پیتر سارسگارد، بازیگر نامزد گلدنگلوب، در جشنواره فیلم کارلوویواری با انتقاد از وضعیت سیاسی امروز آمریکا، از عدم مسئولیتپذیری نسل خود و تسلیمشدن لیبرالها در برابر رفاه شخصی سخن گفت. او گفت دیگر نمیتوان بیتفاوت بود و وقت آن رسیده «کاپوچینو را زمین بگذاریم و مبارزه کنیم».
مایکل داگلاس بازیگر سرشناس آمریکایی که برای نمایش نسخه ترمیمشده فیلم کلاسیک «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» به جشنواره فیلم کارلوویواری آمده بود، در یک نشست خبری درباره سیاست امروز آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: «دموکراسی در کشورم بهشدت آسیبپذیر شده و حالا مردم برای پول وارد سیاست میشوند، نه خدمت.»
در سالروز تولد رانویر سینگ، بازیگر سرشناس بالیوود، از فیلم جدید او با نام «دهوراندار» به کارگردانی آدیتیا دار، کارگردان موفق «اوری»، رونمایی شد. این فیلم که ترکیبی از اکشن پرهیجان و داستانی رمزآلود دارد، با حضور بازیگران مطرحی چون سانجی دات، آکشی خانا، آر. مادهاوان و آرجون رامپال، ۵ دسامبر ۲۰۲۵ بهصورت جهانی اکران خواهد شد.
داکوتا جانسون، بازیگر سرشناس هالیوود و ستاره فیلم «Madame Web»، با حضور در جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری، از ورود جدی خود به دنیای کارگردانی خبر داد. او در گفتوگویی صمیمی، از دلمشغولیهای هنریاش، تجربههای تلخ در پشت صحنههای سمی، علاقه به نقشهای پیچیده و دیدگاه متفاوتش نسبت به موفقیت در سینما پرده برداشت.
فیلم Broken Voices به کارگردانی اوندرژ پراوازنیک، با الهام از پرونده جنجالی سوءاستفاده جنسی در گروه کر Bambini di Praga، زوایای تاریکی از خاموشی، انکار و آسیبهای روانی در دوران نوجوانی را روایت میکند. این فیلم، نگاهی انسانی و غیرخشونتآمیز به شکلگیری تدریجی سوءاستفاده دارد و بر اهمیت شنیده شدن صدای قربانیان تأکید میکند.
فیلم کوتاه «زیر سایه بلوط» به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی حسین الهیاری در اولین حضور بینالمللی خود موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران بیست و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه IN THE PALACE بلغارستان شد. این جشنواره معتبر که مورد تایید آکادمی اسکار و جشنواره گویا است، تجربهای عمیق از تنشها و پیوندهای خانوادگی را با زبان بصری ویژه روایت میکند.
فیلم سینمایی «بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و تهیهکنندگی مصطفی کیایی موفق به کسب جایزهای در جشنواره بینالمللی سینمایی شد. این فیلم که فیلمنامهاش را لادن شیرمرد و محمدابراهیم عزیزی نوشتهاند، بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و با بازی محسن کیایی، هدی زین العابدین و دیگر بازیگران مطرح در بخش مسابقه جشنواره به نمایش درآمد.
هایده صفییاری، تدوینگر باسابقه سینمای ایران، جایزه بهترین تدوین را برای مستند «چشم در برابر چشم» از بیستوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی ترایبکا در آمریکا دریافت کرد.
چهار اثر سینمایی از ایران در بیستوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «DokuFest» کوزوو به نمایش درمیآیند. این جشنواره یکی از معتبرترین رویدادهای سینمای مستند و فیلم کوتاه در جنوب شرق اروپاست.
شورای پروانه فیلمسازی سازمان سینمایی با ساخت سه فیلمنامه جدید از داود بیدل، جهان خادمالمله و محمدرضا یکانی موافقت کرد. این آثار در مراحل پیشتولید قرار خواهند گرفت.
