پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 18
نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

رویکرد فیلمساز، نگاه سرد و بی رحمانه ای است که زندگی را در سخت ترین و ناامیدترین شکل ممکن تصویر می کند.

چرا نباید قیمت بلیت سینما را افزایش داد؟ شنبه 13 اسفند 1401 18:57

چرا نباید قیمت بلیت سینما را افزایش داد؟

افزایش قیمت بلیت سینماها برای سال ۱۴۰۲، پیامدهای ناخوشایندی در بحث اقتصاد سینما و راندمان نشاط اجتماعی در پی خواهد داشت.

پیشنهادهایی که سینمای ایران برای خروج از بحران فعلی باید جدی بگیرد چهارشنبه 10 اسفند 1401 12:02
بهترین نماینده فرهنگ ایران در جهان، چگونه باید از دشوارترین روزهای تاریخ خود عبور کند؟

پیشنهادهایی که سینمای ایران برای خروج از بحران فعلی باید جدی بگیرد

درصد قابل‌توجهی از تهیه‌کنندگان فعال سینمای ایران بسیار منفعلانه عمل می‌کنند. کارت و نام خود را خرج فیلم می‌کنند و نه بیشتر. حضور تهیه‌کننده در یک فیلم می‌تواند کیفیت اثر را تضمین کند؛ اما امروز از این نقطه بسیار دور هستیم. تهیه‌کنندگان بعضا یک پروژه حاضر و آماده حتی با حضور سرمایه‌گذار را می‌پذیرند که این حضور بی‌تاثیرترین حضور است. حتی بقیه کارها و پیگیری‌های اکران و جشنواره و غیره هم، همچنان بر دوش کارگردانان یا سرمایه‌گذاران خواهد بود.

 وقتی تماشای فیلم ایرانی برای خارجی‌ها مجاز است اما برای ایرانی‌ها نه! شنبه 6 اسفند 1401 18:55

وقتی تماشای فیلم ایرانی برای خارجی‌ها مجاز است اما برای ایرانی‌ها نه!

در پی صدور مجوز بین المللی فیلم «قاتل و وحشی »کیوان کثیریان منتقد و نویسنده سینمایی در حساب شخصی خود در اینستاگرام از نمایش خارجی این فیلم انتقاد کرد.

سیمای «اعتراض» در فیلم‌های امیر نادری/ سگ‌دو زدن‌های یک آدم بی‌قرار جمعه 5 اسفند 1401 09:48
چرا و چگونه امیر نادری می‌تواند سرمشق و پشتوانه سینماگران جوان باشد؟

سیمای «اعتراض» در فیلم‌های امیر نادری/ سگ‌دو زدن‌های یک آدم بی‌قرار

زمانی که «تنگنا» نمایش داده می‌شود، یکی از اساتید دانشگاه این فیلم را دروغ می‌داند و می‌گوید در پرتو انقلاب سفید مردم در رفاه هستند و«تنگنا» سیاه‌نمایی بیش نیست. این حرف به گوش امیر نادری می‌رسد. او یک روز تاکسی می‌گیرد و استاد دانشگاه را با خود به محله‌های فقرنشین که لوکیشن فیلم ‌بوده می‌برد و از او می‌پرسد این واقعیت هست یا نه؟ اینها حقیقتی است که من دستکاری نکردم.

نگاهی به فیلم «چپ راست» ساخته حامد محمدی؛ دیرهنگام پنجشنبه 4 اسفند 1401 22:21

نگاهی به فیلم «چپ راست» ساخته حامد محمدی؛ دیرهنگام

اگر فیلمساز در پرداخت چنین ایده‌ای از ابزارهای دراماتیک دراختیار خود ازجمله همان موضوع جابه‌جایی سهوی فرزندان دو خانواده که ضرورت‌های نمایشی بعدی را ایجاب می‌کرد استفاده خلاقانه‌تر و فکر شده‌تری می‌نمود و اگر شاخ و برگ‌هایی نظیر دو پرستاری که در جابه‌جایی دو نوزاد سهوا مقصر بوده‌اند و عشق فکر نشده و بدون مقدمه بازپرس پرونده و پرستار جوان که ظاهرا به عنوان خرده‌پیرنگ به کار گرفته شده‌اند اتصال درست و دقیقی با خط اصلی داستان داشتند با محصولی بهتر و قابل دفاع‌تر مواجه می‌بودیم.

