جمعه , ۱۴ شهریور, ۱۴۰۴
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 20
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

یادداشتی بر نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» / کابوس سپید پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 14:51
.

یادداشتی بر نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» / کابوس سپید

«مسئولیت شکستن سکوت مطلق» اثری است برای به تفکر واداشتن فارغ از اینکه حاصل فعالیت گروهی دانشجویی باشد یا حرفه‌ای. تمام تابلو‌هایی که صحنه به صحنه کنار هم چیده شده‌اند، خود می‌توانند اجرائی هایکووار باشند. مثلا ممکن است تماشاگر از خود بپرسد یک عروسی هم می‌تواند آنچنان مهیب باشد؟ بله می‌تواند. به نظر من عروسی در این نمایش یک سمبل است که از منظر نشانه‌شناختی می‌توان تعاریف گسترده‌ای از آن داشت.

بزها خطرناک‌تر از گرگ‌ها می‌شوند پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 14:02
نگاهی به نمایش «بی پدر» به کارگردانى محمد مساوات

بزها خطرناک‌تر از گرگ‌ها می‌شوند

ایده اولیه نمایش «بی‌پدر» از داستان معروف «شنگول و منگول» گرفته شده است اما اثر چیز دیگری است و نمی‌توان آن را بازخوانی جدیدی از داستان برگرفته از فرهنگ عامه دانست. داستان به کلی و حتی مخالف آن چیزی است که اکثر ما در دوران کودکی آموخته‌ایم. روایت جدید محمد مساوات از داستان، اثری دیگر است که برچسب نویسنده را بر خود دارد و می‌توان به گونه‌ای دیگر و ماندگار، همه مردم از کودک تا بزرگسالان را تحت تأثیر نکات آموزنده‌اش قرار داد.

«سانسور» حفظ ارزش‌ها یا معامله‌ی دو سر باخت؟ چهارشنبه 30 فروردین 1396 21:12

«سانسور» حفظ ارزش‌ها یا معامله‌ی دو سر باخت؟

سانسور به عنوان عامل خارجی دخالت کننده در این نظم طبیعی مانع ارتباط سالم هنرمند با اجتماع خود می‌شود. در نتیجه‌ پدیده‌ها بر اساس سیاست‌های سانسور تثبیت یا حذف می‌شوند نه روند طبیعی تحولات اجتماعی و عرضه و تقاضای هنرمند و اجتماع. وقتی فرد و نهاد دیگری مسئول نظارت و برخورد با پدیده‌ها باشد، افراد جامعه نیز رفته رفته متر و معیار و شاقول را کنار می‌گذارند. محدودیت‌ها و مرزها از بیرون دیکته می‌شود و افراد دیگر اصول، مرز و ارزش‌های فردی و اخلاقی ندارند.

یادداشت مهرداد خامنه اى برای نمایش بوف کور/ امشب حالم خوبه... پنجشنبه 24 فروردین 1396 19:31
.

یادداشت مهرداد خامنه اى برای نمایش بوف کور/ امشب حالم خوبه...

نمايش تمام شد. رورانس نداشت. كسى نيامد. من بودم و تئاترم و شعبده حسينى مهر. خواستم خودم رو زودتر از سالن به بيرون برسونم تا صداى مردم از چيزى كه ديده بودم خارجم نكنه، خواستم نگهش دارم. يك كم بيشتر. حرمت تئاتر رو براى اولين بار در اين مملكت هم حس كردم و چقدر حالم خوبه.

باغ آرزوها / یادی از پرویز بشردوست شنبه 19 فروردین 1396 21:31
.

باغ آرزوها / یادی از پرویز بشردوست

پرویز بشردوست، نمایش‌نامه‌نویس و بازیگر در آخرین روزهای سال ٩٥ با زندگی در ٦٦سالگی وداع گفت اما تعطیلی رسانه ها مانع از آن شد که دست‌کم چندخطی درباره این هنرمند حائز اهمیت بنویسم. او دست‌کم دو نمایش‌نامه ماندگار دارد که در دهه ٥٠ خورشیدی نوشته و بارها اجرا و چاپ شده‌اند.

یادداشت ناصر حسینی مهر به بهانه اجرای نمایش «بوف کور» شنبه 19 فروردین 1396 13:31
پرهیز از قواعد قدیم نمایشنامه نویسی تنهایی انسان در دنیای امروز

یادداشت ناصر حسینی مهر به بهانه اجرای نمایش «بوف کور»

کارگردان نمایش «بوف کور» به بهانه اجرای اثرش در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر از انگیزه های خود برای به صحنه بردن این نمایش گفت.

