سه شنبه , ۱۰ تیر, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 18
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

درباره فیلم اورکا به کارگردانی سحر مصیبی؛ چرا اورکا روایتی سینمایی نیست؟ شنبه 29 مهر 1402 18:31

درباره فیلم اورکا به کارگردانی سحر مصیبی؛ چرا اورکا روایتی سینمایی نیست؟

مخاطب در ابتدای فیلم در نقش فردی منفعل باید تا انتها هدف شخصیت‌های فیلم را دنبال کند. مساله در اورکا تعلیق نمی‌شود. مساله خود هدف است و فیلم بهانه‌ای برای رساندن مساله از فیلم‌ساز به مخاطب. سینما در این فیلم رسانه شده و نقش‌مایه هنر خود را از دست داده است. البته در همین عملکرد رسانه‌ای خود هم جذابیتی ندارد؛ بنابراین مساله بزرگ اورکا، مساله فیلم‌ساز است که بدل به روایتی سینمایی نشده تا مخاطب بتواند در مسیر کشف و شهود فیلم آن را استخراج نماید. در مسیر فیلم اورکا، مخاطب باید همفکر و همراه فیلم‌ساز شود وگرنه مورد اتهام و سرزنش فیلم‌ساز قرار می‌گیرد.

روایت تاثیر خالق فیلم « گاو» بر ذهن و جان فیلمساز نسل بعد؛ مهرجویی زنده خواهد ماند چهارشنبه 26 مهر 1402 16:52

روایت تاثیر خالق فیلم « گاو» بر ذهن و جان فیلمساز نسل بعد؛ مهرجویی زنده خواهد ماند

درس دیگری که یاد گرفتم ،این بود که می‌شود با بازیگران غیر معروف و تئاتری هم کار کرد و الزامی برای استفاده از ستاره‌های سینمایی نیست و نتیجه‌اش هم آنچنان خوب می‌شود که مورد توجه محافل سینمایی جهانی قرار می‌گیرد. از طرفی فهمیدم که می‌شود از نمایشنامه‌های تئاتر هم برداشت کرد و افرادی مثل زنده یاد غلامحسین ساعدی اهمیت بالایی دارند که آثار آنان را می‌شود اقتباس کرد و موفق هم شد. این درس‌ها در جان و ذهن من باقی ماند تا بعداز انقلاب در سال ۱۳۶۳ توانستم اولین فیلم خودم به اسم مادیان را بسازم.

درباره فیلم گیج‌گاه ساخته عادل تبریزی؛ خاطره‌بازی بدون نوستالژی یکشنبه 23 مهر 1402 19:53

درباره فیلم گیج‌گاه ساخته عادل تبریزی؛ خاطره‌بازی بدون نوستالژی

رویکرد «گیج‌گاه» بیشتر تجدیدخاطره است و همانطور که در شعار فیلم آمده: «گیج‌گاه» فیلم نوستالژیک نیست، درباره حالی‌است که دیگر نیست.

نگاهی به فیلم «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی؛ عشق انگیزه‌ای برای زیستن چهارشنبه 19 مهر 1402 15:35

نگاهی به فیلم «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی؛ عشق انگیزه‌ای برای زیستن

اوج فیلم وقتی است که نبض زمان به اشتباهی برای بنیامین‌فرد به تپش در می‌آید و ناگهان مرزشکنی کرده و عشق خود را به الهه ابراز می‌کند، حقایق فاش و جهان‌بینی آن دو دگرگون شده و متوجه معنای زندگی می‌شوند که چیزی نیست جز ساخت عشق، در میانه زیستن تا مرگ.

جدال سینماگران ممنوع‌الفعالیت و ارشاد/ سینما دیگر جان ندارد! یکشنبه 16 مهر 1402 14:59

جدال سینماگران ممنوع‌الفعالیت و ارشاد/ سینما دیگر جان ندارد!

فارغ از فیلمسازان جوانی که سازمان سینمایی و تصمیم‌گیران کلان فرهنگی حساب بیشتری روی آنها باز کرده‌اند، اکنون با خلاء جدی نام‌هایی مواجه هستیم که می‌توانند در صورت یک تعامل و توافق اخلاقی و حرفه‌ای باز هم جان دیگری به سینما بدهند. شاید چهلمین جشنواره فیلم فجر نمونه خوبی برای این تقابل و برخوردهای سلبی بود که موجب شد تا یکی از کم‌رمق‌ترین جشنواره‌های ادوار را پشت سر بگذاریم و فقط مسئولان فرهنگی توانستند تحت هر شرایطی این رویداد را برگزار کنند تا به مخالفان خود اثبات کنند که پرچم سینما نخواهد خوابید.

به احترام آتیلا پسیانی موبایل‌ها خاموش!/ مردی که پای حرفش ایستاد شنبه 15 مهر 1402 15:59

به احترام آتیلا پسیانی موبایل‌ها خاموش!/ مردی که پای حرفش ایستاد

آتیلا پسیانی با هنر ایران وداع کرد؛ مردی که همیشه بر سر حرف خود ماند و با تمام نامهربانی‌ها تئاتر تجربی ایران را زنده نگه داشت.

