با انتخاب دیرهنگام مجید قناد مدرس، کارگردان، بازیگر و مجری برنامههای کودک و نوجوان به عنوان دبیر بیست و ششمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، نگاهی میاندازیم به کارنامه دبیران سیزده دوره گذشته این جشنواره و ویژگیهایی که مدیران وقت تئاتر در انتخاب دبیر در نظر داشته و مورد توجه قرار دادهاند.
محدوده «تئاترشهر» سالهاست تغییر چهره داده و بساط دستفروشها، معرکهگیران، فالگیرها، معتادان و کارتنخوابها بر چهره این کانون فرهنگی هنری پایتخت سایه انداخته؛ این کلکسیون تقریبا کامل بود که چند روز قبل وقوع یک فقره «هفتتیرکشی» آن را بینقص کرد!
حادثه تیراندازی در اطراف تئاتر شهر باردیگر وعده مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی برای تعیین حریم این مجموعه را به ذهن متبادر ساخته است.
تیراندازی در محوطه مجموعه تئاتر شهر شاید در ابتدا خبری غیرمنتظره بهنظر برسد اما نباید فراموش کرد مدتهاست اراذل در پیرامون این مجموعه فرهنگی مشغول اجرای یک تئاتر خیابانی تلخ هستند!
تئاتر در ايران تبديل به يك هنر پيچيده شده است. اين موضوع را ابتدا بايد در «اقتصاد تجاري» و «اقتصاد سياسي» تئاتر جستوجو كنيم. اغلب تئاترهاي ايراني زيانده هستند. تعداد تماشاگران وفادار تئاتري كه بهطور مستمر به ديدن نمايش ميروند بسيار محدود است. از سوي ديگر، بخش اعظمي از اطلاعات پولها و هزينهها تيره و تار است. هيچ شفافيتي وجود ندارد. اقتصاد زيرزميني و روزميني هنر در ايران در هم پيچيده شده است.
سال گذشته و با پر رنگ شدن موضوع قیمت بلیت چند نمایش، شهرام کرمی از تشکیل شورایی فنی برای تدوین آئیننامه نرخگذاری قیمت بلیت تئاتر خبر داد؛ پس از گذشت حدود هفت ماه سرنوشت این آئیننامه را پیگیری کرده و علاوه بر مدیرکل هنرهای نمایشی، با مدیرعامل خانه تئاتر و همچنین عباس جمالی که آغازگر طرح پرسشگری پیرامون شفافیت منابع مالی سرمایهگذاریهای تئاترهای موسوم به لاکچری بود، گفتگو کردهایم.
نخستین روز از سلسله نشستهای «آسیبشناسی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر» با سه عنوان «جایگاه، ضرورت، هویت و اهداف»، «نقش تئاتر استانها» و «داوری»، روز پنجشنبه 19 اردیبهشت برگزار شد.
جشنواره تئاتر فجر از مأموریت اولیه خود خارج شده است و شمایل آن دستخوش تغییراتی شده است تا امروز تئاتر ایران با وابستگی کامل بدان، توانایی استقلال اقتصادیش از دولت را از دست داده است.
ساخت «تکیه دولت» چهار سال طول کشید؛ سرمایه عظیمی برد و هفتاد سال سرپا ماند تا اینکه در نهایت تخریبش کردند. حالا از آن بنای عظیم تنها چند عکس و نقاشی به جا مانده است.
پیامد هفت اجرای پارسا پیروزفر همانا توانمندیاش در ارائه کمدی را بر ما اثبات کرده و حتی در ارائه فضای تراژدی نیز به تنهایی قابلیت خود را نشان داده است اما در تلفیق و آمیزش این دو هنوز باید که بیاموزد و سختگیرانهتر در این بازنمایی آثارش را به صحنه بیاورد.
یک قرن از راهاندازی تئاتر نصر تهران میگذرد؛ سالن نمایشی که امروز جزو معدود یادگارهای تئاتری خیابان لالهزار است. نصر، روزهای پرفراز و نشیبی را در این چند دهه سپری کرده؛ رویدادها و حوادثی که شنیدن آنها از زبان هنرمندانی که خود در این مکان حضور داشتند، خالی از لطف نیست.
«نامبرده» اصغر دشتی غافلگیری سال ۹۷ تئاتر ایران در حوزه اجرا بود، نمایشی که با وجود مختصات و وضعیت ایرانشهر به فروش خوبی رسید؛ اما چه چیز این نمایش میتواند غافلگیرکننده باشد.
«فراخوان جشنواره تئاتر خوزستان در سال 98»، «ششمین جشنواره تئاتر کلاسی خلّاق فراخوان داد»، «فراخوان جشنواره تئاتر مطهر» و.... اینها نمونههای انگشتشمار جشنوارههای تئاتری هستند که در کنار دهها جشنواره دیگر فهرست بلندبالایی را تشکیل میدهند. این در حالی است که بخش تئاتر ازجمله حوزههایی است که همواره هنرمندانش از مشکلات ساختاری و بویژه کمبود بودجه برای تولید آثارشان شکایت داشتهاند و این مشکل را در تناقض آشکار با تعدد جشنوارههای تئاتری در سراسر کشور ارزیابی میکنند.
تعدادی از هنرمندان و مدیران تئاتری در سال ۹۷ حضور تأثیرگذاری بر این حوزه داشتند و میتوان آنها را بهعنوان چهره شاخص سال گذشته معرفی کرد.
آنچه به عنوان لابیگری در کانون تئاترخیابانی عنوان میشود وضعیتی معکوس دارد, چرا که لابی توسط سطوح پایینی برای زمین زدن سطوح بالایی کانون رخ میدهد.
نمایش «هفت شهر عشق» با اینکه با جنجالها و هیاهوهایی در فضای مجازی کارش را شروع کرد؛ اما شواهد نشان میدهد این نمایش توانایی فروش ۲۵۰۰ صندلی هتل اسپیناس پالاس را ندارد.
در جريان برپايي سيوهفتمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر، چهار جلسه نشست با عنوان «سلسله نشستهاي پژوهشي تاريخ شفاهي تئاتر ايران بعد از انقلاب» برگزار شد كه طي آن تعدادي از مديران و دستاندركاران تئاتر ايران در برهههاي متفاوت دهه 60، 70، 80 و 90 به بيان شرايط و وضعيت حاكم بر سالهاي فعاليت خود پرداختند.
جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر در حالی به پایان رسیده است که میتوان با کمی فاصله گرفتن از آن مزایا و معایبش را برشمرد.
جشنواره بینالمللی تئاتر فجر دوره سی و هفتم خود را سپری کرد؛ جشنوارهای که به زعم اهالی تئاتر از هیجان و تأثیرگذاری تهی شده و نیازمند تغییر ساختار است.
امسال در سیو هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، کارگردانهایی از نسل جوان اولین حضور خود را در این جشنواره تجربه میکنند؛ که در این گزارش آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.