روابط عمومی انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» با انتشار بیانیهای، خبر از کنار گذاشته شدن این اثر از جدول نمایش جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان ۱۴۰۴ داد. گروه سازنده اظهار شگفتی کردهاند که این تصمیم بدون هیچ اطلاعرسانی یا توضیح مکتوب انجام شده و ضمن تأکید بر احترام به سیاستگذاریهای فرهنگی، خواهان شفافیت و ارائه توضیح رسمی و مکتوب در احترام به زحمات تیم ۵۰۰ نفری تولید این انیمیشن هستند.
نمایشنامهخوانی «پلیکان» اثر جاودان آگوست استریندبرگ با ترجمه پرویز تاییدی، به کارگردانی مهدی اصغریان، در چهار نوبت (۱۷، ۱۸، ۲۴ و ۲۵ مهر) در پردیس تئاتر شهرزاد (بوتیک هنر ایران) خوانش میشود. کارگردان این اجرا، «آشیانه» را نماد وطن، آرامش و تعلق میداند و با استعارهای از سوختن آشیانه، پیامدهای شوم خیانت، تبعیض و خودکامگی در خانواده و جامعه را به تصویر میکشد.
سری بازیهای «سایلنت هیل» همیشه ترکیبی از ترس روانشناختی، اتمسفر وهمآلود و هیولاهای کابوسوار بودهاند. حالا اگر دنبال انیمههایی با همان حس سنگین، دلهرهآور و پر از ابهام هستید، این ۱۰ عنوان پیشنهادی بهترین جایگزین برای تجربهای شبیه «سایلنت هیل» هستند.
فیلمهای اقتباسشده از کمیکبوک همیشه کودکانه و مناسب همهسنین نیستند. برخی از این آثار پر از خشونت عریان، مضامین سنگین و موضوعات بزرگسالانهاند؛ از «V for Vendetta» گرفته تا «Oldboy». این ۱۰ فیلم ثابت میکنند دنیای کمیک میتواند بسیار تاریکتر و پیچیدهتر از تصور عمومی باشد.
فیلم «Dead of Winter» ساخته برایان کرک با حضور اما تامپسون، تجربهای نفسگیر و پرتنش ارائه میدهد که او را در نقشی کاملاً متفاوت به تصویر میکشد؛ بیوهای تنها و سرسخت که ناخواسته با آدمربایان در برف و یخ شمالی روبهرو میشود.
نمایش «لطفا تحت هر شرایطی» به کارگردانی حمیدرضا مرادی و نویسندگی نرگس کیومرثی، در تازهترین تجربه این کارگردان در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه میرود. این اثر در سبک ابزورد با رگههایی از کمدی موقعیت است و داستان نقل مکان یک خانواده خرده بورژوا به محلهای آرام اما با قوانینی عجیب را روایت میکند.
نمایش «کرسیسم» به نویسندگی سجاد باقری، تهیهکنندگی آرمان نادری و کارگردانی مروارید افسری، از روز ۷ آبانماه به مدت ۲۰ شب در پردیس تئاتر شهرزاد اجراهای خود را آغاز میکند. این نمایش داستان فرید کورهان، استاد فلسفهای در دانشگاه آنکارا را روایت میکند که پس از اخراج، چنان دچار شکست روحی میشود که تنها راه گریز را در دنیای خیال مییابد و مرز میان واقعیت و رؤیا برای او محو میشود.
فیلم کوتاه «آغوشِ شکستهی درختِ توت» به تهیهکنندگی و کارگردانی نوید آغاز، به بخش مسابقه اقتباسی (کتاب و سینما) در چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران راه یافت. این اثر که با اقتباسی آزاد از کتابهای «دختری از ایران»، «بردی از یادم» و «داد بیداد» ساخته شده است، تلفیقی از نگاه شاعرانه، مستند و دراماتیک بوده و بر حافظه جمعی، رنج و امید زنان و مردانی متمرکز است که در پی بازسازی خویشتناند.
فیلم سینمایی «بُن سای» به کارگردانی علی بهراد (سازنده «تصور» و «تهران کنارت») و تهیهکنندگی رضا فتحالهی، با آغاز فیلمبرداری در تهران کلید خورد. این فیلم که یکی از پربازیگرترین محصولات امسال سینمای ایران معرفی شده، حضور پریناز ایزدیار را بهعنوان نخستین بازیگر قطعی کرده است.
