جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 9
جشنواره دستفروشان در تئاتر شهر برقرار است/ نورپردازی برای فروش! چهارشنبه 24 بهمن 1397 15:40

جشنواره دستفروشان در تئاتر شهر برقرار است/ نورپردازی برای فروش!

فضای پیرامون تئاتر شهر که قرار بود با آغاز سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر شهر ساماندهی شود، با فضاسازی انجام شده بیش از پیش در خدمت دستفروشان قرار گرفته است

نگاهی آماری به حضور نمایشنامه‌نویسان ایرانی در جشنواره تئاتر فجر یکشنبه 14 بهمن 1397 15:02

نگاهی آماری به حضور نمایشنامه‌نویسان ایرانی در جشنواره تئاتر فجر

فهرست نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نشان‌دهنده حضور بسیاری از نویسندگان جوان کشور در این دوره از جشنواره است.

کدام نسل‌های در جشنواره‌ی تئاتر فجر حاضرند؟ / حضور 26 کارگردان زن شنبه 13 بهمن 1397 23:45

کدام نسل‌های در جشنواره‌ی تئاتر فجر حاضرند؟ / حضور 26 کارگردان زن

سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش‌های مختلف خود میزبان چهره‌ها و کارگردان‌های شناخته شده تئاتر ایران از نسل‌های مختلف است، که آثار خود را در این دوره از جشنواره به صحنه می‌برند.

نگاهی به احوالات این روزهای هنرهای نمایشی/ رکود تورمی در تئاتر دوشنبه 8 بهمن 1397 15:42

نگاهی به احوالات این روزهای هنرهای نمایشی/ رکود تورمی در تئاتر

هنر پس از انقلاب، همواره مامنی برای آسیب‌شناسی جریانات مختلف شاخه‌های متعدد آن و البته مقایسه آماری با سال‌های پیش از انقلاب بوده است. اگرچه نمی‌توان از ارتقای شاخصه‌های کیفی هنر پس از انقلاب به نسبت روزگار پیش از انقلاب غافل ماند اما باید پذیرفت که در سال‌های اخیر، بسیاری از شاخه‌های هنر، دستخوش ناملایماتی شدند که صدای اعتراض فعالان آن عرصه را بلند کرده است.

دسته‌بندی موضوعی و ساختاری آثار ایرانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر/ نمایش‌های ایرانی از چه می‌گویند؟ دوشنبه 8 بهمن 1397 13:10

دسته‌بندی موضوعی و ساختاری آثار ایرانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر/ نمایش‌های ایرانی از چه می‌گویند؟

شناسایی دسته بندی های آثاری که در دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر فرصت ارائه و بروز می یابند، می تواند ارتباط معناداری با کم و کیف تولیدات تئاتری از یک سو، همچنین با ارزش گذاری های هیات های انتخاب جشنواره را از سوی دیگر برقرار کند.

همه داوران جشنواره تئاتر فجر شنبه 6 بهمن 1397 20:04

همه داوران جشنواره تئاتر فجر

ارزیابی ۳۶ دوره جشنواره تئاتر فجر نشان می‌دهد مرحوم سعید کشن‌فلاح با ۲۰ فرصت داوری و ارزیابی آثار مؤثرترین شخصیت جشنواره فجر در تمام ادوار بوده است.

بی‌اعتنایی ناشران به نمایشنامه نویسان جوان/سبقت ترجمه بر تالیف معضل بزرگ نمایشنامه نویسی چهارشنبه 3 بهمن 1397 14:03

بی‌اعتنایی ناشران به نمایشنامه نویسان جوان/سبقت ترجمه بر تالیف معضل بزرگ نمایشنامه نویسی

مسئله تالیف و ترجمه همواره از مسائل مهم عرصه ادبیات نمایشی و تئاتر بوده و طی سالهای گذشته تاثیر بسزایی در کیفیت آثار نمایشی روی صحنه داشته است. اتفاقی که سویه‌های مختلفی از جمله نبود نویسندگان خوب، بی اعتنایی ناشران به نویسندگان مستعد و جوان و همچنین اقبال کارگردان به آثار غربی را شامل می شود.

