کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای رسمی به رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، خواستار برچیده شدن شورای پروانه ساخت و پایان ممیزی فیلمنامهها شد. این کانون با تأکید بر اینکه «نگاه محدودکننده به خلاقیت زیانبار است»، تهدید کرد که در صورت تداوم روند فعلی ممیزی، نماینده خود را از شورای پروانه ساخت خارج خواهد کرد.
آتنه فقیهنصیری، بازیگر خاطرهانگیز سریال «خانه سبز»، پس از دوری و کمکاری به دلیل ابتلا به بیماری اماس، با حضور در سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی، به قاب تصویر بازمیگردد. این بازیگر که آخرین فعالیت خبرسازش در سال ۱۴۰۲ بود، حالا در یک پروژه پرمخاطب در کنار جواد عزتی و نگار جواهریان ایفای نقش خواهد کرد و احتمال آغاز دوران تازهای از بازیگری او وجود دارد.
یژن امکانیان، بازیگر «گلهای داودی» و «رخ دیوانه»، پس از ۱۷ سال دوری از صحنه تئاتر، با نمایش «خانه دراکولا» به کارگردانی و نویسندگی بابک صحرایی به روی صحنه باز میگردد.
نمایش «عروس انار» به کارگردانی حسین جمالی، روایتی معاصر و التقاطی از داستانهای فلکلور ایرانی است که با هدف نقد تقدیرگرایی و مردسالاری به صحنه رفته است. این اجرا با تلفیق آواز، رقص و امر دراماتیک در فضایی هیبریدی، تلاش میکند تا از دل سنتهای هزینهزا، راهی به سوی همبستگی و رهایی جامعه پیدا کند.
با پایان مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره تئاتر «شهر»، ۷۷۶ نمایشنامه و طرح اجرایی در بخشهای مختلف این رویداد ثبت شد. این جشنواره که پس از هشت سال وقفه و با شعار «تهران؛ بازخوانی یک هویت اصیل» برگزار میشود، نتایج بازخوانی متون را از اول تا پنجم آبانماه ۱۴۰۴ بهتدریج اعلام خواهد کرد.
نمایش «موشهای بلفاست» به نویسندگی و کارگردانی فریور خراباتی، نویسنده «روزی روزگاری مریخ»، از ۵ آبان ۱۴۰۴ در مجموعه کاخ هنر به روی صحنه میرود.
داریوش مهرجویی یکی از مهمترین و جریانسازترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و از پیشگامان اصلی موج نو، نهتنها سینما را از سلطه فیلمفارسی نجات داد، بلکه با اشراف به فلسفه و ادبیات، آن را به ابزاری برای نقد اجتماعی و تأمل اگزیستانسیالیستی ارتقا بخشید. اهمیت او در تولید «گفتمان» فکری و ساخت آثاری چون «گاو»، «هامون» و «اجارهنشینها» است که آینه بازتابدهنده بحران هویت انسان ایرانی بودهاند.
جعفر پناهی برنده نخل طلای جشنواره کن برای فیلم «فقط یک تصادف بود»، در گفتوگویی تازه از روند ساخت فیلم در شرایط ممنوعالکاری در ایران سخن گفته و تأکید کرده است که این اثر را از تجربه زندان و همبندیهایش الهام گرفته است.
گیلدا حمیدی، بازیگر سینما و تئاتر، با نمایش «روال عادی» به کارگردانی عباس غفاری و نویسندگی ژان کلود کریر به سالن قشقایی تئاتر شهر میآید.
فیلم جدید کاترین بیگلو با نام «A House of Dynamite» تلاش میکند مخاطب را از احتمال وقوع جنگ هستهای بترساند، اما با داستانی اغراقآمیز و متناقض، بیش از آنکه هشداردهنده باشد، به اثری استثماری و هیجانی شبیه است.