فیلم «بیل را بکش: کل ماجرا» کوئنتین تارانتینو، که نسخه یکپارچه «بیل را بکش ۱» و «بیل را بکش ۲» به همراه سکانس انیمیشنی، برای اولین بار در تاریخ ۵ دسامبر در سینماها اکران میشود و نمایشهایی در فرمتهای ۷۰ و ۳۵ میلیمتری خواهد داشت.
مارتین اسکورسیزی، کارگردان برجسته آمریکایی، در مستند جدید «Mr. Scorsese» فاش کرد که در دوران تحصیل برای کشیش شدن در یک مدرسه کاتولیک تلاش کرد اما به دلیل رفتار ناپسند از آنجا اخراج شد.
دنیل دی-لوئیس، بازیگر سهبار برنده اسکار، پس از بازگشت از بازنشستگی، درباره تمرکز بیش از حد روی جزئیات روش متد در بازیگری و اهمیت کار درونی صحبت کرد.
تیلی نورود، بازیگر ساختهشده توسط هوش مصنوعی که با یک اسکچ کوتاه کمدی در جشنواره فیلم زوریخ ظاهر شد، هنوز مصاحبهای انجام نداده است؛ با این حال، تقاضا برای گفتگو با او بسیار بالا است و کارشناسان روابط عمومی درباره مدیریت شهرت او بحث میکنند.
کیلیان مورفی، برنده اسکار بهترین بازیگر برای «اوپنهایمر»، در فیلم نتفلیکس «استیو» نقش معلمی خسته و گرفتار اعتیاد را بازی میکند و درباره تجربه خود از این پروژه، همکاری با مکس پورتر و کار با تیم میلانز صحبت کرده است.
فیلم «جنگجوی صحرا» به کارگردانی «روپرت وایت» روایتگر داستان ملکهای است که قبایل عربستان را متحد میکند تا در برابر امپراتوری بیرحم بجنگند؛ هرچند تجربه بصری چشمگیر، روایت فیلم را از سطحیترین کلیشهها فراتر نمیبرد.
فیلم «استخوان دریاچه» به کارگردانی «مرسدس بایسک مورگان» و نویسندگی «جاشوا فریدلندر» روایتگر تعطیلات یک زوج است که از سرگرمیهای ساده به بازیهای خطرناک و خونآلود کشیده میشود.
فصل جدید اسکار ۲۰۲۵ به میدان تقابل دو جریان متفاوت بدل شده است؛ حماسههای پرهیجان و مردانه مانند «یک نبرد پس از دیگری» در برابر روایتهای آرام و احساسی چون «هَمنِت» که میتوانند آینده این فصل جوایز را رقم بزنند.
رونان دی-لوئیس، پسر دنیل دی-لوئیس، درباره تجربه کارگردانی پدرش در اولین فیلم بلند خود به نام «Anemone» صحبت کرد. رونان تأیید کرد که به دلیل پایبندی پدرش به متد اکتینگ، همه عوامل در صحنه، از جمله خود او، مجبور بودند پدرش را با نام شخصیتش «ری» صدا بزنند؛ رویهای که دی-لوئیس در طول دوران حرفهای خود، حتی در آثاری چون «پای چپ من» و «رشته خیال»، به آن شهرت داشته است.
فیلم «یک قصه مهآلود» در صدر نامزدهای شصتودومین جوایز اسب طلایی قرار گرفت و با ۱۱ نامزدی در بخشهای اصلی، توجهات را به خود جلب کرد. در کنار آن، «دختر چپدست» و «مادر بومی» نیز از رقبای جدی امسال هستند. این جوایز معتبرترین رویداد سینمایی برای فیلمهای ساختهشده به زبانهای چینی محسوب میشود.
جنجالها پیرامون تیلی نوروود، «بازیگر» ساختهشده با هوش مصنوعی، همچنان ادامه دارد. پس از اعتراض اتحادیه SAG-AFTRA در آمریکا، حالا اتحادیه بازیگران بریتانیا Equity نیز با موضعی تند اعلام کرده که نورود نه یک بازیگر، بلکه ابزاری هوش مصنوعی ساختهشده از آثار واقعی بازیگران است.