چهارشنبه , ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 69
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

درباره قصر شیرین / مردی که بازنده است یکشنبه 14 بهمن 1397 18:42

درباره قصر شیرین / مردی که بازنده است

بعد از فیلم های اخیر میرکریمی قصر شیرین یک تجربه ی امیدوارانه است. یک فیلم جاده ای خوش ریتم و چشم نواز که می رود تا خاطره ی خوب “خیلی دور خیلی نزدیک” را تا حدی دوباره زنده کند.

نگاهی به فیلم «قصر شیرین»/ قصر شیرینی که میرکریمی از خود به یادگار گذاشت یکشنبه 14 بهمن 1397 18:36

نگاهی به فیلم «قصر شیرین»/ قصر شیرینی که میرکریمی از خود به یادگار گذاشت

قصر شیرینی که میرکریمی امسال بنا کرده یک سر و گردان بالاتر از کارهای پیشین اوست و حتی یک سکانس یا دیالوگ اضافی در فیلم دیده نمی‌شود.

نگاهی به فیلم «مسخره‌ باز»/ ماکتی از تئاتر که روی پرده سینما می‌رود یکشنبه 14 بهمن 1397 18:30

نگاهی به فیلم «مسخره‌ باز»/ ماکتی از تئاتر که روی پرده سینما می‌رود

«مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده ماکتی است از مختصات یک تئاتر که روی پرده سینما می‌رود اما فیلم نیست.

«جان دار»؛ جاندار و بی‌پایان یکشنبه 14 بهمن 1397 00:30

«جان دار»؛ جاندار و بی‌پایان

“جان‌دار” موضوع تازه‌ای ندارد؛ قتل و قصاص. فیلم‌های زیادی از گدشته تا امروز در سینمای ایران یادمان هست که با این موضوع ساخته شده‌اند. تفاوتشان اما در زاویه نگاهشان به ماجرا، پرداخت قصه و موقعیت‌های متفاوتی است که کاراکترهای را در آن قرار می‌دهند.

شبی که ماه کامل شد؛ یک عاشقانه ناآرام یکشنبه 14 بهمن 1397 00:26

شبی که ماه کامل شد؛ یک عاشقانه ناآرام

فیلم تازه نرگس آبیار-شبی که ماه کامل شد- یک عاشقانه است در دل خشونت افراطی. یک داستان پرتنش از یک ماجرای ملتهب معاصر. آبیار قصه‌اش را روان روایت می‌کند و توانسته به لحنی متناسب با ماهیت قصه دست یابد. فیلم پر از جزئیات مفید است، غافلگیری‌ها و تعلیق‌های حساب شده دارد، اطلاعات را سرصبر و به موقع منتقل می‌کند و با وجود زمان طولانی، ریتم مناسبی دارد و خسته‌کننده نیست.

درباره فیلم جان‌دار / دراماتیک‌ترین حالت بخشش یکشنبه 14 بهمن 1397 00:24

درباره فیلم جان‌دار / دراماتیک‌ترین حالت بخشش

پارادوکس آغاز فیلم تأثیرگذار است. تضاد میان شور زندگی و اندوه مرگ، شادی و غم، جشن و عزا، خنده و اشک و…

نگاهی به فیلم ناگهان درخت / تاملاتی در باب رشت یکشنبه 14 بهمن 1397 00:20

نگاهی به فیلم ناگهان درخت / تاملاتی در باب رشت

ناگهان درخت را اگرچه باید در سادگی قابل فهم آن دانست که به راحتی می توانیم با او ارتباط برقرار کنیم اما این فیلم نمونه بارزی از تاملات کارگردانی است که توانسته معنای سینما و دلهره و جهان بین اش را به تصویر کشد. اگرچه موسیقی زیبای رضاعی کمک شایانی به ناگهان درخت می کند و ما با آن آوای دلنشین در چارچوب معنایی فیلم قرار می گیریم.

نگاهى به فیلم سمفونى نهم / یک بوس نسبتاً کوچولو یکشنبه 14 بهمن 1397 00:16

نگاهى به فیلم سمفونى نهم / یک بوس نسبتاً کوچولو

“سمفونى نهم” نام جدیدترین فیلم محمدرضا هنرمند است که پس از نه سال دورى وى از سینما در جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد. فیلم به مثابه آثار پیشین این کارگردان در ژانر فانتزى ساخته شده است. “سمفونى نهم” عنوان یکى از مشهورترین سمفونى هاى بتهوون است که به سمفونی مرگ نیز شهرت دارد و این همان مضمون اصلى فیلم است.

نگاهی به فیلم سمفونی نهم ساخته محمدرضا هنرمند / آقای وودی آلن مرگ در می زند یکشنبه 14 بهمن 1397 00:13

نگاهی به فیلم سمفونی نهم ساخته محمدرضا هنرمند / آقای وودی آلن مرگ در می زند

مرگ یکی از درون مایه های جدی کارهای هنرمند است . شخصیت آثار برتر او بیشتر با مرگ دست و پنجه نرم می کنند . گاهی هم با مرگ شوخی شان می گیرد . مرد عوضی ، مومبابی ، زیرتیغ به نوعی با مفهوم مرگ و نگرانی از مرگ جلو می روند . بیشتر از مرگ ، فانتزی است که ذهن محمدرضا هنرمند را درگیر کرده است. پس در سینمای او مرگ بعلاوه فانتزی باید حاصل جمع تازه ای داشته باشد .

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» / غوطه ور در گذشته یکشنبه 14 بهمن 1397 00:09

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» / غوطه ور در گذشته

«ناگهان درخت» فیلمی است که به همان سبک و سیاق فیلم قبلی صفی یزدانیان ساخته شده است. فیلمی مملو از شعر، رنگ، نوستالژی و قاب بندی های زیبایی که بیشتر به تابلوی نقاشی می مانند تا فیلم.

