یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: سنگلج حریم دارد و ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج مطابق قانون تخلف است.
نمایش پروانه الجزایری نوشته پیام لاریان و کار و طراحی سعید حسنلو در دوشنبههای نقد تئاتر با توجه و تامل دو منتقد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران واقع شد و یکی به لحاظ برخورد با قصه و دیگر در مواجهه با اجتماع توانستهاند برآیندی مطلوبی از یک تئاتر را به صحنه بیاورند.
نمایش «مرغ دریایی من» تولید تازه کمپانی تئاتر امید ایران بازیگران خود را شناخت.
نمایش «کلنگی، قابل سکونت» به کارگردانی سمن قناد و تهیهکنندگی مجید قناد از ۲۶ خرداد در تماشاخانه سپند روی صحنه رفت
نمایش جادوی پاهای من به کارگردانی زهرا شایان فر و سیاوش قلعه وردی از دوم تیر ماه به روی صحنه سالن پروازخواهد رفت.
اولین جلسه نشست تخصصی پدیدار شناسی صدا در سالن مهین اسکویی خانه تئاتر برگزار شد.
جواد عزتی پنجشنبه ۳۰ خردادماه با حضور در عمارت نوفللوشاتو نمایش «هوس و ۷ دقیقه» به کارگردانی علیرضا مهران را افتتاح میکند.
نمایش «هملت، شاهزاده اندوه» نوشته محمد چرمشیر با کارگردانی محمد عاقبتی و بازی افشین هاشمی شنبه ۱ تیر در مجتمع خاتمالانبیای شهر رشت روی صحنه میرود.
شب گذشته نمایش «عاشقانههای خیابان» به کارگردانی شهرام گیل آبادی اجرای خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرد.
آمار تفکیکی اطلاعات فروش و تعداد تماشاگر تماشاخانههای اداره کل هنرهای نمایشی تا روز جمعه ۲۴ خرداد مشخص شد.
نمایش «کینه» به کارگردانی هاشم آزادی در تماشاخانه مهرگان به صحنه می رود.
متنهای زلر همگی ضمن داشتن ساختارهای قابل پذیرش و حتی بکر و تازه اما همچنان تأکیدشان بر محتوایی است که در آن شناخت قابل تعمیمی از انسان معاصر را پیشروی مخاطبانش قرار میدهد و در آن به ضرورت و اقتضای زمان و مشکلاتش بهگونهای دارد پاسخ میدهد و فرقی هم نمیکند که تراژدی یا کمدیهای زلر اجرا شوند. زلر یک شخصیت جهانی دارد؛ هم به دلیل نشر رمانها و هم نمایشنامههایش امروز چهره ادبی و هنری شناختهشدهای در کل جهان است و شاید این روزها خبر ساخت اولین فیلم سینماییاش به این شهرت و فراگیرشدن نامش کمک بیشتری کرده باشد.
من که پس از سالها دوري از فضاي کمديهاي عاميانه اين روزگار و با اميد تجربه دوباره حداقل يک کمدي بومي و احتمالا نزديک به معيارها و شعارهاي اخلاقي رايج اين روزگار ميهنم، به تماشاي اين نمايش رضايت داده بودم، با شروع صحنه اول، با چنان وضعيت هولناکي مواجه شدم که قبول تماشا و تحمل آن، تا به انتها جز به پشتوانه کنجکاوي پژوهشيام براي فهم شرايط و درک ابعاد فاجعه فرهنگي در حال وقوع در کشورم، آنهم در پوشش تئاتر و نمايش، برايم مقدور نبود.
کارگردان نمایش «دقیقا ۹ سال و ۳ ماه و ۲۰ روز پیش کجا بودی؟» عنوان کرد در این اثر نمایشی ۴ بیماری روانی مطرح میشود که هر کدام با اتفاقهای اجتماعی تلفیق شدهاند.
سعید عظیمی میگوید: باید بحران کنونی مخاطب و عدم استقبال از تئاتر را بیشتر از مشکلات اقتصادی یا هر دلیل دیگری، در سیستم مدیریتی جستجو و آن را اصلاح کرد.
محمدرضا الوند «چشم به راه میرغضب» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین کیانی را یک نقیضهنگاری تازه از نمایشنامه «در انتظار گودو» خوانده و میگوید: کیانی در این نمایش دو مبارزنمای مشروطهچی دوران قاجار را به مسلخ کشیده که منتظر آمدن جلاد و بریدن سرهاشان، زمان میگذرانند.
نمایش «زیر گنبد طلا»، میزبان رضا کیانیان و مرضیه محبوب شد و کیانیان در آستانه سالروز تولدش، شمع تولد خود را در کنار کودکان خاموش و آرزو کرد.
فلوریان زلر در دو نمایشنامه آن سوی آینه و دروغ درونمایهها، شخصیتها، دغدغهها، حتی فضا و پیرنگی یکسان را انتخاب کرده است و با تکنیکهای متفاوتی به سراغ آنها رفته است.
آیین نکوداشت زندهیاد جمشید مشایخی با اجرای اثر موسیقایی «افسوس همه عمر دیر رسیدیم» برگزار شد. در این مراسم که جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر در آن حضور داشتند، مسعود کیمیایی از اخلاق و سلوک مشایخی گفت و تاکید کرد افتخار میکند سه فیلم با حضور این بازیگر ساخته است.
فرهاد آئیش، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون عنوان کرد: بازی در نمایش «سقراط» یکی از بالاترین شعفهای زندگیام بود هر چند که به لحاظ حسی و فیزیکی زحمت زیادی برایم داشت
نمایش «لانه خرگوش» قربانی یک فقدان برنامه است، فقدانی که باید در اجرا نمودار شود. نمایش صباغی ایدههای خوبی برای خوانش متن محبوب لیندزی ابر دارد؛ اما در لانه خرگوش تئاتر شهر حرام میشود.