من رانت‌خوارم، پس هستم! دوشنبه 23 اسفند 1395 14:10
تحلیل و بررسی وضعیت تئاتر ایران در سالی که گذشت

من رانت‌خوارم، پس هستم!

در این نوشتار می‌توانیم به نیکی‌ها، کژی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌های نمایش‌هایی که در سال جاری به روی صحنه رفته‌اند بپردازیم و در پایان اظهار امیدواری کنیم که ان‌شاء‌الله‌تعالی نمایش‌های ما در سالِ پیش رو از کیفیت لازم برخوردار و در شأن مخاطب فهیمِ هنر تئاتر باشند. در این صورت ما فقط به سطح موضوع پرداخته‌ایم و از مدیوم و قامتِ یک رسانه پوپولسیم‌زده‌ی قلّابی فراتر نرفته‌ایم. چرا که همواره در تحلیل و بررسی، علّت است که بر معلول تقدّم دارد و برخی دوستان به دلایلی که نامش را " مصلحت اندیشی " می‌گذارند، سر صحبت از علّت را می‌پوشانند و حرفی از آن به میان نمی‌آورند.

بیایید با هم برقصیم! یکشنبه 22 اسفند 1395 20:48
به قلم مارگاریتا سورنسون و ویرایش لیسا تایلر رناد

بیایید با هم برقصیم!

در طول تاریخ زندگی بشر بر روی زمین، نمایش همواره برای خدایان بوده است. بعدها که گسترش پیدا کرد و تبدیل به چیزی شد که امروز آن را هنرهای نمایشی می‌نامیم، رقص، موسیقی، افسانه‌ها، داستان‌ها و تصاویر همگی بخشی از زندگی دربار سطنتی و اشراف بودند که با زندگی روزمره‌ی مردم عادی نیز پیوند خورده بودند.

اعتراض مترجم دوشنبه 16 اسفند 1395 13:15
.

اعتراض مترجم "کافه پولشری" به اجرای بدون مجوز اثرش

مجوز اجرای "کافه پولشری" را به خانم الهام پاوه نژاد داده ام و قرار است این نمایش با بازی و کارگردانی ایشان فروردین 96 در کافه تریای تئاترشهر اجرا شود. اما متوجه می شوم که خانمی به اسم مریم جعفری می خواهد نمایشنامه "کافه پولشری" را از 16 اسفند در کافه اداره تئاتر اجرا کند.

یادداشتی که برای کودکان کار خوانده شد یکشنبه 15 اسفند 1395 14:26
.

یادداشتی که برای کودکان کار خوانده شد

مهدی معبودی در یادداشتی که همزمان با اجرای نمایشنامه خوانی نمایش خواستگاری به کارگردانی حسام کلانتری نوشت از کودکان کار تجلیل کرد.

شنبه 7 اسفند 1395 13:41
امین میری، کارگردان نمایش" شلتر":

"بازگشت به خانه" را حیف است نبینید و حیف است دیده نشود

"امین میری" نویسنده،کارگردان و بازیگر تئاتر ، تلویزیون وسینما که این روزها نمایش" شلتر" را در مقام کارگردان در مجموعه تئاتر شهر تهران به روی صحنه برده است یادداشتی درباره نمایش بازگشت به خانه در صفحه اینستاگرام خود منتشر ساخت و ضمن دعوت علاقه مندان برای دیدن این اثر نمایشی از ویژگی های مختلف آن سخن گفت.

یادداشت علی رفیعی برای «کابوس حضرت اشرف» چهارشنبه 4 اسفند 1395 12:04
نگاه تئاتری به تاریخ

یادداشت علی رفیعی برای «کابوس حضرت اشرف»

قوام شخصیت عجیب و غریبی در تاریخ ما بوده است که نه می‌توان به‌سادگی او را ستایش و نه محکوم کرد. قوام انسان پیچیده‌ای‌است که هم مملکت را به ورطه‌های خطرناکی کشانده و هم از ورطه‌های هولناکی بیرون کشیده است.

آخرین روزهای اجرای نمایش «تنها راه ممکن» جمعه 29 بهمن 1395 16:43
به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی

آخرین روزهای اجرای نمایش «تنها راه ممکن»

نمایش «تنها راه ممکن» به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی دوشنبه دوم اسفندماه به اجرای خود در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر پایان می‌دهد.

