چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 24
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

شیراز/ يادداشتی  بر نمايش با كاروان سوخته دوشنبه 25 آذر 1392 00:00
.

شیراز/ يادداشتی بر نمايش با كاروان سوخته

نمايش با كاروان سوخته نوشته ي عليرضا كوشك جلالي با بازي و كارگرداني مهران حيدري از 13 تا 22 آذر در سالن استاد هودي شيراز به روي صحنه رفت و بعد از آن تا 25 آذر تمديد شد

میزانسنی از مرگ و زندگی یکشنبه 24 آذر 1392 00:00
در حاشیه نمایش «پروانگی»

میزانسنی از مرگ و زندگی

تئاتر زمانی اثرش را روی بیننده می‌گذارد که وقتی سالن نمایش را ترک می‌کنید با شخصیت‌ها و نمایش همراه شده و به آنها بیندیشید و درگیر داستانشان شوید. چند روز گذشته به سالن قشقایی رفتم برای تماشای نمایش پروانگی. همین حس را داشتم.

شيوه مداخله عروسكي تفكر انتقادي را در کودکان تقویت می‌کند شنبه 23 آذر 1392 00:00
نگاهی به شیوه مداخله عروسکی از تئاتر شورایی

شيوه مداخله عروسكي تفكر انتقادي را در کودکان تقویت می‌کند

شيوه مداخله عروسكي با مشاركت گيري از كودكان تفكر انتقادي را در آن ها ايجاد و تقويت مي كند تا بتوانند در برخوردها و شرايط مختلف عكس العمل هاي بهتري نشان دهند و در رفتارها و موقعيت هاي پرخاشگرانه آسيب كمتري ببينند.

گلاب آدینه و «بیوه‌های جنگ‌سالار» دوشنبه 18 آذر 1392 00:00

گلاب آدینه و «بیوه‌های جنگ‌سالار»

گلاب آدینه این‌روزها ترجیح می‌دهد بیشتر روی صحنه باشد. او بعد از نقش سرهنگ در نمایش «سیندرلا» حالا در نقش یکی از بیوه‌های غمگین جنگ‌سالار در تالار چهارسو در کنار خواهر و دخترش به صحنه رفت

یادداشت/ طراحی صحنه؛ از چیدمان تا آرایش صحنه سه شنبه 5 آذر 1392 00:00
نگاهی به بایدها و نبایدهای طراحی صحنه

یادداشت/ طراحی صحنه؛ از چیدمان تا آرایش صحنه

چیدمان در نمایش، بر اساس نگرش طراح،علم او از چیدمان، توجه به تاثیر در نگاه و برداشت تماشاگر از یک اثر و البته خواست و دیدگاه کارگردان از فضای نمایش صورت میگیرد. چیدمان بازی گاه ها را مشخص میکند. فرم کلی احجام در این مرحله مشخص می شود. اما آنچه صحنه را چشم نواز میکند، به اجسام هویت می بخشد، فضاسازی را موثر و دقیق می کند، آرایش صحنه است. در این مرحله طراح باید به جزئیات بپردازد.

مقاله - مفهوم اجرا از نگاه رابرت ویلسون یکشنبه 3 آذر 1392 00:00

مقاله - مفهوم اجرا از نگاه رابرت ویلسون

در این نوشته تلاش شده تا مفهوم اجرا در آثار او بررسی شود تا بتوان رویكرد وی به مقوله اجرا را فهمید و چگونگی استفاده وی از عناصر مختلف بیان هنری در جهت رسیدن به رویكرد شخصی ویلسون به اجرا را بررسی كنیم. در این جهت سعی نگارنده بر جمع‌آوری مطالب از منابعی بوده كه به طور مستقیم از زبان خود ویلسون بیان شده باشند. بیشتر مطالب در این مقاله از كتابی جامع درباره ویلسون و كارهایش گرفته شده است2.
در آغاز مختصری از زندگی‌نامه وی را توضیح و سپس درباره تاسیس مدرسه برد هافمان شرح می‌دهیم و در فصل سوم رویكرد ویلسون به مفهوم اجرا را با شرح ابزار بیانی همچون اجرا، نور، كلام و غیره در آثار او و تاثیرهای مختلف بر شكل‌گیری رویكردش به اجرا را شرح داده و در پایان یك نمونه از اجراهای وی به نام نگاه مرد كر3 كه از كارهای اولیه اوست و جهت ویلسون را در تئاتر آوانگارد مشخص كرد را توضیح می‌دهیم.