نگاهی به فیلم «بی‌مادر»؛ سردرگم و آشفته یکشنبه 9 مهر 1402 17:05

نگاهی به فیلم «بی‌مادر»؛ سردرگم و آشفته

کاشت و داشت و برداشت اکثر شخصیت‌ها رعایت شده، اما خطاهای واضحی هم هست که بارزترین آن کاراکتر علی اوجی است، نه مشخص می‌شود خواستش چیست، نه ورود و خروجش رعایت می‌شود و نه تا انتهای فیلم می‌فهمیم او کیست و آن وسط چه می‌کند، یا کاراکتر پژمان جمشیدی که ابتر رها می‌شود.

اوضاع نامطلوب سینمای اجتماعی جمعه 7 مهر 1402 01:27
تحلیل گیشه سینما در شش ماهه نخست سال

اوضاع نامطلوب سینمای اجتماعی

اتفاقات نمایش‌های نسخه قاچاق فیلم‌های جنگ جهانی سوم، برادران لیلا، تفریق و بی‌رویا به عنوان مطرح‌ترین فیلم‌های سینمای اجتماعی را اگر برنامه‌ریزی شده ندانیم قطعا اتفاق عجیبی است در سینمای ایران که فقط در زمان 6 ماهه جولان سینمای کمدی، 4 فیلم مهم سینمای اجتماعی در شبکه غیررسمی نمایش خودنمایی می‌کنند!

چرا فیلمسازان بزرگ ما در دوران سالخوردگی نمی‌توانند فیلم مهم بسازند؟؛ از ایده تا گعده چهارشنبه 29 شهریور 1402 21:29

چرا فیلمسازان بزرگ ما در دوران سالخوردگی نمی‌توانند فیلم مهم بسازند؟؛ از ایده تا گعده

گویی مسعود کیمیایی به این قول که «حرف مرد یکی است»، در زندگی‌اش بسیار باور داشته است. برای همین سال‌ها که حتی دهه‌هاست در پی تکرار خودش است. تکراری که هیچ‌وقت به کیفیت اول‌اش نشد و ازقضا هرروز کاریکاتورگونه‌تر شد.

 تصویر مخدوش زن مدرن در سینمای کیمیایی چهارشنبه 29 شهریور 1402 21:25

تصویر مخدوش زن مدرن در سینمای کیمیایی

«خائن‌‌کشی» به‌نوعی نقطه‌عطف مضامین تکرارشونده سینمای مسعود کیمیایی است که مؤلفه‌های همیشگی خود را بر بستر ماجرای ملی‌شدن نفت با حضور کاراکترهای پرتعداد زن و مرد، به سبک و سیاق خود رنگی از درام می‌زند.

درباره  «خائن کشی»؛ تاریخ به روایت مسعود کیمیایی چهارشنبه 29 شهریور 1402 21:21

درباره «خائن کشی»؛ تاریخ به روایت مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی در این فیلم همچون روایتی که در سال 1366 و در فیلم سینمایی «سرب» داشت، قرائت خود را از تاریخ و جغرافیای شهری تهران ارائه می‌دهد، خیلی اصراری ندارد که شخصیت‌هایش -چه آنهایی که نام‌های حقیقی همچون دکتر مصدق را دارند و چه آن گروه سارقان- وامدار اصل تاریخ باشند، بلکه می‌خواهد تاریخ را از آنچه می‌پسندد و دوست دارد روایت کند و شاید به‌همین‌دلیل است که فارغ از محصول نهایی مصدق، «خائن‌کشی» تفاوت آشکاری با دیگر مصدق‌های روایت‌شده در ادبیات، سینما و تئاتر این سرزمین دارد.

نقد فیلم «بی رویا» اثر آرین وزیر دفتری؛ سقوط در واقعیت دوشنبه 27 شهریور 1402 23:33

نقد فیلم «بی رویا» اثر آرین وزیر دفتری؛ سقوط در واقعیت

آدم گاهی در دره واقعیت موجود، واقعیت آرمانی خود را به آغوش کشیده و به اعماق دره - فانتزی - می‌پرد. این فرد روایتی از تمنای وجودش را - به عنوان کامجویی از زندگی - فانتزی می‌زند‌؛ سپس بعد از آن روایت خود موجود و خود آرمانی‌اش را قاطی می‌کند. مرز بین واقعیت و فانتزی کنار رفته و آدم از خود موجودش فرار می‌کند. گرچه این رهایی محال است و محرومیت‌های فردی در جهان فانتزی به رخ انسان کشیده می‌شوند.

 روز ملی کدام سینما؟! سه شنبه 21 شهریور 1402 18:35

روز ملی کدام سینما؟!

۲۱ شهریورماه روز سینماست، روزی که گاها عنوان ملی را یدک می‌کشد و در برخی موارد و تقویم‌ها عنوان ملی را هم ندارد.