مستند «قویدل» به کارگردانی علی فراهانی صدر، پس از موفقیت در جشنواره «سینماحقیقت» و دریافت سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر، حالا با اکران آنلاین در پلتفرم هاشور، در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. این فیلم روایتگر تلاش پدری برای احقاق حقوق بیماران آسیبدیده از خونهای آلوده وارداتی است.
محمد شاکری، کارگردان نمایش «آداب شکار روباه» که از بجنورد برای اجرای این اثر به تهران آمده، با اشاره به دشواریهای مسیر و وقفههای ایجادشده در اجرای نمایش، خواستار درک بیشتر مسئولان هنری و تمدید زمان اجرا برای دیدهشدن تلاش گروهش شد.
فیلم The Running Man با بازی گلن پاول و کارگردانی ادگار رایت، بازسازی مدرنی از رمان کلاسیک استیفن کینگ است که حالا با تریلری هیجانانگیز معرفی شده. این فیلم اکشن علمی-تخیلی، داستان مردی را روایت میکند که برای نجات جان دخترش وارد یک بازی تلویزیونی مرگبار میشود.
تاکاشی میکه در فیلم Sham سراغ یکی از پروندههای جنجالی واقعی ژاپن میرود و با الهام از ساختار راشومون، مخاطب را میان دو روایت متضاد از خشونت، دروغ و عدالت سردرگم میسازد. فیلمی که تا میانه راه درخشان پیش میرود، اما در پایان، پیچیدگیهای خود را قربانی نتیجهگیریای سادهانگارانه میکند.
فیلمهای زندان معمولاً حول محور خشونت، فرار یا رستگاری میچرخند، اما Inside رویکردی عمیقتر و روانشناختیتر دارد. این درام استرالیایی با تمرکز بر سه زندانی درگیر با گذشته و وجدان خود، مرزهای آشنای ژانر را کنار میزند و با بازیهای چشمگیر گای پیرس و کازمو جارویس، بیننده را به سفری درونی و متفاوت دعوت میکند.
مستند «Just Kids» در دل یکی از ملتهبترین موضوعات اجتماعی روز آمریکا فرو میرود: حق دسترسی نوجوانان ترنس به مراقبتهای پزشکی. این فیلم با روایتی انسانی و بیواسطه، از خلال زندگی سه نوجوان در ایالتهای محافظهکار، تصویری عمیق از تأثیرات قوانین سختگیرانه بر جسم و روان این نسل آسیبپذیر ترسیم میکند.
فیلم Lavender Men تلاشی جاهطلبانه برای بازآفرینی چهرهای کمتر دیدهشده از آبراهام لینکلن است؛ روایتی کوییر، متافوریک و تئاتری که با وجود مفاهیم عمیق، در قالب سینما چندان موفق ظاهر نمیشود.
«دزدیدن پالپ فیکشن» ساخته دنی ترکویچ، نخستین فیلم بلند کارگردان جوان، داستان دو دوست عاشق آثار کوئنتین تارانتینو را روایت میکند که قصد دارند نسخه شخصی ۳۵ میلیمتری فیلم «پالپ فیکشن» را بدزدند. اما این کمدی سرقت با ترکیبی از شوخیهای پراکنده و ارجاعات مکرر به تارانتینو، به جای یک اثر منسجم و جذاب، به نمونهای از یک ادای دین ناتمام تبدیل شده است.
از «ماموریت: غیرممکن – آخرین حسابرسی» تا مستند حیرتانگیز «سلی زنده است!»، در این گزارش نگاهی انداختهایم به بهترین آثار سینمایی نیمه اول سال ۲۰۲۵؛ فیلمهایی که هرکدام بهنوعی مرزهای ژانر، روایت و احساس را جابهجا کردهاند.
فیلم Off the Grid با بازی جاش دوهامل، تلاش میکند اثری در سبک اکشن بقا (Survival Thriller) باشد، اما آنقدر در کلیشهها، شخصیتپردازی ضعیف و اکشنهای بیرمق غرق میشود که حتی حضور یک قهرمان تنها در دل طبیعت هم نمیتواند آن را نجات دهد.