یادداشت: آیا با بحران نقد تئاتر روبرو هستیم؟ سه شنبه 21 آبان 1392 00:00

یادداشت: آیا با بحران نقد تئاتر روبرو هستیم؟

بسیاری از مفسران هنری معتقدند که نقد تئاتر در سال‌های اخیر در موقعیتی بحرانی قرار گرفته است. اخراج بسیاری از منتقدان تئاتر از روزنامه ایندیپندنت این نگرانی را دامن زده است که روزنامه‌های انگلیسی به تبعیت از جراید آمریکایی، دیگر جای مطمئنی برای نقد‌نویسان نیستند.

یادداشتی بر نمایش شایعات؛ خنده‌کردن آه‌آه، گریه‌کردن قاه‌قاه پنجشنبه 9 آبان 1392 00:00
یادداشتی بر نمایش شایعات، نوشته نیل سایمون

یادداشتی بر نمایش شایعات؛ خنده‌کردن آه‌آه، گریه‌کردن قاه‌قاه

طبیعت آثار طنز بر خنده استوار است و خنده را تنها وسیله‌ای می‌داند برای نیل به هدفی برتر و آگاه‌کردن انسان به عمق رذالت‌ها. نمایش شایعات در ظاهر می‌خنداند اما در پس این خنده واقعیتی تلخ و وحشتناک وجود دارد که در عمق وجود مخاطبانش خنده را می‌خشکاند و او را به تفکر وامی‌دارد.

مقاله - تاريخچة استفاده از ژست در بازيگري جمعه 3 آبان 1392 00:00

مقاله - تاريخچة استفاده از ژست در بازيگري

در اين مقاله، با ذكر خلاصه‌اي از اقدامات پيشينيان در جهت استفاده از ژست، سعي در روشن ساختن هر‌چه بيشتر ماهيت ژست داريم؛ ليكن براي جلوگيري از طولاني شدن مطلب، مبحث ژست در نمايش‌هاي شرقي را در فرصتي ديگر طرح خواهيم كرد.

یادداشت مهمان: گلایه‌های یک بازیگر از جشنواره تئاتر استان یکشنبه 21 مهر 1392 13:00
گلایه‌های بازیگر نمایش محاق از داوری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان،

یادداشت مهمان: گلایه‌های یک بازیگر از جشنواره تئاتر استان

.

یادداشت:آیا تئاتر مسئله مهمی است؟ سه شنبه 16 مهر 1392 00:00

یادداشت:آیا تئاتر مسئله مهمی است؟

بارها از خود این سؤال را پرسیده‌ایم كه آیا تئاتر مسئله مهمی است؟
و همه می‌دانیم كه هست! و پاسخ به این پرسش آن‌ قدر بدیهی است، كه هر بار كه به آن پاسخ داده‌ایم دچار شگفتی شده‌ایم. برای قبیله و قومی كه صاحب فرهنگ هستند و می‌دانند كه تئاتر مترادف فرهنگ است، واضح و مبرهن است كه صحنه تئاتر یكی از جاهایی است كه می‌توان در آن احساس خوشبختی كرد. می‌توان احساس غربت را به فراموشی سپرد. می‌توان باور كرد كه در خانه هستیم و به همین علت مهم احساس آرامشی به ما دست می‌دهد. حس عمیق و دردناك غربت، غربت به معنای دقیق كلمه عبارت است از دوری از خانه یا بی‌خانمانی! مفهوم غربت عمیقاً با مفهوم خانه به هم پیوسته است...

یادداشت: تئاتر خیابانی از اوج اقتدار به قعر فلاکت کشیده شد شنبه 6 مهر 1392 00:00
.

یادداشت: تئاتر خیابانی از اوج اقتدار به قعر فلاکت کشیده شد

برخی رفتارها از سوی مدیریت تئاتر خیابانی باعث شده امروزه گروه‌های فعال ایران انگیزه‌ای برای اجراهای عمومی نداشته باشند و به جشنواره‌ها با دید بی‌اعتمادی نگاه کنند.

در اندوه پیشکسوت بودن ( یادداشت دکتر علی رفیعی بر وضعیت پیشکسوتان هنر ایران ) پنجشنبه 28 شهریور 1392 00:00
.

در اندوه پیشکسوت بودن ( یادداشت دکتر علی رفیعی بر وضعیت پیشکسوتان هنر ایران )

زندگی هنرمندان این سرزمین، همیشه سرشار از غبطه و ناکامی بوده و هست. آن‌قدر که عمرمان در اندوه سترون بودن خود و حسرت آثار خلق‌نشده‌مان طی شد نه در شادی و رضایت از کار‌های خلق‌شده‌‌مان. پیر شدیم، پیرمان کردند، چون بهترین راه بود برای پنهان کردن شرمساری‌هاشان – اگر شرمی داشته باشند – و در این میان پیشکسوت نامیدن‌مان بهترین ترفند است برای منفعل کردن ما! …

در «آقای اشمیت کیه» جای یک طراحی صحنه اصولی خالی بود! پنجشنبه 21 شهریور 1392 00:00
یادداشتی درباره طراحی صحنه نمایش «آقای اشمیت کیه»

در «آقای اشمیت کیه» جای یک طراحی صحنه اصولی خالی بود!