نقدی بر فیلم تفریق؛ تفریقِ دو همزاد شنبه 18 شهریور 1402 19:38

نقدی بر فیلم تفریق؛ تفریقِ دو همزاد

فیلم سینمایی «تفریق»، یک درام روانشناختی بر محور ایده آشنای همزادپنداری عینی است که نمی‌تواند گامی جسورانه فراتر از نمونه‌های مشابه بردارد و در ابهام و بی‌منطقی، به سرانجامی باورناپذیر ختم می‌شود.

نقدی بر فیلم ارادتمند، نازنین بهاره بیتا؛ بی‏‌خود و بی‏‌جهت شنبه 18 شهریور 1402 21:54

نقدی بر فیلم ارادتمند، نازنین بهاره بیتا؛ بی‏‌خود و بی‏‌جهت

فیلم فهم مبتذلی از آزادی‌زنان دارد و آن را به سخیف‌ترین شکل‌ممکن، خوانش و روایت می‌کند. مردان هم در زنجیره‌ای از حماقت و هوس‌بازی خلاصه شده و درنهایت با تصویری فلاکت‌بار از جهانی مواجهیم که در یک روایت دایره‌ای، از خیابان آغاز می‌شود و در خیابان به انتها می‌رسد تا به‌زعم خود، داستانی از زنان‌خیابانی‌مدرن را به تصویر کشیده باشد. البته فیلم با یک‌سوال به پایان می‌رسد؛ با این سوال که «امشب چی بچه‌ها؟»، تا بر تداوم بی‌هدف جهانی که ترسیم کرده، تاکید کند. جهانی که در آن سه‌زن جوان تصمیم می‌گیرند

درباره دوشنبه 13 شهریور 1402 01:54

درباره "خشت و آیینه" ابراهیم گلستان؛ اولین فیلم فمینیستی سینمای ایران

اولین فیلم فمینیستی ایران، می‌تواند "خشت و آیینه" (۱۳۴۴) به کارگردانی ابراهیم گلستان باشد که در پیشینهٔ سینمای فمینیستی ایران محسوب می‌شود. این فیلم به طور ضمنی به مسائل جنسیتی و نقش زنان در جامعه می‌پردازد و در زمانی که مفاهیم فمینیسم در ایران هنوز به طور رسمی شناخته نشده بود، بیان‌کنندهٔ اهمیت این مسائل در سینما بود

نقد فیلم «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی  نشانی از آفرینش هنری نیست! یکشنبه 12 شهریور 1402 15:25

نقد فیلم «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی نشانی از آفرینش هنری نیست!

تفریق برای مخاطبش ایده‌ای بسط نیافته را به ارمغان می‌آورد. گاهی فیلم‌ساز آن‌قدر مجذوب ایده خود می‌شود تاحدی‌که نمی‌تواند از او فاصله بگیرد. ایده شبیه چراغی پرنور می‌تواند مسیر داستان را روشن نماید. اما اگر فیلم‌ساز بیش از اندازه مجذوب ایده شود مانند این است که چراغ را در چشمان خود بیندازد؛ بنابراین ایده بسط پیدا نمی‌کند. داستان شکل نمی‌گیرد و درنهایت اثری با لکنت فراوان تهیه و تولید می‌شود.

درباره فیلم جدید مانی حقیقی؛ تفریغ تفریق یکشنبه 12 شهریور 1402 15:21

درباره فیلم جدید مانی حقیقی؛ تفریغ تفریق

خوانندگان به حتم در مباحث تصویب بودجه با اصطلاحی آشنا هستند به نام «تفریغ» که به معنای تحت‌اللفظی آن نظارت بر اجرای بودجه است. حال تفریق مانی حقیقی را بودجه سالانه‌ای در‌نظر بگیریم و مخاطبان را هم ناظر بر هزینه‌کرد آن. نتیجه چه خواهد شد؟ کم کردن و کاستن تفریق فیلم چه جایگاهی در پایان‌بندی فیلم دارد؟ و آیا می‌توان داستانی تا این اندازه حساس (البته در ایران) را تبدیل به فیلمی کرد که مخاطب را تا انتها راضی نگه دارد؟! به حتم تیم سازنده، بهتر از مخاطب به این چالش‌ها واقف است. پس چرا درصدد آن بر آمده که چنین داستانی را در مدیوم سینما بیازماید

 «چهار دختر» به اسکار رسید شنبه 11 شهریور 1402 19:13

«چهار دختر» به اسکار رسید

درام- مستند «چهار دختر» نماینده سینمای تونس در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ خواهد بود.

درباره فیلم «تفریق»؛ به علاوه باران شنبه 11 شهریور 1402 03:03

درباره فیلم «تفریق»؛ به علاوه باران

«تفریق» بدها را کنار هم می‌گذارد و خوب‌ها را باهم می‌برد. حالا ممکن است باهم بودن بیتا و جلال در جهانی دیگر باشد؛ تهرانی به موازات این تهرانِ ما. اصلا این طور است که آن دو از قبل، همان جا بوده‌اند و پرت شدن به تهرانِ فیلم، همه چیز را در هم و بر هم کرده و صاعقه‌هایی که اینجا می‌بینیم حاصل برخورد ابرهای آن جهان باشند نه آسمان اینجا که نمی‌توان لکه‌ای در آن دید.