نگاهی به فیلم «تیغ و ترمه»/ محتوایی که به امید فرم و قاب‌بندی‌های زرین‌دست رها می‌شود شنبه 13 بهمن 1397 17:30

نگاهی به فیلم «تیغ و ترمه»/ محتوایی که به امید فرم و قاب‌بندی‌های زرین‌دست رها می‌شود

تیغ و ترمه را می‌توان اقتباسی ناموفق از رمان «کی از این چرخ فلک پیاده می‌شوم» اثر گلرنگ رنجبر عنوان کرد.

نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی» / فیلمی نجیب برای مخاطبان شنبه 13 بهمن 1397 17:25
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی» / فیلمی نجیب برای مخاطبان

دفاع از حقوق زنان مسئله اغلب فیلم‌های جشنواره امسال است و متاسفانه اغلب فیلمسازان مرد حتی به نوعی زن ذلیلی و حمایت از جامعه نسوان بدون درک و دریافت اجتماعی عمیق از جامعه بانوان و دختر جوان مشغول هستند.

یادداشتی برفیلم زهرمار به کارگردانی جواد رضویان / تلاش برای دور شدن از کلیشه ها جمعه 12 بهمن 1397 19:25

یادداشتی برفیلم زهرمار به کارگردانی جواد رضویان / تلاش برای دور شدن از کلیشه ها

پادزهر اولین فیلم جواد رضویان است که به اکران وشرکت در مسابقه فیلم های فجر رسیده است. پی رنگ اصلی فیلم روایتی یک خطی وساده از تحول شخصیتی آدم هاست.اما در کنار این پی رنگ ،مخاطب شاهد خرده پی رنگ های متعددی با گرایش های واقعی وطنز است که اندازه های اثر را کمی متفاوت تر از نمونه های مشابه آن ساخته است.

نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی» / عشق پنهان جمعه 12 بهمن 1397 14:42

نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی» / عشق پنهان

بنفشه آفریقایی» جدیدترین ساخته ی مونا زندی حقیقی، فیلمی بی ادعا و خوش ساخت است که ایده ی مرکزی جالب توجهی دارد. زندی حقیقی به عنوان یک فیلمساز زن، از احساسات ناب زنانه خود بهره برده است تا درامی را شکل دهد که به لحاظ احساسی بی سانسور باشد و عواطف انسانی را به شکلی قیچی نشده و خالص بر مخاطب نمایان سازد.

نگاهی به دو فیلم بنفشه آفریقایی و تیغ و ترمه / نگاهی به دو فیلم بنفشه آفریقایی و تیغ و ترمه جمعه 12 بهمن 1397 14:36

نگاهی به دو فیلم بنفشه آفریقایی و تیغ و ترمه / نگاهی به دو فیلم بنفشه آفریقایی و تیغ و ترمه

نگاهی کوتاه به سه فیلم جشنواره در روز دوم چارسو / از «آشفتگی» و «روزهای نارنجی» تا «جان دار» جمعه 12 بهمن 1397 14:32

نگاهی کوتاه به سه فیلم جشنواره در روز دوم چارسو / از «آشفتگی» و «روزهای نارنجی» تا «جان دار»

آشفتگی ساخته فریدون جیرانی بازگشت او به نوستالژی های دوران جوانی و نوجوانی اوست.می خواهد ادای دینی کند به دوره ای از سینما که این نوع فیلمسازی رواج داشت.او قبلا با فیلم “خفگی”هم به دیگر نوستالژی خود پرداخته بود.

نگاهی به فیلم «مردی بدون سایه»/ وقتی علیرضا رئیسیان از روی دست «کرم‌‌پور» تقلب نوشت جمعه 12 بهمن 1397 14:26

نگاهی به فیلم «مردی بدون سایه»/ وقتی علیرضا رئیسیان از روی دست «کرم‌‌پور» تقلب نوشت

روایت پلیسی که به فیلم الصاق می‌شود، غلط املایی روایی فیلمساز است. چهل سالگی و این فیلم ثابت می‌کند که رئیسیان دریافت دقیقی از نحوه دخالت پلیس و دستگاه قضایی در پرونده‌های مختلف ندارد.

نگاهی به فیلم «معکوس»/ خروج پولاد کیمیایی از سایه پدر جمعه 12 بهمن 1397 14:18

نگاهی به فیلم «معکوس»/ خروج پولاد کیمیایی از سایه پدر

«معکوس» خروج نسبتاً موفقیت‌آمیز پسر از زیر سایه پدر است و شروع قابل قبولی در کارنامه فیلم‌سازی پولاد کیمیایی به شمار می‌آید

«سال دوم دانشکده من» از چه می‌گوید؟/ اعترافات ذهن عاشق‌پیشه من جمعه 12 بهمن 1397 13:25

«سال دوم دانشکده من» از چه می‌گوید؟/ اعترافات ذهن عاشق‌پیشه من

صدرعاملی با «سال دوم دانشکده من» نشان می‌دهد که درک درستی از روابط نسل جوان به خصوص در حوزه زنان و دختران جوان دارد و این درک با ورود و تولد نسل جدید به‌روز می‌شود.

تیغ و ترمه فیلمی که شباهت به کیومرث پور احمد ندارد جمعه 12 بهمن 1397 01:09

تیغ و ترمه فیلمی که شباهت به کیومرث پور احمد ندارد

پوراحمد یک قصه‌گوی کلاسیک است و بهتر است به جایی بازگردد که در آن استاد است.