فیلم جدید اما استون با نام «Bugonia» به کارگردانی یورگوس لانتیموس پیش از اکران رسمی در تاریخ ۲۴ اکتبر، یک نمایش ویژه در لسآنجلس خواهد داشت؛ اما با شرطی عجیب و جالب: تنها افرادی میتوانند در آن شرکت کنند که یا سرشان طاس باشد یا حاضر شوند قبل از ورود به سالن موهای خود را بتراشند.
مایکل مان، کارگردان سرشناس آمریکایی و خالق فیلمهای ماندگاری چون «Heat» و «The Insider»، اعلام کرد ممکن است در قسمت دوم فیلم «Heat» از فناوری هوش مصنوعی برای پیر و جوان کردن بازیگران استفاده کند. او در نشست خبری جشنواره فیلم لومییر ۲۰۲۵ در لیون، تأکید کرد این دنباله بهصورت کامل در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد.
در جشنواره فیلم لومییر ۲۰۲۵ در شهر لیون، کارگردان سرشناس آمریکایی مایکل مان، خالق فیلمهای «Heat»، «Ali» و «The Insider»، جایزه افتخاری لومییر را از دستان ایزابل هوپر، بازیگر برجسته فرانسوی و برنده سال گذشته این جایزه، دریافت کرد.
جو هیل، نویسنده و خالق داستان «Black Phone»، در گفتوگویی درباره ایدهی بازگشت قاتل مرموز «گرابر» در قسمت دوم این فیلم و احتمال ساخت دنبالهای دیگر صحبت کرده است. او میگوید از همان لحظهای که ماسک ترسناک شخصیت را دید، فهمید که «بلک فون» میتواند به یک فرنچایز بزرگ ترسناک تبدیل شود.
در شصتونهمین دوره جشنواره فیلم لندن، مستند «Landmarks» یا «Nuestra Tierra» به کارگردانی «لوکرسیا مارتل» موفق شد جایزه بهترین فیلم مسابقه رسمی را از آن خود کند.
ناصر تقوایی هنرمندی بود که «دشواری آزاده زیستن» و تن ندادن به سانسور را برگزید و در سالهای دوری از فیلمسازی، دغدغه اصلی خود را بر پاسداشت ادبیات و جنگیدن با «نگاه مجرمانه به واژهها» متمرکز کرد.
نمایش کمدی پرطرفدار «دشمن خدا» به کارگردانی مشترک مجید عراقی و عمادالدین رجبلو، در دور چهارم اجراها تمدید شد. این اثر برگزیده جشنواره تئاتر فجر، پس از پیوستن به جمع نمایشهای میلیاردی، در آبان ۱۴۰۴ با دو سانس متفاوت روی صحنه تئاتر هامون میرود و پیشفروش روزهای جدید آن آغاز شده است.
در سالهای گذشته، حواشی مختلفی درباره ادعای کتایون ریاحی علیه سعید پورصمیمی در جامعه سینمایی مطرح شده بود؛ ادعایی که بهصورت رسمی اثبات نشد.
تبلیغات در پلتفرمهای نمایش خانگی از حالت تیزرهای ابتدایی فراتر رفته و به بخشی جداییناپذیر از اقتصاد محتوا تبدیل شدهاند. با توجه به هزینههای سنگین تولید و رقابت بالا، این پلتفرمها برای تأمین درآمد، مدلهای پیچیدهای بر اساس جایگاه پخش و نوع محتوا تعریف کردهاند. در فیلیمو گرانترین نقطه تبلیغاتی (میانبرنامه یک سریال پربیننده) هر ثانیه ۱۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که نماوا با سریال «سووشون» بستههای چندقسمتی ارائه میدهد، فیلمنت تمرکز اصلی خود را بر ارزش کل و تأثیرگذاری تبلیغ گذاشته است.
بوتیک هنر ایران در پاییز امسال، فعالیتهای هنری خود را با مجموعهای متنوع از اجراهای نمایشی، نشستهای نقد و بررسی و نمایشنامهخوانی در چهار سالن خود ادامه میدهد.