آیا تعمدی در به جای ماندن خط قلموی رنگ بر دیوارها هست؟ اگر خانم اشمیت، کسیست که حاضر است به خاطر همسرش وقتی را به بازی هویتش بگذراند، اگر کسی است که با تمام ضعفی که بنا به گفته کارل، آقای اشمیت از نظر شخصیت دارد، به او علاقمند است و با شادی زندگی می‌کند، در خانه‌ای با این سطح از تمیزی عمر می گذراند؟

تئاتر در فرزند پروری به چه کار والدین می‌آید؟ چهارشنبه 20 شهریور 1392 00:00
یادداشت محمدرضا رهبری، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه نویس

تئاتر در فرزند پروری به چه کار والدین می‌آید؟

تئاتر موجب تعادل روانی رفتاری در کودکان می‌شود. چرا که آنها با پیگیری ماجراهای نمایش و درگیر شدن ذهنشان وایجاد حس همذات پنداری وطرح پرسش در نمایش و رسیدن به پاسخ آن کودک را به سمت تعادل روانی و رفتاری در زندگی واقعی سوق می‌دهد

یادداشت: نمایش درمانی، نمایشی کاربردی است دوشنبه 18 شهریور 1392 00:00
.

یادداشت: نمایش درمانی، نمایشی کاربردی است

تئاتر کاربردی تئاتری رسمی وتفکیک شده بر دو موضع تماشاگر و بازیگر نیست، بلکه شیوه‌ای اجرایی درحوزه هنرهای نمایشی است که درآن دیوار بین نمایشگران و تماشاگران از بین رفته و مفهوم رسمی تئاتر را از دست می‌دهد.

یادداشتی بر مفهوم طراحی صحنه و مشکلات پیرامون این هنر در اصفهان پنجشنبه 14 شهریور 1392 00:00
هنر طراحی صحنه، در اصفهان وضع خوبی ندارد

یادداشتی بر مفهوم طراحی صحنه و مشکلات پیرامون این هنر در اصفهان

آیا در 5 سال گذشته،در اصفهان نمایشی دیده اید که طراحی صحنه ی آن شما را به وجد آورده باشد؟!

تئاتر اجتماع بنیاد یکشنبه 10 شهریور 1392 00:00
معرفی گونه‌های تئاتر کاربردی؛

تئاتر اجتماع بنیاد

در میان تمام شکل‌های تئاتر کاربردی، تئاتر «اجتماع بنیاد» برآمده از زمینه بسیار خاصی است که در آن محیط، مشارکت کنندگان و موضوع‌ها، همگی محلی‌اند.

مقاله - اِتنــودرام پنجشنبه 7 شهریور 1392 00:00
.

مقاله - اِتنــودرام

«اولین و شاید كم خطر ترین تعریفی كه از این پدیدة پیچیده (شامانیسم) می توان عرضه كرد این است كه شامانیسم به معنی فنون از خود بیخود شدن و خلسه است؛ یعنی بیرون آمدن شخص از حالت هوشیاری عادی. مردم معتقدند كه طی این خلسه، روح شامان از بدنش جدا می شود و آنگاه یا به سوی آسمان صعود می كند و یا به دنیای مادون سقوط می كند. سیر و سفر همراه با روح شامان، اغلب به تماس با ارواح منجر می شود كه برخی از اوقات سفر خطر ناكی است و به عنوان بخشی از مراسم شفای مراجعه كننده، مورد استفاده قرار می گیرد.جهان شامان از سه قلمرو مجزا تشكیل می شود:دنیای مافوق كه متعلق به خدایان است، جهان میانی كه از واقعیات مادی تشكیل می شود و جهان مادون كه جایگاه مردگان و خرد است.

افتخار خانه‌تئا‌تر مقابله با جریان روشنفکری در تئا‌تر است یکشنبه 3 شهریور 1392 00:00
واکنش حسینی‌مهر به سخنان ایرج راد در جلسه دیدار با جنتی؛

افتخار خانه‌تئا‌تر مقابله با جریان روشنفکری در تئا‌تر است

اگر قرار است باز‌‌ همان مدیران قبلی در لباس‌هایی جدید به پست‌هایشان برگردند، ما‌‌ همان خانه نشینی یا مهاجرت را ترجیح می‌دهیم. لطفاً قوانین بازی را دوباره از نقطه صفر آغاز نکنید!