هنر «سیاه بازی» رو به انقراض ‌ سه شنبه 2 بهمن 1397 11:49

هنر «سیاه بازی» رو به انقراض ‌

"سیاه بازی" یکی از انواع نمایش‌های شادی آور است که در آن از زبان بازیگر "‌سیاه " که پرسوناژی خاص تلقی می‌شود، با رویکردی انتقادی و طنزآمیز به موضوعات اجتماعی، سیاسی، عاطفی و حتی تاریخی پرداخته می‌شود، " سیاه " در نمایش سیاه بازی یا رو حوضی، به عنوان پرسوناژ تابع تعریف می‌شود؛ زیرا سیاه بودن او چندان مورد سؤال قرار نمی‌گیرد و به صورت قاعده‌ای پذیرفته شده است و او پرسوناژی خود مختار است که ظرفیت نمایش سیاه بازی را بسیار بالا می‌برد و به جرأت می‌توان گفت همه بن مایه‌های موضوعی زندگی ایرانی، با ظرافت‌ها و برداشت‌های خاص او و با شور و نشاط بسیار، آنالیز و تحلیل می‌شوند.

مروری بر جشنواره‌های تئاتر فجر استانی/ تور بزرگ تئاتر از شمال غرب تا جنوب شرق دوشنبه 1 بهمن 1397 19:21

مروری بر جشنواره‌های تئاتر فجر استانی/ تور بزرگ تئاتر از شمال غرب تا جنوب شرق

تور بزرگ تئاتر از شمال غرب تا جنوب شرق کشور را درنوردید. یک تجربه حرفه ای که از ۱۶ دی ماه، طی ۱۰ روز مسیری حدفاصل شمال غرب تا جنوب شرق کشور را در نوردید به ایستگاه آخر رسید.

پول تئاتری‌ها در وزارت ارشاد چه می‌شود؟! دوشنبه 1 بهمن 1397 11:08

پول تئاتری‌ها در وزارت ارشاد چه می‌شود؟!

در شرایطی که انتقادهای زیادی نسبت به تقسیم بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص آن به مجموعه‌هایی که انگار فقط قدرت بیشتری درگرفتن پول دارند، وارد است، ۱۰ ماه از شروع سال می‌گذرد و هنوز هیچ پولی برای تعهدهای نمایشی امسال پرداخت نشده است.

سهم اندک کارگردانان زن در تئاترفجر/ پیشکسوت‌ها خارج از گود هستند؟ شنبه 29 دی 1397 17:59

سهم اندک کارگردانان زن در تئاترفجر/ پیشکسوت‌ها خارج از گود هستند؟

در سی‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شاهد رقابت پررنگ هنرمندان جوان و البته حضور کم رنگ بانوان کارگردان در بخش‌های مختلف مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره هستیم.

سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر؛ امیدواری‌ها و تنگناها / چراغ این خانه را روشن نگه داریم چهارشنبه 26 دی 1397 14:40

سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر؛ امیدواری‌ها و تنگناها / چراغ این خانه را روشن نگه داریم

تئاتر در کشور ما به جهات مختلفی وضعیت بغرنج و نابسامانی دارد. این نکته روشن را از هر منظری که به قضیه نگاه کنیم، می‌بینیم. تکثر رسانه‌های دیجیتال که اقبال عمومی نسبت به هنر و ادبیات را در دنیا تحت تأثیر خود کاهش داده از یک سو و چالش‌های داخلی هنر نمایش از جمله بحران معیشت هنرمندان تئاتر، وابستگی بی‌واسطه این هنر به نهاد دولت و عدم تطابق بودجه دولتی با نیاز واقعی این هنر از سوی دیگر، وضعیت تئاتر ایران را تقریباً بغرنج‌تر از بسیاری از هنرها کرده است.

چرا جایزه‌ی «اکبر رادی» حاشیه داشت؟ سه شنبه 25 دی 1397 11:43

چرا جایزه‌ی «اکبر رادی» حاشیه داشت؟

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در حالی به پایان رسید که حاشیه‌هایی در جریان برگزاری مراسم پایانی آن اتفاق افتاد؛ از کمبود جا برای نشستن مهمانان حاضر در مراسم تا اشکالات فنی و تقدیرنامه‌ای که به دلیل برخی ایرادات به فرد تقدیر شده، داده نشد و برخی بخش‌ها که برگزیده نداشت.