سینما نه نظام برده‌داری است و نه رستوران بین راهی! چهارشنبه 26 بهمن 1401 18:44

سینما نه نظام برده‌داری است و نه رستوران بین راهی!

چرا در این سینما همگی «دهان» شده‌اند؟ پس چه کسی قرار است «فکر» کند؟ دهان‌داران کی قرار است «فیلم» بسازند؟ بله، به هر دو طیف می‌توان گفت، جشنواره به هر حال می‌گذرد و به خاطره‌ها می‌پیوندد. آنچه ادامه خواهد داشت، سینماست...

درباره تحریم و تکریم جشنواره‌های فجر؛ نه ادای دین، نه مقابله چهارشنبه 26 بهمن 1401 13:19

درباره تحریم و تکریم جشنواره‌های فجر؛ نه ادای دین، نه مقابله

شرکت نکردن تعداد قابل توجهی از هنرمندان در جشنواره‌های فجر به طور حتم به این رویدادها آسیب زد، حالا مدیران بگویند جشنواره امسال پر‌رونق‌ترین بوده و بهترین بوده است. خودشان هم می‌دانند که رویداد هنری با حضور و مشارکت هنرمندان پر رونق می‌شود، مابقی حرف است.

 نگاهی به فیلم دوشنبه 24 بهمن 1401 16:28
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "در آغوش درخت"؛ لطیف، شاعرانه و انسانی

در آغوش درخت نه تنها در لیست بهترین فیلم اولی‌های جشنواره امسال است، بلکه پتانسیل آن را دارد که به عنوان نمونه ی قابل توجهی از سینمایی که با بهره‌گیری از حال و هوای بومی در فضایی غیرآپارتمانی و با پیامی انسانی و اخلاقی ساخته شده مورد توجه قرار گیرد.

 نگاهی به فیلم «سینما متروپل»؛ جان‌پناهی به نام سینما دوشنبه 24 بهمن 1401 16:25
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «سینما متروپل»؛ جان‌پناهی به نام سینما

تازه‌ترین ساخته محمد‌علی باشه آهنگر از زاویه متفاوتی به جنگ ایران و عراق می‌پردازد می‌پردازد و در این بین می‌کوشد با زبانی پر از نیش و کنایه، در برابر نگاهِ بسته‌ای که در سینما بوده و هست مقاومت کند.

نگاهی به فیلم « آنها مرا دوست داشتند»؛ ایده مرکزی مناسب با رویکرد ملودراماتیک افراطی دوشنبه 24 بهمن 1401 16:19
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم « آنها مرا دوست داشتند»؛ ایده مرکزی مناسب با رویکرد ملودراماتیک افراطی

فیلم علیرغم ایده مرکزی مناسبی که برای تاثیرگذاری جدی در میان مخاطب در اختیار دارد با رویکرد ملودراماتیک افراطی کارگردان و بی اعتنایی او برای طراحی میزانسن‌های متناسب با صحنه در حال اجرا، کم رمق جلوه کرده و سروشکلی تلویزیونی به خود می‌گیرد.

 «بعد از رفتن»، از رحم اجاره‌ای تا یک بحران خانوادگی دوشنبه 24 بهمن 1401 00:50

«بعد از رفتن»، از رحم اجاره‌ای تا یک بحران خانوادگی

لقمان مداین (منتقد سینما) در یادداشتی به نقد و تحلیل فیلم سینمایی «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی که در بخش سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، پرداخته و آن را اثری دانسته که قصد دارد از بحران‌های خانوادگی بگوید.

 برای علی نصیریان و «سیمرغ» عاشقانه‌اش یکشنبه 23 بهمن 1401 19:25

برای علی نصیریان و «سیمرغ» عاشقانه‌اش

علی نصیریان پس از سه بار نامزدی برای بهترین بازیگری نقش اول مرد در جشنواره فجر، سرانجام سیمرغ بلورین این بخش را در ۸۸ سالگی خود کسب کرد و اگر تصمیمش برای پایان دادن به کارش جدی نباشد باز هم جای درخشش دارد.

