوژیک اسیر کند.

تحلیلی بر نخستین قسمت «سقوط»/ به داعشی‌ها سلام کن یکشنبه 18 دی 1401 16:24

تحلیلی بر نخستین قسمت «سقوط»/ به داعشی‌ها سلام کن

مهمترین ویژگی که در قسمت نخست سریال «سقوط» جذاب و قابل پیگیری بود، انتخاب سوژه ملتهب و پرچالشی است که در آغاز، بذر آن پاشیده شد و در ادامه کار، شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری تعلیق اصلی در داستان، به چگونگی پرداختن به آن در قسمت‌های بعدی برمی‌گردد.

ماجرای اکران فیلم‌های خارجی و ممیزی/ چه صحنه‌هایی قرار است سانسور شود؟ شنبه 17 دی 1401 23:52

ماجرای اکران فیلم‌های خارجی و ممیزی/ چه صحنه‌هایی قرار است سانسور شود؟

موضوع نمایش آثار روز خارجی در سینماهای کشور، اتفاق بزرگی است که فواید بی‌شمارش، نصیب سینمای ایران و سیاست‌های میان‌مدت و بلندمدت آن می‌شود.

25سال پیش،حاتمی کیا به معترضین خط می داد/ ده نمکی هم بعدا همین کار را کرد پنجشنبه 15 دی 1401 13:34

25سال پیش،حاتمی کیا به معترضین خط می داد/ ده نمکی هم بعدا همین کار را کرد

بنا بر تحلیل کیهان اینکه در یک دیالوگ سریال خاتون گفته می شود"ارتش باید با مردم باشد" یعنی اینکه این سریال در آشوبهای اخیر نقش داشته است.

20 سال پس از «خواب سفید»/ عقده‌های فرو خوردۀ جنسی در جامعه ایران سه شنبه 13 دی 1401 22:44

20 سال پس از «خواب سفید»/ عقده‌های فرو خوردۀ جنسی در جامعه ایران

رضای فیلم، عاشق هیچ‌کس نیست! حتی عاشق آن نیم‌تنۀ پشت ویترین «مزون» لباس عروس. او پس از یک دوره جوانی سرشار از محرومیت، عقده‌های فروخوردۀ جنسی خود را در قالب ابراز علاقه افراطی به آن نیم‌تنه بدون جان، جبران و ابراز می‌کند...

 درباره کلوزآپ نمای نزدیک کیارستمی؛ هویت، واقعیت، حقیقت سه شنبه 13 دی 1401 16:07

درباره کلوزآپ نمای نزدیک کیارستمی؛ هویت، واقعیت، حقیقت

کیارستمی را به یک تعبیر فیلم‌ساز رئالیستی می‌انگارند، از این حیث که تصویرگر بی‌واسطه واقعیت‌های داخل کادر دوربینش است. اما رئالیسم او، نه بر مبنای نمایش صرف واقعیت، بلکه بر اساس دعوت از مخاطب در مشارکت فهم و ایده و ماجرای اثر است.

 مستند پرتره ورزشی؛ پربازدید در دنیا، کم فروغ در ایران سه شنبه 13 دی 1401 00:32

مستند پرتره ورزشی؛ پربازدید در دنیا، کم فروغ در ایران

مستندها و پرتره‌هایی از چهره‌های مشهور ورزشی در دنیا، پرطرفدار است، اما عجیب است که این سوژه کمتر در ایران دستمایه ساخت فیلم قرار گرفته است.

موج‌سواری«اوج» با نام فردین، ملک مطیعی و.../ موسوی و خاتمی‌ها نبودند، میرسلیم‌ها می‌آمدند دوشنبه 12 دی 1401 23:26

موج‌سواری«اوج» با نام فردین، ملک مطیعی و.../ موسوی و خاتمی‌ها نبودند، میرسلیم‌ها می‌آمدند

آخرین روزهای آذرماه جشنواره سینما حقیقت به کار خودش پایان داد، حواشی آن جشنواره و اختتامیه‌اش آن‌قدر بود که هر نوع نقد و نظری در آن روزها گم می‌شد؛ اما حالا و پس از چند روز که آن‌قدر خبر آمده و اخبار آن فراموش‌شده، شاید بتوان به یکی از فیلم‌های جشنواره که چالش‌برانگیز بود، نگاهی دوباره کرد.

آقای هومن سیدی ! واقعا شما ممنوع الکار بوده‌اید؟ بفرمایید کی و کجا؟ پنجشنبه 8 دی 1401 23:15

آقای هومن سیدی ! واقعا شما ممنوع الکار بوده‌اید؟ بفرمایید کی و کجا؟

هومن سیدی در این سال‌ها با دریافت ۸ سیمرغ بلورین در مقام کارگردان و بازیگر، یکی از چهره‌های مورد توجه ادوار جشنواره فجر در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی محسوب می‌شود.

چرا «جنگ جهانی سوم» به فهرست اولیه نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ راه نیافت؟ سه شنبه 6 دی 1401 00:21

چرا «جنگ جهانی سوم» به فهرست اولیه نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ راه نیافت؟

پس از دو بار ورود متوالی نمایندگان سینمای ایران به فهرست نامزدهای اولیه اسکار در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، «جنگ جهانی سوم» نتوانست این اتفاق را برای سینمای کشورمان به سه مرتبه متوالی برساند.

«سرتون کلاه نره» / مشکل فقط از حمید فرخ نژاد است؟ دوشنبه 28 آذر 1401 23:55

«سرتون کلاه نره» / مشکل فقط از حمید فرخ نژاد است؟

عصر ایران نوشت: حمید فرخ نژاد به اندازه کافی نقش سپاهی و بسیجی و نیروی امنیتی برای جمهوری اسلامی بازی کرده و دستمزدهای میلیاردی گرفته! خونه ویلایی پاسداران و ماشین پورشه رو هم فروخته دلار کرده! سرتون کلاه نره ...

سینمای ایران هرروز فقیرتر می‌شود دوشنبه 28 آذر 1401 11:49

سینمای ایران هرروز فقیرتر می‌شود

سینما و سیاست در تراژیک‌ترین نسبت خود قرار گرفته‌اند و حالا سایه سیاست بر سینما، نه فقط در سیاست‌گذاری‌ها یا اعمال‌نظرهای سازمان سینمایی در فرآیند تولید و نمایش فیلم‌ها که بر خودسینماگران سنگینی می‌کند. درحالی‌که ثبت‌نام چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم‌فجر شروع شده، نه‌تنها هیچ شوقی انتظار آن را نمی‌کشد که بسیاری از اصناف سینمایی هم طی بیانیه‌هایی پی‌درپی ضمن انتقاد نسبت به وضعیت همکاران خود اعلام کردند که در جشنواره امسال شرکت نمی‌کنند.