گزارشی از ۱۰ دوره داوری جشنواره تئاتر فجر؛ سلاطین داوری دوشنبه 17 دی 1397 17:31

گزارشی از ۱۰ دوره داوری جشنواره تئاتر فجر؛ سلاطین داوری

آمار و اطلاعات نشان می‌دهد یک دایره بسته داوری و قضاوت جشنواره‌های تئاتر کشور را برعهده دارد. برخی معتقدند این دایره بسته مسیر هنری و آثار اجرایی در تئاتر ایران را تعیین می‌کند.

به نام خصوصی سازی، به كام دولتی بازی یکشنبه 16 دی 1397 13:50

به نام خصوصی سازی، به كام دولتی بازی

فرهاد مهندس‌پور در نشست تخصصي نمايشنامه‌نويسي جشنواره تئاتر فجر از يك اتفاق جذاب در اواسط دهه هشتاد خبر داد. خبري كه نشان مي‌دهد شرايط انحلال انجمن نمايش و تشكيل انجمن هنرهاي نمايشي به عنوان گامي براي خصوصي‌سازي تئاتر، چندان هم به شكل قانوني رخ نداده است. فرهاد مهندس‌پور كه طبق گفته خودش از تير 83 تا ارديبهشت 84 مسووليت انجمن نمايش را برعهده داشته است، مي‌گويد اين انجمن طبق فرآيند قانوني مصوب در آيين‌نامه انجمن منحل نشده است.

محمد چرمشیر و یک عمر خط‌دهی به ادبیات نمایشی ایران یکشنبه 9 دی 1397 16:28

محمد چرمشیر و یک عمر خط‌دهی به ادبیات نمایشی ایران

محمد چرمشیر در حالی وضعیت ادبیات نمایشی را بغرنج ارزیابی می‌کند که تاریخ نشان می‌دهد حداقل در پنج سال گذشته او مهمترین نقش در وضعیت کنونی تئاتر ایران داشته است.

بودجه‌های نمایشی، نیامده آب می‌روند شنبه 8 دی 1397 11:40
به بهانه انتشار بودجه سال 98

بودجه‌های نمایشی، نیامده آب می‌روند

دغدغه های هنرمندان و اصحاب عرصه هنرهای نمایشی این روزها در زمینه مسائل مالی نسبت به گذشته بیشتر شده است این درحالی است که کسری های بودجه و عدم تخصیص اعتبارات به مشکلات این عرصه دامن زده است.

بودجه سینما و تئاتر در سال 98 چقدر است؟ چهارشنبه 5 دی 1397 20:25

بودجه سینما و تئاتر در سال 98 چقدر است؟

بودجه سینما و تئاتر در سال 98 در حالی با مقداری کاهش نسبت به سال گذشته تنظیم شده که کمبود اعتبار، یکی از مشکلات اساسی این دو حوزه بویژه در تئاتر در سال 97 بوده است.

هزینه‌سازی‌هایی که روی دوش تئاتر ایران سنگینی می‌کند! جمعه 30 آذر 1397 16:54

هزینه‌سازی‌هایی که روی دوش تئاتر ایران سنگینی می‌کند!

یکی از مدیران فرهنگی در حالی برای سودآوری نمایش‌هایش برای تئاتری‌ها اتفاقات ناگواری رقم زده است که حتی پس از انتقاد دادستان تهران از نمایش اخیر وی، هیچ اقدامی از سوی ارشاد رخ نداده است.

وضعیت قرمز تئاتر در شهرستان‌ها/ امکاناتی که پاسخگوی نیازها نیست دوشنبه 26 آذر 1397 13:34

وضعیت قرمز تئاتر در شهرستان‌ها/ امکاناتی که پاسخگوی نیازها نیست

افزایش تعداد تئاترهای موزیکال، کنسرت نمایش‌ها و حضور چهره‌ها در تئاتر، از جمله علل افزایش استقبال از این هنر زنده است. اما آیا اقبال به تئاتر در همه کشور پراکندگی مناسبی دارد؟