 نگاهی به فیلم شنبه 22 بهمن 1401 19:04
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "کاپیتان"؛ رنج و امید در یک قاب

کاپیتان، در کارنامه حمزه‌ای، جهش و پیشرفت قابل‌توجهی به‌حساب نمی‌آید و هرچند که در مفهوم و رویکرد اجتماعی و اخلاقی در جایگاهی بالاتر از فیلم اول او یعنی آذر قرار می‌گیرد اما در کارگردانی به چالشی برای او بدل نمی‌شود.

 «شماره ۱۰» روی شانه‌های سینما شنبه 22 بهمن 1401 19:02
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«شماره ۱۰» روی شانه‌های سینما

«شماره ۱۰» با همه جذابیتش با مشکل بزرگ همذات‌پنداری با قهرمان روبروست. درست زمانی که دلتان می‌خواهد جای دیدن صحنه‌های مهیج با قهرمان‌تان بمانید و او را در خلوتش بیشتر بشناسید شما را به فرسنگ‌ها دورتر از این لذت پرت می‌کند.

 نگاهی به فیلم شنبه 22 بهمن 1401 19:00

نگاهی به فیلم "هفت بهار نارنج"؛ فیلمی که به علی نصیریان مدیون است

فیلم "هفت بهارنارنج" به بازیگر نقش اول خود علی نصیریان مدیون است که بسیاری از خامی‌های یک فیلم اولی را پوشانده است.

نگاهی به فیلم شنبه 22 بهمن 1401 18:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "روایت ناتمام سیما"؛ فیلمی با لکنت در تشریح ارتباطات و بدون منطق در اتفاقات

فیلم "روایت ناتمام سیما"، در تشریح غالب ارتباطات شکل‌گرفته در فیلم دارای لکنت است و در نمایش اغلب اتفاقات و رخدادها، بدون منطق.

درباره فیلم شنبه 22 بهمن 1401 18:55

درباره فیلم "سرهنگ ثریا"؛ روایتی نیم‌بند از دام‌گذاری منافقین

متأسفانه با وجود ده‌ها تواب و عضو سابق سازمان منافقین که در اروپا یا در ایران به‌سر می‌برند، اما فیلم‌های سال‌های اخیر درباره سازمان در برهه پس از انقلاب از ضعف جدی در بخش تحقیقات برخوردار است.

نگاهی به فیلم شنبه 22 بهمن 1401 18:52
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "اتاقک گلی"؛ عاشقانه‌ای در میان بمب و باروت

اتاقک گلی با وجود مشکلاتی که در جلوه‌های ویژه میدانی و بصری و نیز فیلمنامه خود دارد می‌تواند در تدوین مجدد و حذف چند پلان و سکانس، فیلم قابل‌قبول‌تری باشد و توجه گروه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند.

نگاهی به فیلم «سینما متروپل»؛ سینما پارادیزوی ایرانی در روزهای حصر آبادان شنبه 22 بهمن 1401 18:48
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «سینما متروپل»؛ سینما پارادیزوی ایرانی در روزهای حصر آبادان

«سینما متروپل» یک سینما پارادیزوی کاملا ایرانی است که در زمان حصر آبادان روایتگر بسیاری از شاخصه‌های ایرانی است.

نگاهی به «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی که فاصله تماشاچی را با سینما بیشتر می‌کند شنبه 22 بهمن 1401 18:45
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی که فاصله تماشاچی را با سینما بیشتر می‌کند

«آنها مرا دوست داشتند» یکی از فیلم‌هایی است که سبب دوری و قهر و فاصله بیشتر تماشاگران با سینمای ایران خواهد شد تماشاگرانی که مدتهاست به دلایل مختلف از سینما فاصله گرفته‌اند و وجود و اکران فیلم‌هایی همچون این فیلم نیز در تقویت دوری تماشاچی از سینما اثر بیشتری خواهد داشت.