برای آدم‌هایی که فرصت دیدن ندارند جمعه 29 بهمن 1395 16:39
یادداشت نازنین سهامی زاده کارگردان نمایش «مانوس»

برای آدم‌هایی که فرصت دیدن ندارند

کارگردان نمایش «مانوس» هم‌زمان با اجرای این اثر نمایشی مستند در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر یادداشتی را برای تماشاگرانش منتشر کرد

دیکتاتوری آدم های متوسط پنجشنبه 21 بهمن 1395 18:44
به بهانه‌ی حضور یوجینیو باربا در تهران و اجرای نمایش درخت گروه تئاتر اودین

دیکتاتوری آدم های متوسط

حقیقت این است که تنها تئاتر آوانگارد شمال اروپا که در سطح اروپا شناخته شد و در سطح حرفه‌ای جهانی حرفی برای گفتن داشت، در همین اسلو تاسیس شد و رشد کرد. اسفناک‌تر این است که کارگردان‌ها و بازیگران جوان نروژی حتی به خود زحمت نمی‌دادند که بروند و آن را ببینند. تنها تئاتر آوانگارد خلاق اسکاندیناوی، تقریباً در سکوت کامل از اینجا رفت. از میان منتقدان تئاتر نروژ تنها مارتین نَگ به تئاتر اودین توجه نشان داد.

در باب آداب حضور در سالن تئاتر سه شنبه 19 بهمن 1395 14:11
.

در باب آداب حضور در سالن تئاتر

در دنيايي كه مردم تكنولوژي را مدام در دستان خود دارند و به آداب سالن نمايش آگاهي ندارند، تحكم و دستوردادن (موبايلت‌رو «اين‌طوري» خاموش كن.... «پات رو دراز نكن»... «سريع بيا تو»... «سريع برو بيرون») همان مردمان را از اين فضا دورتر و دورتر خواهد كرد و آنها مثل گذشته‌اي نه‌چندان‌دور، به كارهايي جز تئاتررفتن روي خواهند آورد.

جنگ سرد، فستیوال تئاتر بیتف و ادامه تحصیل من شنبه 16 بهمن 1395 20:53
به بهانه سی وپنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر

جنگ سرد، فستیوال تئاتر بیتف و ادامه تحصیل من

مى گویند هر ملتى لیاقت دولتمردانى را دارد که بر آنها حکومت مى کنند اما من فکر مى کنم هر ملتى لیاقت تئاترى هایى را دارد که برایشان نمایش اجرا مى کنند.

رکن آموزش تئاتر مدرن در ایران شنبه 16 بهمن 1395 14:04
چند جمله درباره رکن‌الدین خسروی

رکن آموزش تئاتر مدرن در ایران

در میان تماشاگرانی که پس از تماشای نمایش در حاشیه کویر از تالار ۲۵ شهریور، بیرون می‌آمدند، چشمم به مردی افتاد که شباهت شگفتی به خسرو گلسرخی داشت؛ مردی که دوستش می‌داشتم و یکی از الگوهای نسل پرشوری بود که کله‌شان بوی قرمه‌سبزی می‌‌داد! به حدی او به گلسرخی شبیه بود که یک لحظه توهم و خیال بَرَم داشت، «آیا این روح اوست که با شتاب به سوی من می‌آید؟!».

خسروی دانسته‌هایش را در پستو پنهان نکرد جمعه 8 بهمن 1395 14:02
.

خسروی دانسته‌هایش را در پستو پنهان نکرد

استاد رکن‌الدین خسروی، یکی از مؤثرترین استادان تئاتر کشور بود. همه کسانی که با او کار کرده یا شاگرد او بودند، بر این نکته آگاهی داشتند که در وهله اول باید پایبند به اخلاق، انضباط و تعهد باشند. بنابراین اخلاق و فعالیت تئاتری جزء لاینفک حضور آنان در فعالیت‌های تئاتری بود.

یادداشت رویا نونهالی برای نمایش «دیوان تئاترال» یکشنبه 26 دی 1395 12:12
.

یادداشت رویا نونهالی برای نمایش «دیوان تئاترال»

رویا نونهالی برای نمایش «دیوان تئاترال» که به کارگردانی روزبه حسینی این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است، یادداشت نوشت.